ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت چند سال بعد از کشیدن دندان امکان پذیر است؟ کشیدن دندان یکی از درمان‌های رایج دندانپزشکی‌ها است. پس از کشیدن دندان، یکی از گزینه‌های جایگزینی دندان از دست رفته، استفاده از ایمپلنت است. کاشت ایمپلنت چند سال بعد از کشیدن دندان، موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته می‌شود، اگر شما هم از کشیدن و مراقبت نکردن از دندان خود پشیمان هستید و تازه به فکر درمان اساسی آن افتاده‌اید در این مقاله با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک روش جدید جهت جایگزینی دندان‌های از بین رفته می‌باشد. این روش شامل قرار دادن یک بستر فلزی در استخوان فک است. که به عنوان پایه‌ای برای قرار دادن دندان مصنوعی یا پروتز کاربرد دارد. برای انجام این روش، ابتدا پزشک یک برش کوچک در لثه ایجاد می‌کند. و بستر فلزی را در استخوان فک قرار می‌دهد. پس از آن بستر فلزی با استفاده از یک پیچ، محکم شده و به استخوان متصل می‌شود.

بعد از اتمام فرایند جراحی، پزشک پروتز دندان مصنوعی را روی پایه فلزی قرار می‌دهد. پروتز دندان مصنوعی به عنوان دندان جایگزین، همانند دیگر دندان‌های طبیعی عمل می‌کند. ایمپلنت دندان برای افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند و علاقه‌ای به دندان‌های مصنوعی سنتی ندارند گزینه فوق‌العاده‌ای است.

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید برای کاشت ایمپلنت اقدام کرد؟

مدت زمانی که بیمار پس از کشیدن دندان باید برای کاشت ایمپلنت دندان صبر کند، در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در برخی موارد، اگر استخوان فک به اندازه کافی سالم باشد، ممکن است بتوان ایمپلنت دندان را در همان روزی که دندان کشیده شده است، انجام داد. اما در اکثر موارد دندانپزشک به بیمار توصیه می‌کند که بین ۳ تا ۶ ماه بعد از کشیدن دندان صبر کند تا این ناحیه به طور کامل بهبودی خود را به دست آورد.

اگر بیمار تصمیم بگیرد که مدت زمان بیشتری را صبر کند، ممکن است فک برای حمایت از ایمپلنت بیش از اندازه نازک یا ضعیف شود و هم چنین ممکن است دندان‌های اصلی دیگر به سمت فضای خالی بین دندان‌ها سوق داده شده و باعث از دست دادن حالت اولیه و کج شدن دندان‌ها شود. از این رو مهم است که بعد از کشیدن دندان طبق معاینات و صلاحدید دندانپزشک، زمان ایده آلی برای کاشت ایمپلنت مشخص شود.

شرایط لازم برای ایمپلنت دندان

اگر به دنبال پیدا کردن جایگزین دندان از دست رفته خود هستید و یا میخواهید دندان پوسیده خودتان را کشیده و جای آن را پر کنید کاشت ایمپلنت احتمالاً بهترین گزینه درمانی برای شما و پیش روی ست.

انواع ایمپلنت بر اساس فاصله زمانی بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت

بر اساس فاصله زمانی بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، ۴ نوع درمان وجود دارد که در ادامه به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

  1. کاشت نوع یک یا type I : به این روش ایمپلنت فوری یا immediate implantation نیز گفته می‌شود که بعد از کشیدن دندان، بلافاصله ایمپلنت در آن ناحیه قرار می‌گیرد. شاید این نوع درمان ساده به نظر برسد اما به طور کلی ایمپلنت فوری از دسته‌ی درمان‌های پیشرفته (advanced) محسوب می‌شود و ممکن است در برخی موارد نیاز به ملاحظات بیشتری نسبت به درمان‌های معمولی باشد. به طور معمول از این روش برای نواحی جلوی دهان که نبود دندان مشکل بزرگی ایجاد می‌کند، استفاده می‌شود. یکی از مزایای این روش این است که مدت زمان درمان را کوتاه تر می‌کند.
  2. کاشت نوع دو یا type II: در نوع دوم بین ۴ تا ۸ هفته بعد از کشیدن دندان که لثه و بافت نرم ترمیم شده‌اند، کاشت ایمپلنت انجام می‌شود. جراحی کاشت ایمپلنت در طی این مدت راحت تر است اما هنوز به جای ریشه‌ی دندان کشیده شده، استخوان سازی کامل انجام نشده است. این نوع نیز معمولا برای نواحی جلوی دهان که در زیبایی موثر هستند، انجام می‌شود.
  3. کاشت نوع سه یا type III : در نوع سوم بین ۱۲ تا ۱۶ هفته بعد از کشیدن دندان جراحی کاشت ایمپلنت انجام می‌شود. در این روش کاشت ایمپلنت راحت تر و موفقیت آمیزتر است چرا که بافت نرم (لثه) و بافت سخت (استخوان) به طور کامل بهبود یافته و بالغ شده‌اند. تنها عیبی که این نوع دارد، نداشتن دندان در این مدت است. از این رو در اغلب موارد برای دندان‌های عقبی که مشخص نیستند، کاربرد دارد.
  4. کاشت نوع چهار یا type IV: در این روش بیش از ۱۶ هفته بعد از کشیدن دندان، کاشت ایمپلنت انجام می‌شود و اغلب در مواردی که نیاز به جراحی‌های وسیع و پیوندهای بزرگ است، کاربرد دارد.

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین- انواع و قیمت

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین- انواع و قیمت را در مقاله زیر بخوانید.

بهترین زمان کاشت ایمپلنت

بهترین زمانی که دندانپزشکان برای ایمپلنت دندان توصیه می‌کنند، ۲ الی ۴ ماه پس از کشیدن دندان است که بافت لثه و استخوان ترمیم یافته باشد. در این صورت به دلیل تازه بودن بافت ناحیه کاشت، مدت زمان کوتاه تری عمل کاشت و ادغام پایه ایمپلنت با استخوان، صورت می‌گیرد.

در این مدت ۲ الی ۴ ماهه، تغییری در لثه و دندان‌های مجاور رخ نداده و دندانپزشک بدون نیاز به پیوند استخوان یا هر عمل دیگری می‌تواند کاشت ایمپلنت را انجام دهد و در این صورت هزینه ایمپلنت نیز کم تر می‌شود. هر چه کاشت ایمپلنت زودتر انجام شود، منجر به کاهش مدت زمان ترمیم ناحیه عمل و جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان خواهد شد و بیمار در مدت زمان کمتری می‌تواند به حالت عادی خود بازگردد.

کاشت ایمپلنت چند سال بعد از کشیدن دندان امکان پذیر است؟

بله، در بسیاری از موارد می‌توان ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان را انجام داد. اما در نظر داشته باشید که برای ایمپلنت کردن دندان، لازم است استخوان‌های فک در وضعیت مناسبی باشند تا بتوانند به‌صورت مطمئنی پایه‌ای برای ایمپلنت فراهم کنند. بنابراین اگر از کشیدن دندان چند سال گذشته و استخوان فک هنوز استحکام کافی دارد، ایمپلنت دندان به‌راحتی قابل انجام است.

پس برای تعیین اینکه آیا شرایط بدن و دهان شما برای ایمپلنت‌کردن مناسب هستند یا نه، نیاز به بررسی و ارزیابی توسط پزشک دارید. علاوه بر این به انجام آزمایشاتی مانند تصاویر سه‌بعدی استخوان و رادیوگرافی نیاز است تا از سلامت استخوان و امکان ایمپلنت‌کردن دندان مطمئن شوید. در کل، با توجه به شرایط بدنی و دهانی شما، ایمپلنت دندان پس از گذشت چند سال از کشیدن دندان، انجام پذیر است.

عوامل موثر بر تعیین زمان کاشت دندان

تعیین زمان کاشت دندان، بستگی به عوامل مختلفی دارد که می‌توان به شرح زیر اشاره کرد:

  • سلامت جسمی: در صورت وجود بیماری‌های تاثیر گذار در روند درمان، پزشک زمان ایمپلنت شما را عقب می‌اندازد.
  • وضعیت دندان: اگر در مجاورت دندانی که باید ایمپلنت شود دندان‌های دارای آسیب، پوسیدگی و عفونت وجود داشته باشد ابتدا باید این موارد برطرف شود.
  • میزان تراکم، ارتفاع و پهنای استخوان فک: در صورت نیاز به تقویت استخوان فک درمان شما عقب می‌افتد.
  • نوع دندان کاشت شده: اگر بخواهید از ایمپلنت فوری استفاده کنید، درمان دندان‌ شما یک روزه به اتمام می‌رسد‌.

در کل، تعیین زمان کاشت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین، برای تعیین زمان مناسب برای کاشت دندان، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و توصیه‌های او را رعایت کنید.

عوارض بی دندانی و راه حل‌ های آن

ممکن است شما جزو آن دسته از افراد باشید که به مشکل بی دندانی دچار شده باشید؟

بررسی های ضروری قبل از ایمپلنت

اقداماتی ضروری و بررسی های پزشکی توسط جراح دهان و دندان یا متخصص ایمپلنتولوژی باید قبل از کاشت ایمپلنت صورت گیرد. و این گونه نیست که هر زمانی شما تصمیم به این کار داشتید برای شما قابل انجام شود. که شامل موارد زیر است:

  • طریقه ی کشیده شدن دندان
  • ویژگی های جای خالی دندان
  • بررسی استحکام استخوان فک در ناحیه ای که میخواهیم ایمپلنتی بکاریم (سنجش تراکم استخوان)
  • و سلامتی عمومی شما

معاینه فیزیکی و تصاویر اسکن اشعه ایکس و سی تی اسکن دهان و دندان شما توسط جراح انجام می شود. اگر تمامی این ارزیابی ها بررسی ها درست بود، دندان شما به درستی کشیده شده باشد، در جای خالی دندان مشکلی نبود وسلامت جسمانی شما مناسب بود جراح می تواند اقدام به کاشت ایمپلنت فوری کند.اما اگر در هر کدام از مواردی که به آنها اشاره کردیم مشکلی وجود داشت، به عنوان مثال عفونت لثه مانع انجام کاشت ایمپلنت می شود. که شما باید طی مرحله ی مشخص شده داروهای خود را جهت از بین بردن عفونت دندان ها استفاه کنید . و بعد می توانید برای کاشت ایمپلنت دندان خود اقدام کنید.

بلافاصله بعد از کشیدن دندان امکان کاشت ایمپلنت وجود دارد. (در صورت که مواردی که در بالا ذکر کردیم مهیا باشد)حتی اگر چند سال هم از مدت کاشت دندان شما گذشته باشد. اما انجام این کار در هر بازه ی زمانی مختلف شرایط خاص خودش را دارد.

طول عمر ایمپلنت دندان

طول عمر ایمپلنت دندان بستگی به چندین عامل دارد. مهمترین عامل، نگهداری و مراقبت صحیح فرد از دندان‌ها و ایمپلنت خود است. رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن صحیح، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینات دوره‌ای، طول عمر ایمپلنت را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، کیفیت و نوع ایمپلنت و مهارت دندانپزشک در کارگذاری آن نیز تاثیرگذار است. به طور کلی اگر ایمپلنت به درستی نگهداری شود، می‌تواند تا ۲۵ سال عمر کند اما این مدت تضمینی نیست و بستگی به شرایط دارد.

اگر جای خالی دندان کشیده شده را ایمپلنت نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

بهتر است جای خالی دندان کشیده شده پر بشود در غیر این صورت با مشکلاتی که در زیر به آنها اشاره می کنیم مواجه خواهید شد:

• احتمال بروز عفونت لثه در جای خالی دندان زیاد است.
• در تمیز کردن دندان های دیگر با مشکل مواجه می شوید.
• امکان حرکت دندان های مجاوربه سمت جای خالی وجود دارد.
• احتمال آسیب به استخوان فک در جای خالی دندان کشیده شده زیاد است.

اوردنچر چیست؟ – قیمت اوردنچر

اوردنچر، نوعی دندان مصنوعی است که روی پایه ایمپلنت نصب می شود

سوالات متداول

بهترین سن انجام ایمپلنت چه سنی است؟

این عمل برای همه گروه سنی توصیه نشده و به طور کلی برای بیماران زیر ۱۸ سال انجام نمی‌شود.

آیا انجام ایمپلنت عوارض دارد؟

اگر انجام ایمپلنت توسط دکتر مجرب و حرفه ای صورت بگیرد خیر، در غیر اینصورت میتواند با تاثیرگذاری بر دیگر دندان ها مشکلات و فک برای شما به وجود بیاورد.

آیا برای کاشت ایمپلنت بعد از حدود چند سال بیهوشی لازم است؟

به طور کل برای کاشت ایمپلنت در هر زمانی بیهوشی لازم نیست و اگر ایمپلنت توسط پزشک مجرب صورت بگیرد دردی ندارد که بیهوشی لازم داشته باشد. اما برای افرادی که از دندانپزشکی می ترسند و یا فوبیا دارند درمان تحت بیهوشی داریم.

کلام آخر

ایمپلنت یکی از بهترین جایگزین های دندان افتاده محسوب شده و حتی کاشت ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان نیز امکان پذیر است. ایمپلنت ها از جنس تیتانیم هستند تا کمترین واکنش پذیری را داشته باشند و به سلامت فک و دهان آسیبی نرسانند.

پس امکان کاشت ایمپلنت بعد از کشیده شدن دندان در هر بازه زمانی قابل انجام است(در صورتی که تراکم استخوانی فک شما در شرایط مطلوبی بود). اما بهترین زمان کاشت ایمپلنت در بازه ی زمانی دو الی چهارماه بعد از کشیده شدن دندان است و استخوان فک راحت تر از پیچ ایمپلنت حمایت می کند.
در نهایت اگر چند سال هم از کشیده شدن دندانتان می گذرد نگران نباشید چرا که امکان کاشت ایمپلنت برای شما وجود دارد.

عمل ایمپلنت دندان با موفقیت بالای ۹۷ درصد از محبوبیت بسیاری برخوردار است. اما برای این موفقیت باید در انتخاب ایمپلنتولوژیست حرفه ای و حاذق دقت کنید تا بتواند این روش را برای شما به درستی انجام داده و بهترین زمان کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان را مشخص کند. در این مقاله به طور کامل فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت را بررسی کردیم. امید است با مطالعه این مطالب و با کمک دندانپزشکی با تجربه، بتوانید لبخند زیبای خود را بازسازی کنید.

ویزیت آنلاین و رایگان

امکان طرح سوال و مشکل دندانپزشکی در واتس اپ و دریافت پاسخ

خوشبختانه حتی بعد از گذشت چند سال از کشیده شدن دندان نیز انجام کاشت ایمپلنت امکان پذیر است. اما با توجه به تمامی مواردی که در ابتدای مقاله به آنها اشاره کردیم، متخصص ایمپلنت باید از مناسب بودن شرایط قید شده برای پر کردن جای خالی دندان کشیده شده از طریق کاشت ایمپلنت مطمئن شود. کلینیک تخصصی پاسارگاد در راستای مسئولیت مدنی و پزشکی خود درباره ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان اقدام به راه‌اندازی امکان ویزیت و مکالمه با پزشکان خود را در پیام‌رسان واتس‌اپ مهیا کرده است.

کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد، به صورت آنلاین، اقدام به ویزیت رایگان مراجعانی می کند که نیازمند درمان ایمپلنت بوده ولی امکان مراجعه حضوری ندارند. این ویزیت آنلاین، از طریق تماس تصویری یا پیام متنی صورت می‌گیرد. تعدادی از متقاضیان به صورت تخصصی و در یک فضای کاملاً دوستانه توسط دکتر روشن طلب ویزیت و معاینه خواهند شد.

اگر در مورد ایمپلنت دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره ایمپلنت دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

1 دیدگاه در ”کاشت ایمپلنت چند سال بعد از کشیدن دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X