علت درد دندان پس از روکش

علت درد دندان پس از روکش چیست؟ روکش های دندانی بدون شک به عنوان یک راه حل دندانپزشکی زیبایی محبوب برای دستیابی به لبخندهای بی نقص ظاهر شده اند. این پوسته های نازک که در لابراتوار ساخته می‌شوند، می توانند بدون زحمت ظاهر دندان ها را تغییر دهند، عیوب را پنهان کنند و لبخندی خیره کننده و مطمئن ایجاد کنند. و یا استحکام دندان های عصب کشی شده را افزایش دهند. با این حال، علیرغم مزایای بی شماری که دارند، برخی از افراد ممکن است پس از گرفتن و تحولی روکش، دندان درد را تجربه کنند که می تواند گیج کننده و نگران کننده باشد. در این مقاله به بررسی دنیای روکش‌های دندانی می‌پردازیم و دلایل درد دندان  بعد از روکش را بررسی می‌کنیم، به مشکلات بعد از روکش دندان و علت درد بعد از روکش دندان، می‌پردازیم.

 مشکلات بعد از روکش دندان:

در حالی که روکش های دندانی به طور کلی یک راه حل ایمن و موثر هستند، اما مانند هر درمان دیگری، مشکلات و عوارض خاصی ممکن است پس از این درمان ایجاد شود. این مشکلات می تواند شامل حساسیت دندان، تحریک لثه، ناهماهنگی بایت و در موارد نادر واکنش های آلرژیک به مواد مورد استفاده در روکش ها باشد. 

چرا دندان ها بعد از روکش درد می‌کنند؟

برای درک بهتر این عارضه درد بعد از روکش دندان را به دوره های زمانی متفاوت بر حسب مدت زمان گذشته از درمان روکش تقسیم خواهیم کرد:

درد بلافاصله بعد از روکش دندان و دوران نقاهت:

دردی که بلافاصله پس از قرار دادن روکش روی دندان شروع می‌شود. ممکن است به دلیل روند چسباندن روکش، تراش دندان و یا فشار دست دندان پزشک هنگام نصب روکش و تغییر حالت جویدن ایجاد شده باشد. ماده ای که برای چسباندن روکش استفاده می شود، اسیدی است و می تواند اعصاب دندان را تحریک کند. این امر می تواند تا چند روز پس از درمان موجب حساسیت دندان یا لثه شود.  این درد نباید بیشتر از 2 هفته طول بکشد. اگر پس از قرار دادن روکش، احساس درد شدیدی دارید، یا اگر درد شما بیش از 2 هفته ادامه یافت، با دندان پزشک مشورت کنید.

بلندی روکش دندان از دلایل درد دندان روکش شده:

بزرگ بودن  یا بلند بودن روکش به صورت عرضی و طولی  موجب فشار بر دندان های مجاورو ایجاد درد  دندان روکش شده می شود. هنگامی که روکش دارای ارتفاع بیش از حد باشد به خود دندان و دندانهای مقابل فشار می آورد. و باعث ایجاد درد در دندان روکش شده می‌شود. و نتیجه آن ایجاد درد در محل درمان یا دندان های اطراف خواهد بود. این درد معمولا به صورت مداوم است و بعد  از درمان در هفته های اول پس از گذاشتن روکش بروز پیدا می کند.  چنانچه اندازه روکش متناسب نباشدو سریعا پیگیری لازم صورت نگیرد، ممکن است باعث شکستن دندان روکش شده یا دندان های اطراف شود.و اگر ارتفاع روکش بیش از حد باشد موجب ایجاد آسیب یا شکستگی در دندان های مقابل شود.

روکش به درستی روی دندان قرار نگیرد:

اگر روکش دندان بدرستی روی دندان قرار نگیرد، ممکن است باعث ایجاد درد در دندان و لثه های اطراف شود، همچنین می‌تواند بر جویدن یا لبخند شما نیز تاثیرگذار باشد. در این مورد باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. چرا که روکش دندان باید مطابق با حالت جویدن شما در دیگر دندان‌ها باشد. درد دندان روکش شده هنگام جویدن معمولاً به این معنی است که روکش روی دندان شما به درستی قرار نگرقته است و این مشکل می‌تواند منجر به درد در فک یا سردرد شود.

درد دندان روکش شده بعد از  چند سال:

به دلایل متفاوتی ممکن است که دندان روکش شده، دچار درد گردد. یکی از دلایل آن پوسیدگی دندان زیر روکش است، این پوسیدگی عمدتا به خاطر ضعف در رعایت بهداشت به خصوص کشیدن نخ دندان ایجاد می شود. یکی از مواردی که موجب تشدید پوسیدگی می شود، استفاده از روکش های متصل به هم است که امکان نظافت بین آن وجود ندارد.چراکه رعایت بهداشت دندان روکش شده سخت تر از دندان های طبیعی است و باید مراقبت مخصوصی در مورد آن انجام شود.

مراقبت های بعد از روکش دندان

مراقبت های بعد از روکش دندان شامل چه نکات و مواردی می باشد؟

روکش دندان بدون عصب کشی:

اگر دندان زیر روکش عصب کشی نشده باشد. با توجه به اینکه جهت چسباندن روکش دندان ها را تراش می‌دهند، دندان به عصب نزدیک می‌شود. و به دلیل اینکه دندان هنوز دارای بافت زنده است؛ ممکن است در مرز بین دندان و روکش، دندان پوسیدگی یا سوراخ رخ دهید، که منجر به درد در آن ناحیه می‌شود. با توجه به اینکه مشکلات و پوسیدگی های دندان در زیر روکش مشخص نمی‌شود، و تنها هنگامی که بیمار احساس درد می‌کند، به دندان پزشک مراجعه می‌کند. در این حالت این احتمال وجود دارد که، اگر فرد دچار درد مداوم باشد به این معناست که دندان به عصب رسیده و نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) دارد. و اگر فرد دچار درد بازه ای کوتاه باشد؛ احتمالا دندان دچار پوسیدگی شده و نزدیک به عصب است؛ و پس از بررسی های لازم شاید نیاز به ترمیم داشته باشد.

روکش دندان عصب کشی شده:

درد دندان عصب کشی شده یا سال ها بعد از روکش و درمان ریشه نشان از عفونت مجدد دندان و یا شکستگی بخش از ترمیم یا روکش دندان دارد.  معمولا زمانی درد ایجاد می شود که پوسیدگی بسیار گسترده باشد و اعصاب اطراف دندان و لثه و یا استخوان فک مورد آسیب قرار گرفته باشد.در این موارد،  میزان عفونت ایجاد شده بسیار وسیع می‌باشد و در لثه و استخوان فک پخش می‌شود.  و با توجه به میزان عفونت و وضعیت دندان، طبق نظر دندان پزشک و متخصص درمان ریشه درمان لازم اعم از درمان ریشه، درمان مجدد ریشه (ری اندو) و در شرایط حاد اقدام به کشیدن دندان می‌گردد.  از دیگر علل درد دندان روکش شده عدم درمان ریشه کامل دندان است، اگر قبل از روکش شدنِ دندان، درمان ریشه کامل انجام نشود و پالپ دندان کاملا پاک سازی نشوند به مرور زمان عفونت در آنجا به وجود خواهد آمد یا گسترش می‌یابد. این شرایط که ممکن است، درد مدت ها پس از پس از گذاشتن روکش بروز می کند.

انواع سایش دندان و درمان آن

در این مقاله درباره ساییدگی دندان یا سایش دندان که از مشکلات شایع مراجعان دندانپزشکی است مطالبی خواهید خواند.

تحلیل لثه و درد دندان پس از روکش:

در صورتی که لثه‌های اطراف دندان روکش شده ، دچار تحلیل شده و بخشی از ریشه دندان در معرض دید قرار گرفته باشد، باعث ایجاد درد مداوم و حساسیت در دندان روکش شده یا لقی دندان می‌شود. هنگامی که لثه‌ها تحلیل می‌روند، شکاف‌ها یا حفره‌های عمیق به نام پاکت بین خط لثه و دندان‌ها تشکیل می‌شود. که محل مناسبی برای تجمع باکتری ها و آسیب به بافت لثه و عقب نشینی و تحلیل لثه خواهد بود. 

روکش سرامیکی دندان

روکش سرامیکی دندان نوعی روکش زیبایی ونیر هستند که صرفاً از سرامیک ساخته شده‌اند

شکستگی ریشه دندان:

به دلایل متفاوتی از جمله ایجاد ضربه یا فشار بر دندان، ممکن است ریشه دندان طبیعی یا روکش شده، ترک بخورد. شكستگى ميتواند در نزدیکی لثه ای ، ناحيه ميانى و يا ناحيه انتهاى ريشه رخ دهد. و موجب حساسیت دندان نسبت به تغیر دما، درد ممتد و آسیب به بافت اطراف دندان و عفونت دندان می‌گردد.به طور کلی بسته به ناحيه شكستگى که در عکس  گرافی دندان مشخص می‌شود و نوع شکستگی اقدام به درمان دندان می‌کنند. هر چه خط شكستگى ریشه دندان به لبه لثه نزديكتر باشد، لقى دندان بيشتر است. و در این حالت دندانپزشك بسته به محل شكستگى ریشه دندان تصميم مى گيرد كه دندان را حفظ كند يا نه.

طول عمر روکش دندان چقدر است؟

از اصلی ترین بخش های دندان، تاج دندان می باشد که امکان دارد به دلایل گوناگونی خراب شوند و عمر روکش های دندان کم تر شوند

دندان قروچه باعث درد دندان روکش شده می‌شود؟

دندان قروچه(Grinding Teeth) وضعیتی است که در آن افراد به طور غیرارادی دندان های خود را به هم فشار می دهند، قروچه می کنند یا به هم می سایند، اغلب در خواب یا ناخودآگاه در طول روز. دندان قروچه می تواند نیروی بیش از حدی بر روی دندان ها و فک وارد کند و منجر به مشکلات مختلف دندانی و درد بالقوه دندان و آسیب به دندان های روکش شده شود.  فشردن مداوم دندان ها مینای دندان را از بین می برد.و عاج زیرین دندان نمایان می شود. عاج حاوی لوله های میکروسکوپی است که به مرکزعصبی دندان منتهی می شود و در صورت قرار گرفتن در معرض آن می تواند منجر به حساسیت و درد دندان شود. علاه بر این ریزترک ها و شکستگی های کوچک بزرگ دندان یا روکش دندان ها می توانند ساختار دندان را تضعیف کرده و باعث درد شوند، به ویژه هنگام گاز گرفتن یا جویدن غذا.  تحلیل رفتن لثه و درد فک و تنش عضلانی و مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) از دیگر عوارض دندان قروچه هستند.

درمان دندان قروچه جهت کاهش فشار به روکش دندان:

یکی از اصلی ترین موارد درمانی دندان قروچه بعد از کنترل استرس؛ استفاده از نایت گارد (Nightguard) است.نایت گارد که به عنوان آتل اکلوزال نیز شناخته می شود، یک وسیله دهانی سفارشی است که روی دندان های بالا یا پایین قرار می گیرد. این یک مانع بین دندان ها ایجاد می کند و از تماس مستقیم در طول دوره های دندان قروچه جلوگیری می کند. محافظ های شب می توانند به محافظت از دندان ها و کاهش درد دندان ناشی از دندان قروچه کمک کنند.

سوالات متداول

روکش دندان چند سال عمر میکند ؟

همه انواع روکش دندان معمولا ماندگاری زیادی دارند. بسته به نوع روکش میزان ماندگاری آن هم متفاوت است و پزشک میزان آن را به شما اطلاع می دهد اما مانند دندان های اصلی ممکن است بشکند یا خرد شود.

آیا روکش دندان باعث پوسیدگی می شود ؟

خیر؛ درواقع انواع روکش دندان ساخته شده‌ است تا جای دندان های طبیعی را بگیرد و ظاهر آن ها را زیبا کند. روکش ها بسیار محکم اند و نسبت به دندان های طبیعی در برابر صدمات مقاومت بیشتری دارند.

آیا دندان روکش شده عفونت می کند؟

بله. اگر دندان شما توسط یک متخصص دندانپزشکی ماهر ترمیم نشده باشد ممکن است دچار عفونت شود. یا اگر از دندان خود به خوبی مراقبت نکنید ممکن است دندان زیر روکش آسیب ببیند.

علت سیاه شدن دندان روکش شده چیست؟

روکش دندان ها ممکن است به دلایلی هم چون شکستگی یا لب پر شدن سیاه شود
گاهی اوقات هم ممکن است اگر روکش از نوع PFM باشد به علت تحلیل لثه بخشی از اسکلت فلزی روکش نمایان می شود.
در این شرایط می توانید با تعویض روکش، سیاهی دندان را برطرف کنید.

سخن آخر

چنانچه پس از گذاشتن روکش دندانی، بهداشت دهانی را به خوبی رعایت نکنید روکش ها صدمه می بینند و نیز مراجعه نکردن مرتب به دندان پزشکی برای بررسی وضعیت روکش دندان شما ممکن است از عمر روکش های دندان کاسته شود. جهت مراقبت از روکش دندان باید در طی روز، 2 بار دندان ها را با مسواک و خمیر دندانی که ساینده نباشد و نخ دندان تمیز نمود. نخ دندان را نباید در بین روکش ها بالا و پایین کشید بلکه باید نخ دندان را بین دندان ها از جلو به عقب کشید. از خوردن خوراکی و غذاهایی که سفت هستند و نیاز به نیروی زیادی برای گاز زدن دارند، پرهیز نمایید و همینطور جویدن و شکستن هر چیز سفتی با دندان های روکش دار ممنوع می باشد. چنانچه کسی در خواب دندان قروچه می کند بایستی جهت ممانعت از ایجاد صدمه به روکش دندان از نایت گارد استفاده نماید. استعمال دخانیات نیز برای روکش دندان بسیار ضرر دارد و موجب صدمه به روکش می شود و طول عمر روکش های دندان را کاهش می دهد.

اطلاعات ارائه شده در این مقاله بر اساس منابع معتبر دندانپزشکی و سایر مقالات علمی است. با این حال، برای توصیه های خاص دندانپزشکی، تشخیص بیماری، طرح درمان و مشورت همیشه با دندانپزشک خود مشورت کنید.

اگر در مورد روکش دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره روکش دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

دریافت نوبت مشاوره رایگان

2 دیدگاه در ”علت درد دندان پس از روکش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X