علت لق شدن دندان دائمی و درمان آن چیست؟

علت لق شدن دندان دائمی و درمان آن چیست؟ لق شدن دندان دائمی، اتفاقی ناخوشایند است که در هر سنی ممکن است رخ دهد. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق افتد. و در صورت عدم درمان به موقع، سبب از دست رفتن دندان شود. علل اصلی این عارضه انواع بیماری لثه، دندان قروچه، پوکی استخوان، داروها و بیماری زمینه‌ای مانند دیابت است. لق شدن دندان در اثر ضربه ناشی از تصادفات و آسیب‌های ورزشی هم از دیگر دلایل این مشکل محسوب می‌شود که برای درمان آن می‌توان از جراحی، جرم گیری، پیوند استخوان و… بهره برد. در این مقاله به بررسی علل لق شدن دندان دائمی، روند ترمیم و درمان آن میپردازیم.

علت لق شدن دندان دائمی چیست؟

ضربه به دندان جلو علاوه بر مشکلات دهان می‌تواند زیبایی چهره افراد را هم تحت تاثیر خود قرار دهد. به طور کلی لق شدن دندان دائمی ممکن است به دلایل زیر اتفاق افتد:

1. بیماری لثه (پریودنتیت)

بیماری‌های لثه شایع‌ترین علت لق شدن دندان دائمی است. تجمع باکتری باعث می‌شود تا لثه‌ها به حدی عقب‌نشینی کنند که نتوانند دندان را در جای خود نگه دارند. در برخی موارد باکتری‌های مرتبط با بیماری لثه می‌توانند باعث آسیب به ریشه و استخوان هم شوند. برای درمان لق شدن دندان دائمی لازم است تا دندانپزشک قبل از تثبیت دندان، پاکسازی عمیق و درمان‌هایی را جهت حذف پلاک زیر خط لثه انجام دهد.

2. تروما (آسیب)

لق شدن دندان در اثر ضربه؛یکی از رایج‌ترین مواردی است که افراد در این زمینه درگیر آن می‌شوند. این ضربه می‌تواند ورزش های سنگین، تصادف و… را شامل شود. اگر ضربه‌ها به دهان، ریشه دندان و لثه‌های اطراف آسیب برساند، دندان‌های شما ممکن است لق شوند.

3. پوکی استخوان

پوکی استخوان علاوه بر ستون فقرات، مچ دست‌ها و… دندان‌ها را هم می‌تواند تحت تاثیر خود قرار دهد. اگر به پوکی استخوان (ضعیف شدن استخوان‌ها) مبتلا هستید، استخوان فکتان (که دندان‌های شما را سفت نگه می‌دارد) ممکن است تا تراکم و سفتی خود را از دست بدهد و باعث لق شدن دندان دائمی شما شود.

4. دندان قروچه

سایش شدید دندان‌ها یا فشردن فک (که به آن دندان قروچه هم می‌گویند) یکی دیگر از دلایل اصلی لق شدن دندان دائمی است. ساییدن، فشار بسیاری به دندان‌ها وارد می‌کند و باعث لقی دندان می‌شود؛ به خصوص زمانی که یک مشکل اساسی مانند عفونت یا پوسیدگی از قبل وجود داشته باشد. دندان قروچه اغلب در هنگام خواب شبانه رخ می‌دهد که دندانپزشک استفاده از نایت گارد را توصیه می‌کند. نایت گارد متحرک می‌تواند فشار وارده بر دندان‌ها را کاهش دهد و به ترمیم رباط‌ها کمک کند.

5. داروها

کلسیم برای داشتن استخوان‌های سالم و قوی ضروری است، اما برخی داروها مانند بیس فسفونات و فنی توئین، پمپ پروتون و امپرازول (داروی معده)، داروهای پیشگیری از بارداری و داروهای ضدتشنج جذب کلسیم را برای بدن دشوار می‌کنند. مصرف طولانی مدت چنین داروهایی دندان های شما را ضعیف و شل می‌کند.

6. دیابت

دیابت کنترل نشده می‌تواند بیماری‌های مرتبط با لثه را تشدید کند و باعث ضعیف شدن رباط های متصل‌کننده دندان به استخوان شود و در نتیجه به لق شدن دندان دائمی منجر شود. این رباط ها را می‌توان تقویت و تثبیت کرد، اما اکثر درمان‌ها در صورتی موثر واقع می‌شوند که لثه‌ها سالم باشند.

7. بارداری

عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری می‌تواند بر استخوان‌ها و رباط‌های دهان که دندان‌های شما را نگه می‌دارد، تاثیر بگذارد و به لق شدن دندان دائمی منجر شود. در بارداری دندان‌ها و استخوان های بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در واقع لق شدن دندان ها در بارداری مسئله‌ای موقتی است؛ چرا که سطح هورمون‌های پروژسترون و استروژن بالا می‌رود.

8- وراثت

عوامل ژنتیکی نیز می توانند باعث لق شدن دندان های دائمی یا جلوگیری از رویش آن ها در دهان کودک شوند. وراثت می تواند بر رویش دندان های دائمی اثر بگذارد یعنی به دلیل وجود اختلال در ژنتیک افراد، دندان ها پس از مدتی شروع به لق شدن می کنند.

9- فقدان دندان های دائمی

همه افراد در طول زندگی خود ممکن است یک یا چند دندان دائمی خود را از دست بدهند. در چنین حالتی، فشار اضافی روی دندان های مجاور وارد می شود که می تواند منجر به لق شدن دندان شود.
دلایل دیگری از جمله بیماری های زمینه ای، وجود کیست یا تومور، سرطان دهان و آبسه نیز می توانند باعث لق شدن دندان دائمی شوند.

آیا ارتودنسی باعث لق شدن دندان می شود؟

در ادامه درباره ی ارتودنسی و مشخصات آن برایتان توضیح خواهیم داد.

راه های پیشگیری از لق شدن دندان

برای پیشگیری از لق شدن دندان‌ های دائمی، می‌ توانید نکات زیر را رعایت کنید:

  • بهداشت دهانی منظم:
    • دندان‌ ها را دو بار در روز با مسواک بزنید.
    • از نخ دندان برای پاک کردن باقیمانده‌ ها و مواد غذایی میان دندان‌ ها استفاده کنید.
  • مراجعه به دندان‌پزشک:
    • به صورت دوره‌ ای برای بررسی دندان‌ ها و انجام تمیزی و جرمگیری دندان به دندانپزک مراجعه کنید.
    • برای ترمیم و درمان مشکلات دندانی به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • تغذیه سالم:
    • مصرف مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ ای بالا مانند میوه‌ ها، سبزیجات، پروتئین‌ ها، کلسیم و ویتامین‌ ها برای سلامت دندان‌ ها بسیار مهم است.
    • محدودیت مصرف مواد شیرین‌ کننده و آبنباتی که به تسریع تخریب دندان‌ ها منجر می‌ شوند.
  • پیشگیری از آسیب فعالیت‌ های خطرناک:
    • استفاده از محافظ دندانی در ورزش‌ های خطرناک.
  • کنترل بیماری‌ های دهانی:
    • اگر مشکلاتی نظیر التهاب لثه دارید، به دندانپزشک مراجعه کرده و آنها را درمان کنید.
  • پیگیری وضعیت عملکرد دندان‌ ها:
    • اگر هر نوع درد، لرزش، یا تغییر در دندان‌ های خود حس کردید، به دندانپزشک مراجعه کنید.
    • عملکرد دندان ها نیاز به پیگیری مستمر دندان‌ ها برای حفظ سلامتی آنها دارد. از تنبلی در مراقبت از دندان‌ ها پرهیز کنید.
  • مصرف آب:
    • به جای استفاده از نوشیدنی های ناسالم مانند نوشابه و انرژی زا از آب استفاده کنید.

با رعایت این نکات و مراقبت مستمر از دندان‌ های خود، می‌ توانید از لق شدن دندان‌ های دائمی پیشگیری کنید و سلامت دهانی خود را حفظ کنید.

جرم گیری عمیق لثه چیست؟

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد به بررسی جرم گیری عمیق لثه و راه‌های جلوگیری از بیماری لثه خواهیم پرداخت.

روش‌های درمان لقی دندان کدامند؟

یکی از اولین سوالاتی که به ذهن افرادی که دندان های آن ها لق شده یا در هنگام غذا خوردن و مسواک  زدن  احساس  لقی دندان دارند می آید این است که آیا دندان لق شده درمان دارد؟ مسئله لق شدن دندان آن قدر می تواند نگران کننده باشد که بسیاری از افراد خواب دندان لق شده را ممکن است بارها دیده باشند. اکنون به لطف درمان های دندانپزشکی دیگر ضرب المثل «دندان لق را باید کشید» را به فراموشی بسپارید؛ چراکه دندان لق را باید درمان کرد.

درمان لقی دندان جلو یا سایر دندان ها بنا به تشخیص دندانپزشک متفاوت خواهد بود و به تبع آن هزینه درمان دندان لق هم فرق خواهد کرد. درمان‌ دندان لق به 2 شیوه؛ درمان‌های جراحی و غیرجراحی تقسیم می‌شود. در ادامه به برخی از درمان‌های موثر برای مشکل لق شدن دندان دائمی اشاره شده است:

1. درمان های غیرجراحی دندان لق شده

پیش از انجام درمان‌‎های تهاجمی می‌توان از روش‌های ساده‌تری استفاده کرد که نیاز به جراحی نداشته باشند. این روش‌ها عبارتند از:

1.1.آنتی بیوتیک‌ها یا دهانشویه‌های ضدعفونی‌ کننده

آنتی بیوتیک به بهبود لثه‌های عفونی کمک می‌کند و در عین حال باکتری‌های موجود در دهان را از بین می‌برد. دهانشویه نیز در جهت مقابله با پوسیدگی و تقویت مینای دندان بسیار کاربرد دارد؛ به همین ترتیب نمی‌توان از تاثیرات شگفت انگیز دهانشویه بر سلامت دهان و دندان غافل ماند؛ چراکه در بسیاری از موارد راه درمانی موثر برای لق شدن دندان دائمی خواهد بود.

1.2. جرم گیری و روت پلنینگ

جرم گیری عمیق دندان روشی است که برای پاکسازی و حذف پلاک و تارتار دندان استفاده می‌شود. زمانی که لق شدن دندان دائمی با بیماری‌های لثه مرتبط باشد، جرم گیری می‌تواند موثر واقع شود.

آیا جرم گیری به دندانها آسیب میزند؟

1.3پروتزهای دندان و دندان مصنوعی

در مواردی که دندان به طور کامل لق شده است و امکان درمان با روش‌ های دیگر وجود ندارد، استفاده از پروتز های دندانی مانند پل‌ های دندانی یا پروتز های قابل جابجایی می‌تواند به عنوان یک راه حل در نظر گرفته شود.

1.4اسپیلنت ها

اسپلینت دندان معمولاً از مواد رزین کامپوزیت دندان و سیم ساخته می شوند و با استفاده از آنها دندان لق شده به دندان های مجاور آن بسته شده و دندان های سالم به عنوان تکیه گاه برای دندان لق شده عمل می کنند. با انجام این کار لقی دندان در طول دوره تقویت و بهبود بافت لثه اطراف ریشه در محل خود درمان می شود . طول مدت مورد نیاز برای باقی ماندن اسپلینت در محل در بین افراد مختلف متفاوت است، اما معمولاً لازم است از اسپلینت برای چند هفته تا چند ماه تا زمان ترمیم کافی استفاده شود.

2) درمان‌های جراحی دندان لق شده

زمانی که مشکلات مرتبط با لثه باشد و درمان‌های غیر تهاجمی نتیجه ندهد، از روش‌های زیر باید استفاده کرد:

2.1. جراحی دهان

جراحی‌های دهان و دندان شامل حذف بافت‌های ملتهب، آسیب‌دیده و چسباندن مجدد لثه‌ها برای قرار گرفتن در اطراف دندان است که متناسب با هر مشکل دهانی یکی از آن‌ها برای افرادی که از لق شدن دندان دائمی رنج می‌برند، تجویز می‌شود.

2.2.پیوند استخوان

تحلیل شدید لثه سبب می‌شود تا در برخی از موارد پیوند استخوان انجام شود. پیوند استخوان علاوه بر درمان ایمپلنت در درمان دندان لق هم کاربرد دارد و شامل برداشتن قطعات استخوان از یک قسمت بدن و پیوند آن‌ها در فک برای بازسازی استخوان از دست رفته است.

2.3ایمپلنت ها

ایمپلنت‌ ها یک روش پیشرفته و دائمی برای جایگزینی دندان‌ های لق شده یا از دست رفته هستند. ایمپلنت‌ ها تشکیل شده از یک پیچ فلزی (معمولا تیتانیوم) که به استخوان فک پیوند می‌خورد و یک پروتز دندانی که به پیچ ایمپلنت متصل می‌شود.

ایمپلنت کامل دندان

3. پیوند لثه

پیوند لثه؛ شامل برداشتن بافت‌های نرم و کاشت آن‌ها در مکان‌هایی است که لثه‌ها به دلیل بیماری های مرتبط با لثه عقب نشینی کرده‌اند یا تحلیل داشته‌اند.

پیوند لثه چیست و چه کسانی باید آن را انجام دهند؟

عواقب بی توجهی به لق شدن دندان دائمی

ممکن است برخی افراد با وجود اطلاع از لق شدن یک یا چند دندان خود، به هر دلیلی برای درمان آن اقدام نکنند و تصور کنند که دندان لق شده خودبه‌خود بهبود می یابد. در ادامه عوارض بی توجهی به این مشکل را با یکدیگر مرور می کنیم:

  • بوی بد دهان به دلیل تجمع باکتری ها
  • التهاب و کبودی لثه
  • خونریزی از لثه
  • از دست رفتن زمان طلایی برای نجات دندان دائمی توسط دندانپزشک
  • ایجاد تورم، التهاب و قرمزی اطراف دهان لق شده
  • ایجاد گیر غذایی
  • تحلیل لثه

سوالات متداول

آیا می‌توان از لق شدن دندان ‌های دائمی جلوگیری کرد؟

بله، می‌ توان از لق شدن دندان‌ های دائمی جلوگیری کرد. برای پیشگیری از لق شدن دندان‌ ها، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:
بهداشت دهان: رعایت بهداشت دهانی منظم شامل مسواک زدن حداقل دو بار در روز، استفاده از مسواک مناسب و نخ دندانی، کمک به جلوگیری از بیماری‌ های لثه و پوسیدگی که می ‌توانند منجر به لق شدن دندان‌ ها شوند.
مراجعه به دندانپزشک: مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی و تشخیص مشکلات دندانی، می‌تواند به جلوگیری از لق شدن دندان ‌ها کمک کند.

آیا ترمیم دندان لق شده دردناک است؟

ترمیم دندان دائمی لق شده، معمولاً با استفاده از روش‌ های مختلفی از جمله پر کردن دندان، کراون یا ایمپلنت انجام می‌شود. در صورتی که دندان لق شده باعث درد یا حساسیت شده باشد، فرایند ترمیم ممکن است به همراه کمی درد و یا حساسیت در مدت کوتاهی صورت بگیرد. اما بعد از ترمیم و بهبود، این درد تا حد زیادی کاهش می‌ یابد.

آیا ایمپلنت دندانی گزینه ای مناسب برای ترمیم دندان لق شده است؟

بله، ایمپلنت دندانی یک گزینه مناسب و دائمی برای ترمیم دندان‌ های لق شده است. ایمپلنت‌ ها به دلیل پایداری، طبیعی بودن و قابلیت استفاده طولانی مدت، یک راه حل مؤثر برای ترمیم دندان‌ های لق شده محسوب می‌شوند.

چگونه می‌ توانم از لق شدن دندان ‌دائمی جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از لق شدن دندان ‌های دائمی، می ‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
رعایت بهداشت دهانی منظم و استفاده از مسواک و نخ دندان به درستی.
مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی و تشخیص زودرس مشکلات دندانی.
اجتناب از عواملی که می‌توانند سبب لق شدن دندان ‌ها شوند، مانند شکستگی‌ ها یا ضربه‌ های قوی به دندان‌ ها.

آیا دندان لق را میتوان روکش کرد؟

خیر– زمانی که دندان لق را روکش کنید، امکان ورود باکتری‌ها را به زیر دندان اصلی بیشتر خواهید کرد. ابتدا باید علت لق شدن دندان دائمی شما مشخص و سپس ریشه دندان درمان شود. در نهایت می‌توانید پس از درمان ریشه دندان لق، برای استحکام و زیبایی بیشتر دندان را روکش کنید.

کلام پایانی

لق شدن دندان دائمی، مشکلی است که باید به سرعت درمان شود. به یاد داشته باشید که حفظ سلامت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است و با دقت و مراقبت مناسب، می ‌توانید از لق شدن دندان‌ های خود جلوگیری کرده و از زیبایی و سلامت دهان و لبخند هایتان لذت ببرید. اگر با هر گونه مشکل دندانی مواجه هستید، می توانید به کلینیک دندان پزشکی پاسارگاد مراجعه کنید.

ویزیت آنلاین و رایگان

امکان طرح سوال و مشکل دندانپزشکی در واتس اپ و دریافت پاسخ

خبر خوب این است که لق شدن دندان دائمی به معنای از دست دادن آن نیست. در بسیاری از موارد دندانپزشک می‌تواند دندان لق را نجات دهد، اما بعید است که به خودی خود بهتر شود. البته در مواردی که افراد با بیماری لثه درگیر هستند؛ ممکن است نجات دندان سخت باشد و دندانپزشک مجبور شود از درمان های جایگزین مانند بریج دندان، پروتز یا ایمپلنت استفاده کند. اگر دندان لق دارید، در اسرع وقت با کلینیک پاسارگاد تماس بگیرید تا مشاوره های لازم را دریافت کنید.

کلینیک تخصصی پاسارگاد در راستای مسئولیت مدنی و پزشکی خود درباره ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان اقدام به راه‌اندازی امکان ویزیت و مکالمه با پزشکان خود را در پیام‌رسان واتس‌اپ مهیا کرده است.

کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد، به صورت آنلاین، اقدام به ویزیت رایگان مراجعانی می کند که نیازمند درمان بوده ولی امکان مراجعه حضوری ندارند. این ویزیت آنلاین، از طریق تماس تصویری یا پیام متنی صورت می‌گیرد. تعدادی از متقاضیان به صورت تخصصی و در یک فضای کاملاً دوستانه توسط دکتر روشن طلب ویزیت و معاینه خواهند شد.

اگر در مورد لقی دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید

01332134831-6

3 دیدگاه در ”علت لق شدن دندان دائمی و درمان آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X