کشیدن دندان عفونی - عوارض و مراقبت ها

کشیدن دندان عفونی – عوارض و مراقبت ها چیست؟ آیا کشیدن دندان عفونی خطرناک است؟ عفونت دندان چه علائمی دارد؟ مراحل آن به چه صورت است؟ آیا درد بعد از کشیدن دندان عفونی طبیعی است؟

عفونت دندان یکی از عوارض مربوط به دندان‌ها است که معمولا به دنبال پوسیدگی شدید دندان رخ می‌دهد. دندانی که دچار پوسیدگی شده، به درمان و رسیدگی نیاز دارد. در صورتی که پوسیدگی دندان درمان نشود، عفونت دندان را به همراه خواهد داشت. آیا کشیدن دندان عفونی انجام می‌شود؟ چه عوارضی دارد؟ در این مقاله از مرکز ایمپلنت دکتر روشن طلب، به بررسی این موضوع می‌پردازیم و جنبه‌های مختلف کشیدن دندان عفونی، از جمله عوارض آن را مورد بحث قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

با کشیدن دندان عفونی، عفونت آن برطرف می شود؟

کشیدن دندان عفونی / عفونت دندان یکی از مشکلات شایع و دردناکی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. این مشکل معمولاً به دنبال پوسیدگی شدید دندان رخ می‌دهد و اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند عوارض جدی‌تری به همراه داشته باشد. کشیدن دندان عفونی یکی از راه‌حل‌های درمانی است که بسیاری از دندان‌پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند؛ اما آیا کشیدن دندان واقعاً می‌تواند عفونت را به طور کامل برطرف کند؟

علل عفونت دندان

عفونت دندان معمولاً به دلیل تجمع باکتری‌ها و ورود آنها به داخل دندان یا لثه ایجاد می‌شود. دلایل اصلی عفونت دندان عبارتند از:

۱. پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از مهم‌ترین علل عفونت دندان است. باکتری‌ها به داخل دندان نفوذ کرده و باعث تخریب بافت‌های داخلی دندان و عفونت می‌شوند.

۲. آسیب به دندان

آسیب‌های فیزیکی به دندان مانند شکستگی، ترک یا تراشیدگی می‌تواند راه ورود باکتری‌ها به داخل دندان را فراهم کند و منجر به عفونت شود.

۳. بیماری‌های لثه

بیماری‌های لثه مانند پریودنتیت می‌توانند باعث عفونت دندان شوند. باکتری‌ها از طریق لثه‌های ملتهب به داخل دندان نفوذ کرده و عفونت ایجاد می‌کنند.

۴. درمان‌های ناقص دندان‌پزشکی

درمان‌های ناقص یا نادرست دندان‌پزشکی، مانند عصب‌کشی ناقص، می‌تواند منجر به باقی ماندن باکتری‌ها و ایجاد عفونت شود.

عمر دندان پر شده چقدر است؟

بیایید جنبه‌های مختلفی را که بر طول عمر آنها تأثیر می‌گذارد، بررسی کنیم.

علائم عفونت دندان

پیش از اینکه به بررسی کشیدن دندان عفونی بپردازیم، می‌خواهیم شما را با علائم عفونت دندان آشنا کنیم. شناخت این علائم می‌تواند به تشخیص زودهنگام عفونت دندان و شروع سریع‌تر درمان کمک کند. علائم عفونت دندان عبارت‌اند از:

  • بوی بد دهان ممکن است ناشی از تجمع باکتری‌ها و ترکیبات شیمیایی ناخوشایند در دهان باشد که به واسطه عفونت دندانی ایجاد می‌شود.
  • احساس طعم نامطبوع در دهان ممکن است به دلیل تجمع باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در دهان در اثر عفونت دندانی رخ دهد.
  • درد شدید و پایدار در دندان ممکن است ناشی از التهاب عصب دندان یا تخریب بافت دندانی به دلیل عفونت باشد.
  • درد دندان هنگام خوردن غذا نشانه احتمالی عفونت دندانی است، زیرا فشار بر دندان باعث تشدید درد می‌شود.
  • اگر دندان‌ها به مواد خیلی سرد یا خیلی گرم حساسیت نشان دهند، ممکن است نشانه آسیب‌دیدگی بافت دندانی وجود داشته باشد که به علت عفونت است.
  • عفونت دندانی ممکن است منجر به بروز تب و خستگی شود، زیرا بدن با عفونت دندانی مبارزه می‌کند.
  • سختی بلع مواد غذایی ممکن است ناشی از تورم و التهاب لثه یا بافت‌های اطراف دندان باشد که به دنبال عفونت دندانی رخ می‌دهد.
  • عفونت دندانی می‌تواند منجر به تورم و التهاب بافت‌های دهان شود که باعث سخت شدن باز کردن دهان می‌شود.
  • متورم و قرمز شدن لثه‌ها نیز یکی از علائم عفونت دندانی است.
  • سردرد شدید و مکرر نیز ممکن است به علت عفونت دندان‌ها رخ دهد.
  • عفونت دندانی ممکن است باعث تورم لوزه‌ها و گردن شود.
  • تورم گونه‌ها نیز ممکن است ناشی از تورم و التهاب لثه‌ها و بافت‌های دهانی به دلیل عفونت دندانی رخ دهد.
  • درد فک، درد گوش‌ها و گردن نیز ممکن است به علت انتشار عفونت از دندان‌ها به سایر بخش‌های بدن ایجاد شود.
  • درد دندان ممکن است حتی در هنگام خواب هم احساس شود، زیرا فشار بر دندان‌ها و تغییرات دمایی باعث افزایش درد می‌شود.

این علائم برخی از نشانه‌هایی هستند که ممکن است به وجود عفونت دندانی اشاره کنند و برای تشخیص دقیق‌تر و درمان بهتر، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. شما می‌توانید برای بررسی عفونت دندان و کشیدن دندان عفونی به مرکز ایمپلنت دکتر روشن طلب مراجعه کنید. در کلینیک دکتر روشن طلب می‌توانید تحت نظر پزشک متخصص و باتجربه، دندان‌های خود را معاینه کرده و دندان عفونی را بکشید.

دلایل کشیدن دندان عفونی

کشیدن دندان عفونی به دلایل مختلفی انجام می‌شود:

  • پیشگیری از گسترش عفونت: عفونت دندان می‌تواند به سایر بافت‌های دهان و حتی سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. کشیدن دندان عفونی می‌تواند از گسترش عفونت جلوگیری کند.
  • عدم موفقیت درمان‌های دیگر: در صورتی که درمان‌های مرسوم مانند عصب‌کشی نتوانند عفونت را کنترل کنند، کشیدن دندان عفونی ضروری می‌شود.
  • حفظ سلامت دندان‌های مجاور: عفونت دندان می‌تواند به دندان‌های مجاور سرایت کند. این کار می‌تواند از آسیب به دندان‌های دیگر جلوگیری کند.

جراحی ریشه دندان یا اپیکواکتومی چیست؟

جراحی ریشه دندان یا اپیکواکتومی چیست؟

روش‌های کشیدن دندان عفونی

کشیدن دندان عفونی ممکن است به دو روش انجام شود: کشیدن ساده و کشیدن جراحی.

۱. کشیدن ساده

در کشیدن ساده، دندان‌پزشک از انبر دندان‌پزشکی برای گرفتن دندان و بیرون کشیدن آن استفاده می‌کند. این روش معمولاً برای دندان‌هایی که به راحتی قابل دسترسی هستند و عفونت شدیدی ندارند، مناسب است.

۲. کشیدن جراحی

در موارد پیچیده‌تر، مانند دندان‌هایی که به طور کامل یا نیمه زیر لثه قرار دارند، نیاز به کشیدن جراحی است. این روش شامل برش لثه و احتمالاً استخوان برای دسترسی به دندان و بیرون کشیدن آن است. کشیدن جراحی معمولاً در موارد عفونت شدید یا دندان‌های نهفته انجام می‌شود.

با کشیدن دندان عفونی، عفونت آن برطرف می شود؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آیا کشیدن دندان عفونت‌کرده خطرناک است؟ یا اصلاً با کشیدن دندان عفونت آن برطرف می‌شود یا خیر؟ در پایخ باید بگوییم که کشیدن دندان عفونی به طور کلی خطرناک نیست، بلکه یکی از روش‌های مؤثر در درمان عفونت دندانی است. وقتی پوسیدگی به شدت پیشرفت کرده و دیگر درمان‌هایی مانند داروها و عصب‌کشی نمی‌توانند عفونت را کنترل کنند، کشیدن دندان ممکن است ضروری باشد. اگر دندان عفونی کشیده نشود، عفونت ممکن است به دندان‌های اطراف گسترش یابد و درد و مشکلات جدی‌تری ایجاد کند.

کشیدن دندان عفونی باعث حفظ دندان‌های دیگر و جلوگیری از گسترش عفونت به سایر نقاط دهان می‌شود؛ اما باید توجه داشت که کشیدن دندان به دقت و با استفاده از تجهیزات و تکنیک‌های مناسب انجام شود، زیرا در غیر این صورت ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند شکستن دندان‌ها یا آسیب به بافت‌های اطراف شود.

آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

گاهی به دلیل گستردگی عفونت دندان، پیش از کشیدن آن، دندانپزشک ممکن است مصرف برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها را توصیه کند. در این شرایط، تنها کشیدن دندان ممکن است عفونت را کاملاً از بین نبرد؛ بنابراین، دندانپزشک ممکن است یک دوره درمانی با آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین، مترونیدازول یا آزیترومایسین را به شما تجویز کند.

افراد باید بدانند قبل از هر چیزی باید انقدر از دندانهای خود بصورت نرمام مراقبت کنند که از بروز هرگونه خرابی احتمالی جلوگیری کنند.

مراقبت‌های قبل از کشیدن دندان عفونی

۱. مشاوره با دندان‌پزشک

مراجعه به دندان‌پزشک برای ارزیابی وضعیت دندان و تعیین بهترین روش کشیدن ضروری است. دندان‌پزشک ممکن است از رادیوگرافی برای بررسی دقیق‌تر دندان و عفونت استفاده کند.

۲. اطلاع از داروهای مصرفی

اطلاع دندان‌پزشک از داروهای مصرفی بیمار، به ویژه داروهای رقیق‌کننده خون، می‌تواند به پیشگیری از مشکلات پس از کشیدن کمک کند.

۳. رعایت بهداشت دهان و دندان

تمیز کردن دقیق دهان و دندان‌ها قبل از کشیدن می‌تواند به کاهش خطر عفونت پس از کشیدن کمک کند.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عفونی

بعد از کشیدن دندان عفونی باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • بعد از عمل کشیدن دندان، بهتر است تا چند روز استراحت کافی داشته باشید و از انجام فعالیت‌های سنگین مانند ورزش خودداری کنید.
  • به مدت یک هفته، از رژیم غذایی مقوی و حاوی ویتامین C بهره بگیرید؛ زیرا ویتامین C به بهبود سریع‌تر شما کمک می‌کند.
  • از مصرف دخانیات در ایام بعد از عمل کشیدن دندان عفونی پرهیز کنید.
  • داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را به موقع و طبق دستور مصرف کنید و از قطع مصرف آن‌ها بدون مشورت با دندانپزشک بپرهیزید. همچنین، از مصرف خودسرانه داروهای دیگر هم اجتناب کنید.
  • پس از کشیدن دندان، توصیه می‌شود که تا چند ساعت از مصرف غذاهای خیلی داغ پرهیز کنید. غذاهای داغ می‌توانند باعث تحریک بیشتر در محل کشیدن دندان شده و درد و ناراحتی بیشتری ایجاد کنند.
  • در ساعت‌های اول پس از کشیدن دندان، بهتر است غذاهای آبکی و نرم مصرف کنید. این اقدام به کاهش فشار و تحریک دندان‌ها کمک می‌کند و احتمال ایجاد درد و عفونت را کاهش می‌دهد.
  • توصیه می‌شود تا مدتی از استفاده از نی خودداری کنید.
  • هر گونه دارویی که توسط دندانپزشک تجویز شده است، باید طبق دستور او مصرف شود. این داروها معمولاً برای کنترل درد، التهاب و پیشگیری از عفونت مصرف می‌شوند.
  • پس از کشیدن دندان، بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. شستشوی دهان با دهانشویه یا دستورات دندانپزشک و استفاده از نخ دندان برای از بین بردن غذاهای مانده در بین دندان‌ها از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.
  • بعد از کشیدن دندان، دندانپزشک ممکن است گاز استریل را در جای دندان قرار دهد. این گاز برای کاهش خونریزی و کنترل درد استفاده می‌شود. توصیه می‌شود حداقل تا چند ساعت اجازه دهید تا این گاز در محل خود باقی بماند.

دندان درد شدید و علل آن

دندان درد یکی از بدترین دردهایی است که یک نفر ممکن است به آن دچار شود، زمانی که دندان درد شدید دارید، سردرد هم به سراغ شما خواهد آمد.

عوارض دندان عفونی درمان نشده

عفونت یکی از شایع‌ترین عوارض پوسیدگی دندان است. پوسیدگی در صورتی که کنترل نشود می‌تواند منجر به عفونی شدن دندان و حتی تشکیل آبسه شود. از دیگر عوارض عفونت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیست دندان
  • سلولیت
  • استئومیلیت
  • آبسه پارافارنکس
  • ایجاد لخته در سینوس‌های مغزی
  • سپسیس یا عفونت خون

عوارض کشیدن دندان عفونی

قبل از کشیدن دندان عفونی، دندانپزشکان معمولاً درمان عفونت دندان را انجام می‌دهند، زیرا عدم انجام این کار ممکن است منجر به پخش عفونت در کل بدن شود و عوارضی را به همراه داشته باشد. برخی از عوارض کشیدن دندان عفونی شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد زیاد هنگام کشیدن دندان: در برخی موارد، درد شدیدی هنگام کشیدن دندان عفونی احساس می‌شود. این درد ممکن است به دلیل وجود التهاب و عفونت در اطراف دندان باشد که باعث تحریک اعصاب و درد شدید می‌شود. این درد معمولاً پس از کشیدن دندان به تدریج کاهش می‌یابد.
  • احتمال باقی ماندن بخشی از عفونت در لثه: در برخی موارد، ممکن است عفونت به صورت محدود در لثه باقی بماند، به خصوص اگر عمل کشیدن دندان به درستی انجام نشود. این موضوع می‌تواند باعث ادامه‌ عفونت و درد در محل کشیدن دندان شده و نیاز به درمان بیشتر داشته باشد.
  • احتمال منتشر شدن عفونت دندان به سینوس‌ها: در برخی موارد، اگر دندان عفونی در نزدیکی سینوس‌های صورت قرار داشته باشد و در هنگام کشیدن دندان عفونی، عمل به درستی انجام نشود، ممکن است عفونت به سینوس‌های صورت منتقل شود. این موضوع باعث ایجاد عفونت در سینوس‌ها و علائمی مانند درد و تورم در منطقه سینوسی می‌شود.
  • تشکیل حفره خشک و بوی بد دهان: حفره خشک یک عارضه رایج پس از کشیدن دندان است که ممکن است در محل کشیدن دندان شکل بگیرد. اگر لخته خون در محل کشیدن دندان به درستی تشکیل نشود یا زودتر از موعد خود برداشته شود، ممکن است حفره خشک ایجاد شود که باعث درد شدید، عفونت و بوی بد دهان می‌شود.

مقایسه کشیدن دندان با عصب‌کشی

کشیدن دندان بهتر است یا عصب‌کشی و روکش؟

آیا درد شدید بعد از کشیدن دندان عفونی طبیعی است؟

بله، داشتن درد شدید بعد از کشیدن دندان عفونی طبیعی است. در طی این فرآیند، لثه ممکن است بریده شود و اعصاب دندان که عفونت داشته‌ نیز دستکاری می‌شود. این امر ممکن است باعث بروز درد پس از کشیدن دندان شود؛ اما این درد معمولاً باید پس از ۲۴ یا ۴۸ ساعت کاهش یابد. اگر درد شدید و مداومی پس از کشیدن دندان عفونی ادامه داشت، بهتر است بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با معاینه مجدد دندان شما، دلیل درد شدید را تشخیص داده و درمان مناسب را ارائه می‌دهد.

آیا کشیدن دندان عفونی خطرناک است؟

کشیدن دندان عفونی یکی از روش‌های درمان عفونت است. وقتی شدت پوسیدگی بسیار زیاد باشد که نتوان آن را از طریق داروها کنترل کرد، دندان عفونی کشیده می‌شود. دندان عفونی اگر کشیده نشود، دندان‌های اطراف را هم عفونی کرده و با درد شدیدی همراه خواهد بود. کشیدن دندان عفونی هیچ خطری ندارد و به حفظ دیگر دندان‌ها بسیار کمک می‌کند. البته به خاطر داشته باشید که کشیدن دندان عفونی به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم برای کشیدن دندان‌های عفونی به کلینیک‌های مجهزی چون کلینیک دکتر حسن روشن طلب مراجعه کنید.

با کشیدن دندان کیست هم از بین می‌رود؟

یکی از عوارض عفونت دندان، کیست یا آبسه دندان است. وقتی که دندان عفونی کشیده شود، کیست دندان هم به همراه آن از بین می‌رود. کیست، یک حفره فوق‌العاده چرکی و سرشار از باکتری‌های مختلف است. این باکتری‌ها می‌توانند از طریق رگ‌های خونی پالپ دندان وارد جریان خون اصلی شده و مشکلات خطرناکی نظیر سپسیس را به همراه داشته باشند.

عفونت ریشه دندان
عفونت ریشه دندان

سوالات متداول

آیا با کشیدن دندان عفونت برطرف می شود؟

در کنار کشیدن دندان، مصرف یک دوره داروهای آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن عفونت می‌شود.

آیا کشیدن دندان عفونی خطرناک است؟

خیر، یکی از راه‌های درمان عفونت شدید دندان، کشیدن آن است. کشیدن دندان عفونی به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد.

آیا عصب کشی دندان عفونی امکان پذیر است؟

در مواقعی که شدت عفونت دندان زیاد نباشد، می‌توان با درمان عصب کشی دندان را نجات داد و عفونت را کنترل کرد.

سخن پایانی

کشیدن دندان عفونی یک فرآیند ضروری برای پیشگیری از گسترش عفونت و حفظ سلامت دهان و دندان است. این فرآیند می‌تواند به صورت کشیدن ساده یا جراحی انجام شود. رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از آن می‌تواند به بهبودی سریع‌تر و کاهش خطرات پس از کشیدن کمک کند. مشاوره با دندان‌پزشک و انجام معاینات منظم می‌تواند به شناسایی به موقع مشکلات و درمان مناسب کمک کند. با انجام این اقدامات، می‌توان از عوارض ناشی از عفونت دندان جلوگیری کرده و سلامت دهان و دندان‌ها را حفظ کرد.

ویزیت آنلاین و رایگان

امکان طرح سوال و مشکل دندانپزشکی در واتس اپ و دریافت پاسخ

کشیدن دندان عفونت‌کرده یک راهکار مؤثر برای درمان عفونت دندانی است که بهبود وضعیت سلامت دهان و جلوگیری از گسترش عفونت به نقاط دیگر از دهان را فراهم می‌آورد. با رعایت مراقبت‌های پس از کشیدن دندان و مشاوره دندانپزشک، می‌توانید به بهبود سریع‌تر پس از عمل کشیدن دندان عفونی دست یابید.

کلینیک تخصصی پاسارگاد در راستای مسئولیت مدنی و پزشکی خود درباره ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان اقدام به راه‌اندازی امکان ویزیت و مکالمه با پزشکان خود را در پیام‌رسان واتس‌اپ مهیا کرده است.

کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد، به صورت آنلاین، اقدام به ویزیت رایگان مراجعانی می کند که نیازمند درمان بوده ولی امکان مراجعه حضوری ندارند. این ویزیت آنلاین، از طریق تماس تصویری یا پیام متنی صورت می‌گیرد. تعدادی از متقاضیان به صورت تخصصی و در یک فضای کاملاً دوستانه توسط دکتر روشن طلب ویزیت و معاینه خواهند شد.

اگر در مورد کشیدن دندان عفونی سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332134831-6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X