علت سینوس لیفت قبل از ایمپلنت دندان

علت سینوس لیفت قبل از ایمپلنت دندان چیست؟ انواع سینوس لیفت چیست؟ آیا میتوان عمل کاشت ایمپلنت دندان را همزمان با لیفت سینوس انجام داد؟ اگر یک یا چند دندان را از دست داده اید، صبیعتا دوست دارید  که آنها را در اسرع وقت جایگزین کنید و جای خالی را  با ایمپلنت دندان پر کنید. بنابراین، اگر جراح دهان و دندان به شما اطلاع دهد که قبل از اینکه بتوانید ایمپلنت دندان را انجام دهید، باید تحت عمل جراحی لیفت سینوس قرار بگیرید، ممکن است کمی ناامید شوید و یا از شنیدن این موضوع متعجب شوید. سینوس لیفت دقیقا چیست و چرا گاهی لازم است؟ برای دریافت پاسخ این سوال به ادامه مطلب توجه کنید کنید.

سینوس لیفت چیست؟

یکی از ملزومات ایمپلنت دندان وجود استخوانی است که ایمپلنت در آن قرار می گیرد، بنابراین زمانی که استخوان کافی وجود ندارد، برای کاشت ایمپلنت نیاز به ایجاد استخوان است. سینوس‌های فک بالا حفره‌های پر از هوا هستند که در قسمت پشتی فک بالا، جایی که دندان‌های آسیاب بالایی داریم، قرار دارند. بنابراین، زمانی که دندان‌های آسیاب بالایی خود را از دست می‌دهیم، بسیار رایج است که به آن بزرگ شدن سینوس گفته شود.

لیفت سینوس به عنوان افزایش سینوس یا تقویت کف سینوس ماگزیلاری نیز شناخته می شود. عمل جراحی اساسا یک نوع خاص از پیوند استخوان دندان است. در طول عمل، جراح دهان از طریق فک بالا به سینوس‌های شما دسترسی پیدا می‌کند. سپس به آرامی سینوس‌ها را به سمت بالا فشار می‌دهند و پیوند استخوانی را در زیر آن‌ها قرار می‌دهند تا در جای جدید خود ثابت و فیکس نگه دارند. بیماران معمولاً حدود 6 تا 9 ماه پس از لیفت سینوس واجد شرایط دریافت ایمپلنت دندان هستند.

آیا با فشار خون بالا ایمپلنت امکان پذیر است؟

تاثیر ایمپلنت بر فشار خون موضوعی است که نیاز به بررسی‌های دقیق و علمی دارد.

سینوس چگونه روی استخوان تأثیر می گذارد؟

از آنجایی که سینوس به دلیل فشار هوا در هنگام تنفس سعی می کند از هر فضای خالی استفاده کند، مانند باد شدن بادکنکی که منجر به کوچک شدن استخوان در آن ناحیه می شود و سینوس اکنون فضایی را که استخوان قبلاً بوده را اشغال می کند. استخوان در ناحیه بسیار کمتر می شود و استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت ها وجود نخواهد داشت. به همین دلیل است که وقتی می خواهید ایمپلنت دندانی در آن ناحیه انجام دهید، کمبود استخوان یک وضعیت بسیار رایج است و نیاز به عمل سینوس دارد.

علت سینوس لیفت قبل از ایمپلنت دندان

برای تعیین اینکه آیا به لیفت سینوس نیاز دارید یا خیر، تیم جراحی دهان شما رادیوگرافی را انجام می دهد یا از دستگاه CBCT برای درک ساختار استخوان فک شما استفاده می کند. اگر استخوان کافی در فک بالا برای حمایت نگهداری  از ایمپلنت دندان ندارید، ممکن است نیاز به لیفت سینوس داشته باشید. بدون جراحی، ایمپلنت های شما ممکن است به سینوس های شما نفوذ کنند. به علاوه، ایمپلنت‌های شما از حمایت کافی برای ثابت ماندن در جای خود برخوردار نیستند. نداشتن استخوان کافی همچنین به راحتی موجب شکست ایمپلنت دندان و سایر عوارض احتمالی برای ایمپلنت شود.

ایمپلنت دندان در سالمندان امکان پذیر است؟

چه گروهی از سالمندان می توانند از ایمپلنت دندانی استفاده کنند؟

چرا پیوند استخوان برای ایمپلنت لازم است؟

قبل از دریافت ایمپلنت دندان، دندانپزشکان معمولاً پیوند استخوان را انجام می دهند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است فردی به عمل پیوند استخوان نیاز داشته باشد، از جمله:

بیماری پریودنتال درمان نشده

نقایص رشدی یا ژنتیکی

بدتر شدن توده استخوانی ناشی از از دست دادن دندان های قبلی

عفونت جوراب دار به دلیل از دست دادن دندان اخیر

آسیب فیزیکی به فک ناشی از افتادن، تصادف، برخورد اتومبیل یا ورزش های تماسی

استفاده از پروتزهای معمولی استخوان فک شما را فرسوده کرده است

چه زمانی لیفت سینوس را پیشنهاد می کنیم؟

با استفاده از دستگاه تصویربرداری می‌توانیم میزان از دست دادن استخوان شما را تعیین کنیم. اگر دندان چند وقت پیش کشیده شده باشد یا سلامت لثه‌ها خوب نبود، متوجه می‌شویم که هر استخوانی که باقی مانده است در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و سینوس در فضا پخش شده بود. در این موارد به احتمال زیاد لیفت سینوس را پیشنهاد خواهیم کرد. با استفاده از تکنیک‌های خاصی، غشای سینوس را بلند می‌کنیم و فضا با پیوند استخوان پر می‌شود.

بهترین زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان

چرا نیاز داریم بعد از کشیدن دندان ایمپلنت کنیم؟

انواع لیفت سینوس

روش‌های مختلفی برای انجام جراحی سینوس دندان وجود دارد که به تشخیص دندانپزشک شما بستگی دارد. این روش به دو صورت لیفت سینوس باز و بسته انجام می‌شود. اگرچه عمل سینوس می‌تواند دلهره آور به نظر برسد، اما در واقع این روش بسیار راحت و بدون نگرانی است.

این جراحی برای هر ناحیه‌ای که نیاز به درمان دارد انجام می‌شود. بسته به ساختار فک، مراحل ممکن است کندتر یا سریعتر پیشرفت کند. این وضعیت از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

عمل لیفت سینوس باز

در تکنیک جراحی سینوس باز، برشی روی خط لثه ایجاد می‌شود. در حین برداشتن ناحیه سینوس، پودر استخوان در فضای باز گذاشته می‌شود. سپس محل برش با بخیه بسته می‌شود.

عمل لیفت سینوس بسته

در تکنیک جراحی سینوس بسته، کف سینوس با ابزار خاصی به نام استئوتوم شکسته می‌شود و سینوس بالا می‌رود. سپس پودر استخوان در این حفره قرار می‌گیرد.

مراحل کار جراح برای بالا کشیدن سینوس

زمانی که به بهترین جراح لیفت سینوس در رشت مراجعه می کنید به منظور بهبود هر چه بیشتر روند درمان مراحل زیر طی می شود:

  • معایناتی دقیق در بخش های دهانی و لثه ها
  • بررسی عکس های رادیولوژی که از بخش استخوان های فک تهیه شده است
  • تعیین میزان مشکلاتی که در ناحیه فک ایجاد گردیده است
  • تعیین بهترین تکنیک برای ترمیم و جایگزینی استخوان از دست رفته در فک بالا
  • تعیین روز دقیق برای آغاز روند درمانی و اولین جلسه درمانی
  • انجام جراحی لیفت سینوس با بهترین تکنیکی که بر اساس شرایط فرد مشخص گردیده است
  • ارائه راهنمایی های دقیق در خصوص مراقبت های بعد از عمل لیفت سینوس
  • همراهی و انجام حمایت های پزشکی بعد از اتمام روند جراحی در روزهای ابتدایی بعد از عمل به منظور پیشگیری از بروز هر نوع مشکل و بهبود و رفع اختلالاتی که ایجاد شده است

ایمپلنت فوری دندان – مراحل، مزایا و معایب

اگر قصد کاشت دندان دارید، احتمالا با ایمپلنت فوری آشنایی پیدا کرده‌اید. آیا می‌دانید ایمپلنت فوری چیست؟

چه کسی کاندید عمل سینوس لیفت است؟

برای جراحی سینوس لیفت دلایل متعددی وجود دارد که فک بالایی شما ممکن است به اندازه کافی بزرگ نباشد تا از ایمپلنت های دندانی پشتیبانی کند:

ژنتیک به شما سینوس های طبیعی بزرگی داده است.

ممکن است از نظر ژنتیکی بدن شما سینوسهای بزرگی داشته باشد و بعد از از بین رفتن دندان دیگر امکان نگهداری ریشه در استخوان سینوس وجود نداشته باشد در اینصورت باید جراحی و افزایش ارتفاع سطح سینوس انجام داد.

زمان قابل توجهی از زمانی که دندان های طبیعی خود را از دست داده اید می گذرد. به محض اینکه دیگر ریشه دندانی برای تحریک آن وجود نداشته باشد، استخوان فک شروع به زوال می کند.

در سالهایی که بی دندانی دارید ، سینوس ها به طور طبیعی به مرور زمان بزرگ می شوند. یا درواقع کف سینوس دچار تحلیل می شود.

کسانی که دچار جراحتی شده اند که باعث ضعیف شدن فک بالایی آنها شده و مقداری از جرم استخوان خود را از دست می دهد.

ممکن است افراد یک کیست یا تومور در فک بالا داشته باشند که با جراحی برداشته شد.

افراد ممکن است  از بیماری پیشرفته لثه رنج می برند که باعث ضعیف شدن و کوچک شدن استخوان فک شما شد.

ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی چگونه است؟

در حین و بعد از جراحی لیفت سینوس چه انتظاری داریم؟

به لطف آرام بخشی و یا بی حسی موضعی ، می توانید انتظار داشته باشید که در طول عمل جراحی راحت باشید. پس از انجام جراحی انتظار می‌رود مقداری درد داشته باشید، و برای محافظت از بخیه‌ها و تسهیل روند بهبودی بدن، باید دستورالعمل‌های بعد از عمل را دنبال کنید. جراح دهان و دندان شما بهبودی شما را زیر نظر خواهد داشت و زمانی که امکان کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد به شما اطلاع خواهد داد.

لیفت سینوس گامی ضروری در مسیر بازسازی لبخند از دست رفته است. اگر مجبور به انجام این جراحی هستید، می توانید با اطمینان خاطر به انجام ان اقدام کنید چون در نهایت به سلامت دهان و دندان شما و بازگردانی لبخند شما  کمک می کند.

خطرات و عوارض سینوس لیفت چیست؟

در برخی موارد به دلیل نازک بودن غشای سینوس، ممکن است در حین عمل پارگی ایجاد شود. در حالی که پارگی‌های کوچک معمولا خود به خود بهبود می‌یابند، پارگی‌های بزرگ نیازمند مداخله پزشکی هستند.

مانند هر عمل جراحی، خونریزی یا عفونت نیز ممکن است در طول یا بعد از عمل رخ دهد. برای جلوگیری از این عوارض رعایت توصیه‌های پزشک و استفاده از داروهای تجویز شده ضروری است. اگر آب، چای و مایعات مشابهی که بعد از عمل می‌نوشید از بینی شما خارج شد، باید بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. این اتفاق می‌تواند عواقب بسیار جدی ایجاد کند. این سوراخ در دهان باید توسط پزشک ماهر دوباره بخیه شود.

مراقبت های بعد از جراحی لیفت سینوس

مراقبت های بعد از جراحی لیفت سینوس چیست؟

آیا میتوان عمل کاشت ایمپلنت دندان را همزمان با لیفت سینوس انجام داد؟

کاشت ایمپلنت را می‌توان در حین عمل لیفت سینوس انجام داد یا آن را با یک عمل جداگانه ۶ ماه پس از عمل لیفت سینوس نصب کرد. این انتخاب با توجه به میزان استخوان از دست رفته، تکنیک جراحی لیفت سینوس، طول ناحیه‌ای که قرار است درگیر شود، تعداد ایمپلنت‌ها و طول و قطر آن‌ها تعیین می‌شود.

به طور کلی اگر ارتفاع استخوان بیمار در ناحیه سینوس کمتر از ۴ میلی‌متر باشد، برای قرار دادن ایمپلنت‌ها باید منتظر ماند تا پودرهای استخوان به بافت استخوان تبدیل شوند. تقریبا ۶ ماه پس از عمل، بافت استخوانی به سختی کافی می‌رسد و می‌توان ایمپلنت را نصب کرد. اما در صورت وجود بیش از ۴ میلی‌متر استخوان در ناحیه‌ای که عمل سینوس لیفت انجام می‌شود، امکان قرار دادن ایمپلنت‌ها همزمان با جراحی سینوس دندان وجود دارد.

مراقبت بعد از سینوس لیفت

از آنجایی که جراحی سینوس لیفت درمانی بسیار حساس و پیچیده‌تر از جراحی ایمپلنت است، پس از انجام این عمل نیز بیماران باید به مراقبت از آن توجه کنند. مهمترین نکات مراقبتی شامل موارد زیر است:

  • توصیه می‌شود بیماران حداقل به مدت ۱۰ روز سیگار نکشند، از عطسه و سرفه تا حد امکان خودداری کنند و در این مدت هرگز دهان خود را نبندند.
  • پس از عمل باید از ورزش‌هایی مانند دویدن، فوتبال، والیبال که تنفس را تحریک می‌کند و همچنین فعالیت‌های فعال مانند رقصیدن خودداری شود.
  • از انجام غواصی و سوار شدن به هواپیما باید حداقل به مدت یک ماه خودداری شود، زیرا باعث ایجاد فشار در سینوس‌ها می‌گردد.
  • باید به بهداشت دهان و دندان توجه شود و به نظافت ناحیه عمل توجه شود. نباید از نی در نوشیدنی‌های مایع استفاده کرد.
  • بیرون ریختن آب دهان به مدت ۲۴ ساعت نباید انجام شود. این عملکرد باعث ایجاد فشار منفی و خونریزی می‌گردد.
  • پس از جراحی سینوس دندان توصیه می شود که بیمار بینی خود را باد نکند و آب به بینی خود وارد نکند.
  • از گرمای شدید و آفتاب مستقیم اجتناب کنید.
  • ۲۴ ساعت پس از عمل می‌توان دندان‌ها را مسواک زد.
اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم؟
بهداشت دهان و دندان

تفاوت عمل سینوس لیفت و پیوند استخوان چیست؟

این سوالی است که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد. در واقع هدف هر دو روش این است که تراکم استخوان فک شما را افزایش دهد. اما از آنجا که بالای فک بالا سینوس‌ها وجود دارند لازم است که برای پیوند استخوان سینوس‌ها بالاتر بروند. اما برای فک پایین چنین دشواری وجود ندارد. بنابراین عمل سینوس و به همراه تزریق پیوند استخوان برای فک بالا و پیوند استخوان به تنهایی برای فک پایین استفاده می‌شود.

دروه نقاهت عمل لیفت سینوس چند روز است؟

مشکلات اولیه مانند تورم، کبودی و درد بعد از ۲ تا ۴ روز از بین خواهد رفت. اما همچنان باید داروها خود را به طور منظم مصرف کنید. به طور کلی بعد از یک هفته می‌توانید به زندگی عادی خود برگردید. بسته به ساختار فک ممکن است که تا ۶ ماه برای پیوند کامل استخوان زمان لازم باشد.

سوالات متداول

عمل لیفت سینوس چقدر طول می‌کشد؟

این روش با بی حسی انجام می‌شود و بلافاصله پس از آن می توانید به خانه برگردید. به طور متوسط این روش ​​۴۵ دقیقه طول می‌کشد. در صورت وجود حجم استخوان کافی، همان جلسه کاشت ایمپلنت انجام می‌گردد. این فرآیند بسته به تعداد ایمپلنت نیز حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. جراحی سینوس به طور کلی عمل سختی نیست.

تورم بعد از لیفت سینوس چقدر طول می‌کشد؟

ایجاد تورم بعد از عمل طبیعی است. تورمی که در حین عمل ایجاد می‌شود ۲ تا ۳ روز باقی می‌ماند. پس از آن، تورم به مرور کاهش می‌یابد. در این مدت، باید تمام داروهای تجویز شده توسط پزشکان به طور منظم استفاده شود.

بعد از عمل باید به چه نکاتی توجه کرد؟

بعد از عمل سینوس لیفت باید مراقب باشید که به مدت ۲۴ ساعت با طرف مقابل غذا بخورید تا از ناحیه زخم محافظت شود. تا دو ساعت بعد از عمل نباید چیزی خورد یا نوشید. پس از جراحی سینوس دندان، هنگام تمیز کردن بینی نباید فشار وارد شود و در صورت نیاز به عطسه باید دهان را باز نگه داشته شود.

کلام پایانی

ایمپلنت شامل کاشت یک پیج تیتانیومی در استخوان فک است که به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند. برای کاشت ایمپلنت لازم است که استخوان فک شما تراکم و ارتفاع کافی داشته باشد. در مواردی ممکن است که استخوان فک شما تحلیل رفته باشد. در چنین شرایطی باید استخوان فک تقویت گردد. اما در فک بالا به دلیل مجاورت حفره سینوس با فک ممکن است اکان پیوند استخوان نباشد. در چنین شرایطی پزشک با یک عمل جراحی سینوس‌ها را بالاتر می‌برد و فضا را برای پیوند استخوان فراهم می‌کند.

عمل سینوس لیفت به دو صورت باز و بسته انجام می‌شود که انتخاب آن‌ها با توجه به ارتفاع فعلی استخوان فک بالا انجام می‌گیرد. این روش یک عمل ساده است که با بی حسی موضعی انجام می‌شود. در این مقاله به معرفی کامل این روش جراحی و کاربردهای آن پرداختیم. برای اطلاعات بیشتر به سایر مقالات منتشر شده در سایت ما مراجعه کنید.

ویزیت آنلاین و رایگان

امکان طرح سوال و مشکل دندانپزشکی در واتس اپ و دریافت پاسخ

سینوس لیفت به جراحی گفته می شود که برای بالا بردن سینوس و آماده سازی نواحی بدون دندان برای کاشت و ایمپلنت دندان باید انجام شود. می توان گفت که سینوس لیفت زمانی باید انجام شود که ارتفاع استخوان در قسمت عقبی فک بالا به میزان کافی نباشد و یا سینوس به میزان زیادی به فک نزدیک باشد.

کلینیک تخصصی پاسارگاد در راستای مسئولیت مدنی و پزشکی خود درباره ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان اقدام به راه‌اندازی امکان ویزیت و مکالمه با پزشکان خود را در پیام‌رسان واتس‌اپ مهیا کرده است.

کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد، به صورت آنلاین، اقدام به ویزیت رایگان مراجعانی می کند که نیازمند درمان ایمپلنت بوده ولی امکان مراجعه حضوری ندارند. این ویزیت آنلاین، از طریق تماس تصویری یا پیام متنی صورت می‌گیرد. تعدادی از متقاضیان به صورت تخصصی و در یک فضای کاملاً دوستانه توسط دکتر روشن طلب ویزیت و معاینه خواهند شد.

اگر در مورد جراحی سینوس لیفت سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332134831-6

1 دیدگاه در ”علت سینوس لیفت قبل از ایمپلنت دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X