کامپوزیت ونیر دندان

کامپوزیت ونیر در رشت، یکی از روش های لمینت دندان و روشی موثر و پرطرفدار در درمان زیبایی دندان ها است. آیا شما هم جزء افرادی می‌باشید که کامپوزیت را برای اصلاح طرح لبخند و سفیدتر شدن دندان‌های خود انتخاب کرده‌اید؟
پس حتماً یکی از دغدغه‌های مهم شما این است که باید به چه متخصصی مراجعه داشته باشید؟

برای انتخاب درست بهترین دندانپزشک کامپوزیت دندان باید بدانید که کدام دکتر برای شما گزینه درستی است و ویژگی‌های دندانپزشک متخصص در این زمینه را بشناسید.
پس در این مطلب مختصر و مفید با ما همراه باشید تا به شما در یک انتخاب درست و مطمئن کمک کنیم.

ونیر دندان

ونیر دندان لایه‌هایی‌ از روکش هستند که‌ متشکل‌ از مواد همرنگ دندان می باشند وبه منظور اصلاح رنگ دندان، ترمیم موضعی، کاربرد زیبایی و یا رفع عیوب دندانی مورد استفاده‌ قرار می گیرند.

روکش های ونیر به‌ لحاظ روش درمانی، در دو دسته مستقیم (direct) و یا غیرمستقیم (indirect) موجود می باشند. ونیر های‌ مستقیم در یک جلسه‌ با اضافه نمودن کامپوزیت دندان به دندان در داخل مطب استفاده می شوند و کاربرد آنها در زمانی‌ است که‌ بخواهیم تعداد محدودی‌ از دندان ها را اصلاح کنیم؛ زمانی‌ که نیشال دندان ها سالم باشد، می توان با کمک ونیر مستقیم ایرادات جزئی‌ را رفع نمود. ذکر این‌ نکته لازم است‌که انجام چنین‌کاری‌ نیازمند تبحر، تجربه و هنر دندانپزشک بوده وتاحد زیادی زمانبر است.

ونیر های‌غیر مستقیم به‌دلیل زیبایی بیشتر، استحکام بالاتر، حفظ بافت دندان و دوام بهترشان کاربرد وسیع تری‌دارند.

کاربرد ونیر ها در درمان دندان بیمارهای دیابتی، تغییر رنگ دندان، لکه‌های رنگی موضعی، تغییر رنگ‌های آبی یا خاکستری و تغییر رنگ درونی‌ است. لازم‌ است انجام ونیر دندان ها‌ به‌ شکل دانه دانه و به‌ نوبت صورت‌ گیرد.

کامپوزیت ونیر در رشت

امروزه‌ با استفاده‌ از ونیر کامپوزیت دندان در کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد، می توان یکی‌ از بهترین درمان ها را برای‌ ایجاد لبخندی زیبا در بیماران انجام‌ داد. در یک تعریف می توان این‌گونه عنوان‌ کرد که ونیر کامپوزیت دندان، ترکیبی‌ از مواد زمینه‌ای هستند که‌ در اثر ترکیب ذراتی به‌ نام فیلر به‌ استحکام بالایی‌ دست خواهند یافت. به‌ عبارت دیگر این‌ ترکیب خمیری‌ شکل‌ است به‌ وسیله تابش نور در طول موج خاص به صورت سفت و سخت در خواهد آمد. بعد از سفت‌شدن، بوسیله پولیش دادن‌ به‌ آن‌ شکل مناسب‌ می دهند تا در دهان موجب‌ اذیت کردن‌ دیگر دندان ها نشود.

بهترین کاندید ونیر کامپوزیت دندان چه کسانی هستند؟

مشاوره‌ و بررسی‌ وضعیت دندان ها، توسط دندانپزشک زیبایی در کلینیک تخصصی پاسارگاد، مناسب‌ بودن‌ شما برای‌ استفاده از کامپوزیت ونیر را مشخص می کند. در این حالت‌ لازم است‌ که شما هیچ بیماری فعال لثه یا التهاب های‌ مربوط به‌ آن‌ را قبل‌ از شروع درمان نداشته‌ باشید.
با این‌حال روش ترمیم دندان ها و دندانپزشکی زیبایی به‌کمک کامپوزیت ونیر، برای اکثر افراد مناسب‌ و ایده آل است‌ و کارآمدترین گزینه‌ برای اشخاصی است‌ که‌ با مشکلات زیر مواجهند: 

  • دندان نا مرتب
  • دندان هایی‌ که روی یکدیگر قرار می گیرند.
  • رنگ بد دندان
  • موارد لب پر و شکستگی دندان
  • دندان های‌ بلند، کوتاه یا کوچک

مزایا

  1. در بیشتر مواقع، نصب آن نیازی به تراش دندان ها ندارد و در شرایط خاص نیز، میزان بسیار ناچیزی از مینای دندان تراشیده می شود. همچنین نصب آن به دندان های مجاور آسیبی وارد نمی کند.
  2. چنانچه تحت فشار های‌ بالا دچار پریدگی لبه یا شکستگی شدند، امکان ترمیم و اصلاح آن ها همانند دندان های طبیعی، به‌ راحتی وجود خواهد داشت.
  3. دارای قابلیت تحمل فشار های‌ بالا در زمان جویدن مواد غذایی به‌میزان ۱۰ برابر لمینیت های‌ چینی می باشند.
  4. شکل‌ و فرم طبیعی، به‌طوریکه سایرین به‌ سختی متوجه تفاوت دندان طبیعی با دندان ونیر کامپوزیت می شوند.
  5. به‌علت بی‌ نیازی از لابراتوار می توان خطای انسانی را حذف نمود.
  6. مدت زمان درمان کوتاه و در یک جلسه صورت می گیرد.

تاثیر سیگار و قلیان بر دندان کامپوزیت شده

برای آشنایی بیشتر با تاثیر قلیان و سیگار بر دندان های کامپوزیت شده تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

معایب

  • در برخی موارد طول‌ عمر ونیر کامپوزیت ها کم بوده‌ و پس‌ از گذشت ۱۰ الی ۱۲ سال‌، لازم است‌ تا با لایه‌های‌ جدید عوض‌ شوند.
  • میزان براقیت‌ این کامپوزیت ها نسبت‌ به لمینیت های‌ چینی کمتر می‌باشد، ولی برخی روش‌ ها برای افزایش جلا و براقیت آن ها وجود دارد.
  • لازم‌ است تا بیمار پس‌ از انجام ونیر کامپوزیت، بهداشت بیشتری‌ را رعایت‌ نماید.

قیمت هر واحد ونیر چقدر است؟

قیمت تمام‌شده روش کامپوزیتی، لمینت و ونیر سرامیکی بستگی به‌کیفیت مواد اولیه به‌کار برده دارد. همچنین میزان ضخامت دندان ها، سطح تکنیکی درمان انتخاب شده از سوی دندانپزشک و تجربه و مهارت‌ وی، بر هزینه‌های درمان تاثیر مستقیم می گذارند.

کاربرد ونیر کامپوزیت دندان

یکی‌ از پرمصرف‌ترین کاربردهای کامپوزیت ونیر را باید در پر کردن دندان های خالی دانست. در واقع از این ماده خمیری شکل، بعنوان ماده پرکننده دندان های‌ شما استفاده‌ می شود و یا اگر از رنگ دندان هایتان رضایت‌ ندارید، می توانید با رنگ کامپوزیت دلخواه‌، آن‌ها را سفید تر و جذاب تر کنید. در مورد کامپوزیت می توان گفت‌ که روشی‌ تقریبا بدون‌ ضرر برای زیبایی لبخند های‌ شما می باشد. درمانی ماندگار که‌ می تواند لبخندی‌ منحصر به فرد رابرایتان به‌ ارمغان آورد. مهم‌ترین مزیت کامپوزیت ها به‌ نسبت دیگر انواع روکش های دندان، این‌ است‌ که تنها سطح جلوی دندان ها‌ را پوشش می‌دهند، درنتیجه بیشتر دندان سالم می ماند و نیاز به‌ تراش چندانی ندارد. هرچند که‌ روش‌های بدون تراش نیز به‌ دنیا معرفی شده‌ اند. در واقع میزان تراش دندان به‌ طرح و شکل اولیه دندان ها منوط است‌ و گاه‌ ممکن است‌ هیچ‌ نیازی به تراشیدن دندان نباشد.

میزان سفید شدن دندان‌ها با کامپوزیت ونیر در رشت

میزان سفید شدن دندان‌ها با استفاده از این روش به سلیقه فرد بستگی دارد. دندانپزشک در کلینیک تخصصی پاسارگاد پیش از شروع نصب کامپوزیت سایه رنگی را در اختیار بیمار قرار می‌دهد و راهنمایی‌های لازم درباره انتخاب رنگ را به بیمار می‌دهد.


برخی افراد تمایل دارند که دندان‌هایشان خیلی سفید نشوند و طبیعی جلوه کنند، در مقابل برخی دیگر از افراد می‌خواهند که دندان‌هایی بسیار سفید همانند دندان‌ها سلبریتی‌ها و افراد مشهور داشته باشند و رنگ‌های سفیدتر و روشن‌تر را انتخاب می‌کنند.
پس در جواب این سؤال که کامپوزیت دندان‌ها را تا چه حد سفید می‌کند، می‌توان گفت که میزان سفیدی به سلیقه و خواسته بیمار بستگی دارد و می‌تواند در درجات مختلفی ارائه شود.

بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت چیست؟

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که دندان‌های خود را کامپوزیت کرده اید باید توجه داشته باشید که نگهداری و مراقبت از دندان‌های کامپوزیت شده یک امر بسیار مهم و ضروری است.
انجام کامپوزیت ونیر دندان برای بیمار عزیز در کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد

مراحل انجام کامپوزیت دندان

1. مشاوره

در کلینیک پاسارگاد بعد از جلسه مشاوره و تعیین مناسب بودن این روند درمانی و زیبایی برای شما و تایید سلامت دندان هایتان، در ابتدا دندان ها بطور کامل‌ تمیز می شوند تا‌ به این‌ ترتیب هرگونه جرم یا‌ پلاک ایجاد شده‌ در سطح دندان ها پاک شده‌ و یک سطح تمیز برای‌ کار گذاشتن روکش ونیر ایجاد شود.

2. انتخاب رنگ ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت دندان را می توان با رنگ های متنوعی اجرا کرد. بیمار باید با توجه به شرایط خود نظیر رنگ طبیعی دندان ها، رنگ پوست و چشم و با مشورت دندانپزشک رنگ مناسب را انتخاب نمایید. دندانپزشک می تواند با استفاده از ست انتخاب رنگ یا دستگاه های دیجیتال در انتخاب رنگ به شما کمک کند.

2. درمان لثه و ترمیم پوسیدگی دندان

لثه بیمار و دندانی که قرار است ونیر کامپوزیت روی آن اجرا شود باید سالم و بدون پوسیدگی باشد. لذا برای بعضی بیماران ابتدا باید ترمیم پوسیدگی دندان زیرین، سفید کردن یا پر کردن حفره های خالی دندان و لیفت یا جراحی لثه انجام شود.

3. آماده سازی دندان

برای نصب ونیر کامپوزیت نیازی به تراش مینای دندان وجود ندارد. اما برخی اقدامات برای آماده سازی دندان به منظور ایجاد پیوند قوی بین مینای دندان و مواد روکش کامپوزیتی ضروری است. به عبارت دیگر دندان ها باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه جرم و پلاک باشند و لازم است دندانپزشک دندان ها را به خوبی پاک و خشک کند. به طوری که هیچگونه رطوبت، بزاق یا  خونی در محل نصب کامپوزیت باقی نماند.

در مواردی که هدف از کامپوزیت ونیر دندان اصلاح نامرتبى یا کوچکتر کردن سایز دندان در اصلاح طرح لبخند باشد، ممکن است تراش مینای دندان صورت گیرد.

4. ایجاد تخلخل در سطح دندان

در این مرحله برای اینکه مواد کامپوزیت ونیر به خوبی روی سطح دندان بچسبد، دندانپزشک نوعی ژل اسیدی را با استفاده از سرنگ روی سطح دندان پاشیده و بعد از 15 ثانیه پاک می کند. این ماده اسیدی باعث ایجاد تخلخل در سطح دندان شده و سطح دندان برای گذاشتن روکش کامپوزیتی آماده می شود.

5. باندینگ یا عامل پیوند دهنده

در این مرحله مواد باندینگ مخصوص یا عامل پیوند دهنده که نوعی پلاستیک مایع است روی دندان مالیده می شود. سپس با استفاده از نور لیزر کاتالیست های موجود در این ماده فعال شده و بعد از حدود 10 تا 20 ثانیه موجب سفت شدن آن ها خواهد شد.

6. فرم دهی کامپوزیت ونیر

دندانپزشک در این مرحله با لایه گذاری (تکرار فرآیند قرار دادن مواد و سفت کردن آن روی دندان) و فرم دهی، به آرامی  و با دقت روکش کامپوزیتی دندان شما را شکل می دهد. فرم دهی کامپوزیت ونیر مهم ترین مرحله از مراحل انجام درمان است و در اصلاح طرح لبخند شما نقش بسزایی دارد. لذا دقت، ظرافت و تجربه دندانپزشک در این مرحله بسیار مهم است. دندانپزشک باید بتواند با لایه گذاری صحیح و فرم دهی دقیق با مهارت تمام عیوب ظاهری دندان را پوشش دهد.

7. سفت کردن کامپوزیت

با اتمام کار فرم دهی و بدست آمدن شکل نهایی و مطلوب ونیر کامپوزیت دندان، دندانپزشک مواد را با نور لیزر سفت می کند. بدین ترتیب پیوند کامل و قوی بین دندان و مواد کامپوزیتی ایجاد می شود. هر دندان تقریبا 10 تا 40 ثانیه در معرض نور لیزر قرار می گیرد.

8. پولیش کردن

پس از اتمام مراحل بالا، برای زیباسازی و شفافیت روکش های کامپوزیتی، ونیر کاموزیت باید پولیش شود. پولیش کامپوزیت دندان با استفاده از دیسک یا نوارهای سمباده ای صورت می گیرد. پولیش علاوه بر صاف و صیقلی کردن دندان می تواند تا حدودی زوایای هر دندان را نیز اصلاح کند.

با پایان یافتن این مراحل شما می توانید به مدت طولانی از داشتن دندان هایی مرتب و لبخندی زیبا لذت ببرید.

مواردی که توصیه نمی شود کامپوزیت ونیر کنید

برای‌ بهره گیری از مزایای درمان کامپوزیت ونیر لازم‌ است تا دندان های‌ فرد توسط دندانپزشک به‌درستی ارزیابی و بررسی شوند. و پیش‌ از استفاده از انواع ونیر کامپوزیت، موانع موجود حذف گردند. موارد زیر برای‌ استفاده از درمان کامپوزیت ونیر مناسب نیستند:

  • دندان های ناسالم لازم‌ است دندان های‌ ناسالم و دچار پوسیدگی قبل‌ از استفاده از ونیرهای پرسلن به‌طور کامل درمان گردند.
  • دندان های ضعیف اگر ریشه دندان مقاومت معمول‌ را نداشته یا بافت زیادی از دندان از دست رفته باشد، بهره‌گیری از ونیر پرسلن یا کامپوزیت بی‌اثر و بی‌نتیجه خواهد بود.
  • عادات بد کسانی‌ که عادات اشتباهی چون فشار دادن دندان ها یا دندان قروچه دارند، توصیه نمی شود که از انواع ونیر ها استفاده‌ کنند.
  • بهم ریختگی بسیار زیاد دندان برای‌ کسانی‌ که دچار به‌هم ریختگی دندان ها به میزان زیاد و حتی با مسئله‌ی روی‌ هم رفتن دندان ها به حد غیر قابل چشم‌پوشی مواجهند، انجام ونیر کامپوزیت یا ونیر پرسلن اثرات ویژه‌ای نخواهد داشت و بهتر است این‌ اشخاص برای‌ داشتن دندان های‌مرتب و لبخند زیبا ابتدا از درمان ارتودنسی استفاده نمایند.

باورهای اشتباه درمورد کامپوزیت ونیر

باورهای اشتباه درمورد کامپوزیت ونیر وجود دارد که در ادامه به شایع ترین این باورهای اشتباه خواهیم پرداخت

مراقبت های بعد از انجام کامپوزیت ونیر دندان

  • لازم است‌ برای دوام و پایداری دندان هایتان به‌طور منظم مسواک بزنید.
  • جویدن یا گاز زدن غذا بعد از لمینیت کامپوزیت مشکلی ندارد.
  •  خوردن آجیل های‌ سخت و شکستن پوست دانه‌هایی چون پسته و بادام‌ برای لمینت ها آسیب رسان بوده‌ و ممکن‌ است بخش های‌ مذکور را ساییده کنند. هر چند که می توان کامپوزیت ونیر را دوباره اصلاح و ترمیم نمود. اما لمینت پرسلن و لمینت سرامیکی باید تعویض شوند.
  • لازم است اشخاص دارای ونیر کامپوزیت، پس‌از صرف قهوه، چای یا هرگونه مواد خوراکی رنگ دار، حتما از مسواک استفاده کرده‌ و به خوبی دندان هایشان‌ را پاک کنند، زیرا مواد کامپوزیتی همچون دندان های‌ طبیعی بوده و خاصیت رنگ پذیری دارند. چنانچه در مراقبت‌ از آن ها کوتاهی کنید، بروز  لکه‌های رنگی یا تغییر رنگی کلی‌ را شاهد خواهید بود. حتی اگر دسترسی یه مسواک ندارید، سعی کنید تا دهان خود را با آب بشویید.
  • البته ذکر این‌ مطلب نیز ضروری است‌ که تغییر رنگ به‌ مرور زمان در همه دندان‌ها رخ داده و بهتر است‌ هر چند وقت یکبار آن ها را پولیش نمود.
  • علاوه برحفظ بهداشت دهان و دندان و استفاده مرتب‌ از مسواک، استفاده‌از نخ دندان هم ضروری‌ است. همچنین مراجعه مرتب‌ به مطب دندانپزشکی در تاریخ‌های مشخص، برای‌حفظ سلامت دندان ها بسیار کمک کننده خواهد بود.

سوالات شما

آیا می توان برای کامپوزیت دندان رنگ دلخواه خود را انتخاب کنیم؟

کامپوزیت دندان که امروزه یکی از پرطرفدارترین درمان های زیبایی دندان محسوب می شود، ساختاری از مواد پلاستیکی داشته و در رنگ های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. شما نیز می توانید با مشورت دندانپزشک معالجتان رنگ مناسب را مطابق با رنگ پوستتان انتخاب کنید.

آیا می توان روی دندان های روکش شده کامپوزیت ونیر انجام داد؟

خیر. برای انجام این کار ابتدا دندانپزشک معالج شما موقعیت دندان های روکش شده را بررسی می کند و بنابر صلاح دید خود در صورت امکان روکش قبلی را با روکش های سرامیکی تعویض می کند.

کامپوزیت دندان بهتر است قبل از عمل زیبایی بینی انجام شود یا قبل از آن؟

به دلیل اینکه پس از کامپوزیت دندان لب در موقعیت جدیدی قرار می گیرد، اغلب متخصصین توصیه می کنند که جراحی زیبایی بینی خود را به بعد انجام کامپوزیت ونیر موکول کنید.

لمینت دندان با کامپوزیت دندان چه فرقی می کند؟

لمینت های دندان به علت ساختار سرامیکی که دارند ماندگاری و استحکام بیشتری نسبت به ونیر های کامپوزیتی دارند. البته لمینت ها نیاز به تراش بیشتری برای نصب روی دندان دارند.

آیا کامپوزیت بهترین روش برای سفید کردن دندان‌ها است؟

روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد، اما نمی‌توان به طور قطع گفت که کدام روش بهترین است.
برای اطمینان از اینکه کدام روش برای سفید کردن دندان‌های هر فرد مناسب‌تر است، بهترین کار مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و مشورت با تیم دندانپزشکان ما است.

روش های سفید کردن دندان‌ها کدام است؟

کامپوزیت ونیر، لمینت سرامیکی و بلیچینگ
چنانچه دندانپزشک تشخیص دهد که این روش برای سفید کردن دندان‌هایتان مناسب نیست، ممکن است روش‌های جایگزین دیگری مانند بلیچینگ و یا لمینت سرامیکی را توصیه کند.
بلیچینگ در مقایسه با کامپوزیت، روش ترمیمی ارزان‌تری است، اما مدت زمان ماندگاری کوتاه‌تری (در حدود 6 ماه تا 2 سال) دارد.
لمینت نیز گرچه کاربردهای مشابهی با کامپوزیت دارد، اما در مقایسه با آن گران ‌قیمت‌تر است.
ذکر این نکته لازم است که دلیل گران‌تر بودن آن، استحکام بیشتر و همچنین ماندگاری طولانی‌تر آن (در حدود 15 تا 20 سال) است.

مدت زمان باقی ماندن سفیدی دندان‌ها با کامپوزیت چقدر است؟

ونیرهای کامپوزیت این روزها به لطف پیشرفت تکنولوژی و مواد مورد استفاده در ساخت آنها دوام بیشتری دارند و در برابر تغییر رنگ و لکه دار شدن مقاوم‌تر شده‌اند. این نوع روکش‌ها به طور متوسط بین 5 تا 8 سال عمر می‌کنند و پس از آن احتمالاً نیاز باشد که آنها را تعویض کنید.
این طول عمر مورد انتظار و میزان سفید ماندن کامپوزیت‌ها را می‌توانید با دقت کافی در مراقبت از آنها و توجه دقیق به بهداشت دهان و دندان خود افزایش دهید.

برای کامپوزیت ونیر در رشت به کجا مراجعه کنم؟

برای این کار شما باید کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد که با وجود متخصصان به ارائه خدمات ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی می‌پردازند، مراجعه داشته باشید.

کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ؟

تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت با یکدیگر چیست؟ کدام روش برای از بین بردن لکه‌ها و سفید کردن دندان‌هایتان مناسب‌تر است؟

کلام آخر

ونیر کامپوزیت دندان روشی فوق العاده برای اصلاح طرح لبخند و داشتن دندان هایی مرتب و یکدست است. با استفاده از این روش می توانید عیوب ظاهری دندان را پوشش داده و دندان هایی منظم تر و سفیدتر داشته باشید.

برای نصب ونیر کامپوزیت، مینای دندان تراشیده نشده و آسیبی به دندان طبیعی وارد نمی شود. با این حال موفقیت این روش به مهارت، تجربه و تخصص دندانپزشک بستگی دارد. برای ونیر کامپوزیت دندان های خود و داشتن لبخندی جذاب به دندانپزشک ماهر و باتجربه مراجعه نمایید.

اگر در مورد کامپوزیت دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره کامپوزیت دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

2 دیدگاه در ”کامپوزیت ونیر در رشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X