جرم گیری ایمپلنت ها

آیا ایمپلنت‌ها به جرم گیری نیاز دارند؟ ضرورت جرم گیری ایمپلنت دندان یکی از سوالات مهم افرادی است که از ایمپلنت‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌کنند. ایمپلنت‌ها بیشترین شباهت را به دندان‌های طبیعی ما دارند. به همین دلیل ممکن است مانند دندان‌های اصلی فرد به جرم گیری نیاز داشته باشند. اگر میزان جرم دندان‌ها وسیع باشد، امکان دارد به ساختار دندان ایمپلنت شده هم آسیب برساند و مشکلات جدی عفونی به وجود آورد. البته در صورتی که بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود، ایمپلنت‌ها یا نیاز به جرمگیری ندارند و یا بعد از مدت طولانی جرم گیری می‌شوند. اما هیچ وقت میزان جرم به حدی که به دندان آسیب برساند نمی‌رسد. در این مقاله همه چیز را درباره جرمگیری توضیح داده‌ایم.

ایمپلنت دندان چیست و چه کاربردی دارد

به دلایل مختلفی ممکن است یکی یا بیشتر از دندان های خود را از دست بدهید و جای خالی دندان به لحاظ زیبایی و کارایی در جویدن، آزاردهنده خواهد بود. خوشبختانه روش جایگزین درمانی و زیبایی ایمپلنت دندان می تواند مشکل در این زمینه را به کلی مرتفع ساخته و ضمن آن که جای خالی دندان را پر می کند، جویدن را نیز به وضعیت سابق بازگردانده و تسهیل سازد. با ما همراه باشید تا به شکلی دقیق تر در ادامه ببینیم، ایمپلنت چیست و چطور فقدان دندان ها را جبران می سازد.

چرا جرم گیری ایمپلنت دندان اهمیت دارد؟

دلیل اهمیت از بین بردن جرم‌های ایمپلنت تفاوتی با دلایل جرم گیری دندان‌های طبیعی ندارد. در ادامه به مهم‌ترین علت‌های این موضوع اشاره کرده‌ایم.

پیشگیری از بیماری

باکتری‌هایی که در دهان به وجود می‌آیند می‌توانند عامل عفونت‌های پریودنتال لثه شوند. این عفونت‌ها از طریق جریان خون به سایر قسمت‌های بدن هم انتقال پیدا می‌کنند. بر اساس برخی تحقیقات انجام شده عفونت‌های پریودنتال حتی می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی و عفونت‌های ریه شوند. بنابراین جرم‌ گیری دندان اصلی یا ایمپلنت با حذف باکتری‌ها مانع انتقال عفونت به سایر قسمت‌های بدن می‌شود.

محافظت از دندان

اگر جرم و پلاک دندان در عمق بیشتر از ۳ میلیمتر به لثه نفوذ کند، باعث التهاب مزمن و در نتیجه از بین رفتن بافت لثه، استخوان و در نهایت دندان می‌شود. جرم باعث تجمع باکتری‌های عفونت‌زا می‌شود. این باکتری‌ها می‌توانند در استخوان فک نفوذ کنند و دندان ایمپلنت شده را لق کنند. همچنین می‌توانند استخوان و بافت لثه را هم از بین ببرند. جرم گیری ایمپلنت دندان مانع از ایجاد عفونت و باکتری در اطراف دندان‌های ایمپلنت شده می‌شود.

ایمپلنت‌های دندانی یکی از بهترین متدهایی هستند که برای جایگزین شدن با دندان‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها هم ظاهر یک دندان طبیعی را دارند و هم می‌توانند به همان اندازه کاربردی باشند. البته همه افراد نمی‌توانند از متد استفاده کنند. به عنوان مثال تأثیر سیگار بر ایمپلنت‌های دندانی میتواند با اثرروی ترمیم زخم بر محل پیوند پایه ایمپلنت با استخوان تاثیر گذاشته وباعث بروز مشکلاتی در فرایند جوش خوردن ایمپلنت با استخوان گردد. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل تأثیر سیگار بر ایمپلنت را بررسی کنیم.

زیبایی

دندان‌هایی که جرم دارند، سفید و درخشان نیستند. ایمپلنت‌ها نیز اگر جرم بگیرند، زیبایی خود را از دست می‌دهند. البته تأثیر در زیبایی زمانی که جرم دندان خیلی زیاد باشد، بیشتر نمود پیدا می‌کند. به همین دلیل در اولویت اول توصیه می‌کنیم که اهمیت مسواک زدن را دست کم نگیرید. اما در اولویت‌های بعدی باید در زمان درست برای از بین بردن جرم دندان‌های اصلی یا ایمپلنت‌ها اقدام کنید.

از بین بردن بوی بد دهان

بیماری پریودنتال که به علت جرم دندان‌ها و عفونت ناشی از آن به وجود می‌آید، باعث بوی بد دهان هم می‌شود. تجمع ذرات و باکتری‌های مواد غذایی در حفره دهان بوی بدی ایجاد می‌کنند که هم برای شخص و هم برای افرادی که با او صحبت می‌کنند، آزاردهنده است. این بو می‌تواند با جرمگیری ایمپلنت دندان از بین برود. این موضوع حتی در اعتماد به نفس افراد نیز تأثیر دارد!

تأثیر سیگار بر ایمپلنت دندانی چیست

ایمپلنت‌های دندانی یکی از بهترین متدهایی هستند که برای جایگزین شدن با دندان‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها هم ظاهر یک دندان طبیعی را دارند و هم می‌توانند به همان اندازه کاربردی باشند. البته همه افراد نمی‌توانند از متد استفاده کنند. به عنوان مثال تأثیر سیگار بر ایمپلنت‌های دندانی میتواند با اثرروی ترمیم زخم بر محل پیوند پایه ایمپلنت با استخوان تاثیر گذاشته وباعث بروز مشکلاتی در فرایند جوش خوردن ایمپلنت با استخوان گردد. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل تأثیر سیگار بر ایمپلنت را بررسی کنیم.

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندانی

آیا جرم گیری ایمپلنت دندان با جرم گیری دندان طبیعی تفاوت دارد؟

دندان‌های معمولی با قلم‌هایی که از جنس فولاد ضد زنگ هستند، جرم گیری می‌شوند. ولی جرم گیری ایمپلنت دندان با قلمی که از جنس تیتانیوم صورت می‌گیرد. علت این تفاوت این است که تیتانیوم با بدنه سرامیکی ایمپلنت واکنش نمی‌دهد و ذرات آن روی ایمپلنت باقی نمی‌مانند. در واقع خطری از بابت تبادل یونی، رسوب ذرات استیل روی ایمپلنت و تغییرات سطح ایمپلنت با قلم‌های تیتانیومی از بین می‌رود. این قم‌ها دارای تحدب و تقعر هستند تا به همه قسمت‌های دندان برسند و آن‌ها را جرم گیری کنند.

مراحل جرم گیری ایمپلنت دندان به چه صورت است؟

جرم گیری ایمپلنت دندان به سه روش دستی، اولتراسونیک و جراحی انجام می‌شود. روش دستی برای جرم‌های جزئی به کار می‌رود. روش اولتراسونیک برای جرم متوسط استفاده می‌شود. در آخر اگر جرم‌های موجود روی ایمپلنت زیاد و انباشته باشند، و نتوان آن‌ها را با روش‌های قبلی از بین برد، از روش جراحی با لیزر استفاده می‌شود. در قسمت قبل درباره روش دستی از بین بردن جرم‌ها صحبت کردیم. در ادامه به سایر روش‌ها اشاره می‌کنیم.

روش اولتراسونیک

جرم گیری ایمپلنت دندان با روش اولتراسونیک در سه مرحله انجام می‌شود. ابتدا پزشک لرزش‌هایی را با استفاده از قلموی دستگاه جرم گیری التراسونیک روی دندان ایجاد می‌کند. سپس لثه به وسیله لیزر، کورتاژ می‌شود. کورتاژ لثه به معنای حذف عفونت از بافت پوششی آن است که با لیزر انجام می‌شود. بعددر حین کورتاژ نیز آب به داخل دهان اسپری می‌شود تا از داغ شدن بیش از حد ایمپلنت‌ها جلوگیری کند.

مرحله بعدی جرم گیری ایمپلنت دندان بروساژ یا پولیش دندان‌ها است. این کار به وسیله یک ابزار دستی یا یک سر چرخشی که از جنس پلاستیک است انجام می‌شود. در این مرحله سطح دندان‌ها به ماده‌ای با نام پروفیلاکسی آغشته می‌شود. پروفلاکسی خاصیت ضد سایندگی دارد. سپس به وسیله سر چرخشی پلاستیکی ایمپلنت دندان را پولیش می‌کنند تا سطح آن صیقل بخورد و لکه‌های ضعیف از بین برود.

مرحله آخر جرم گیری ایمپلنت دندان ایجاد سطح صاف و صیقلی با استفاده از Airflow است. Airflow برای از بین بردن رنگ زرد ایمپلنت دندان به کار می‌رود. برای استفاده از آن فیشرها را باز می‌کنند و این کار باعث تسهیل شیاربندی دندان‌ها خواهد شد. در این مرحله از اسپری هوا، جت آب و سدیم بی‌کربنات استفاده می‌شود. گرما و فشار بدون اینکه به طور مستقیم با ایمپلنت دندان در تماس باشد، پلاک‌های آن را از بین می‌برد.

جرم گیری ایمپلنت دندان با جراحی

همانطور که گفته شد روش جراحی در مواردی به کار می‌رود که حجم جرم روی ایمپلنت دندان زیاد است. جراحی با لیزر انجام می‌شود و دندان‌ها را کاملا پاکسازی می‌کند. جالب است بدانید که می‌توان با استفاده از لیزر آبی ریشه دندان‌ها و لثه‌ها را نیز جرمگیری کرد.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند بعد از جرم گیری ایمپلنت دندان با جراحی، از بلیچینگ هم استفاده کنند. روش‌های سفید کردن دندان هم در خانه و هم در مطب دندانپزشکی امکانپذیر است. بلیچینگ در ظاهر زیباتر دندان‌ها تأثیر دارد.

جرم گیری ایمپلنت دندان چند وقت یکبار باید انجام شود؟

بازه زمانی از بین بردن جرم‌های ایمپلنت نیز مانند دندان‌های طبیعی است. یعنی این میزان مراقبت شما از ایمپلنت دندان است که مشخص می‌کند جرم گیری آن چند وقت یک بار باید انجام شود. اگر خوب بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، ممکن است هر چند سال یکبار هم نیاز به جرم گیری نداشته باشید. در مقابل اگر در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سهل انگاری کنید، ممکن است نیاز داشته باشید چند بار در سال برای جرم گیری ایمپلنت دندان اقدام کنید. برخی از افراد با یکبار جرم زدایی سنگین شروع به مراقبت دقیق از دندان‌های ایمپلنت شده می‌کنند و تا مدت‌ها و شاید سال‌ها نیازی به آن نداشته باشند.

آیا جرم گیری برای دندان‌ها یا ایمپلنت‌ها ضرر دارد؟

یک باور اشتباه درباره جرم گیری ایمپلنت دندان و حتی دندان‌های طبیعی وجود دارد. برخی از افراد تصور می‌کنند که جرم گیری منظم باعث تخریب بافت دندان یا ایمپلنت می‌شود. ولی این باور چیزی جز ضرر برای افراد به دنبال ندارد و یک باور غلط است. افرادی که چنین تصور می‌کنند، جرم گیری انجام نمی‌دهند. در نتیجه بعد از مدتی جرم‌های روی دندان به لثه و ریشه می‌رسد و دندان یا ایمپلنت را خراب می‌کند.

البته باید توجه داشته باشیم که جرم گیری پشت سر هم و بدون نیاز ممکن است به بافت دندان آسیب برساند. ولی اگر به ندرت انجام شود نه تنها مضر نیست بلکه سلامت دندان‌ها را هم حفظ می‌کند. بنابراین باز هم توصیه می‌کنیم به رعایت بهداشت دهان و دندان خود توجه کنید تا جزو افرادی که سالانه چند بار به جرم گیری نیاز دارند، نباشید.

چون خون ریزی لثه، التهاب و آسیب رسیدن به ریشه و حساس شدن دندان از مضرات جرم گیری ایمپلنت دندان است. این مضرات نشان می‌دهد که این کار نباید در فواصل کوتاه انجام شود.

جمع بندی

جرم ‌گیری ایمپلنت دندان مخصوصا در مواقعی که جرم گسترش زیادی پیدا کرده، ضروری است. انجام به موقع این کار مانع از رسیدن عفونت به لثه و ریشه خواهد شد. اما در مقابل اگر جرم‌ها به موقع از بین نروند و به ریشه و لثه آسیب برسانند، ایمپلنت لق می‌شود و حتی آسیب می‌بیند.

2 دیدگاه در ”آیا ایمپلنت‌ها به جرم گیری نیاز دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X