کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ؟ تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت با یکدیگر چیست؟ کدام روش برای از بین بردن لکه‌ها و سفید کردن دندان‌هایتان مناسب‌تر است؟
بلیچینگ ارزان‌تر است یا کامپوزیت؟ کدام یک طول عمر و ماندگاری بیشتری دارند؟
در این مقاله قصد داریم که اطلاعات کاملی را درباره تفاوت‌های این دو روش ارائه دهیم تا با مطالعه آنها بتوانید انتخاب مناسب‌تر و بهتری داشته باشید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ؟

برای آنکه به این سوال کلی پاسخ دهیم، ابتدا باید بگوییم هر کدام از این دو پروسه دقیقا چه کاری انجام می دهند.

کامپوزیت دندان چیست؟

رزین کامپوزیت یک ترکیب خمیر مانند است که روی دندان ها قرار می گیرد و متناسب با شکل دندان و اندازه و رنگ دلخواه فرم داده می شود. سپس با تاباندن نوری با طول موج مخصوص سفت می شود و روی دندان تثبیت می شود.

کامپوزیت فقط برای سفید کردن دندان نیست. کامپوزیت می تواند مشکلاتی مثل دندان های ترک خورده، تراشیده یا ناهموار را برطرف کند. با کامپوزیت هم می توانید رنگ دندان هایتان را تغییر دهید، هم فرم و اندازه آنها را به شکل موردنظرتان دربیاورید.

جذابیت کامپوزیت دندان در این است که خیلی سریع و تنها در یک جلسه انجام می شود و این یکی از دلایل پرطرفدار بودن آن است.

کامپوزیت ها اگرچه به اندازه لمینت دندان ماندگار نیستند اما دوام قابل قبولی دارند و در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت کنید تا 7 سال برای شما کارایی دارند.

تفاوت جرم گیری با بلیچینگ

در این مقاله به بررسی دو مورد از بهترین این روش ها یعنی جرم گیری و بلیچینگ میپردازیم.

مزایای کامپوزیت ونیر

  • در روش سفید کردن دندان ها با کامپوزیت، هم می توانید رنگ دندان هایتان را به اندازه دلخواه سفید کنید و هم شکل و اندازه آنها را با توجه به سلیقه خود تغییر دهید.
  • در حین نصب کامپوزیت، هیچ تراشی روی دندان ها انجام نمی شود. در واقع تلاش می کنند تا ساختار طبیعی دندان حفظ شود.
  • هزینه کامپوزیت نسبت به سایر روش های اصلاح طرح لبخند مثل لمینت کمتر است.
  • کامپوزیت یک روش سریع و راحت است و تنها در یک جلسه انجام می شود.  
  • در صورتی که کامپوزیت آسیب ببیند به راحتی می توان با هزینه بسیار کم آن را ترمیم کرد.

مراقبت از کامپوزیت دندان

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان هم یک روش زیبایی برای سفید کردن دندان است اما با کامپوزیت و لمینت تفاوت زیادی دارد. این روش فقط می تواند بدرنگی دندان ها را برطرف کند. یعنی در صورتی که دندان ها به دلایلی مثل خوردن غذاها یا نوشیدنی های رنگی یا مصرف دخانیات تغییر رنگ داده باشد می توانید با بلیچینگ کردن آنها را سفید کنید.

در این روش مواد خاصی را در مدت زمان معینی روی دندان ها قرار می دهند. این مواد به درون ساختار مینای دندان نفوذ می کند و باعث اکسید شدن رنگ دانه هایی می شود که در مینای دندان رسوب کرده اند. در نتیجه دندان سفیدتر می شود.

البته این را هم بگویم که برخی تغییر رنگ ها که در آن دندان ها به رنگ قهوه ای یا خاکستری در می آیند با بلیچینگ قابل اصلاح نیست. در این شرایط حتما با دندانپزشک مشورت کنید و یک روش دیگر را برای اصلاح رنگ دندانهایتان انتخاب کنید.

مزایای بلیچینگ کردن دندان چیست؟

  • برای بلیچینگ کردن نیازی به تراشیدن دندان نیست. از طرف دیگر مواد آن آسیبی به مینای دندان وارد نمی کند. برای همین لازم نیست نگران فرسایش مینای دندان باشید.
  • دندان‌های سفیدتر چهره‌ شما را جوانتر نشان می‌دهند.
  • بلیچینگ نسبت به روش های دیگرِ سفید کردن دندان، بسیار راحت تر و ارزان تر است.
  • مراقبت از دندان های بلیچینگ شده بسیار ساده است. کافیست مصرف غذاها و نوشیدنی‌های تیره رنگ مثل چای و قهوه را کم کنید.

مراقبتهای بعد از بلیچینگ دندان

آیا باید نکات خاصی را رعایت کنید؟

تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ دندان چیست؟

این دو روش دارای تفاوت‌هایی هستند که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم:

1. نوع ایراداتی که هریک از این دو روش برطرف می‌کنند.

تنها شباهت کامپوزیت و بلیچینگ در کاربرد آنها برای سفید کردن دندان‌ها می‌باشد. تغییر فرم ظاهری دندان‌ها با استفاده از بلیچینگ امکان‌پذیر نیست، این در حالی است که کامپوزیت علاوه بر سفید کردن دندان‌ها در برطرف کردن سایر ایرادات و نواقص ظاهری آنها از قبیل شکستگی، لب پر شدگی و یا کجی جزئی نیز به کار برده می‌شود.

2. فرایند انجام هر یک از این دو روش

مواد به کار رفته و نحوه انجام هر یک از این دو روش با یکدیگر متفاوت است. بلیچینگ با قرار دادن ماده‌ای به نام هیدروژن پراکسید و یا کاربامید پراکساید در غلظت مشخصی بر روی دندان انجام می‌شود. اما کامپوزیت با استفاده از مواد خمیر مانند کامپوزیت و طی چند مرحله که شامل آماده سازی دندان و تمیز کردن آن، قرار دادن خمیر بر روی دندان و فرم دادن به آن و سپس سفت کردن مواد با استفاده از نور مخصوص لیزر و پالیش کردن این مواد تا رسیدن به نتیجه مطلوب و طبیعی می‌باشد.

3.هزینه

گرچه هر دوی این روش‌ها در دسته خدمات ترمیمی مقرون به صرفه دندان قرار می‌گیرند، اما بلیچینگ در مقایسه با کامپوزیت ارزان‌تر است.

4. میزان سفید کردن دندان‌ها

بلیچینگ تنها می‌تواند تا میزان مشخصی دندان‌ها را سفید کند که این میزان قابل پیش بینی نیست. اما کامپوزیت دندان دارای سایه رنگ‌های متنوعی است که بیمار پیش از شروع فرایند نصب این مواد بر روی دندان، می‌تواند با توجه به سلیقه خود و همچنین در نظر گرفتن راهنمایی‌های دندانپزشک زیبایی، رنگ مناسب و میزان سفیدی دندان‌های خود را انتخاب نماید.

5.ماندگاری

ماندگاری سفیدی دندان‌ها با استفاده از بلیچینگ معمولاً 6 ماه می‌باشد. این در حالی است که طول عمر و ماندگاری کامپوزیت در حدود 5 تا 7 سال می‌باشد.

کامپوزیت دندان در رشت

. آیا شما هم جزء افرادی می‌باشید که کامپوزیت را برای اصلاح طرح لبخند و سفیدتر شدن دندان‌های خود انتخاب کرده‌اید؟

بلیچینگ بهتر است یا کامپوزیت؟

یکی از سؤالاتی که برای افرادی که قصد سفید کردن دندان‌های خود را دارند پیش می‌آید این است که بلیچینگ بهتر است یا کامپوزیت؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که انتخاب هریک از این دو روش به مواردی از قبیل شرایط دهان و دندان بیمار و همچنین هدف و سایر ایراداتی که ممکن است دندان‌های او داشته باشند، بستگی دارد.
گاهی ممکن است بیمار تنها نیاز به سفید کردن دندان‌های خود داشته باشد که در این صورت، دندانپزشک با انجام معاینات و بررسی‌های لازم و پس از تأیید مناسب بودن بلیچینگ برای دندان‌های بیمار، استفاده از این روش را به او پیشنهاد می‌دهد. اما در برخی موارد ممکن است دندان‌های بیمار علاوه بر بدرنگ بودن، ایرادات دیگری مانند شکستگی داشته باشند که در این صورت استفاده از سایر روش‌هایی که می‌توانند به برطرف کردن این ایراد کمک کنند، به فرد پیشنهاد می‌شود که یکی از این گزینه‌های ترمیمی، کامپوزیت دندان می‌باشد؛ بنابراین به طور قطع نمی‌توان گفت که بلیچینگ بهتر است یا کامپوزیت.

مقایسه عوارض بلیچینگ دندان با کامپوزیت دندان

این دو تکنیک زیبایی دندان‌ها زمانی که توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی کافی انجام شوند، عوارضی را برای بیمار ایجاد نمی‌کنند. تنها عارضه‌ای که ممکن است ایجاد شود حساس شدن دندان‌ها است و بروز آن بسیار طبیعی است و کم کم از بین می‌رود.
اما در صورتی که دندانپزشک کار خود را به درستی انجام ندهد، ممکن است به مینای دندان آسیب برساند و سلامت دندان را به خطر بیندازد.

کامپوزیت دندان‌ها را سفیدتر می‌کند یا بلیچینگ؟

شاید یکی از سؤالات افرادی که قصد سفید کردن دندان‌های خود را دارند این باشد که کدام یک از روش‌های موجود از جمله کامپوزیت و بلیچینگ دندان‌ها را بیشتر سفید می‌کند؟ میزان سفید شدن دندان‌ها با استفاده از روش بلیچینگ قابل پیش بینی نیست و در واقع نمی‌توان قبل از مشاهده نتیجه به بیمار گفت که دندان‌های او به چه میزان سفید خواهند شد. اما در کامپوزیت بیمار می‌تواند رنگ کامپوزیت مورد نظر خود را بر اساس سلیقه و پیشنهاد دندانپزشک زیبایی خود انتخاب نماید و در واقع میزان سفیدی دندان‌های خود را از قبل تعیین کند.

کامپوزیت دندان چقدر دوام دارد؟

چه راهکار هایی برای افزایش طول عمر و ماندگاری این روش زیبایی وجود دارد؟

سؤالات متداول

دندان‌هایم را بلیچینگ کنم یا کامپوزیت؟

انتخاب هر یک از این دو روش برای سفید کردن دندان‌ها نیاز به معاینه توسط دندانپزشک متخصص زیبایی دندان و مشورت با ایشان دارد. به طور کلی می‌توان گفت که در صورتی که تنها ایراد ظاهری دندان‌هایتان بد رنگی آنها است با توجه به شرایط دهان و دندانی که دارید ممکن است به شما پیشنهاد شود که بلیچینگ کنید، اما در صورتی که دندان‌هایتان علاوه بر بدرنگی ایرادات دیگری نیز داشته باشند، دیگر بلیچینگ روش ترمیمی مناسبی نخواهد بود و ممکن است نیاز باشد که با کامپوزیت این ایرادات را رفع کنید.

بین کامپوزیت و بلیچینگ کدام قابل برگشت می‌باشد؟

این دو روش هر دو قابل برگشت هستند. بلیچینگ روشی موقتی برای سفید کردن دندان‌ها می‌باشد و معمولاً تا 6 ماه ماندگاری دارد و پس از آن رفته رفته رنگ دندان‌ها به حالت طبیعی و اولیه خود برمی‌گردد. برای نصب کامپوزیت نیز آماده سازی دندان صورت می‌گیرد که در آن مقدار بسیار جزئی از دندان تراشیده می‌شود و میزان این تراش به قدری کم است که گفته می‌شود برای کامپوزیت دندان‌ها تراش نمی‌خورند، به همین دلیل می‌توان گفت که این روش نیز برگشت‌پذیر است و پس از برداشتن کامپوزیت می‌توان از دندان‌ها بدون روکش استفاده کرد.

کاربردهای بلیچینگ بیشتر است یا کامپوزیت؟

کاربرد بلیچینگ تنها برای سفید کردن دندان‌ها و رفع بدرنگی آنها است. اما کامپوزیت کاربردهای متعددی دارد و برای رفع مشکلات ظاهری دندان‌ها از قبیل بدرنگی، شکستگی، کوتاهی، وجود فاصله بین آنها، کجی جزئی و ترک خوردگی به کار برده می‌شود. پس می‌توان گفت که کاربردهای بلیچینگ بیشتر از کامپوزیت است.

کامپوزیت قیمت مقرون به صرفه‌تری دارد یا بلیچینگ؟

بلیچینگ در مقایسه با کامپوزیت روش ارزان‌تر و مقرون به ‌صرفه‌تری برای سفید کردن دندان‌ها می‌باشد.

بین کامپوزیت و بلیچینگ کدام یک آسیب کمتری به دندان وارد می‌کند؟

آسیب دیدن دندان و یا سالم ماندن بافت آن با انجام خدمات زیبایی دندانپزشکی تا حدود زیادی به مهارت و تجربه دندانپزشک و موادی که به کار می‌برد، بستگی دارد و در صورتی که به طور اصولی انجام شوند، آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌کنند.

سرعت سفید شدن دندان‌ها با کامپوزیت بیشتر است یا بلیچینگ؟

هر دوی این روش‌ها در طول یک جلسه انجام می‌شوند، اما مدت زمان انجام بلیچینگ دندان در مقایسه با کامپوزیت بیشتر است، به همین دلیل می‌توان گفت که سرعت سفید شدن دندان‌ها با کامپوزیت از بلیچینگ بیشتر است.

کلام آخر

کامپوزیت و بلیچینگ هر دو جزو روش های سفید کردن دندان هستند. اما این دو روش تفاوت های زیادی با هم دارند. در این مقاله این دو روش را به طور دقیق معرفی کردیم و مزایا و عوارض احتمالی هر روش را بررسی کردیم. برای انتخاب بهترین روش اول باید دندان های شما توسط دندانپزشک معاینه شوند و بینید با توجه به شرایط دندان هایتان به چه چیزی احتیاج دارید.

در این رابطه متخصصان کلینیک پاسارگاد با ارائه مشاوره رایگان می توانند سریعترین و بهترین راه را برای شما معرفی و پیشنهاد دهند.

اگر در مورد بلیچینگ و یا کامپوزیت دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره بلیچینگ و یا کامپوزیت دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

4 دیدگاه در ”کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X