لمینت سرامیکی دندان

لمینت سرامیکی دندان یکی از راه‌های درمانی در حوزه دندانپزشکی برای داشتن لبخندی زیباتر است. لمینت‌های سرامیکی پوسته‌های خیلی نازکی از جنس سرامیک هستند که در سطح بیرونی دندان چسبانده می‌شوند و مشکلات دندانی از جمله بدرنگی، فاصله بین دندانی، شکستگی دندان‌ها و… را اصلاح می‌کنند. این روش از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است بنابراین دندانپزشک باید مهارت‌ و تخصص‌های لازم را در این خصوص داشته باشد.

در ادامه همراه ما باشید تا با طرح درمان لمینت‌های سرامیکی و همچنین مزایا، معایب و مراحل آن بیشتر آشنا شوید.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

لمینت‌های سرامیکی از جمله پرطرفدار ترین طرح‌های درمانی است که برای زیبایی و از بین بردن مشکلات دندانی استفاده می‌شود. پوسته‌های نازکی که بر روی سطح دندان‌های تراش خورده قرار می‌گیرند تا مشکلات دندان رفع شود. ضخامت لمینت‌ها بسیار کم است و هیچگاه باعث جلوآمدگی دندان نخواهد شد. برای قرار دادن لمینت‌های سرامیکی با توجه به سطح مشکل بیمار دندانپزشک اقدام به تراشیدن می‌کند. سپس با قالب‌گیری و ارسال آن به لابراتوار لمینت‌های سرامیکی ساخته شده و در نهایت توسط دندانپزشک بر روی دندان بیمار قرار داده می‌‎شود. پس از آن بیمار با رعایت رژیم غذایی و نکات بهداشتی می‌تواند در مدت زمان بیشتری از زیبایی لمینت‌ها لذت ببرد.

نکته‌ دیگری در خصوص لمینت‌ها وجود دارد این است که رنگ ‌آن کاملا سلیقه‌ای است و بیمار برمبنای رنگ پوست خود و در نهایت با مشورت دندانپزشک اقدام به انتخاب لمینت سرامیکی می‌کند.

انواع لمینت های سرامیکی

لیمنت‌های سرامیکی در انواع مختلفی وجود دارند که تفاوت آن‌ها در مقاوم بودن، تطبیق بر روی دندان و هزینه ساخت است.

بنابراین دندانپزشک با توجه به میزان آسیب دیدگی دندان و شرایط بیمار اقدام به استفاده از آن‌ها می‌نماید.

در ادامه انواع لمینت‌های سرامیکی را شرح داده و به توضیح سه مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

  1. لمینت‌های سرامیکی تقویت شده به وسیله لوسایت
  2. لمینت‌های سرامیکی فلدسپاتیک
  3. لمینت سرامیکی کوارتز ساختگی
  4. لمینت‌های سرامیکی اکسید آلومینیوم
  5. لمینت‌های سرامیکی دی سیلیکات لیتیوم (سیستم‌ایمکس)
  6. لمینت سرامیکی لومینیرز
  7. لمینت‌های سرامیکی زیرکونیا

تفاوت ارتودنسی با لمینت دندان

در چه صورت لمینت سرامیکی برای انجام اصلاح مشکلات دندانی بهتر است؟

لمینت‌های سرامیکی دی سیلیکات لیتیوم (سیستم‌ایمکس)

در این روش درمانی، دندانپزشک اقدام به قالب‌گیری مومی می‌کند و آن را به لابراتوار می‌فرستد. لابراتوار دی سیلیکات لیتیوم را درون قالب ریخته تا به مرور زمان خنک و سرد شود. در نهایت لمینت‌ها ساخته شده و با ارسال آن به مطب دندانپزشک به بیمار تحویل داده می‌شود. زیبایی و شفافیت این نوع لمینت سرامیکی بسیار بالا بوده، اما قوام آن در مقال ضربه پایین است.

لمینت سرامیکی لومینیرز

یکی از پرکاربردترین لمینت‌های سرامیکی به دلیل مقاومت بالا، شباهت نزدیک به دندان طبیعی و نازک بودن آن، لومینیرز است. برای جایگذاری این نوع سرامیک به دلیل نازک بودن، دندانپزشک سطح خیلی کمی از دندان را می‌تراشد یا حتی در برخی موارد برای نصب سرامیک نیازی به تراشیدن سطح دندان نخواهد داشت. هزینه لمینت سرامیکی لومینیرز به دلیل ساخت آن توسط شرکت آمریکایی بسیار بالا خواهد بود.

لمینت ‌های سرامیکی زیرکونیا

دندانپزشک برای استفاده از لمینت‌های سرامیکی زیرکونیا، قالب‌گیری گچی را بر روی دندان بیمار انجام می‌دهد و آن را به لابراتوار ارسال می‌کند. درون این قالب اسید زیرکونیوم به همراه خمیر سرامیک به صورت لایه لایه ریخته می‌شود. مقاومت بالا در برابر ضربه و تغییرات دما از جمله مزایای این نوع لمینت سرامیکی به شمار می‌آید.

مزایای لمینت سرامیکی

  1. بسیار زیبا و درخشنده
  2. شفافیت بالا و مشابه به دندان طبیعی
  3. مقاومت و استحکام بالا
  4. عدم رنگ‌پذیری
  5. طول عمر بالا
  6. اصلاح عیوب ظاهری دندان
  7. زیباتر نسبت به لمینت‌های کامپوزیتی

آیا لمینت به دندان ها آسیب می زند؟

آیا لمینت به دندان ها آسیب می زندیا خیر. آیا می تواند دلیلی بر پوسیده شدن دندان هایتان باشد؟

مراحل ساخت و جایگذاری لمینت سرامیکی

ابتدا دندان‌های بیمار توسط دندانپزشک متخصص قالب‌گیری شده و به لابراتوار جهت ساخت لمینت‌ سرامیکی فرستاده می‌شود. پروسه ساخت لمینت‌های سرامیکی به طور معمول دو الی سه هفته به طول می‌انجامد. پس از آماده شدن لمینت توسط دندانپزشک بسته به تعداد آن‌ها طی جلسات درمانی جایگذاری می‌شود.

1. معاینه و تشخیص

معاینه دندانپزشکی بوسیله دندانپزشک و بررسی مشکل زیبایی دندانهای فرد مراجعه کننده . در این جلسه دندانپزشک ممکن است از دندانها عکس گرفته یا رادیوگرافی تهیه نماید . همچنین ممکن است جهت بررسی اولیه از دهان فرد قالب تشخیصی یا اسکن دیجیتال جهت طراحی لبخند بوسیله نرم افزار تهیه نماید.

سپس طرح درمان و راههای ایجاد طرح لبخند زیبا  و هزینه های هریک را با مراجعه کننده در میان گذاشته و بهترین راه را با ایشان توصیه می نماید. در صورتی که مراجعه کننده درمان بوسیله لمینت سرامیکی را ترجیح دهد در آن صورت وقت ملاقات بعدی جهت انجام کار تعیین می گردد.

2. تراش دندانها برای لمینت سرامیکی

معمولا جهت تراش لمینت دندان نیازی به بیحس کردن دندان ها نمی باشد . تراش لمینتهای دندانی در حد مینا است و به همین علت حساسیت دندان ایجاد نمی گردد . در بعضی موارد که نیاز به داخل بردن دندان بیرون زده باشد و تراش بیشتری لازم است حتما از مواد بیحس کننده جهت بیحس کردن دندانها استفاده می کنند .

سپس دندانپزشک بوسیله توربین و فرز دندانپزشکی بر روی سطح دندان به اندازه ضخامت لمینت سرامیکی که قرار است بر روی آن قرار گیرد تراش می دهد . این تراش به جهت این است که دندانها پس از نصب لمینت سرامیکی بر رویشان بیرون زده و ناپسند نباشند.

3. قالبگیری یا اسکن لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی در لابراتوار دندانسازی و بوسیله پروتزیست ساخته می شود . بنابراین لازم است یک کپی و مدل از دندانهای تراش خورده بعلاوه دندانهای مجاور و مقابل و لثه ها برای لابراتوار ارسال گردد.

در صورتیکه نیاز به سفید کردن دندان ها داشته باشیم در دستور کاری که توسط دندانپزشک به لابراتوار ارسال می گردد رنگ سفید مورد نظر و در صد سفیدی آن مشخص می گردد . اگر که ده دندان هر فک کاملا لمینت دندان شوند سفید کردن دندان بدین روش کار راحت و دائمی است . اما اگر که یک یا چند دندان فقط لمینت شوند و بخواهیم لمینت سرامیکی سفید بکار بریم در آن صورت بقیه دندانها را باید عمل بلیچینگ دندان با کمک لیزر دندان اتجام بدهیم .

4. ساخت لمینت سرامیکی در لابراتوار

مدل دندانی ارسال شده به لابراتوار دقیقا موقعیت و حالتی را که در واقعیت دندانهای فرد دارد به ایشان ارائه می نماید . پروتزیست در صورتیکه مدل گچی از دندانها داشته باشد به صورت دستی طراحی لازم را می کند . اگر که مدل را به صورت فایل حاوی اسکن دیجیتالی از دندانها برای لابراتوار ارسال نموده باشیم پروتزیست با کمک گرفتن از نرم افزار طراحی لبخند فرم لمینت سرامیکی را طراحی می کند . سپس طراحی مورد نظر را به دستگاه CADCAM داده و این لمینت سرامیکی را بدون نیاز به دست می سازد .

بعد از ساخته شدن لمینت در دستگاه کدکم حال هنر پروتزیست است که ظرافت های زیبایی را با کمک یک لایه نازک سرامیک بر روی بیس ایجاد نماید . سرامیک گذاری بر روی بیس لمینت کاری بسیار دقیق و هنرمندانه است و نیاز به علم و تبحر و هنر پروتزیست دارد . در لومینیرز دیگر سرامیک گذاری نمی شود و لیتیم دی سیلیکات زیبا را برای اینکه بسیار نازک باشد فقط کلیز و براق می نمایند .

5. چسباندن لمینت سرامیکی بر روی دندان

لمینت سرامیکی ساخته شده به دندانپزشک ارسال شده و دندانپزشک بعد از شستن و آماده سازی سطح دندان با کمک اسید فسفریک 35 درصد در سطح دندان تضرس های ریزی ایجاد می کند . این تضرس ها در ایجاد گیر مکانیکی و چسبیدن لمینت سرامیکی بر روی دندان بسیار مهم هستند . در دندان هایی که تضرس خوبی ایجاد نشود لمینت از روی دندان براحتی کنده می شود .

آنگاه چند لایه مواد پردازش کننده و باندینگ بر روی سطح دندان مالیده می شود . سپس لمینت دندان که در سطح داخلش چسب لمینت قرار گرفته را بر روی دندان می خوابانیم . به کمک دستگاه لایت کیور و تابش نور آبی قوی این چسب لمینت سفت می شود . اضافات چسب از اطراف دندان پاک شده و پرداخت می گردد .

تنظیم اکلوژن یا نحوه بستن دندانها بعد از نصب لمینت دندان بسیار مهم است . نداشتن تماس زودرس و استرس بر روی لمینتها باعث افزایش طول عمر آنها می گردد .تماس زودرس بر روی لمینت سرامیکی باعث کنده شدن مداوم آنها از روی دندان شده و یا اینکه دندان را لق و دردناک می گرداند .

لمینت دندان در صورتیکه با بهترین کیفیت و علمی ترین و جدید ترین روش ساخته و نصب شود عمری بسیار طولانی خواهد داشت که اصلا قابل مقایسه با کامپوزیت دندان نمی باشد.

لمینت سرامیکی یا کامپوزیت

برای پاسخ مناسب به این سوال ابتدا باید مشکل و شرایط بیمار به طور کامل بررسی گردد. در درمان‌های زیبایی با استفاده از لمینت سرامیکی، دندان حتما تراشیده شده و قالب‌گیری با رنگ تعیین شده ساخته خواهد شد. در نهایت لمینت بر روی دهان بیمار جایگذاری می‌شود. این طرح درمانی به دلیل استفاده از مواد مقاوم، طول عمر طولانی‌تری به همراه دارد. لمینت‌های کامپوزیتی نیاز به تراش زیادی بر روی دندان ندارند و دندانپزشک تنها با تراش سطح خیلی کمی از دندان آن را بر روی دندان می‌چسباند. لمینت‌های کامپوزیتی در طول یک جلسه 3 الی 4 ساعته انجام می‌شود و هزینه آن نسبت به لمینت‌های سرامیکی به دلیل نداشتن پروسه لابراتواری بسیار پایین‌تر است. همچنین لمینت‌های کامپوزیتی رنگ‌پذیری نسب به مواد غذایی رنگ‌دار مانند قهوه، چایی و.. دارند و دارای طول عمر کوتاه‌تری می‌باشد. بنابراین با توجه به مشکل و شرایط بیمار استفاده از روش‌های درمانی توسط دندانپزشک مشخص می‌شود.

آیا لمینت دندان باعث بوی بد دهان می شود؟

بیشتر بخوانید تا بدانید لمینت ‌ها چگونه ممکن است باعث بوی بد دهان شوند و چه کارهایی می‌توانید انجام دهید تا نفس خود را تازه نگه دارید.

تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی

امروزه لمینت‌های سرامیکی و ونیرهای کامپوزتی از جمله شایع‌ترین طرح‌های درمانی به شمار می‌آیند. ونیرهای کامپوزیتی توسط دندان‌پزشک ساخته و چسبانده می‌شود اما لمینت‌های سرامیکی برای ساخت نیاز به لابراتوار دارند. از نظر میزان پوسیدگی این دو طرح درمانی تفاوت چندانی ندارند. لمینت‌های سرامیکی ثبات رنگی بیشتری نسبت به ونیرهای کامپوزیتی داشته و همچنین هزینه آن از لمینت سرامیکی ارزان‌تر است. ونیرهای کامپوزیتی به مرور زمان با مصرف زیاد مواد غذایی رنگ دار، رنگ می‌گیرد اما لمینت‌های سرامیکی دوام و عمر بیشتری از این نظر دارند.

کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ؟

کدام روش برای از بین بردن لکه‌ها و سفید کردن دندان‌هایتان مناسب‌تر است؟

بهترین روش لمینت دندان کدام است؟

از هر دو روش لمینت دندان برای زیبایی، اصلاح و درمان دندان‌ها استفاده می‌شود. سرامیک ماده‌ای بسیار قوی‌تر از کامپوزیت است و احتمال آسیب دیدن در آن‌ کمتر می‌باشد. از این رو اکثر دندانپزشکان بر این باور هستند که لمینت سرامیکی طبیعی‌تر از کامپوزیت و از نظر شفافیت کاملا مشابه مینای دندان است. البته بستگی به کیفیت مواد کامپوزیتی نیز دارد، به طوریکه مواد کامپوزیت مرغوب و با کیفیت بالا، دارای شفافیت و زیبایی مطلوب می‌باشند. فرایند نصب لمینت‌های کامپوزیتی در یک جلسه صورت می‌گیرد و اگر بیمار رژیم غذایی و نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کند، ماندگاری بالایی خواهند داشت، در غیر این صورت احتمال رنگ‌پذیری یا شکستگی آن‌ها وجود دارد. همانطور که گفته شد طول عمر لمینت‌های سرامیکی به علت استفاده مواد مقاوم بسیار بالاتر از لمینت‌های کامپوزیتی است که هزینه بسیار بالایی را نیز در بردارد.

مراقبت از لمینت های سرامیکی دندان

زمانی که بیمار دندان‌های خود را با استفاده از لمینت سرامیکی ترمیم کرد، باید نکاتی را در خصوص آن رعایت نماید تا باعث دوام و جلوگیری از صدمه به لمینت شود.

1- عدم فشار زیاد دندان‌ها به یکدیگر

گاز زدن مواد غذایی سخت و بازکردن اجسام سفت موجب تحمیل فشار زیاد به دندان شده که باعث شکستگی آن خواهد شد.

2- رعایت بهداشت دهان و دندان

از عوامل بسیار مهم که رعایت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، رعایت بهداشت و دندان می‌باشد. مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان شویه از مهم‌ترین عوامل ماندگاری و سالم ماندن لمینت سرامیکی است.

3- عدم مصرف مواد غذایی رنگ دار

همانطور که گفته شد لمینت‌های سرامیکی دوام بالایی نسبت به رنگ‌پذیری دارند، اما با این حال باید مصرف مواد غذایی رنگ‌دار را به حداقل رساند.

4- پرهیز از مصرف دخانیات

تا جای ممکن بیمار باید از استعمال دخانیات جلوگیری نماید. دود مواد دخانیات بسیار مخرب و آسیب‌زا است و استفاده زیاد از آن‌ها به مرور زمان موجب تغییر رنگ لمینت سرامیکی دندان می‌شود.

 کلام آخر

استفاده از طرح درمان لمینت‌های سرامیکی بستگی به میزان مشکلات، آسیب‌دیدگی، سطح زیبایی، نظر دندانپزشک و شرایط بیمار دارد. لمینت‌های سرامیکی بادوام‌تر از لمینت‌های کامپوزیتی هستند و همچنین هزینه بالاتری را به همراه دارند. لبخندی زیبا باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می‌شود و زندگی آن‌ها تاثیرگذار است. بنابراین در حوزه زیبایی دندان و استفاده از طرح‌های درمانی باید تصمیمات درستی زیر نظر دندانپزشک گرفته شود تا در مدت زمان زیادی بیمار بتواند از آن‌ها استفاده نماید.

اگر در مورد لمینت دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره لمینت دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

1 دیدگاه در ”لمینت سرامیکی دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X