مراقبت های بعد از روکش دندان شامل چه نکات و مواردی می باشد؟ روکش دندان یک “کلاه” دندانی است که روی دندان قرار می‌گیرد و آن را می پوشاند تا شکل، اندازه یا ظاهر آن را بهبود بخشد. ونیرها وقتی در جای خود قرار می گیرند، قسمت قابل مشاهده دندان (روی دندان و بالای خط دندان) را به طور کامل می پوشانند. پس از دریافت روکش های جدید، باید بدانید که برای مراقبت از آنها چه کاری انجام دهید.

خوشبختانه مراقبت از روکش ها نسبتاً آسان است. و تا زمانی که دستورالعمل ها را به درستی دنبال کنید، تاج شما ماندگار خواهد بود. پس از پوشاندن دندان ها؛ دندانپزشک شما به شما خواهد گفت که برای مراقبت از آنها چه کاری انجام دهید، اما برای دانستن دقیق تر موارد و مراقبت های بعد از روکش دندان تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چرا روکش دندان لازم است؟

  • برای محافظت از یک دندان ضعیف (به عنوان مثال، برای محافظت در برابر پوسیدگی  از شکستن یا نگه داشتن سایر قسمت‌های یک دندان شکسته
  • برای بازیابی یک دندان تقریبا شکسته یا دندانی که دچار کرم خوردگی شده است
  • برای پوشش دهی دندانی که بخش زیادی از آن پر شده است ، به خصوص زمانی که دندان زیادی وجود ندارد.
  • برای نگهداری یک بریج دندانی در محل خودش
  • برای پوشش دادن بد شکلی و یا تغییر رنگ و زردی دندان شدید 
  • برای پوشش ایمپلنت دندان

روکش دندان، انواع روکش های دندان

بیشتر بخوانید

آیا میتوان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که امکان پوشش دندان روکش شده با کامپوزیت وجود ندارد. چون مواد کامپوزیت به روکش نمی چسبند و چسبی وجود ندارد که بتواند آنطور که کامپوزیت به مینای دندان کمک کند. حتی اکر دندانپزشک به طور موقتی کامپوزیت ونیر را روی روکش شما بچسباند حداکثر یک یا دو هفته دوام می آورد و از روی روکش خواهد افتاد.

عمر روکش دندان

باید توصیه شود که اگر بعد از گذاشتن روکش بهداشت دهانی خوبی نداشته باشید روکش ها آسیب میبینند و همچنین عدم مراجعه مرتب به دندانپزشک جهت بررسی وضعیت روکش ها میتواند باعث شود عمر مفید و طولانی نداشته باشند.
برای نگهداری و مراقبت از روکش لازم است در طول روز دوبار دندان‌ها را با نخ دندان و مسواک و خمیردندان غیر ساینده تمیز کرد. از کشیدن نخ دندان به سمت بالا یا پایین در بین روکش ها تا حد امکان خودداری کنید و نخ دندان را از جلو به عقب بین دندان‌ها حرکت دهید. همچنین از خوردن غذاهای سخت که احتیاج به نیروی زیادی برای گاز زدن دارند و همچنین از شکستن یا جویدن هر شی سختی با دندان‌های روکش دار اجتناب کنید.
اگر دندان قروچه دارید باید برای جلوگیری از آسیب به روکش ها از نایت گارد استفاده کنید. و همچنین باید افزود که استعمال سیگار همانطور که برای دندان‌ها و لثه مضر است برای روکش ها بسیار مضر بوده و باعث آسیب میشود.

بلند بودن روکش چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

بیشتر بخوانید

رعایت نکات غذایی بعد از روکش کردن دندان‌ها

نکته مهم این است که علاوه بر کیفیت روکش ها باید به افزایش طول عمر آنها نیز توجه کرد. برخی از این نکات را در زیر فهرست می کنیم:

  1. سعی کنید بیش از نیم ساعت از خوردن هر گونه غذایی با دندان های بسته خودداری کنید. زیرا روکش ها با چسب مخصوص به دندان ها چسبانده می شوند. هر چه زمان بیشتری بین روکش و پایه دندان بگذرد، چسبندگی قوی تر و با استحکام بیشتری خواهد بود.
  2. پس از نیم ساعت جویدن غذا با روکش، باید سعی کنید از ایجاد فشار بیش از حد در طول شبانه روز بخصوص با جویدن غذاهای سفت که منجر به شل شدن و کنده شدن پوشش می شود، خودداری کنید.
  3. سعی کنید برای مدتی از استفاده از خوراکی رنگی مانند شکلات، قهوه و غیره خودداری کنید. تا رنگ روکش در ساعات اولیه صبح تغییر نکند.
  4. اگر دندان روکش شده باشد و عصب کشی نشده باشد، ممکن است در روزهای اول به غذاهای سرد و گرم حساس باشد. این موقتی است و جای نگرانی نیست. به مرور زمان مشکل حل خواهد شد.
  5. اگر هنگام جویدن غذا با روکش احساس می‌کنید که خیلی زیاد شده‌اند یا فشار می‌آورید، حتماً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتوانید مشکل را تنظیم و برطرف کنید.
  6. اگر از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان های خود استفاده می کنید، این کار را به آرامی و با احتیاط انجام دهید، زیرا نخ دندان می تواند به مینای دندان بچسبد و کنده شود.
  7. رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند عمر روکش های دندانی را افزایش دهد. استفاده از آب برای شستشوی دهان و مسواک زدن پایه دندان می تواند بهداشت دهان و دندان و عمر طولانی ونیر دندان را تضمین کند.
  8. رعایت نکات تجویزی بیمار باعث زیبایی بیشتر و ماندگاری دندان مصنوعی می شود. با رعایت بهداشت احتمال عفونت، بوی بد و… از بین می رود و فرد دندان های بسیار زیبایی به دست می آورد. روکش ها نیز انواع مختلفی دارند که به شدت بر زیبایی و استحکام آنها تاثیر می گذارد. از جمله روکش های زیبا می توان به زیرکونیوم و سرامیک اشاره کرد.

بهترین نوع روکش برای دندان جلو

چرا دندان جلو نیاز به روکش پیدا می‌ کند؟

عوارض رعایت نکردن موارد بهداشتی و توصیه های پس از درمان

در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک و عدم رعایت مراقبت های بعد از روکش دندان، با عوارضی مواجه خواهید شد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • شکسته شدن مینای دندان
  • عفونت لثه
  • احساس
  • نمایان بودن سطح زیرین روکش (کشیدن خط در محل اتصال روکش با چسب)

همه این مشکلات باعث آسیب پلاک، عفونت لثه و درد شدید برای بیمار می شود. بهتر است تمام اقدامات را با دقت انجام دهید تا ماندگاری دندان ها بیشتر شود و در معرض عوارض قرار نگیرید.

سخن نهایی

اگر روکش دائمی دارید، می‌توانید با پرهیز از جویدن یخ یا سایر مواد دیگر که می‌تواند به دندان‌هایتان آسیب برساند، روکش خود را حفظ کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌های حفظ روکش، چکاپ و مراجعه منظم به دندانپزشک است. دندانپزشک قادر خواهد بود روکش شما و ساختار دندان زیر آن را از نظر هر نشانه‌ای از آسیب بررسی کند، و این امکان را فرهم می‌کند که هر گونه مشکلات بالقوه‌ای را قبل از بروز آنها متوقف کند.

لازم به ذکر است که دندانپزشک قادر خواهد بود با استفاده از فن آوری‌های پیشرفته دندان‌ها را طوری جرم گیری کند که شما نمی‌توانید در خانه این کار را انجام دهید. در کلینیک دکتر حسن روشن طلب با رعایت نکات بهداشتی، خدمات درمانی و زیبایی طرح لبخند دندان ارائه می‌گردد. این کلینیک با عنوان بهترین کلینیک دندانپزشکی در رشت، در راستای کسب رضایت مشتریان و بیماران، کاملترین خدمات را ارئه می‌دهد.

اگر در مورد روکش دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره روکش دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

5 دیدگاه در ”مراقبت های بعد از روکش دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X