مهم ترین سوالات شما درباره ایمپلنت دندان چیست؟ شما در مورد ایمپلنت چه سوالاتی دارید؟ در این مقاله سعی شده است که تمام سوالاتی که ممکن است درباره ایمپلنت دندان داشته باشید را پاسخ دهیم. مقاله را بخوانید شاید به سوال شما هم پاسخ داده باشیم.

ایمپلنت دندان چیست و اصلا دقیقا به چه معنا است؟

ایمپلنت یک نوع وسیله خارجی، کاشتنی و معمولا از جنس تیتانیوم است. این وسیله کاشتنی یک روش عالی برای پر کردن جای خالی دندان هایی است که کشیده شده اند. ایمپلنت‌ها از اجزای مختلفی ساخته شده اند و می‌توانند دقیقا هم‌شکل دندان باشند و کار آن را در داخل دهان انجام دهند.

یک ایمپلنت از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

  • پایه: پایه‌ایمپلنت در واقع یک پیچ کوچک است که به داخل استخوان فک جوش می‌خورد. این بخش از ایمپلنت قرار است نقش ریشه دندان را برای دندان جدید ما ایجاد کند.
  • کانکتور: تاج را به پایه ایمپلنت متصل میکند.
  • و تاج: بخش سفید رنگ و خارجی دندان که درست مشابه تاج دندان های دیگر است.

ایمپلنت دو دندان کنار هم یا بیشتر

سوالی که مطرح می شود این است که برای چند دندان از دست رفته، نیاز به چند عدد ایمپلنت دندان می باشد؟

ایمپلنت گذاری دندان چقدر طول می‌کشد؟

این عمل جراحی معمولا طی دو مرحله انجام می‌شود:

  • مرحله اول: شما باید در اتاق عمل کلینیک پاسارگاد تحت بیحسی یا حتی بیهوشی قرار بگیرید. دکتر روشن طلب با کمک دریل مخصوص یک سوراخ کوچک را دقیقا در همان جای خالی و روی استخوان فک ایجاد میکند. بعد از سوراخ کردن، یک پیچ کوچک فلزی که پایه ایمپلنت نامیده میشود به داخل استخوان پیچ شده یا فیکس میشود. حدود 6 ماه باید صبر کنید تا پیچ به طور کامل به استخوان فک متصل شده و جوش بخورد.
  • مرحله دوم: در این مرحله پایه ایمپلنت به فک جوش خورده و اکنون باید کانکتور به پایه ایمپلنت متصل شود. بعد از اتصال کانکتور، تاج را به ایمپلنت متصل میکنند.

آیا ایمپلنت نیاز به بیهوشی عمومی دارد؟

خیر- در این مورد بی حسی موضعی هرگونه دردی را کاملا از بین می برد. وقتی بستر استخوان را آماده می کنیم و ایمپلنت را قرار می دهیم، لرزش و فشار را احساس می کنید، اما درد را احساس نمی کنید.

کاشت ایمپلنت برای بیماران قلبی

اگر مشکل قلبی دارید و به کاشت ایمپلنت دندان فکر می کنید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا بیماران قلبی می توانند ایمپلنت دندانی داشته باشند؟

آیا واکنش آلرژیک به ایمپلنت دندان وجود دارد؟

انواع ایمپلنت دندانی بیش از 40 سال است که مورد استفاده قرار می گیرند. در این مدت هیچ موردی از حساسیت به تیتانیوم شناسایی نشده است. تیتانیوم حاوی مواد حساسیت زا نیست و نسبت به مواد بدن کاملا خنثی است. از بین موادی که برای ساخت تاج ها و پل ها استفاده می شود، سرامیک بیشترین زیست سازگاری را دارد. خطرات واکنش های آلرژیک برای انواع مختلف فلزات و پلاستیک ها متفاوت است. بهتر است از قبل در مورد انتخاب مناسب ترین متریال برای خود با دندان پزشک ایملنتولوژیست صحبت کنید.

ایمپلنت دندان چه فواید و مزایایی دارد؟

  • به حفظ ظاهر و برجسته شدن طرح لبخند کمک میکند.
  • عملکرد شما برای جویدن را بهبود میبخشد
  • توانایی شما در ادای کلمات و حروف را حفظ میکند
  • صورت شما را بهتر نشان میدهد
  • به حفظ بافت استخوانی فک کمک میکند
  • مانع از کج شدن یا حرکت دندان ها میشود
  • به هیچکدام از ساختارهای دهان آسیب نمیرساند

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

بهترین زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان چه زمانی است؟

چه لزومی به کاشت ایمپلنت دندان است؟

جای دندانی که دیگر وجود ندارد باید پر شود. اگر پر نشود احتمال بروز عفونت در آن افزایش میابد، شستن آن سخت تر میشود، جویدن غذا سخت میشود، حرف زدن با مشکل روبرو میشود و … اگر دوست ندارید و نمیخواهید چنین مشکلاتی را تجربه کنید حتما باید ایمپلنت بکارید.

آیا حداقل سن برای کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد؟

برای کاشت ایمپلنت دندان، تکمیل فرآیند رشد استخوان مهم است. این فرآیند احتمالاً تا سن 18 سالگی تمام می شود. به عنوان یک قاعده کلی، رشد استخوان دختران زودتر از پسران متوقف می گردد. در صورت شک، وضعیت رشد استخوان را می توان با عکس برداری با اشعه ایکس از مچ دست بررسی کرد.

تصورات اشتباه درمورد ایمپلنت دندان

در ادامه با تصورات اشتباه در مورد ایمپلنت اشنا می شوید.

آیا هیچ گونه منع مصرفی برای کاشت در مورد افراد مسن وجود دارد؟

برای بهبود کیفیت زندگی با ایمپلنت هرگز دیر نیست. این درمان هیچ خطری ندارد، به طوری که می توان ایمپلنت را در سن 70، 80 و حتی 90 سالگی انجام داد. اگر بتوانید تحت هر درمان دندانپزشکی برنامه ریزی شده دیگری قرار بگیرید، پس آنقدر سالم هستید که بتوانید ایمپلنت را نیز انجام دهید.

آیا من کاندید انجام این عمل هستم؟

موارد زیر را بخوانید، اگر یکی از موارد ذکر شده در خصوص شما صادق است احتمالا شما هم میتوانید ایمپلنت دندانی بکارید:

  • اگر بنا به هر دلیلی یکی از دندان های خود را از دست داده اید (مخصوصا دندان های جلو)
  • اگر دندان خود را از دست داده اید و استخوان فک شما استحکام کافی را دارد.
  • اگر عادت دندان قروچه ندارید
  • اگر داروهای مصرفی شما به سلامت استخوانتان آسیبی وارد نمیکند.
  • اگر میخواهید یک روش بسیار عالی، موفق و کارآمد برای دندان از دست رفته خودو هستید
  • و اگر نمیخواهید از بریج دندان یا وسیله های مشابه دیگر برای پر کردن جای خالی دندان ها استفاده کنید.

آیا همه میتوانند ایمپلنت دندانی بکارند؟

خیر، همه نمیتوانند چنین عملی انجام هند. در برخی افراد به منظور حفظ سلامتی‌شان انجام این کار ممنوع است. برای مثال کسانی که از مشکلات زیر رنج میبرند یا در این شرایط هستند نمیتوانند ایمپلنتی بکارند:

  • کسانی که دیابت دارند و نمیتوانند آن را کنترل کنند
  • خانم های باردار
  • کسانی که سکته قلبی داشته اند یا در خطر سکته قرار دارند
  • افرادی که ضربان قلب نامنظمی دارند (آریتمی دارند)
  • افرادی که پوکی استخوان دارند (البته با پیوند استخوان شاید بتوان برای آن ها کار کرد)
  • کسانی که برای درمان سرطان تحت رادیوتراپی قرار دارند
  • به طور مشابه انجام درمان هایی مثل شیمی درمانی
  • مصرف بیس‌فسفونات در دراز مدت
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • افرادی که اعتیاد دارند یا نمیتوانند سیگار را ترک کنند.

ایمپلنت چقدر عمر میکند؟ چند سال دوام دارد؟

اگر به درستی از ایمپلنتهای دندانی محافظ شود حداقل 25 سال سالم میمانند. تاج ایمپلنت اما کمتر عمر میکند و تقریبا 15 سال دوام دارد.

آیا می توانم غذای معمولی را با پروتز ایمپلنت گاز بگیرم و بخورم؟

فرقی نمی‌کند تاج، بریج یا پروتز کامل داشته باشید، می‌توانید درست مثل دندان‌های آسیاب خودتان بخورید، صحبت کنید و لبخند بزنید. پروتز به طور ایمن روی ایمپلنت ثابت می شود و می توانید از استحکام آن مطمئن باشید.

بعد از ایمپلنت چی بخوریم؟

ما در این مقاله به صورت مفصل درباره رژیم غذایی بعد از عمل ایمپلنت یا تغذیه بعد از ایمپلنت دندان مطالب مفیدی ارائه خواهیم داد.

آیا ایمپلنتها میتوانند نقش دندان طبیعی را در دهان داشته باشند؟

ایمپلنت ها مصنوعی هستند و از جنس فلز. اما دندان ها طبیعی هستند. بنابراین از لحاظ جنس با هم متفاوت هستند. اما از لحاظ ظاهری و عملکردی دقیقا مشابه هم هستند. تمام کارهایی که یک دندان واقعی برای شما انجام میدهد را یک ایمپلنت تیتانیومی برای شما انجام میدهد.

اگر ایمپلنت نکارم چه اتفاقی می افتد؟

اگر جای خالی دندان خود را با کمک ایمپلنتها پر نکنید به مرور زمان با برخی از مشکلات زیر مواجه خواهید شد:

  • حرکت دندان های مجاور به سمت جای خالی دندان
  • عفونت کردن لثه
  • تغییر ظاهر صورت
  • آسیب دیدن استخوان فک در محل دندان از دست رفته

چه موادی در ساخت ایمپلنت به کار برده می‌شود؟

ایمپلنت‌های امروزی از تیتانیوم، یعنی ماده زیست شیمیایی بادوامی ساخته می‌شود که به طور طبیعی به استخوان فک جوش می‌خورد و با آن یکی می‌شود. چون تیتانیوم به صورت طبیعی به استخوان متصل می‌شود، دندان کاشته شده در حال حاضر محکم‌ترین و ماندگارترین روش جایگزینی دندان غائب محسوب می‌شود.

چند دندان را می‌توان با ایمپلنت جایگزین کرد؟

می‌توانید یک یا چند دندان یا تمام دندان‌ها را با ایمپلنت جایگزین کنید. حتی لازم نیست برای تک تک دندان‌های از دست رفته از ایمپلنت استفاده کنید. دو ایمپلنت نیز می‌تواند دندان مصنوعی پایین را نگه دارد، چهار ایمپلنت نیز برای نگه داشتن یک دست دندان کامل و دائمی پایین یا بالا کافی است.

آیا ایمپلنت دندان گران است؟

ایمپلنت در نگاه اول گران‌تر از دیگر روش‌های جایگزینی دندان مانند دندان مصنوعی یا بریج به نظر می‌رسد. اما در نظر داشته باشید که ایمپلنت طول عمر بیشتری دارد و در واقع هرگز نیاز به تعویض پیدا نمی‌کند. بااین توصیف ایمپلنت در درازمدت بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش است که سلامتی و راحتی را به ارمغان می‌آورد.

ایمپلنت فوری به چه معنا است؟

اگر جراح دندان پس از کشیدن دندان بلافاصله پایه ایمپلنت یا همان پیچ تیتانیومی را در فک شما قرار دهد اصطلاحا گفته میشود که ایمپلنت فوری کار گذاشته است. هرچند که اگر تا 2 هفته پس از کشیدن دندان اقدام به کاشت شود باز هم میگوییم ایمپلنت فوری است.

ایمپلنت بدون درد رشت دکتر روشن طلب

قبل از شروع مراحل کاشت ایمپلنت بدون درد، بسیاری از بیماران از ما می پرسند: “آیا کاشت ایمپلنت دندان دردناک است؟”

آیا ایمپلنت دندانی میتواند از فک محافظت کند؟

بله میتواند. زمانی که دندانی از بین میرود یا مجبور میشویم آن را بکشیم جای آن خالی میماند. این جای خالی میتواند برای استخوان فک مضر باشد. بنابراین باید پر شود. ایمپلنت درست مانند دندان شما میتواند از استخوان محافظت کند.

پس از عمل چه عوارضی را به صورت کوتاه مدت تجربه میکنم؟

بروز تعدادی عوارض جزئی پس از هر عملی امکان پذیر است. در خصوص کاشت ایمپلنت دندانی نیز ممکن است برخی از عوارض زیر در بیماران دیده شود:

  • درد
  • تورم
  • کبود شدن لثه
  • ناراحتی

چطور باید از ایمپلنت مراقبت کرد؟

از ایمپلنت نیز باید دقیقاً مانند دندان طبیعی مراقبت کنید، یعنی هر روز آن را مسواک بزنید و نخ بکشید و برای معاینه و جرم‌گیری منظم آن به دندانپزشک مراجعه کنید. اگرچه ایمپلنت هرگز دچار پوسیدگی نمی‌شود، اما اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نکنید، ممکن است بافت لثه اطراف آن ملتهب یا عفونی شود. اما چنانچه به خوبی از ایمپلنت مراقبت کنید، می‌توانید تا پایان عمر از دندان کاشته شده استفاده کنید.

ایمپلنت بدون جراحی زیر یک دقیقه در رشت

در این مقاله با من همراه باشید تا در مورد روش‌های ایمپلنت دندان بدون جراحی، شرایط لازم برای ایمپلنت بدون جراحی و مزایای آن آشنا شوید.

مناسب ترین سن انجام این عمل چه سنی است؟

تقریبا هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و در هر سنی میتوان این عمل را انجام داد. البته اشخاصی که سیگاری هستند یا به مواد مخدر اعتیاد دارند باید با نهایت احتیاط اینکار را انجام دهند. نوجوانان زیر 18 سال نیز باید با نظر متخصص پریودنتیست و مشورت او با احتیاط اقدام به عمل کنند.

بدن من به تیتانیوم حساس است آیا میتوانم ایمپلنت دندانی بکارم؟

در موارد بسیار نادر احتمال شکست عمل به خاطر بروز واکنش های آلرژیک توسط سیستم ایمنی بدن وجود دارد. اگر بدن شما اینگونه باشد، نمیتوانید با ایمپلنت های تیتانیومی عمل کنید.

آیا ممکن است بدن ایمپلنت را پس بزند؟

اگر دقیق بگوییم، بدن نمی‌تواند ایمپلنت را پس بزند، چون ایمپلنت هیچ سلول زنده یا ماده کدگذاری شده ژنتیکی ندارد. تیتانیومی که در ساخت ایمپلنت به کار برده می‌شود، کاملاً زیست سازگار است و به ندرت باعث بروز حساسیت می‌شود. اما اگر بیمار بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند یا نیروهای جویدن زود به ایمپلنت وارد شود، احتمال دارد که ایمپلنت به استخوان فک جوش نخورد. خوشبختانه این مشکل نیز به ندرت پیش می‌آید. کاشت دندان در بیش از 95 % موارد موفقیت‌آمیز است.

عللی که میتوانند باعث این اتفاق شوند عبارتند از:

  • در کوتاه مدت: بروز عفونت، آسیب دیدن استخوان، ناکافی بودن بافت استخوانی عدم دقت در حین نصب توسط جراح و …
  • در دراز مدت: بیماری لثه، ترومای اکلوزال، وارد شدن ضربه به ایمپلنت و …

دندان مصنوعی دارم آیا می توانم ایمپلنت دندان انجام دهم؟

دندان مصنوعی دارم آیا می توانم ایمپلنت دندان انجام دهم؟ برای پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

بعد از کاشت ایمپلنت دندانی چه غذاهایی میتوانم بخورم؟

مدتی طول خواهد کشید تا ایمپلنت دندانی به طور کامل به استخوان فک جوش بخورد. تا آن زمان نباید هر غذایی بخورید. از مصرف غذاهای سفت که نیازمند جویدن زیادی هستند و فشار زیادی را بر روی ایمپلنت وارد میکنند خودداری کنید. تغذیه بعد از ایمپلنت دندان،  تنها غذاهای نرم و حتی الامکان خنک بنوشید تا اطراف ایمپلنت ورم نکند و زود بهبود پیدا کند.

نرخ موفقیت کاشت ایمپلنت چقدر است؟ چقدر احتمال دارد که مال من موفق باشد؟

عمل جراحی ایمپلنت دندانی جزء موثرترین روش های پر کردن جای دندان های از دست رفته  است و درصد موفقیت بالایی دارد. برآوردها نشان میدهد که نرخ موفقیت ایمپلنت هایی که در فک بالا کاشته میشوند بعد از 5 سال حدود 90 درصد است. این نرخ برای فک پایین 95 درصد است.

چه مدت پس از جراحی ایمپلنت می‌توانم به سر کار برگردم؟

فردای روز جراحی می‌توانید در محل کار حاضر شوید، مگر آن که دندانپزشک دستور دیگری داده باشد. برای تسکین ناراحتی جزئی نیز دارو تجویز می‌شود.

بعد از ایمپلنت چند روز درد داریم؟

درد ایمپلنت چند روز است؟

من چند سال پیش دندانم را کشیده ام آیا میتوانم ایمپلنت دندان بکارم؟

فرقی نمیکند چند سال از کشیدن دندان گذشته باشد، در هر صورت میتوانید ایمپلنت داشته باشید.. حتی اگر تراکم بافت استخوانی فک شما کم باشد با کمک پیوند استخوان میتوانید برای انجام این عمل آماده شوید.

آیا افراد سیگاری می‌توانند با موفقیت ایمپلنت دندان انجام دهند؟

سیگار خطر بسیار بزرگی برای سلامتی دهان و دندان است. افراد سیگاری برای انجام کاشت ایمپلنت دندان با چالش هایی روبرو هستند. به دلیل بروز مشکلات زیر که ناشی از سیگار کشیدن هستند، متخصصان دهان و دندان به افراد سیگاری توصیه میکنند که قبل از انجام عمل سیگار را ترک کنند یا مصرف آن را مدیریت کنند:

  • سیگار باعث تغییر وضعیت سلول های دهان و لثه میشود
  • دود سیگار میتواند تولید بزاق را کم کنند. و زمانی که بزاق کم باشد باکتری ها شروع به رشد میکنند و با اسیدی کردن محیط باعث بروز بیماریهای لثه میشوند
  • سموم سیگار همچنین باعث کاهش خونرسانی به بافت های دهان میشود. درنتیجه حضور سلول های سیستم ایمنی در دهان با مشکل روبرو میشود.

خدمات کلینیک دندانپزشکی دیجیتال پاسارگاد

گروه دندانپزشکی دکتر روشن‌طلب

انجام خدمات به شرح ذیل می‌باشد :
🔸️ کاشت ایمپلنت بدون درد زیر سه دقیقه
🔸️کاشت ایمپلنت فلپ لس یا بدون جراحی و بدون بخیه زیر سه دقیقه
🔸️ کاشت ایمپلنت فوری ( کشیدن و کاشت همزمان )
🔸️ ایمپلنت دیجیتال و ساخت روکش دیجیتال
🔸 و کلیه درمان‌های عمومی و تخصصی

ارائه خدمات دندانپزشکی با کمترین درد و ناراحتی و با بهترین کیفیت
استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و بکار گیری مدرن ترین متدهای روز دندانپزشکی در هر یک از درمانهای ایمپلنت، لمینت، ونیر، بلیچینگ (سفیدکردن دندانها)، جراحی های لثه و درمان ریشه

جمع بندی

کلینیک تخصصی دندانپزشکی پاسارگاد، دارای کادری مجرب متشکل از پزشکان متخصص می باشد که به ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندان اعم از ارتودنسی، ایمپلنت و اصلاح طرح لبخند می پردازد. شما می توانید برای دریافت نوبت معاینه به صورت آنلاین از طریق اینستاگرام اقدام نمایید.

اگر در مورد ایمپلنت دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره ایمپلنت دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

6 دیدگاه در ”مهم ترین سوالات شما درباره ایمپلنت دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X