تعداد ایمپلنت لازم برای بیماران کاملا بی دندان چه تعداد است؟ اگر کاملا دندان های خود را از دست داده اید و دیگر دندانی در دهان ندارید نگران نباشید؛ زیرا می توانید با انجام ایمپلنت به راحتی صاحب دندان هایی زیبا شوید. تعداد ایمپلنت برای فک بالا و پایین متفاوت می باشد، زیرا ساختار هر فک جداگانه است. در کل برای فک بالا به هشت عدد پروتز و برای فک پایین به شش پروتز نیاز است. اگر ارتفاع استخوان فک خوبی دارید به راحتی کاشت ایمپلنت آغاز می شود تا دندان هایی کاملا طبیعی داشته باشید. اما اگر استخوان فک شما ارتفاع کافی نداشته باشد ابتدا دندان پزشک پیوند استخوان انجام می دهد و اگر نیاز باشد لیفت سینوس را قبل از کاشت ایمپلنت بر روی فک بالا یا پایین انجام می دهد.

نحوه محاسبه تعداد ایمپلنت مورد نیاز

نصب ایمپلنت برای همه دندان‌های از دست رفته لازم نیست. در درمان ایمپلنت برای بیماری که دندان‌های خود را به طور کامل از دست داده است، کافی است به تعدادی ایمپلنت کاشته شود که بتواند پروتز را در جای خود محکم نگه دارد. همانطور که می‌دانید، به طور عادی ۳۲ دندان در دهان ما وجود دارد. اما دندان‌های عقل نیازی به جایگزین شدن ندارند؛ زیرا این دندان‌ها نقشی در فرایند جویدن بازی نمی‌کنند. درمان برای ۲۸ دندان باقیمانده که به طور مساوی در دو فک تقسیم شده‌اند، انجام می‌شود.

دندانپزشک پس از معاینه اولیه تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز برای هر فک شما را مشخص می‌کند. در این معاینه دندانپزشک مراحل خاصی را انجام می‌دهد. عکس‌برداری اولین قدم دندانپزشک است. پس از گرفتن عکس کامل از فک‌ها، دندانپزشک وضعیت دهان و لثه‌های شما را به طور کامل بررسی می‌کند. درمان کامل در چند جلسه انجام خواهد شد. پس از کاشت ایمپلنت‌های مورد نیاز، با نصب یک پروتز ثابت روی هر فک درمان تکمیل می‌شود.

تفاوت ایمپلنت و دندان طبیعی چیست؟

آیا این روش می‌تواند جایگزین مناسبی برای دندان از دست رفته باشد؟

تعداد ایمپلنت لازم برای فک بالا

بدون دندان‌های عقل، در هر فک  شما ۱۴ دندان وجود دارد. اما آیا باید در هر فک ۱۴ ایمپلنت کاشته شود؟ خیر کاشت این تعداد نه تنها لازم نیست بلکه می‌تواند مقاومت فک شما را نیز کاهش دهد.

هرگز نباید فراموش کرد که ساختار استخوان در فک بالا اسفنجی‌تر است. این باعث می شود که پس از کشیدن دندان‌ها، فک بالا تحلیل بیشتری پیدا کند. حتی اگر سختی استخوان از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، استخوان فک بالا در مقایسه با فک پایین خود فرد نرم‌تر است. این نرم بودن باعث می شود که برای ایجاد پایداری مناسب در دندان ثابت، به تعداد ایمپلنت بیشتری نیاز باشد. به طور معمول برای نصب پروتز ثابت در دهان‌های کاملا بی‌دندان به ۶ تا ۸ ایمپلنت در فک بالا نیاز است.

تعداد ایمپلنت لازم برای فک پایین

فک پایین استخوان متراکم‌تری دارد. علاوه بر این جاذبه بر ناپایداری دندان‌های پایین تاثیری نخواهد داشت. فک پایین تحلیل کمتری پیدا می‌کند و به دلیل عدم مجاورت به حفره‌های سینوس کمتر به مداخله جراحی پیش از کاشت ایمپلنت نیاز پیدا می‌کند. به همین دلایل با کاشت ایمپلنت‌های کمتری در فک پایین می‌توان پروتز ثابت را نصب کرد. به طور معمول کاشت ۵ تا ۷ ایمپلنت در فک پایین، برای نصب پروتز ثابت کافی است.

تعداد ایمپلنت لازم برای کل دهان

در بسیاری از موارد ۸ ایمپلنت در فک بالا و ۶ ایمپلنت در فک پایین اعمال می‌شود. بسته به اندازه دهان و ساختار فک، معمولا پروتزی متشکل از ۲۶ تا ۲۸ دندان برای کل ایمپلنت فک روی ایمپلنت ساخته می‌شود.

اما این تعداد برای همه یکسان نیست. برای یک پروتز ثابت در دهان کاملا بی‌دندان، پس از عکسبرداری و معاینه دقیق، می‌توان دقیقا تعداد مورد نیاز ایمپلنت‌ها را مشخص کرد.

کشیدن بخیه ایمپلنت، زمان و نحوه انجام آن

کشیدن بخیه ایمپلنت، زمان و نحوه انجام آن چگونه است؟

عوامل تاثیر گذار بر تعداد ایمپلنت دندان مورد نیاز

  • ناحیه کاشت

در یک ناحیه بی‌دندان، تعداد ریشه‌هایی که باید در ناحیه مربوطه قرار داده شوند، در هر فرد متفاوت است. وضعیت ساختار استخوان فک و موقعیت دندان‌های سالم عوامل اصلی تعیین کننده تعداد و محل ایمپلنت هستند. نوع پروتز درخواستی نیز ممکن است بر تعداد و موقعیت ایمپلنت‌هایی که قرار است ساخته شوند، تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، سه ایمپلنت را می‌توان در ناحیه‌ای که ۴ دندان از دست رفته دارد اعمال کرد، یا ممکن است دو ایمپلنت کافی باشد. پس از عکس برداری و معاینه، تعداد ایمپلنت‌ها و موقعیت آن‌ها را می‌توان به صورت دقیق تعیین کرد.

  • فقدان تک دندان

در مناطقی که فقط یک دندان از دست رفته است، مناسب ترین راه حل قرار دادن ایمپلنت است. در مواردی که کیفیت استخوان کافی وجود ندارد، می‌توان با تقویت استخوان، درمان را تکمیل کرد. در چنین مواردی برای هر دندان یک ایمپلنت مورد نیاز است. در مناطقی که حفره دندان به مدت طولانی وجود دارد، ممکن است دندان‌های مجاور در طول سال‌ها به این ناحیه تغییر مکان داده و فضای دندان را باریک کند. در این صورت ممکن است نتوان ریشه را در این ناحیه گذاشت. استفاده از این روش بلافاصله بعد از کشیدن دندان، هم این خطر را کاهش می‌دهد و هم به طور قابل توجهی از تحلیل استخوان در ناحیه بی‌دندانی جلوگیری می‌کند.

تفاوت بین سینوس لیفت و پیوند استخوان چیست؟

مگر هر دوی این روش‌ها شامل جراحی پیوند استخوان نمی‌شوند؟ پس تفاوت بین لیفت سینوس و پیوند استخوان چیست؟

حداکثر تعداد ایمپلنت دندان

همان‌طور که گفته شد ایمپلنت‌های مورد نیاز برای هر فرد با توجه به ویژگی‌های ساختار فک می‌تواند متفاوت باشد. با این حال معمولا در فک بالا بیشتر از ۸ ایمپلنت قرار داده نمی‌شود. این تعداد در فک پایین نیز غالبا ۶ ایمپلنت است. با این محاسبه در مجموع می‌توان گفت حداکثر تعدا ایمپلنتی که در دهان فرد کاشته می‌شود ۱۴ عدد است. با این حال با توجه به شرایط خاص بیمار ممکن است تشخیص دندانپزشک به گونه دیگری باشد.

پروتز متحرک بر پایه ایمپلنت

در بعضی موارد که لثه‌ها مناسب نیست ممکن است دندانپزشک توصیه کند که به جای پروتز کاملا متحرک چند ایمپلنت در فک شما کاشته شود و پروتز متحرک روی آن‌ها قرار گیرد. این باعث می‌شود که پروتز در  دهان شما پایدارتر باشد و هنگام غذا خوردن حرکت نکند. در حالی که این دندان مصنوعی ثابت نیست و می‌توان آن را خارج کرد. در چنین شرایطی معمولا کاشت ۴ ایمپلنت در فک بالا و ۲ ایمپلنت در فک پایین کافی است.

در یک جلسه چند ایمپلنت می توان کاشت؟

برای جایگزینی دندان هایی که کشیده اید و دندان زیادی را از دست داده اید می توانید از ایمپلنت استفاده کنید. ابتدا دندان پزشک فک بالا و پایین را بررسی می کند که اگر ارتفاع استخوان فک کم باشد قبل از کاشت ایمپلنت باید پیوند استخوان انجام شود و سپس دندان پزشک می تواند چند ایمپلنت را در یک جلسه در دهان شما قرار دهد. تعداد ایمپلنت برای فک بالا و پایین توسط دندان پزشک مشخص می شود. کاشت ایمپلنت فک پایین پیچیده تر و دارای محدودیت می باشد زیرا فک پایین و اصل فعالیت جویدن غذا را به عهده دارد.

علائم تحلیل استخوان فک

در این مقاله قصد داریم تا شما را با تحلیل استخوان فک (Jawbone Loss)، علل و علائم آن و روش‌های درمانی آن آشنا کنیم.

آیا می خواهید دندان هایتان ثابت یا متحرک باشد؟

بیماران مختلف چیزهای مختلفی می خواهند. برخی دندان های ثابت میخواهند که مانند دندان های طبیعی به نظر می رسد، اما تمیز کردن آن کمی چالش برانگیز است در حالی که برخی دیگر به دندان هایی که می توانید از دهان خارج کنید عادت دارند و از نظر بهداشت و تمیز کردن آسانتر است. در فک پایین ، یک گزینه قابل جابجایی می تواند به اندازه کافی دو کاشت در اختیار داشته، در حالی که گزینه های ثابت به حداقل 4 نیاز دارند و می توانند تا 8 مورد کاشته شوند. در فک بالا ، حداقل مقدار کاشت وجود دارد.

خلاصه اطلاعات بالا

  • گزینه قابل جابجایی فک بالا: +4 تا ایمپلنت
  • گزینه  ثابت فک بالا: 4-8 تا ایمپلنت
  • گزینه قابل جدا کردن فک پایین: 2-4 تا ایمپلنت
  • گزینه ثابت ثابت فک پایین: 4-7 تا ایمپلنت

ایمپلنت دندان چقدر زمان می برد؟

ایمپلنت دندان چند جلسه طول میکشد؟

سوالات متداول

برای هر فک چند ایمپلنت لازم است؟

این تعداد با توجه به ساختار فک شما متفاوت خواهد بود. به طور متوسط در فک بالا 6 تا 8 و در فک پایین 4 تا 7 ایمپلنت لازم است.

تعداد ایمپلنت‌های لازم بر چه اساس مشخص می‌شود؟

این تعداد بر اساس تراکم استخوان فک، سلامت لثه‌ها، تعداد دندان‌های از دست رفته و ساختار کلی فک شما مشخص می‌شود.

ایمپلنت دیجیتال در کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد

مرکز تخصصی ایمپلنت و زیبایی دکتر حسن روشن طلب با استفاده از تکنولوژی های به روز دنیا بهترین خدمات با بالاترین کیفیت را به بیماران عزیز ارائه می دهد.

کلام آخر

ایمپلنت در واقع نوعی ریشه مصنوعی است که جای دندان طبیعی شما کاشته می‌شود. غیر از دندان‌های عقل که نقش مهمی در جویدن ندارند، ۲۸ دندان در دهان شما وجود دارد. اگر بخواهد یک دندان مصنوعی ثابت و کامل برای دهان خود داشته باشید نیاز نیست که برای تمام دندان‌ها ریشه کاشته شود. بلکه با نصب تعدادی ایمپلنت در هر فک امکان نصب پروتز کامل فراهم می‌شود. از آنجا که استخوان فک بالا نرم است و معمولا تحلیل بیشتری دارد، نیاز به کاشت تعداد بیشتری است. استخون فک پایین متراکم‌تر است و با کاشت تعداد کمتری نیز می‌توان پروتز را نصب کرد.

با این حال پیش از شروع فرایند، لازم است که دندانپزشک به طور کامل وضعیت دهان شما را بررسی کند.

3 دیدگاه در ”تعداد ایمپلنت لازم برای بیماران کاملا بی دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X