چه کسانی واجد شرایط ایمپلنت هستند ؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید

همه افراد بزرگسالی که بتوانند بهداشت دهان خود را رعایت کنند، می‌‏توانند از روش ایمپلنت استفاده کنند. اما درمورد افراد مبتلا به دیابت، افرادی که دخانیات مصرف می‌‏کنند و یا کسانی که مصرف روزانه آسپرین دارند، گذاشتن ایمپلنت بایستی با احتیاط های ویژه‌‏ای انجام شود.

-شرایط کاشت ایمپلنت دندانی :

-برخورداری از لثه های سالم

-وجود استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت در فک. اغلب افرادی که مقدار استخوان در فکشان کم است نیز میتوانند آن را نصب کنند. اما ابتدا بایستی حین جراحی پیوند استخوان انجام دهند.

-انجام مراقبت های مناسب و مداوم بعد از جراحی.

-چک آپ منظم طبق دستور دندانپزشک.

-چه کسانی نمی تواند از ایمپلنت استفاده کنند؟ ایمپلنت چیست؟

اغلب افراد می‌‏توانند از این روش دقیق و کم نظیر استفاده کنند. اما درموارد معدودی ممکن است میزان استخوان موجود در فک بسیار کم باشد.

تحت شرایط پزشکی خاصی همچون بیماری دیابت یا مصرف داروهایی خاص نیز جراحی ممکن است با محدودیتهایی مواجه شود.

همچنین افرادی که دخانیات مصرف می‌‏کنند این احتمال وجود دارد که ایمپلنت‌‏های آنان تدریجا شل شده و درمان با شکست مواجه شود.

دندانپزشک پس از مشاهده عکس مخصوص دندانتان و بررسی‌‏های کامل به شما می‌‏گوید که آیا میتوانید از این روش استفاده کنید یا خیر.

با ایمپلنت درمانی می‌‏توانید چهره‌‏ای طبیعی و زیبا همراه با لبخند را به صورت خود بازگردانید.

ایمپلنت دندان جراحی‌‏ای است که در آن دندانپزشک این پیچ فلزی را به جای ریشه دندان در داخل استخوان فک شما قرار می‌‏دهد و تاج دندان شما روی آن نصب می‌‏شود.

در این روش برعکس روش گذاشتن بریج ، نیازی به تراش دندانهای کناری شما نیست.

جراحی ایمپلنت دندان با ایجاد بی‌‏حسی موضعی در قسمت مورد نظر شروع می‌شود.

طی جراحی، شما دردی احساس نخواهید کرد.

پس با درمانی که انتخاب کرده‌اید ایمپلنت در استخوان فک شما قرار می‌‏گیرد.

برای اینکه فک شما با ایمپلنت جوش بخورد به مدت دوازده الی بیست و چهار هفته وقت نیاز دارید.

کاشت ایمپلنت برای خانمها از سن ۱۵ سالگی و برای آقایان از سن از سن ۱۸ سالگی امکان پذیر است.

دیابت کنترل نشده

 یکی از افرادی که نمی توانند ایمپلنت دندان انجام دهند مبتلایان به دیابت کنترل نشده اند. البته بسیاری از اشخاصی که مبتلا به دیابت نوع یک یا دو هستند و با مصرف دارو یا تزریق انسولین آن را کنترل می کنند و به عبارتی قند خون آنها تحت کنترل نیست و بالا و پایین می شود مشکلی برای انجام ایمپلنت ندارند. فقط افرادی که بیماری دیابت خود را تحت کنترل ندارند یا جهت کنترل قند خونشان دارو مصرف نمی کنند؛ میتواند پس از کنترل قند خون عمل کاشت دندان به روش ایمپلنت را انجام دهند. توجه داشته باشید که انجام ایمپلنت دندانی نه تنها برای بیماران دیابتی هیچ خطری ندارد بلکه کاشت دندان می تواند به حفظ سلامت دهان و دندان و قلب آنها نیز کمک کند. اما محدودیت برای انجام ایمپلنت دندانی در افرادی که به دیابت کنترل نشده دچار هستند وجود دارد چون می ‌تواند موجب بیماری لثه یا بروز عفونت پس از انجام ایمپلنت شود.

بارداری

بارداری جزو محدودیت برای انجام ایمپلنت دندانی است. در صورتی که یک یا چند دندان خود را در دوران بارداری از دست دادید؛ نباید در کاشت دندان عجله کنید. این شرایط بسیار میان زنان ‌باردار متداول است و ممکن است روی ظاهر و زندگی روزمره آنها تاثیر نامطلوبی داشته باشد؛ به همین علت اکثر آن ها تمایل دارند که هر چه زودتر جای خالی دندان های خود را پر کنند اما توصیه همه دندانپزشکان به زنان باردار به تعویق انداختن کاشت دندان به روش ایمپلنت تا به دنیا آمدن فرزندشان است. به نکات زیر  می توان  به عنوان دلایل اصلی که زنان باردار نباید ایمپلنت دندان انجام دهند اشاره کرد:• احتمال بروز خطر  هنگام عمل جراحی: بارداری به خودی خود محدودیتی برای انجام ایمپلنت ایجاد نمی کند اما چون حین کاشت ایمپلنت باید عمل جراحی انجام گیرد بهتر است جنین خود را در معرض خطر قرار ندهید. چون امکان دارد نیاز به دریافت داروهای اورژانسی پیدا کنید و احتمال بروز خطر برای جنین وجود داشته باشد.• قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس: حین بارداری باید از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس خودداری کنید. پیش از انجام کاشت دندان به روش ایمپلنت، عکس برداری با اشعه ایکس ضروریست. البته عکسبرداری با اشعه ایکس برای دندانها در زنان باردار خطری ندارد اما ممکن است ریسک زایمان زودرس را در پی داشته باشد. حتی تابش اشعه متمرکز ایکس در ناحیه دهان و دندان نیز بهتر است در دوران بارداری انجام نگیرد تا سلامتی مادر و جنین به خطر نیفتد.• استفاده از داروی بی حسی: هرچند مطالعات نشان می دهند که درمان دندان ها با بی حسی موضعی طی بارداری ایمن است اما بهتر است در این شرایط خاص از دریافت هرگونه داروی بی حسی و بیهوشی که هوشیاری شما را تا حدودی کاهش می دهد؛ دوری کنید.• افزایش استرس: افزایش نگرانی و اضطراب در زنان باردار می تواند روی رشد جنین تاثیر نا مطلوبی بگذارد. انجام هر نوع عمل جراحی، فشار و استرس زیادی در فرد ایجاد ‌می کند که موجب می‌شود هورمون‌های افسردگی در فرد ترشح شود که قابل کنترل نیست. ریلکس بودن و تمرکز داشتن برای رشد بچه ضروریست نباید تحت هیچ شرایطی مانند انجام عمل های جراحی غیر ضروری در دوران بارداری استرس و اضطراب غیرقابل کنترلی برای زنان باردار ایجاد شود. بنابراین بهتر است ایمپلنت دندان را تا به دنیا آوردن فرزندتان به تعویق بیندازید.• قالبگیری بهتر تاج دندان: پس از زایمان می توانید برای کاشت دندان به دندانپزشک مراجعه کنید و در صورتی که از لحاظ فیزیکی مشکلی نداشته باشید؛ بلافاصله مراحل کاشت ایمپلنت را شروع کنید. قالب گیری دندان ایمپلنت شده پس از زایمان بسیار کیفیت بهتری خواهد داشت چون ممکن است حین زایمان به علت پف آوردن یا چاقی ساختار چهره شما به هم ریخته باشد اما پس از زایمان و شیردهی ساختار چهره و صورت شما نیز به حالت اولیه بازگشته و تاج دندان قالبگیری شده برای قرار گرفتن روی ایمپلنت به خوبی در محل خود قرار می گیرد و نیازی نیست که نگران لق شدن آن باشید.

ضربان قلب نامنظم و غیرقابل کنترل

 از جمله افرادی که نمی توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؛ بیمارانی هستند که ضربان قلب نا منظم و غیر قابل کنترل دارند. دلیل نامنظم بودن ضربان قلب ممکن است بارداری نیز باشد که در این شرایط نیز  بهتر است ایمپلنت دندان انجام نگیرد.

پوکی استخوان

بهبود استخوان در افرادی که دچار پوکی استخوان هستند به علت اینکه از داروهایی حاوی بیس فسفونات با دوز بالا به مدت چند هفته یا چند ماه استفاده می کنند؛ بسیار کند اتفاق می ‌افتد. مشهورترین داروی حاوی بیس فسفونات، فوزاماکس است و برای افرادی که میزان تراکم استخوان آنها کاهش یافته یا افرادی که مبتلا به سرطان  استخوان هستند؛ تجویز می شود. بنابراین در صورتی که پایه ایمپلنت در استخوان افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند؛ کاشته شود ممکن است به خوبی با استخوان جوش نخورد و همچنین بافت لثه آنها نیز به درستی ترمیم نشود. به همین علت کاشت دندان به روش ایمپلنت در افرادی که پوکی استخوان دارند یا به سرطان استخوان مبتلا هستند؛ توصیه نمی شود.

سکته قلبی

از دیگر موارد محدودیت برای انجام ایمپلنت دندانی سابقه سکته قلبی طی شش ماه گذشته است. در این صورت بهتر است فرد تا زمانی که شرایط جسمانی او به حالت طبیعی باز نگشته کاشت دندان به روش ایمپلنت را انجام ندهد. معمولاً افرادی که سابقه سکته قلبی دارند باید با پزشک قلب و عروق در خصوص انجام ایمپلنت دندان مشورت کنند. البته توجه کنید که ایمپلنت دندان روی اشخاصی که عمل بایپس یا جراحی قلب انجام داده‌اند و یا سکته قلبی را تجربه کرده‌اند نیز با موفقیت انجام گرفته است. فقط این افراد باید شرایط جسمانی خود را بررسی و کنترل کرده و استرس و اضطراب یا نگرانی غیر قابل کنترلی نداشته باشند. ریلکس و آرام بودن حین مراحل انجام کاشت دندان به روش ایمپلنت تاثیر بسیار زیادی در میزان موفقیت آن دارد.

کشیدن سیگار و قلیان

سیگار کشیدن یا استفاده از قلیان و پیپ نه تنها یکی از دلایل مهم از دست دادن دندان ها است بلکه می‌تواند محدودیت برای انجام ایمپلنت دندانی ایجاد کرده و اثر نامطلوبی نیز روی ایمپلنتهای دندانی داشته باشد. مطالعات انجام گرفته روی افراد سیگاری نشان میدهد که درصد موفقیت کاشت دندان به روش ایمپلنت در این افراد ۱۵ درصد کمتر از افراد غیرسیگاری است. همچنین خطر ایجاد عفونت در لثه پس از انجام ایمپلنت برای افراد سیگاری بسیار بالاست. بنابراین توصیه می شود تا زمان بهبودی کامل ایمپلنت دندان و جوش خوردن آن از سیگار کشیدن خودداری کنید.

10 دیدگاه در ”چه کسانی می توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X