درمان آبسه دندان و لثه

درمان آبسه دندان و لثه چگونه انجام می شود؟ راه های پیشگیری از آبسه دندان چیست؟ آبسه دندان یک کیسه پر از چرک است که در اطراف ریشه دندان یا در بافت لثه ایجاد می شود. آبسه دندان یک عفونت جدی است که باید در اسرع وقت درمان شود. علائم آبسه دندان عبارتند از: درد شدید دندان، ورم و قرمزی لثه، ترشح چرک از دندان تب یا سردرد.

پوسیدگی دندان می تواند به پالپ دندان، بافت نرم داخلی دندان، آسیب برساند. اگر پوسیدگی دندان به پالپ دندان آسیب برساند، ممکن است عفونت ایجاد شود. دندان‌پزشکان پیشنهاد می‌کنند برای تشخیص به‌موقع پوسیدگی دندان، جلوگیری و درمان عفونت لثه هر شش ماه یک‌دفعه برای عکس و جرم‌گیری به کلینیک دندان‌پزشکی مراجعه نمایید. در ادامه به بررسی روش های درمان و عوارض درمان نشدن به موقع آبسه دندان می پردازیم.

آبسه دندان و لثه چیست؟

آبسه دندان حفره یا سوراخی پر از چرک است که به خاطر عفونت باکتریایی به وجود می‌آید. احتمال دارد به علت‌های متفاوت در پیرامون دندان ایجاد شود. آن‌ها اغلب به خاطر یک عفونت موضعی و جمع شدن چرک به وجود می‌آیند که اگر در زمان خود درمان شوند مسئله‌ای به وجود نخواهند آورند.

ولی اگر درمانشان به‌موقع انجام نشود عوارض جبران‌ناپذیری مثل عفونت استخوان، از بین رفتن دندان و حتی عفونت‌های خونی و مغزی به وجود می‌آورند.

اگر پلاک به‌وسیله مسواک زدن و نخ دندان منظم و مناسب از بین نرود، باکتری‌ها احتمال دارد درون بافت نرم دندان یا لثه جمع شوند و در آخر باعث آبسه شود.

عفونت دندان عقل و درمان آن

اگر‌ می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد دلایل عفونت دندان عقل کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

راه های پیشگیری از آبسه دندان و لثه چیست؟

آبسه دندان به دلیل وجود یک فضای باکتریایی در دهان و لثه ایجاد می شود. به همین خاطر، بهترین راهکار برای پیشگیری از آبسه ها، رعایت بهداشت دندان و دهان است. برای پیشگیری از آبسه دندانی پریودنتال، می توان از نخ دندان و مسواک استفاده کرد. چرا که ماندن غذا در میان دندان ها، یکی از عوامل اصلی بروز این نوع از آبسه است.

فارغ از روش های پیشگیرانه، لازم است که افراد حتما در صورت ایجاد شدن آبسه دندانی به دنبال روش درمان آن باشند. با رعایت بهداشت و مسواک زدن منظم، احتمال اینکه مجددا آبسه در دندان به وجود بیاید، بسیار کم است.

آبسه های پری اپیکال به دلیل پوسیدگی های عمیق دندانی به وجود می آیند. به همین منظور، بهترین راهکار برای پیشگیری از این نوع آبسه، درمان به موقع پوسیدگی هاست. به غیر از روش های ذکر شده، روش های دیگری نیز برای پیشگیری از بروز آبسه های دندانی وجود دارند.

راه های دیگر پیشگیری از آبسه دندان

• رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده روتین از مسواک، نخ دندان و دهانشویه
  • انجام معاینات دندانپزشکی هر ۶ ماه یک بار
  • درمان پوسیدگی دندان در بهترین زمان (زودتر از پیشرفت بیماری)
  • درمان دندان لق شده
  • درمان دندان ترک خورده
  • کاهش مصرف قند و شیرینی و یا زدن مسواک پس از خوردن آن ها
  • عدم مصرف نوشابه و نوشیدنی های قندی مضر و گازدار

اگر دندان شما عفونت کرده با کلینیک پاسارگاد در رشت تماس بگیرید.

پر کردن دندان و بهترین ماده برای آن چیست؟

اگر شما هم بین پر کردن دندان با مواد مختلف تردید دارید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا بهترین روش ترمیم دندان را بشناسید.

علائم آبسه دندان

مهم‌ترین علامت آبسه دندان، درد است. این احتمال دارد یک درد تپنده باشد و معمولاً شدید است. این درد اغلب به‌صورت ناگهانی آغاز می‌شود و طی ساعات یا روزهای بعدی بیشتر می‌شود. در بعضی مواقع، درد احتمال دارد به گوش، استخوان فک و گردن هم برسد و علائم آن عبارت‌اند از:

• دندان‌درد زیاد، مداوم و ضربان دار که می‌تواند به استخوان فک، گردن یا گوش نیز برسد.
  • حساسیت بالا به دمای سرد و گرم
  • حساسیت به تحت‌فشار بودن توسط جویدن یا گاز گرفتن
  • تب زیاد
  • وجود ورم در صورت یا گونه
  • غدد لنفاوی حساس و دارای تورم زیر فک یا گردن
  • در صورت پاره شدن آبسه به شکل ناگهانی، بوی بد و مزه بد، مایع شور مانندی دردهان احساس می‌کنید و پس‌ازآن درد بهبود می‌یابد.
  • مسئله و مشکل در تنفس یا بلع

اگر عفونت، عصب دندان را از میان بردارد، درد دندان متوقف می‌شود. بااین‌وجود، به این معنی نیست که دندان بهبودیافته، بلکه این عفونت به بافت‌های دیگر انتقال پیدا می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد.

با عفونت پیشرفته احتمال دارد حالت تهوع، استفراغ و تب و لرز داشته باشید. درصورتی‌که دسترسی به دندان‌پزشک متخصص نداشتید، به نزدیک‌ترین اورژانس بروید.

درمان آبسه دندان و لثه چگونه انجام می شود؟

در صورتی که آبسه دندان حاد نشده باشد، می توان با مصرف آنتی بیوتیک ها میزان عفونت را کاهش و علائم آبسه را کنترل کرد. در صورت نیاز می توان از درمان اندو برای بهبود سلامت دندان استفاده کرد. اما اگر دندان آبسه شده قابل درمان نباشد، لازم است که برای جلوگیری از عوارض آن، دندان از لثه خارج شود. خارج کردن عفونت نیز از جمله اقداماتی است که برای شرایط حاد قابل انجام است.

اول نخ دندان بکشیم یا مسواک بزنیم؟

این انتخاب مهم است و تاثیر مهمی روی سلامت دندان‌های شما دارد. با این تفاصیل، کدام یک باید اول انجام شود.

دلایل آبسه دندان کدامند؟

علت‌های زیادی موجب به وجود آمدن این بیماری می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین دلایل آن هنگامی رخ می‌دهد که یک حفره دندان (پوسیدگی دندان) آن‌قدر بزرگ و دارای عمق شود که به فضای پالپ برسد و طی آن‌ یک‌رویه التهابی در درون دندان به وجود آید.

التهاب پالپ (پالپیت) اغلب مسئله‌ای است که به‌عنوان دندان‌درد حس می‌شود. پالپیت بیشتر به‌وسیله آزمایش‌هایی که از طریق دندان‌پزشک انجام می‌گیرد قابل‌برگشت یا برگشت‌ناپذیر خواهد بود.

پالپیت (عفونت درون دندان) برگشت‌پذیر، به این معنا است که پالپ تحریک شده است اما فرصتی برای بهتر شدن پیدا می‌کند و پالپیت برگشت‌ناپذیر، به آن معنا است که بهبودی حاصل نخواهد شد و پالپ به‌صورت کامل از بین خواهد رفت.

با نابود شدن پالپ (نکروتیک)، عفونت به وجود می‌آید و عفونت از دندان به رباط لثه و استخوان فک می‌رسد. در بیشتر مواقع، اگر فوراً قدم‌هایی برای برطرف کردن عفونت در مراحل نخستین برداشته شود، می‌توان دندانی که نکروتیک خواهد شد را نجات داد.

علل دیگر آبسه دندان شامل مسائل زیر هستند:

ضربه شدید به دندان

بعضی مسائل مربوط به دندآن‌که به‌وسیله دندان‌پزشک انجام می‌شود مثل درست کردن تاج یا پر کردن آن‌که باعث نزدیک شدن به فضای پالپ می‌شود.

وارد شدن ضربه به دندان توسط خود دندان مثل دندان‌قروچه یا خورد نمودن وسیله‌ای از طریق دندان.

در هر مدلی از آبسه، پالپ تحت تأثیر منفی قرار داشته است و توانایی بهبودی از جراحت را ندارد. فشاری که به دندان واردشده است، می‌تواند سریعاً موجب از بین رفتن خون دندان شود و زمانی که خون‌رسانی قطع می‌شود، منبع تغذیه اصلی هم از بین خواهد رفت. به همین خاطر، پالپ سریعاً می‌میرد. ضربه به‌وسیله دندان‌قروچه (تروما اکلوزال) یک ضربه آهسته‌تر و پیش‌رونده به دندان محسوب می‌شود.

ترمیم‌های ناموفق

در صورتی که ترمیم دندان ناموفق باشد و عفونت به دندان وارد شود، دندان به سرعت ورم کرده و آبسه‌ ایجاد خواهد شد.

التهاب لثه

التهاب لثه نیز می‌تواند به آبسه دندان منجر شود. این التهاب معمولاً به علت تجمع باکتری‌ها در فضای میان دندان و لثه رخ می‌دهد.

کشیدن دندان عفونی امکان پذیر است؟

ما در این مطلب می خواهیم پاسخ به سوالات ذکر شده را برای شما شرح دهیم.

درمان آبسه دندان و لثه

چند درمان متنوع برای درمان آبسه دندان موجود است که شامل موارد زیر است:

• تجویز آنتی‌بیوتیک

اگر عفونت از فضای آبسه به فک یا قسمت‌های دورتر از آن رسیده باشد، ممکن است دندان‌پزشک، برای بیمار آنتی‌بیوتیک را مناسب بداند. بااین‌حال، آنتی‌بیوتیک به‌خودی‌خود نمی‌تواند برای درمان آبسه کافی باشد.

• کشیدن دندان

اگر اندودنتیست نتواند دندان را در جای خود نگه دارد، دندان را خواهد کشید.

• عصب‌کشی

ممکن است شنیده باشید که عصب‌کشی از درمان‌های همیشگی برای آبسه است. عصب‌کشی مناسب‌ترین شیوه درمانی برای نگهداری دندان هم محسوب می‌شود. اندودنتیست برای این کار، در آغاز دندان را سوراخ می‌کند، پس‌ازآن مغز دندان و کانال‌هایی که به لثه مسیر دارند را به شکل کامل تمیز می‌کند. دندان‌پزشک پس از آم دندان پر می‌کند یا از روکش استفاده می‌کند. دندان‌ ترمیم‌شده شکلی مانند بقیه دندان‌ها دارد و شما در به کار بردن آن هیچ مسئله‌ای نخواهید داشت.

• عمل جراحی

احتمال دارد برای تخلیه آبسه احتیاج به عمل جراحی باشد. یادآوری این مسئله ضروری است که چنانچه آبسه باز شود و بترکد، علائم آن مثل درد کم می‌شوند، بااین‌حال، شخص همچنان نیاز دارد که برای درمان نزد یک دندان‌پزشک یا اندودنتیست برود.

درمان عفونت دندان روکش شده

درمان عفونت دندان روکش شده چیست؟

عوارض آبسه دندان

آبسه دندان اگر به موقع درمان شود، معمولا عوارضی ایجاد نمی‌کند. اما درمان نکردن آبسه دندان می‌تواند عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد:

• ایجاد کیست دندان. کیست دندان در ابتدا یک برآمدگی سفت و بدون درد است. کیست دندان به مرور زمان بزرگ‌تر شده و می‌تواند باعث جابه‌جایی دندان‌ها و تورم استخوان فک شود.
  • استئومیلیت. منظور از استئومیلیت، عفونت مغز استخوان و استخوان است. وقتی آبسه دندان درمان نشود، باکتری‌های آن می‌توانند وارد جریان خون شده و باعث ایجاد استئومیلیت شوند.
  • ترمبوز سینوس کاورنوس. سینوس کاورنوس، یک رگ بسیار بزرگ در مغز است. انتشار باکتری‌های آبسه دندان می‌تواند در سینوس کاورنوس لخته خونی ایجاد کند.
  • سینوزیت ماکزیلاری. سینوس‌های ماکزیلاری، نواحی بسیار کوچکی در پشت استخوان گونه هستند. باکتری‌های آبسه دندان می‌توانند به این مناطق نفوذ کرده و باعث تب و حساسیت گونه‌های بیمار شوند.
  • آنژین لودویگ. آنژین لودویگ یک بیماری عفونی در کف دهان است که آبسه درمان نشده می‌تواند باعث ایجاد آن شود.

آیا امکان درمان آبسه دندان در خانه وجود دارد؟

در اکثر موارد خیر. اگر شاهد علائم آبسه های دندانی هستید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا شاهد از دست رفتن دندان خودتان یا انتشار عفونت در گردن و سر نباشید.

آیا درمان آبسه های دندانی اورژانسی است؟

آبسه دندان یک وضعیت خاص است که بلافاصله باید درمان شود. چرا که چرک موجود در کیسه آبسه می تواند به فک، اطراف دهان و دیگر نواحی بدن هم سرایت کند.

چه موقع نیاز به درمان فوری آبسه است؟

به طور کلی می توان با مصرف آنتی بیوتیک ها تا حد زیادی آبسه های دندانی را کنترل کرد. اما در صورتی که پس از مصرف این آنتی بیوتیک ها شاهد کنترل علائم خودتان طی ۵ روز نبودید، بهتر است که مجددا به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که آبسه دندان بسیار حاد باشد، لازم است که علاوه بر مصرف آنتی بیوتیک ها از روش های دیگری از جمله تخلیه و درناژ استفاده شود.

آیا مصرف غذاهای شیرین در بروز آبسه و عفونت دندان تاثیر دارد؟

بله، مصرف غذاهای شیرین می‌تواند باعث بروز آبسه و عفونت دندان شود، بنابراین باید از مصرف این نوع غذاها کاسته شود.

کلام پایانی

در صورتی که با آبسه دندان مواجه شدید، بهترین راهکار مراجعه سریع به دندان‌پزشک است تا آبسه دندان درمان شود. در مجموع حفظ بهداشت دهان و دندان، پیشگیری از آسیب‌ها و مراجعه منظم به دندان‌پزشک می‌تواند از آبسه دندان و سایر مشکلات دهانی جلوگیری کند. در صورت بروز آبسه یا هر مشکل دیگر دهان و دندان، با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد تماس بگیرید. متخصصان ما آماده ارائه بهترین خدمات به بیماران عزیر هستند.

ویزیت آنلاین و رایگان

امکان طرح سوال و مشکل دندانپزشکی در واتس اپ و دریافت پاسخ

در برخی مواقع دلایلی مانند تجمع باکتری‌ها، آسیب و وارد شدن ضربه به دندان و عدم رعایت بهداشت سبب درگیر شدن عصب دندان می‌شود، در این مواقع علائم عفونت دندان بروز پیدا کرده و می‌تواند مشکلات مختلفی از جمله ورم لثه، از بین رفتن تاج دندان و التهاب و تورم را برای افراد به وجود بیاورد. در صورت بروز هرگونه مشکل ذکر شده شما باید باید هرچه سریعتر نسبت به درمان آنها اقدام کنید. کلینیک تخصصی پاسارگاد در راستای مسئولیت مدنی و پزشکی خود درباره ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان اقدام به راه‌اندازی امکان ویزیت و مکالمه با پزشکان خود را در پیام‌رسان واتس‌اپ مهیا کرده است.

کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد، به صورت آنلاین، اقدام به ویزیت رایگان مراجعانی می کند که نیازمند درمان بوده ولی امکان مراجعه حضوری ندارند. این ویزیت آنلاین، از طریق تماس تصویری یا پیام متنی صورت می‌گیرد. تعدادی از متقاضیان به صورت تخصصی و در یک فضای کاملاً دوستانه توسط دکتر روشن طلب ویزیت و معاینه خواهند شد.

اگر در مورد عفونت دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره ترمیم برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

5 دیدگاه در ”درمان آبسه دندان و لثه