علت شل شدن ایمپلنت

چه چیزی باعث لق شدن ایمپلنت می‌شود؟ اگر علت لق شدن ایمپلنت را می خواهید بدانید در ادامه با ما همراه باشید. چند دلیل وجود دارد که ممکن است ایمپلنت‌های دندانی شما دچار مشکل شوند. برخی از علل می‌توانند بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت یا در دوره بهبودی ایجاد شوند. ممکن است به دلیل ضربه جراحی، گرم شدن بیش از حد در طول عمل و بهبود پیچیده زخم باشد. علل دیگر ممکن است ماهها یا سالها بعد آشکار شود و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1. اباتمنت شل

این قطعه فلزی کوچکی است که تاج را به پیچ ایمپلنت متصل می‌کند. ممکن است به دلیل طراحی ضعیف یا ضربه از روی ایمپلنت بیرون آید. این مشکل نیاز به یک رفع ساده دارد، مانند برداشتن و تعویض اباتمنت، که نباید روی ایمپلنت یا تاج واقعی تأثیر بگذارد.

2. روکش شل

ایمپلنت‌ها مانند دندان‌های طبیعی از دو قسمت اصلی تاج و ریشه تشکیل شده‌اند. در حقیقت، اکثر ایمپلنت‌های شل در واقع تاج‌های شل هستند. تاج با سیمان دندانی نگه داشته می‌شود، اما گاهی اوقات ممکن است چسبندگی از بین برود. درمان ساده سیمان بیشتر است.

در صورت افتادن تاج، می‌توان آن را تعویض کرد. تاج‌هایی که در اثر دندان قروچه یا سایر آسیب‌ها دچار ترک خوردگی و شکستگی می‌شوند نیز باید تعویض شوند.

3. ادغام نشدن ایمپلنت

گاهی اوقات ممکن است که استخوان سازی به خوبی انجام نشود که این موضوع می تواند باعث لق شدن ایمپلنت گردد. برای اینکه بتوان این نوع لق شدگی ایمپلنت را بر طرف کرد، دندانپزشک مربوطه از شیوه پیوند استخوان بهره می گیرد.

4.بیماری لثه و از دست دادن استخوان

بیماری لثه یا پری ایمپلنتیت می‌تواند همانطور که به دندان طبیعی حمله می‌کند به ایمپلنت حمله کند. گاهی اوقات عفونت می‌تواند در حین عمل جراحی اتفاق بیفتد، یا بیشتر اوقات ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها پس از ایمپلنت ایجاد شود. به طور معمول، این اتفاق ناشی از بهداشت ضعیف دهان است. در صورت جدی بودن، این عفونت قابل پیشگیری می‌تواند استخوانی را که ایمپلنت را در محل خود نگه داشته است، از بین ببرد. بنابراین، برای افزایش تراکم استخوان فک ممکن است به پیوند استخوان نیاز داشته باشید.

علائم شل شدن ایمپلنت

به منظور دریافتن اینکه آیا ایمپلنت شل شده یا نه، به دنبال علائم زیر باشید:

• درد و تورم: درد در لثه یا التهاب در اطراف ایمپلنت ممکن است باعث نگرانی شود.
  • قرمزی یا خونریزی: آیا هنگام مسواک زدن یا نخ دندان، لثه‌های اطراف ایمپلنت خونریزی می‌کنند؟ این می‌تواند یکی از علائم شل شدن ایمپلنت‌ها باشد.
  • تحلیل استخوان قابل مشاهده است: ممکن است با بازرسی دهان خود بتوانید تحلیل استخوان را تشخیص دهید. ناحیه اطراف ایمپلنت خود را بررسی کنید تا بببنید که آیا استخوان فک شما سالم است یا خیر.
  • حرکت ایمپلنت: زمانی که ایمپلنت را با انگشت یا زبان لمس می‌کنید، حرکت می‌کند.
  • تغییر رنگ: تغییر رنگ ایمپلنت می‌تواند نشانه اولیه شل شدن آن باشد. شما می‌توانید تغییر رنگ را به صورت بصری تشخیص دهید.

اگر هر یک از مشکلات فوق را با ایمپلنت دندان خود تجربه کردید، بلافاصله باید به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید. آنها قادر خواهند بود مشکل شما را به درستی تشخیص داده و راه حل مناسب را برای شما فراهم کنند تا بتوانید لبخندی را که روی آن سرمایه گذاری کرده‌اید را دوباره به دست بیاورید.

علت لق شدن ایمپلنت دندان بعد از کاشت

گاهی اوقات ایمپلنت دندان در مدت کمی بعد از کاشت آن بر روی دندان لق می شود که اگر این اتفاق برای افراد بیفتد، علل آن از قبیل زیر می باشد:

• حرارت دیدن بیش از حد استخوان
  • بروز اختلال در بهبود بافت لثه و استخوان
  • ثبات نداشتن دندان و لثه به میزان کافی
  • ایجاد فشار زیاد بر روی ایمپلنت

در نتیجه پس از مراحل لیفت لثه برای این که از لق شدن ایمپلنت در مدت زمان بسیار کوتاه جلوگیری شود، باید این مسائل بررسی و برطرف شوند.

علت لق شدن ایمپلنت دندان

علاوه بر موارد ذکر شده در قسمت های فوق، گروهی از عوامل باعث لق شدن ایمپلنت دندان به مرور زمان و در بلند مدت می شوند که این عوامل را می توان به شرح زیر در نظر گرفت:

• داشتن هر گونه عادات دهانی نامناسب مانند: دندان قروچه
  • بروز عفونت در لثه که یکی از انواع شایع و رایج آن پری ایمپلنت است
  • تحلیل رفتن استخوان فک و عدم استخوان سازی
  • تحت فشار زیاد قرار گرفتن ایمپلنت دندان
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • کمبود بافت لثه و بی کیفیت بودن آن
  • ابتلا به بیماری های کلیوی، کبدی و یا دیابت
  • انجام پرتو درمانی در ناحیه مورد نظر
  • ابتلا به بیماری پوکی استخوان
  • بی کیفیت بودن استخوان لثه برای حمایت از ایمپلنت
  • رعایت نکردن رژیم غذایی و خوردن غذاهای سفت
  • بروز عفونت از نوع باکتریایی
  • استعمال هر گونه دخانیات

مراقبت های بعد از تحویل پروتز ایمپلنت

احتمال لق شدن ایمپلنت در چه افرادی بیشتر است؟

• افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند، عادات پارافانکشنال دارند، دندان قروچه می‌روند
  • بیمارانی که احتمال شل شدن ایمپلنت‌ ها در دهان آنها زیاد است عبارتند از افراد که زیاد سیگار می‌کشند، افرادی که دیابت خود را به خوبی کنترل نمی‌کنند، افراد مبتلا به پوکی استخوان یا استئومالاسیا، افرادی که برخی داروها را مصرف می‌کنند و آنهایی که در گذشته محل ایمپلنت آنها در معرض پرتوافکنی بوده است.
  • بیماران مبتلا به پری ایمپلنتیت (التهاب بافت‌های اطراف ایمپلنت). موکوزیت پری ایمپلنت بر لثه اثر گذاشته و معمولاً برگشت‌پذیر است. در صورتی که این عارضه تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است تبدیل به پری ایمپلنتیت حاشیه‌ای شود که در آن استخوان اطراف ایمپلنت به صورت پیش‌رونده تحلیل رفته و اگر تحت درمان قرار نگیرد باعث جابجایی ایمپلنت می‌شود.

تشخیص

بر اساس تحرک بالینی و رادیو لوسنسی رادیوگرافیک پری ایمپلنت، می‌توان شکست ایمپلنت را تشخیص داد.

• ارزیابی رادیوگرافیک به تنهایی ممکن است گمراه کننده باشد؛ تحلیل رادیولوژیکال استخوان ممکن است همیشه با تحرک ایمپلنت دندانی همراه نباشد. بنابراین، تحقیقات بالینی برای تشخیص بسیار مهم است.
  • ارزیابی بالینی دقیق باید یک ایمپلنت متحرک را نشان دهد. تشخیص ممکن است با وجود دندان مصنوعی جزئی چند قسمتی (FPD) دشوارتر باشد و ممکن است نیاز به برداشتن پروتز رویی برای شناسایی ایمپلنت متحرک داشته باشد.

ایمپلنت و پروتز را با دقت بررسی کنید تا بین پروتز شل و بدن ایمپلنت متوجه تفاوت شوید.

چگونه از شل شدن ایمپلنت دندان جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از شل شدن ایمپلنت‌های دندانی چه کاری می‌توان انجام داد؟ در برخی موارد، راهی برای انجام این کار وجود ندارد. به عنوان مثال ، شما ممکن است نتوانید از تحلیل استخوان یا شکست ایمپلنت جلوگیری کنید. با این حال، می‌توانید برخی اقدامات را برای کاهش خطر شل شدن ایمپلنت انجام دهید، مانند:

• درمان سریع بیماری لثه
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم برای حفظ ایمپلنت‌های دندانی در شرایط مناسب
  • دنبال کردن دستورالعمل متخصصان ایمپلنت دندان در مورد مراقبت از ایمپلنت‌های دندان

به خاطر داشته باشید که ممکن است پس از سالها کاشت ایمپلنت‌های دندانی شل شده باشد، که می‌تواند در صورت بروز مشکل در بافت لثه یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت رخ دهد. اگر دندان قروچه می‌کنید، یا به طور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده نمی‌کنید، چندین سال بعد از ایمپلنت، دچار شلی ایمپلنت خواهید شد.

اگر ایمپلنت شل شده باشد، چه کنیم؟ با وجود اقداماتی که برای جلوگیری از شل شدن ایمپلنت‌ها انجام می‌دهید، ممکن است این مشکل را تجربه کنید. در این صورت، باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر ایمپلنت دندانی دارید که افتاده است، باید موارد زیر را انجام دهید:

• تاج، پیچ یا قسمت دیگری که بیرون آمده است را در یک ظرف تمیز و ایمن قرار دهید.
  • به دندانپزشک مراجعه کنید یا بپرسید که آیا می‌توانید برای مراقبت‌های اورژانس مراجعه کنید.
  • دهان خود را با استفاده از دهانشویه بدون الکل شستشو دهید.
  • با آن طرف دهان غذا نجوید.

مراقبت های لازم بعد از ایمپلنت دندان

عوارضی که بر اثر عدم درمان ایمپلنت لق شده به وجود می آیند

عده بسیار زیادی از افراد می پندارند که اگر ایمپلنت لق شده را به حال خود رها کنند، مشکلی به وجود نخواهد آمد. اما لازم به ذکر است که لق شدن مساله بسیار خطرناک و مهمی است که باید حتما به آن رسیدگی شود تا از بروز خطرات برای فرد جلوگیری به عمل آید.

لق شدن دندان باعث بروز عفونت در دندان می شود که احتمال وارد شدن عفونت به خون فرد وجود دارد و در این صورت خون فرد آلوده می گردد. وارد شدن عفونت به خون باعث بروز مرگ در افراد می شود. همچنین این امکان نیز وجود دارد که عفونت به گردن، فک، دهان و یا دندان فرد سرایت کند و در این صورت مشکلات اساسی را برای فرد به وجود آورد.

پس در این خصوص توصیه ما به شما عزیزان این است که برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی حتما در صورت مشاهده علائم لق شدن ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه کنید و برای درمان دندان و جراحی سینوس دندان خود اقدام نمایید.

درمان ایمپلنت لق شده دندان

درمان هایی که برای این مساله وجود دارند نیز مانند علت های بروز آن به صورت متفاوت هستند و شیوه ای که برای درمان ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد، به شرایط بیمار و نوع لق شدن ایمپلنت بستگی دارد. شیوه هایی که برای درمان ایمپلنت لق شده استفاده می شوند عبارتند از:

• تمیز کردن ناحیه ایمپلنت دندان: در بسیاری از مواقع برای درمان لق شدن ایمپلنت دندان بهترین راه برداشتن تاج و یا پروتز دندانی است که در این صورت می توان قطعات ایمپلنت را تمیز کرد و آنها را بر سر جای خود سفت نمود.
  • برداشتن ایمپلنت و حذف آن به صورت کامل: اگر هیچ راه درمانی برای ایمپلنت لق شده وجود نداشته باشد، در این صورت باید آن را کاملا حذف کرد که انجام این کار با تصمیم دندانپزشک معالج صورت می گیرد.

برای انجام این کار نیز دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده می کند و کل ایمپلنت را از استخوان بیرون می کشد. در این خصوص در صورتی که علت لق شدن ایمپلنت دندان عفونت و یا شکست استخوان باشد، بیمار می تواند پس از درمان توسط این شیوه مجددا ایمپلنت جدیدی را برای دندان خود استفاده کند.

2 دیدگاه در ”چه چیزی باعث لق شدن ایمپلنت می‌شود؟