عوارض نداشتن دندان چیست؟

عوارض نداشتن دندان چیست؟ بی دندانی بسیار بد است. اولین مشکلی که بی دندانی ما را گریبان گیر خود می کند و آزار دهنده است مشکل زیبایی است. مسئله دیگر هنگام جویدن است. در این مطلب به عوارض از دست دادن دندان و جایگزین نکردن دندان از دست رفته می پردازیم. این عوارض شامل تحلیل استخوان فک، جابجایی دندان های دیگر در فک، مشکلاتی در بسته شدن فک و روی هم قرار نگرفتن دندان ها، مشکلات جویدن و صحبت کردن بر اثر نداشتن دندان و از همه این ها مهم تر، تاثیر نداشتن دندان روی چهره و پیر شدن چهره است. بنابراین برای جای خالی دندان کشیده شده یا دندان افتاده باید درمانی در نظر گرفته شود.

عوارض نداشتن دندان یا بی دندانی

از دست دادن دندان در بزرگسالان یک مشکل جدی در سلامت دندان است. پوسیده شدن دندان یا ضربه خوردن به دندان از دلایل اصلی از دست دادن دندان است. با اینکه مشکل نداشتن دندان با روش های درمانی مانند ایمپلنت دندان، بریج دندان یا پروتزهای دیگر دندان قابل حل شدن است، بسیاری از مردم ترجیح می دهند با نداشتن دندان کنار بیایند. عده ای ممکن است به دلیل هزینه جایگزین کردن دندان کشیده شده با ایمپلنت یا بریج، از درمان منصرف شوند. به ویژه اگر جای خالی دندان کشیده شده در هنگام لبخند زدن دیده نشود و در خط لبخند شما نباشد.
واقعیت این است که اگر جای خالی دندان کشیده شده جایگزین نشود، بر سلامت و عملکرد لبخند شما هم تاثیر می گذارد. جایگزین نکردن دندان کشیده شده باعث ایجاد مشکلات بعدی می شود. عوارض نداشتن دندان هزینه به مراتب بیشتری را به شما تحمیل می کند. همچنین این مشکلات روی زندگی روزمره شما تاثیرگذارند.
در اینجا با عوارض نداشتن دندان و جایگزین نکردن جای خالی دندان کشیده شده با درمان هایی مانند ایمپلنت آشنا می شوید.

مشکلات از دست دادن دندان

تحلیل استخوان فک

یکی از عمده ترین عوارض نداشتن دندان تحلیل استخوان فک است. جایگزین نکردن دندان یا دندان های کشیده شده اصلی ترین دلیل تحلیل استخوان فک است. دندان ها باعث تحریک استخوان فک می شوند و با این روش از سلامت استخوان فک حمایت می کنند. همان طور که تحرک و ورزش باعث تحریک ماهیچه ها و سالم ماندن آن ها می شود.

اگر دندانی را از دست دهید، استخوانی که دندان داخل آن قرار داشت دیگر تحریک نمی شود و در نتیجه حجم آن کاسته می شود. همان طور که اگر ماهیچه ای از بدن تحرک نداشته باشد به تدریج کوچک می شود. ایمپلنت های دندانی شامل پیچ هایی هستند که به استخوان فک متصل می شوند و به آن جوش می خورد و باعث استحکام و جلوگیری از تحلیل استخوان فک می شوند. ایمپلنتی که به استخوان فک متصل شده است، هم باعث حمایت و حفظ استخوان می شود و هم اینکه روکش بخش تاجی ایمپلنت روی آن نصب می شود.

جابجایی دندان

دندان ها در تمام طول عمر در حال رویش هستند وفقط تماس دندان مقابل مانع رویش بیش از حد دندان ها خواهد شد. پس آن چه مسلم است هنگامی که دندانی از دست برود دندان مقابل آن شروع به حرکت به سمت آن فضا می نماید. دندانی که حرکت می کند به علت رویش بیش از حد ریشه هایش از فضای در بر گیرنده دندان خارج شده، بنابراین دچار حساسیت دندانی می شود و نسبت به سرما، گرما و حتی مسواک زدن حساس می گردد. علاور بر این به علت حرکت ،تماس صحیح خود را با دندان های مجاور از دست می دهد و ممکن است گیر غذایی در آن ناحیه ایجاد شود که سر آغاز شیوع مشکلات لثه ای است. همچنین به علت حرکت در فضای بی دندانی هنگام جا یگزین کردن آن با مشکل مواجه خواهیم شد.

ناهنجاری در اکلوژن دندان ها
اتصال نامناسب دندان ها بعد از کشیدن دندان

اکلوژن به معنی نحوه تماس دندان های فک بالا و پایین در هنگام بستن فک است. از دست دادن دندان باعث ایجاد مشکل در بسته شدن فک و اتصال نامناسب دندان های فک بالا و پایین می شود. این مشکل بر روی سایر دندان ها، لثه ها، سر و گردن، ماهیچه های فک و مفصل فک تاثیر بدی می گذارد. دلیل این مشکل جابجایی دندان ها برای پر کردن جای خالی دندان کشیده شده است که که باعث مشکل در اتصال سطوح دندان های فک بالا و پایین می شود.
ناهنجاری اکلوژن باعث مشکلات فراوانی مانند سردرد، درد ماهیچه، ساییده شدن غیرعادی دندان ها، از دست دادن دندان، حساسیت یا حتی اختلالات مفصل گیجگاهی فکی می شود. ناهنجاری اکلوژن به روش ارتودنسی قابل درمان است. اما درمان آن بسیار زمان بر و هزینه بر است.
جویدن غذا از اصلی ترین کاربردهای دندان است. بسته به اینکه جای خالی دندان کشیده شده در کجای دهان باشد، ممکن است تجربه های ناخوشایندی از خوردن غذای مورد علاقه خود داشته باشید. از دست دادن دندان های جلو در جویدن غذا از این جهت مشکل ساز هستند که ما با دندان ها جلو لقمه های غذا را جدا می کنیم. دندان های پشتی نقش اصلی را در آسیاب کردن گوشت و سایر غذا ها بازی می کنند. بنابراین از دست دادن دندان های آسیا در جویدن غذاها اختلال ایجاد می کنند. اختلال در جویدن ممکن است بر روی هضم غذا تاثیر منفی بگذارد و باعث مشکلاتی مانند برگشت اسید معده شود.
این مشکل با جایگزین کردن دندان از دست رفته کاملا قابل حل است.

تاثیر روی زیبایی شناسی چهره

دندان های شما روی ساختار و شکل چهره شما تاثیر می گذارند. از دست دادن دندان روی زیبایی شناسی چهره تاثیر بسیار زیادی دارد. استخوان فک تحلیل رفته در اثر از دست رفتن دندان، چهره شما را بسیار پیرتر نشان می دهد. اگر به چهره افرادی با دست دندان متحرک که دندان خود را بیرون آورده اند دقت کنید، متوجه تاثیر نداشتن دندان بر ظاهر فرد می شوید.

مسائل مربوط به صحبت کردن

دندان ها بر نحوه صحبت کردن شما تاثیرگذارند. جای خالی دندان کشیده شده یا گاهی اوقات فاصله بیش از حد بین دندان ها ممکن است باعث شود که نتوانید کلمات و صداهای مشخصی را درست تلفظ کنید. در این حالت ممكن است در حين صحبت كردن در ادای برخی كلمات دچار مشكل شويد يا حتی كلماتی كه ادا می كنيد برای مخاطبتان نامفهوم باشد و يا اينكه به خاطر نداشتن دندان جلو يا فاصله زياد بين آن ها، آب دهانتان هنگام صحبت كردن به بيرون پرتاب شود.

ایمپلنت دندان برای بیماران دارای فشارخون

آیا مصرف داروهای فشارخون می‌تواند باعث بروز التهاب در دندان‌های اطراف ایمپلنت شود

تحلیل استخوان فک چه عوارضی دارد؟

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، دندان ها موجب تحریک استخوان فک می‌شوند و از سلامت استخوان فک حمایت می کنند. با از دست رفتن دندان‌ها و تحلیل رفتن اسخوان فک، مشکلاتی نمود خواهد کرد که عبارتند از:

  • چرخش چانه به سمت جلو
  • کاهش ارتفاع صورت
  • گود شدن خطوط عمودی روی لب و صورت
  • ایجاد خط عمودی در کناره لب پایین
  • پایین افتادن گوشه لب‌ها و ایجاد ظاهر غمگین
  • ایجاد غبغب کنار صورت
  • عقب رفتن لب بالا
  • نازک شدن قسمت قرمز لب
  • گود شدن خط مایل کنار بینی تا دهان
  • کاهش توان عضلات فرم دهنده صورت
  • افزایش طول لب بالا و کاهش میزان دیده شدن دندان های فک بالا

با توجه به مشکلاتی که در اثر تحلیل استخوان فک و بی دندان شدن برای فرد پیش خواهد آمد لذا توصیه پزشکان استفاده از ایمپلنت است. چرا که ایمپلنت از پیشرفت تحلیل استخوان فک جلوگیری می‌کند. ایمپلنت به دلیل قرارگیری داخل استخوان فک، باعث جلوگیری از تحلیل استخوان فک می‌شود و بهتر می‌تواند استخوان باقی مانده فک را حفظ و نگهداری کند. در واقع برقراری اتصال ایمپلنت با استخوان به حفظ سلامت و کاهش نیافتن میزان و حجم استخوان فک کمک می‌کند.

درمان بیماریهای لثه قبل از ایمپلنت

درمان بیماریهای لثه قبل از ایمپلنت ضروری است؟

راهکارهای موثر برای درمان عوارض نداشتن دندان چیست؟

تعداد دندان‌هایی که از دست رفته باشند در انتخاب بهترین راهکار موثر برای عوارض بی دندانی اثرگذار هستند. از شیوه های موثر در عوارض دندان نداشتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بریج دندان
  • ایمپلنت دندان
  • ونیر کامپوزیت
  • پروتز پارسیل
  • پروتز کامل (دست دندان)
  • اوردنچر
  • ایمپلنت های ساب پریوستئال

ایمپلنت

ایمپلنت یکی از بهترین راهکارهای رفع عوارض بی دندانی است. از ایمپلنت می‌توان برای جایگزینی یک یا چند دندان در کنار هم استفاده کرد. این روش شباهت زیادی با دندان‌ها طبیعی دارد. ایمپلنت که با یک پایه داخل استخوان فک قرار می‌گیرد تا حد زیادی به عنوان ریشه دندان طبیعی شبیه است و از این رو از تحلیل استخوان فک نیز جلوگیری می‌کند. پس از قرار گیری ایمپلنت ها در دهان فقط لازم است از نخ دندان استفاده شود و با روش صحیح مسواک زدن، آن ها را تمیز کرد.

آیا بیماران دیابتی می توانند ایمپلنت کنند؟

پروتز پارسیل

برای جایگزینی یک یا چند دندان کشیده شده در فک بالا یا پایین از پروتز پارسیل استفاده می‌شود. یعنی در شرایطی که تعدادی دندان سالم در ردیف دندان‌ها وجود داشته باشد، این روش کاربرد دارد. این مدل پروتز تا چندین سال قابل استفاده هستند و به راحتی قابل خارج کردن از دهان هستند. برای اتصال پروتز پارسیل با دندان‌های طبیعی از تعدادی گیره استفاده می‌شود. پروتزهای پارسیل در فک پایین توسط نواحی لثه‌ای (جای خالی دندان‌ها) و در فک بالا توسط کام (سقف دهان) حمایت می‌شوند.

پروتز کامل

در مواردی که فرد تمام دندان‌های خود را از دست بدهد از پروتز کامل استفاده می‌شود. با این راهکار هم مشکل غذا خوردن و هم مشکل زیبایی ظاهر فرد برطرف می‌شود. این روش یک راهکار عالی برای برطرف کردن عوارض بی دندانی است. پروتز کامل یک جایگزین زیبا و مناسب برای دندان‌های از دست رفته، استخوان و بافت لثه اطراف آن است. اما در این روش استخوان فک به مرور تحلیل می رود و به مرور صاف‌تر می شود.

اوردنچر

با همه مزایایی که پروتز کامل دارد اما معایبی نیز دارد. از جمله اینکه دارای استحکام کافی نیست و روی لثه‌ها می‌لغزد. بدین جهت از اوردنچرها که نوعی پروتز ثابت است و در واقع ترکیبی از دندان مصنوعی و ایمپلنت هستند، استفاده می‌شود. از این رو استحکام بیشتری دارند و بهتر درون دهان گیر می‌کنند. تعداد ایمپلنت های اوردنچر با توجه به شرایط استخوان، لثه و سایر فاکتورها، مشخص می‌شود.

انواع اوردنچر

انواع اوردنچر چیست؟ هر کدام از انواع اوردنچر چه ویژگی هایی دارند؟ کدام یک از انواع اوردنچر بهتر است؟

ایمپلنت های ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستال همچون ایمپلنت های اندوستال، به صورت یک فرم فلزی استفاده می‌شود که بین استخوان فک و لثه ولی در قسمت زیرین پریوستئوم قرار می‌گیرد. این روش که برای درمان عوارض بی دندانی استفاده می‌شود. در بالای استخوان اما در زیر بافت لثه قرار می‌گیرد. با توجه به این که ایمپلنت به جای اینکه داخل استخوان فک نصب شود روی آن قرار می گیرد، مقدار استخوان موجود در فک یا شکل و حالت فک مهم نیست.

بریج دندان

هزینه بریج دندان به نسبت مناسب است و با توجه به ظاهر طبیعی که دارد می‌تواند یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای عوارض بی دندانی باشد. از این روش برای پر کردن جای خالی حداکثر دو دندان کنار هم میتوان استفاده کرد. پس اگر تعداد دندان های از دسته رفته کنار هم بیش از دو عدد باشد، نمی‌توان از این روش استفاده کرد و باید از سایر راهکارهای عوارض دندان نداشتن بهره برد.

در واقع بریج نوعی دندان مصنوعی است که با کمک دندان های طبیعی مجاورش پشتیبانی می‌شود و به آنها متصل است. لذا با توجه به اینکه این اتصال وجود دارد، لازم است که دندان هایی که به عنوان پایه کاربرد دارن، کمی تراشیده شوند تا بریج به درستی روی آن قرار گیرد. در مرحله بعد با استفاده از چسب‌های مخصوص در سر جای خود محکم و فیکس می‌شوند. یک راهکار دیگر برای بریج این است که اگر شرایط و وضعیت دندان های طبیعی مجاور خوب باشد، می‌توان بریج را با کمک دو زبانه از پشت به دندان های طبیعی متصل کرد. با این روش دیگر نیازی به تراشیدن دندان‌های اصلی و از بین رفتن مینای سالم آن نخواهد بود.

بریج دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن

بریج دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن چیست؟

سوالات متداول

آیا پروتز کامل بر روی نحوه صحبت کردن اثر دارد؟

اگر شخصی برای اولین بار از پروتز کامل دندان استفاده می‌ کند، مدتی طول می‌ کشد تا به‌ طور کامل با آن سازگار شود. صحبت کردن با پروتز کامل مستلزم کمی تمرین است. خوشبختانه جای نگرانی نیست؛ مدت زیادی طول نمی ‌کشد تا حرکت لب‌ ها و زبان با پروتز کامل دندان تطابق پیدا کند.

آیا پروتز کامل روی نحوه غذا خوردن اثر دارد؟

در ابتدا ممکن است غذا خوردن با پروتز کامل کمی دشوار باشد. غذا خوردن با دندان‌ های طبیعی بسیار ساده است؛ زیرا دندان ‌ها دارای ریشه در استخوان فک هستند و به راحتی می ‌توان غذا ها را گاز زد و وارد دهان کرد. هنگام استفاده از پروتز کامل، شخص نحوه درست غذا خوردن را با تجربه کردن می‌ آموزد. هر چند تغییر ایجاد شده در نحوه غذا خوردن نا محسوس است اما نیاز به کمی تمرین دارد.

کلام پایانی

دلایل زیادی میتواند موجب شود که شخص در طول دوره زندگی اش دندان یا دندان های خود را از دست بدهد. تروما دندان، ضربه خوردن دندان و حتی کشیدن دندان از جمله این دلایل میتواند باشد. مشکلات در تکلم و تلفظ کلمات، مشکل در جویدن غذا و مشکلات گوارشی، ناهنجاری در اکلوژن دندان‌ها، تحلیل استخوان فک و جابجایی دندان ها بخش کوچکی از مشکلات و عوارض نداشتن دندان است که فرد با آن ها روبرو خواهد شد. به علاوه این موضوع اگر برای دندان‌های جلو پیش آید تاثیر زیادی در چهره فرد خواهد داشت. این مورد یکی از مهم‌ترین موارد عوارض بی دندانی است که تاثیر زیادی در اعتماد به نفس فرد دارد. اگر جای خالی دندان افتاده شده جایگزین نشود، بر لبخند فرد هم تاثیر می‌گذارد و مشکلاتی را هنگام لبخندزدن برای او به همراه دارد.

ویزیت آنلاین و رایگان

امکان طرح سوال و مشکل دندانپزشکی در واتس اپ و دریافت پاسخ

ابا روش‌های درمانی همچون ایمپلنت دندان، بریج دندان یا پروتزهای دیگر دندان می‌توان عوارض بی دندانی را حل شدن کرد. اگر شما نیز دچار این مشکل شده اید پیشنهاد می‌کنیم هر چه سریع‌تر برای برطرف کردن عوارض بی دندانی دست به کار شوید.

کلینیک تخصصی پاسارگاد در راستای مسئولیت مدنی و پزشکی خود درباره ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان اقدام به راه‌اندازی امکان ویزیت و مکالمه با پزشکان خود را در پیام‌رسان واتس‌اپ مهیا کرده است.

کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد، به صورت آنلاین، اقدام به ویزیت رایگان مراجعانی می کند که نیازمند درمان بوده ولی امکان مراجعه حضوری ندارند. این ویزیت آنلاین، از طریق تماس تصویری یا پیام متنی صورت می‌گیرد. تعدادی از متقاضیان به صورت تخصصی و در یک فضای کاملاً دوستانه توسط دکتر روشن طلب ویزیت و معاینه خواهند شد.

اگر در مورد درمان و عوارض نداشتن دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره درمان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

4 دیدگاه در ”عوارض نداشتن دندان چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X