لمینت سرامیکی

راهنمای انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان. آیا شما برای انتخاب رنگ مناسب لمینت دندان مشکل دارید؟ خوشبختانه، امروزه لمینت دندان در هر کلینیک دندانپزشکی موجود است. لمینت‌‌های دندان یکی از انتخاب های درمانی‌ است که می‌تواند نقص دندان‌های شما را پوشش دهد. اگر دندان‌های شما در اثر سبک زندگی یا رژیم غذایی‌تان زرد شده و لک شده است لمینت‌های دندان ممکن است برای شما انتخاب خوبی باشد.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چطور بهترین رنگ را برای لمینت‌های دندان انتخاب کنید به خواندن این پست ادامه دهید.

لمینت های دندان چیست؟

لمینت‌های دندان لایه های محافظ نازک رنگ شده ای هستند که به دندان‌های شما چسبانده می‌شوند تا نقص دندان‌هایتان را پوشش دهند. این لمینت‌ها اغلب از پرسلین یا کامپوزیت رزین ساخته شده‌اند و با استفاده از یک چسب قوی به طور دائم به سطح دندان‌هایتان چسبانده می‌شوند. علاوه بر دندان‌های لب پر شده، آسیب دیده یا تغییر رنگ داده، لمینت ها می‌توانند برای درمان دندان‌هایی که از لحاظ طول و عرض از اندازه معمول کوچکتر هستند یک گزینه عالی محسوب شوند.

بسته به میزان جدی بودن مشکل تعدادی از افراد فقط به یک یا دو لمینت برای درمان دندان ترک خورده یا لب پر شده نیاز دارند. اما تعدادی از بیماران بین شش تا هشت لمینت نیاز دارند تا به لبخند همسان و متناسب برسند. اغلب لمینت‌ها در بالای هشت دندان فک بالایی در دهان قرار می‌گیرند.

چرا از پرسلن یا لمینت برای اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شود؟

پرسلن که جهت ساخت لمینت سرامیکی بکار می رود تا این لحظه از رایجترین و کاربردی‌ترین مواد دندانپزشکی است که از آن برای ساخت ونیر دندانی استفاده می‌شود. دلیل استفاده از این ماده، داشتن شباهت ظاهری بسیار زیاد به مینای دندان است.

جنس و ساختار لمینت به گونه‌ای است که در مقابل نور رفتاری مشابه با مینای دندان دارد. این یعنی اگر لمینت به سطح دندان متصل شود می‌تواند تا حد زیادی شبیه به مینای دندانی خودمان به نظر برسد. البته نه به همان اندازه زیبا و طبیعی، اما بیشتر از هر ماده دندانپزشکی دیگر شبیه به مینا است.

لمینت سرامیکی بدون تراش دندان در رشت

لمینت سرامیکی به دو روش لمینت بدون تراش و لمنیت با تراش دندان در کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد انجام می شود.

چرا انتخاب رنگ پرسلن لمینت اهمیت زیادی دارد؟

متخصصان ترمیمی و زیبایی دندان بر این باورند که تمام روش‌های بکار رفته برای زیباسازی دندان‌ها، می‌بایست هنرمندانه باشند و در نهایت تا آنجا که ممکن است زیبا  و طبیعی جلوه کنند. این اصل و باور در خصوص لمینت دندان نیز کاملا صادق است.

یکی از جنبه‌های طبیعی بودن لمینت‌ها، هماهنگی رنگ و شکل‌شان با دندان‌های طبیعی خودمان است. یعنی نباید رنگ آن‌ها را طوری انتخاب کرد که چندین پرده و به صورت غیرطبیعی سفید و روشن باشند. زیرا در این صورت همه متوجه می‌شوند درمان لمینت انجام شده.

اما اگر رنگ لمینت‌های سرامیکی به درستی انتخاب شده باشد، هیچ کس نمی‌تواند متوجه شود روی کدام دندان‌هایتان ونیر لمینت نصب شده است. انطباق رنگ‌ها در دندانپزشکی و چگونگی انتخاب رنگ درست توسط دندانپزشک از دیگر فاکتورهایی است که باید با توجه به نوع پوست و رنگ مو تعیین شود.

آیا باید رنگ تمام لمینت‌ها یکسان و یکدست باشد؟

 اگر در همین لحظه در آینه لبخند بزنید، متوجه خواهید شد تمام دندان‌هایی که در طرح لبخند شما هستند یک رنگ نیستند. آن‌ها سایه‌های رنگی یکسانی ندارند و مقداری با هم متفاوت هستند. به همین دلیل بهتر است رنگ لمینت دندان یا مجموعه‌ای از لمینت‌ها به صورت کاملاً یکسان انتخاب نشود بلکه سایه‌های رنگی نزدیک به هم را انتخاب کنیم.

بر چه اساسی سایه رنگ لمینت را انتخاب کنیم؟

در طی فرآیند طراحی و ساخت لمینت دندان، از نمونه رنگ موسوم به چرخه رنگ ویتاپن یا (VitaPan) برای مشخص کردن رنگ لمینت دندان استفاده می‌شود. در این چرخه چهار دسته رنگی داریم که به ترتیب A، B، C و D هستند.

A تا D دسته‌های رنگی اصلی هستند و هر کدام از آن‌ها درجاتی بین 1 تا 4 دارند. مثلا A1،A2،A3 و   A4 . در این درجه بندی عدد یک نشان‌دهنده روشن‌ترین رنگ هر دسته است و عدد 4 تیره‌ترین سایه رنگی آن دسته.

دسته های A تا D  نشان دهنده چه رنگ هایی هستند؟

هر کدام از 4 دسته نامبرده نشان دهنده طیف رنگی خاصی است:

  • A1 تا A4 (قرمز-قهوه ای)
  • B1 تا B4 (قرمز-زرد)
  • C1 تا C4 (خاکستری)
  • D1 تا D4 (قرمز-خاکستری)

تاریخچه انتخاب رنگ لمینت دندان

از اولین زمانی که لمینت‌های سرامیکی یا پرسلنی (از سال 1985) در دندانپزشکی زیبایی بکار رفتند، تاکنون از همین پالت انتخاب رنگ برای مشخص کردن رنگ لمینت سرامیکی استفاده می‌شود.

همچنین از سال 2000 میلادی به این سو نیز یک نمونه رنگ جدیدتر به نام BL معرفی شد که با مشخص کردن سفیدترین سایه رنگ دندان کار می‌کند. BL در حقیقت مخفف عبارت بلیچینگ یا سفید کردن دندان است. در این سیستم تعیین رنگ، سفیدترین سایه رنگ دندان از سفیدترین سایه‌ای که در چرخه رنگ ویتاپن تعیین شده بود؛ روشن‌تر گردید. این رنگ‌ها سفیدی بیش از حد و فراتر از سفیدترین سایه رنگ ویتاپن ارائه می دهند. در سیستم رنگ بلیچینگ دسته‌های رنگی از BL1 تا BL4 هستند.

تفاوت لمینت و روکش دندان

تفاوت لمینت و روکش دندان یکی از سوالات رایج بیماران است. مطلب بالا به طور کامل به این موضوع می‌پردازد.

سفیدترین رنگ لمینت دندان چه رنگی است؟

روشن‌ترین و سفیدترین رنگ لمینت بر اساس سیستم رنگ بندی جدید همانطور که ذکر شد، BL1 است اما سفیدی حاصل شده با این روش غیرطبیعی است. بنابراین اگر شخص قصد داشته باشد به صورت طبیعی لمینت سرامیکی انجام دهد می‌بایست سایه رنگ هایی که متناسب با دندان های مجاور و طبیعی خودش هست را انتخاب کند. مثلاً در پالت رایجA1  و A2  رنگ‌های بهتر و طبیعی‌تری هستند.

نکات مورد توجه در انتخاب رنگ لمینت دندان

برای اینکه لمینت دندان زیبایی مد نظر شما را داشته باشد، در انتخاب رنگ آن موارد زیر در نظر گرفته می‌شوند:

  1. رنگ چشم‌ها در این مورد باید توجه داشته باشید که رنگ لمینت از سفیدی چشم‌های شما روشن‌تر نباشد، زیرا سبب مصنوعی و غیر طبیعی به نظر رسیدن لبخند شما خواهد شد.
  2. رنگ پوست هر چه رنگ پوست سفیدتری داشته باشید، قادر به انتخاب رنگ روشن‌تری از لمینت سرامیکی خواهید بود. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که لمینت کمی از رنگ پوست شما روشن‌تر بوده تا زرد رنگ به نظر نرسد.
  3. رنگ دندان‌ها در صورتی که نمی‌خواهید تا تمام دندان‌های جلویی خود را لمینت نمایید، بسیار مهم است تا رنگ لمینت شما با رنگ دندان‌های مجاور هماهنگی داشته باشد، زیرا در این شرایط زیبایی لبخند طبیعی و زیبا به نظر می‌رسد.

نکات مورد توجه در انتخاب شکل لمینت دندان

برای زیباتر به نظر رسیدن لمینت دندان باید در رابطه با شکل آن نیز موارد مهمی در نظر گرفته شوند که عبارت‌اند از:

  1. شکل صورت لمینت دندان باید هماهنگی کافی با شکل صورت داشته باشد، به عنوان مثال:
    • برای صورت‌های گرد: لمینت بلند و باریک
    • برای صورت‌های پهن: لمینت کمی پهن‌تر
    • برای صورت‌های مربعی: لمینت‌های مربعی شکل
    • برای صورت‌های قلبی: لمینت‌های کوتاه و گرد
  2. جنسیت معمولاً لمینت‌های مربعی شکل یک انتخاب زیبا برای چهره‌های آقایان و لمینت‌هایی با لبه‌های گردتر برای خانم‌ها جذابیت بیشتری دارند.
  3. سن به طور کلی با افزایش سن اندازه و طول دندان‌ها کاهش پیدا می‌کند. به همین منظور برای افراد با سن بالاتر باید از لمینت‌های بلندتری برای جوان‌تر نشان داده شدن چهره استفاده شود.

طول عمر و ماندگاری لمینت سرامیکی دندان

طول عمر و ماندگاری لمینت سرامیکی دندان چقدر است ؟

نکته مهم در انتخاب بهترین رنگ برای ونیرهای سرامیکی

1. به طبیعی بودن لبخند خود فکر کنید

دندانپزشکان ترمیمی و زیبایی همواره به مراجعانی که تمایل به نصب لمینت دارند پیشنهاد می‌کنند تا طبیعی‌ترین سایه رنگی موجود را، بر اساس رنگ دندان‌های خودشان انتخاب کنند. هرچه رنگ انتخابی شما طبیعی‌تر و نزدیک به دندان‌های دیگرتان باشد، قطعاً بعد از درمان و حتی سالیان بعد از آن، رضایت بیشتری از لبخند خود خواهید داشت.

2. به دندانپزشک خود اعتماد کنید

متخصصان ترمیمی و زیبایی دندان تجربه، مهارت و دانش بالایی در خصوص درمان‌ها و پروسه های زیبایی دندان دارند. آن‌ها در واقع هنرمندانی هستند که با در نظر گرفتن عواملی مانند رنگ پوست، خصوصیات چهره، رنگ چشم و …. در تلاشند بهترین لبخند را به شما هدیه دهند. به همین جهت بهتر است به دندانپزشک و متخصص خود اعتماد کنید و انتخاب یا توصیه‌های او را در تصمیمات خود لحاظ کنید.

نحوه انتخاب بهترین رنگ لمینت توسط متخصص ترمیمی و زیبایی

دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی با استفاده از پالت رنگ بهترین گزینه را برای هر فرد انتخاب می‌کند. این کار با کمک رنگ‌هایی که روبروی صورت شما قرار داده می‌شود تا رنگ دندان را با چهره خود تطبیق دهید، انجام می‌شود.
البته چالش‌هایی مانند نور کلینیک دندانپزشکی نیز وجود دارد که یک دندانپزشک باتجربه و متبحر به خوبی آن را رفع می‌کند.

چه مواردی موجب تغییر رنگ لمینت دندان می‌شوند؟

حتماً شما که به دنبال راهی برای اصلاح طرح لبخند خود و زیبایی آن هستید، نمی‌خواهید تا این زیبایی را به زودی از دست بدهید.
پس حتماً به مواردی که موجب تغییر رنگ آن می‌شوند فکر کرده‌اید. در ادامه این موارد را برای شما بیان خواهیم کرد:

  1. مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌ها و مواد غذایی رنگی
  2. استفاده کردن زیاد از دهان‌شویه نامناسب
  3. مصرف برخی از داروهای خاص
  4. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  5. استفاده کردن از فلوراید به میزان زیاد

نکات مهم مراقبت های بعد از لمینیت سرامیکی دندان

آیا می دانید مراقبت های پس از لمینت دندان چیست؟

چگونه ماندگاری رنگ لمینت خود را افزایش دهم؟

با وجود استحکام بسیار بالای لمینت، اما هرچه نکات مراقبتی و نگهداری از آن با دقت بالاتری انجام شوند، ماندگاری لمینت آن بالاتر خواهد بود. بدین ترتیب باید نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  1. سعی کنید حداقل روزی دوبار مسواک بزنید.
  2. حما به صورت روزانه از نخ دندان استفاده داشته باشید.
  3. با مشورت دندانپزشک خود از یک دهان‌شویه مناسب استفاده کنید.
  4. مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رنگی را کاهش دهید.
  5. از استعمال سیگار و دخانیات اجتناب کنید.
  6. بهتر است تا هر چند وقت یک بار برای چکاپ وضعیت دندان‌های خود به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته باشید.

سوالات متداول

محبوب ترین رنگ لمینت دندان چیست؟

شما در انتخاب هر رنگی که می خواهید آزاد هستید. با این حال، ما متوجه شدیم که BL2/0M2 یکی از محبوب‌ ترین و دقیق‌ ترین گزینه‌ها برای افراد با پوست روشن‌ تر است. در افراد با پوست تیره، اگر هدف شما داشتن لبخند سفید طبیعی است، توصیه ما این است که رنگی مانند BL3 یا BL4 را انتخاب کنید.

چطور رنگ مناسب لمینت دندان را انتخاب کنم؟

از سفیدی چشم خود برای راهنمایی استفاده کنید. لمینت های شما هرگز نباید سفیدتر از سفیدی چشمان شما باشند. برای رنگ پوست روشن تر باید از سفید ترین رنگ های موجود انتخاب شود. از آنجایی که پوست روشن‌ تر با رنگ دندان‌ها تضاد چندانی ندارد، برای سفید نشان دادن دندان‌ها، سایه روشن‌ تر لازم است.

A1 سفیدتر است یا B1؟

بین دو سایه طبیعی، سایه دندان B1 سفیدترین است. رنگ A1 نسبت به B1 دارای سایه تیره تری از سفید است. با این حال، مهم است که بدانید B1 در حال حاضر سفیدترین سایه در دنیا نیست. به دلیل معرفی محصولات سفید کننده، سایه های سفید در حال حاضر حتی از روشن ترین سایه B1 نیز روشن تر هستند.

آیا رنگ لمینت ها در آینده خاکستری میشود؟

هنگامی که لمینت ها به درستی چسبانده نشده باشند، غذا یا نوشیدنی می تواند از پشت آنها نفوذ کند و باعث تغییر رنگ شود. در این صورت رنگ خاکستری ناهمواری پدید خواهد آمد. همچنین این اتفاق باعث تجمع باکتری ها می شود و می تواند دندان ها را دچار پوسیدگی کند. در هر صورت، برای پیدا کردن دقیق مشکل، باید توسط یک دندانپزشک متخصص زیبایی معاینه شوید.

کلام آخر

در این پست از وبسایت دکتر روشن طلب، سعی کردیم راهنمای جامعی برای انتخاب رنگ و فرم لمینت دندان در اختیارتان بگذاریم. این را در نظر داشته باشید که هیچ کس بهتر از دندانپزشک شما نمی‌تواند شما را در این امر راهنمایی کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم به دندانپزشکتان اعتماد کنید و تصمیم نهایی را پس از مشورت با وی بگیرید.

لازم به ذکر است که تمامی خدمات زیبایی دندانپزشکی، از جمله لمینت دندان، در کلینیک تخصصی دکتر روشن طلب با پیشرفته‌ترین تجهیزات و متدهای روز دنیا انجام می‌شود.

اگر در مورد لمینت دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره لمینت دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید

01332123208-9

4 دیدگاه در ”راهنمای انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X