جراحی سینوس لیفت باز و بسته

جراحی سینوس لیفت باز و بسته چیست؟ در بسیاری از موارد، پیش از انجام جراحی ایمپلنت دندان، بیماران در حین مشاوره با دندانپزشک به این موضوع پی می‌برند که قبل از انجام ایمپلنت باید عمل سینوس لیفت انجام دهند. انجام عمل سینوس لیفت زمانی ضرورت پیدا می‌کند که در فک بالا بافت استخوانی به مقدار کافی وجود نداشته باشد. در این مقاله به بررسی انواع جراحی سینوس لیفت، چگونگی انجام آن و همچنین خطراتی که ممکن است در انجام این فرایند وجود داشته باشد، پرداخته‌ایم، پس با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه را کسب کنید.

جراحی سینوس لیفت چیست؟

سینوس لیفت یک تکنیک جراحی است که به منظور افزایش بافت استخوانی در فک بالا، به ویژه در دندان‌های خلفی، به کار می‌رود. این روش معمولا در مواقعی انجام می‌شود که بیمار نیاز به کاشت دندان یا ایمپلنت دارد، اما دندان‌های مولر (دندان‌های بزرگ که از چهارمین دندان شروع می‌شوند) در فک موجود نیستند. به عبارت دیگر، بافت استخوانی لازم برای جایگذاری ایمپلنت در این منطقه کافی نیست. در چنین شرایطی، سینوس لیفت به عنوان یک راهکار جراحی موثر به کار می‌رود تا بافت استخوانی را افزایش داده و امکان کاشت ایمپلنت‌ها را فراهم کند.

جراحی سینوس لیفت چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام جراحی سینوس لیفت، دو روش اصلی وجود دارد که بسته به میزان و موقعیت آتروفی بافت استخوانی، یکی از آن دو برای بیمار انجام خواهد شد.

  • سینوس لیفت باز یا اپن
  • سینوس لیفت بسته یا کلوز

در هر دو روش، مواد استخوانی به عنوان پر کننده استخوان، مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بافت استخوانی جدید در فک بالا تشکیل شود.

استئوپلاستی (ساخت بافت استخوانی) در این مراحل جراحی بسیار اهمیت دارد. زیرا دندان‌های بزرگ معمولا مستقیما زیر سینوس‌های فک بالا قرار دارند و با از دست رفتن آن‌ها، استخوان به تدریج از بین می‌رود و فضای خالی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود ایمپلنت به طور موثر جایگزین نشود.

مراقبت های بعد از جراحی لیفت سینوس

مراقبت های بعد از جراحی لیفت سینوس چیست؟

جراحی سینوس لیفت باز و بسته

سینوس لیفت باز

سینوس لیفت باز یک روش کلاسیک و رایج در جراحی ایمپلنت دندان است که توسط بیشتر دندانپزشکان به کار می‌رود. ابتدا، پس از برش لثه در منطقه جانبی فک بالا، سینوس کنار می‌رود و در نتیجه دسترسی به استخوان فک بالا امکان پذیر می‌شود. سپس دندانپزشک از طریق ورودی ایجاد شده به غشا مخاطی دسترسی پیدا می‌کند که این غشا، سینوس داخلی را پوشانده و به آن غشای اشنایدر نیز گفته می‌شود.

پس از این مرحله، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای جراحی مخصوص، مخاط سینوس را با احتیاط بلند می‌کند تا آسیبی به غشای اشنایدر نرسد. در نهایت دندانپزشک، موادی را که باعث ساخته شدن استخوان می‌شوند، در زیر مخاط سینوسی می‌ریزد.

پس از اتمام عمل جراحی سینوس باز، محل برش، بخیه زده می‌شود و بیمار باید 4 تا 6 ماه منتظر بماند تا بافت استخوانی فک بالا به طور کامل ترمیم و آماده نصب ایمپلنت شود. در نهایت نیز پس از گذشت این بازه زمانی، دندانپزشک ایمپلنت را بر روی لثه قرار خواهد داد. عمل جراحی سینوس لیفت باز در اکثر مواقع تنها راه حل افزایش حجم استخوان فک بالا می‌باشد.

معایب

عیب اصلی سینوس لیفت باز، عوارض جانبی زیاد آن است. پس از عمل سینوس لیفت باز، بیمار کبودی‌ و تورم در نواحی زیر چشم، چانه و یا حتی گردن را تجربه خواهد کرد.

سینوس لیفت بسته

جراحی سینوس لیفت بسته، در مقایسه با سینوس لیفت باز روشی کمتر تهاجمی است، زیرا در این روش لثه برش داده نمی‌شود. در این روش، تمامی اقدامات مورد نیاز، از طریق سوراخی که برای نصب ایمپلنت در نظر گرفته شده، انجام می‌شود. دندان پزشک با استفاده از ابزارهای جراحی ویژه، غشای اشنایدر را با دقت بلند می‌کند و یک بالشتک هوا در داخل سوراخ قرار می‌دهد. این بالشتک هوا از پاره شدن غشای اشنایدر جلوگیری می‌کند و همچنین فضای لازم برای ریختن مواد استخوانی در قسمت بالای فک را فراهم می‌کند.

یکی از نکات قابل توجه در جراحی سینوس لیفت بسته این است که اگر حجم اولیه استخوان فک شما حدود 3 تا 4 میلی‌متر باشد، می‌توان جراحی ایمپلنت دندان را بلافاصله پس از عمل سینوس لیفت انجام داد. علاوه بر این، در مقایسه با روش باز، این روش تقریبا هیچ‌گونه عوارض جانبی نظیر کبودی و تورم را ندارد. همچنین روند بهبودی در روش باز نیز بسیار سریع‌تر و آسان‌تر است.

معایب

یکی از معایب اساسی این روش، انتخاب دندانپزشک حرفه‌ای و ماهر است. اهمیت این انتخاب از آنجاست که تکنیک سینوس لیفت بسته توسط همه دندانپزشکان به درستی اجرا نمی‌شود و نیاز به تجربه کافی دارد. بنابراین، یکی از معایب اصلی این روش این است که اگر دندانپزشک شما به اندازه کافی در این کار تجربه نداشته باشد، این عمل جراحی کارآمد و نتیجه‌بخش نخواهد شد.

از آنجا که این روش، تنها با ایجاد یک سوراخ در لثه انجام می‌شود، در نتیجه دید دندانپزشک در زمان انجام جراحی محدود است. بنابراین در این روش احتمال پاره شدن غشای اشنایدر بالاتر از روش سینوس لیفت باز است.

جراحی همزمان سینوس لیفت و ایمپلنت

آیا میتوان عمل کاشت ایمپلنت دندان را همزمان با لیفت سینوس انجام داد؟

جراحی سینوس لیفت باز یا بسته چه زمانی باید انجام شود؟

سینوس لیفت باز برای آن دسته از بیمارانی انجام می شود که عملا هیچ بافت استخوانی ندارند و جراحی ایمپلنت به سادگی قابل انجام نیست. اگر بیمار هنوز حدود 3-4 میلی متر استخوان فک داشته باشد، در این صورت امکان انجام عمل سینوس لیفت بسته وجود دارد. در هر حال، ابتدا باید تحت معاینه کامل دندانپزشک قرار بگیرید، عکس‌برداری کنید و پس از آن پزشک مشخص خواهد کرد که کدام روش سینوس لیفت برای شما مناسب است.

توصیه‌های بعد از عمل

• تا دو ساعت بعد از جراحی سینوس لیفت نباید غذا بخورید. همچنین مصرف  غذای تند و سفت و همچنین نوشیدنی‌های گرم ممنوع است. علاوه بر این از نوشیدن مایعات با استفاده از نی خودداری نمایید.

• پس از هر وعده غذایی، دهان خود را با محلول ضد عفونی کننده مخصوص شستشو دهید.

• فشار آوردن به گونه‌ها، عطسه کردن با دهان بسته و همچنین دمیدن در بینی پس از عمل، اکیدا ممنوع است، زیرا در این صورت ممکن است غشاء پاره شود و تمام مواد استخوانی خارج شوند.

• در صورت امکان از سیگار کشیدن، شنا و غواصی اجتناب کنید.

• اگر پروتز متحرک دارید، سعی کنید تا 2 هفته اول پس از جراحی از آن استفاده نکنید.

دوره نقاهت ایمپلنت دندان و زمان بهبودی

دوره نقاهت ایمپلنت دندان چند روز طول می‌کشد؟

علت انجام لیفت سینوس

سینوس لیفت باز و بسته به این دلیل انجام می شود که زمانی که یکی از دندان ها از دست می رود، زائده های آلوئولار دندانی شروع به تغییر شکل میکنند. حفره خالی دندان به داخل خودش در حین ترمیم سقوط می کند و یک ناحیه فاقد دندان را بر جای می گذارد. این حالت باعث کاهش استخوان فک هم از نظر عرض و هم ارتفاع می شود. به همین دلیل لیفت سینوس زمانی انجام می پذیرد که سقف سینوس بیش از حد به ناحیه ای که ایمپلنت دندان باید کاشت شود نزدیک است. این عمل به این دلیل صورت می پذیرد که محل امنی برای ایمپلنت ایجاد شود و سینوس نیز از آسیب امان بماند. مراجعینی که شرایط زیر را دارند احتمال دارد کاندید مناسبی برای انجام سینوس لیفت باشند:

• بیش از یک دندان در بخش خلفی فک بالا از دست داده باشند

• حجم قابل توجهی از استخوان را در بخش خلفی فک بالا از دست داده باشند

• در اثر مشکلات نقص تولد بدون دندان متولد شده باشند

طبق تحقیقات مشخص شده است که تکنیک لیفت سینوس به نسبت ایمپلنت های کوتاه نرخ موفقیت بیشتری دارند و حتی میزان پس زدن ایمپلنت دندان با سینوس لیفت باز و بسته کاهش می یابد.

بهترین زمان ورزش بعد از کاشت ایمپلنت

بهترین زمان ورزش بعد از کاشت ایمپلنت چه زمانی است؟

چه کسانی نمی توانند سینوس لیفت انجام دهند؟

در مقایسه با افرادی که در بخش فوق نام برده شدند، افرادی که دارای شرایطی به شرح زیر باشند، نمی توانند از هیچ یک از روش های سینوس لیفت باز و یا بسته استفاده کنند:

• سینوزیت حاد

• بیماری‌های سرطانی

•بیماری‌های خود ایمنی

• عدم وجود استخوان بین مخاط دهان و سینوس

• بیماری ایدز یا HIV

• اختلال لخته شدن خون

جراحی سینوس لیفت در رشت

آیا به عمل سینوس لیفت نیاز دارید و سوالاتی دارید که پاسخ آنها را پیدا نکرده‌اید؟

سوالات متداول

مهمترین نکته در رابطه با درمان لیفت سینوس چیست؟

برای اینکه در طول درمان خود مشکلی در درمان خود نداشته باشید، باید به نکاتی که دندانپزشک می گوید گوش بدهید مانند فشار نیاوردن بر بینی خود که یکی از مهمترین نکات است

آیا عمل لیفت سینوس درد دارد؟

در حین عمل به دلیل بی حسی هیچ دردی احساس نمی کنید. پس از عمل درد خفیفی تجربه می کنید که با مسکن هایی که دکتر برایتان تجویز کرده است قابل کنترل است. ممکن است از شما خواسته شود هر چهار ساعت یک قرص بخورید.
درد یا ناراحتی پس از عمل لیفت سینوس، باید ظرف سه یا چهار روز اول کاهش یابد. اگر درد همچنان اذیتتان می کند بهتر است با دکتر خود تماس بگیرید. با این حال در برخی افراد سه تا هفت روز پس از عمل درد شدیدی احساس می شود که ممکن است نشان دهنده خشکی حفره دندان (کنده شدن لخته خون) باشد.

کلام پایانی

تفاوت سينوس ليفت باز و بسته مطلبی بود که به شرح آن در این مقاله پرداختیم و امیدواریم که مطالعه این مقاله نتایج مورد نظر را برای شما به همراه داشته باشد و پاسخ پرسش های خود را از آن دریافت کرده باشید. با توجه به مطالب ذکر شده در خصوص سينوس ليفت باز و بسته لازم است که در انتهای این مطلب به شما هموطنان عزیز توصیه کنیم تا برای انجام این امور درمانی حتما به نزد دندانپزشکان ماهر و با تجربه بروید.

اگر به دنبال یک کلینیک تخصصی برای درمان ایمپلنت هستید، می توانید به کلینیک پاسارگاد مراجعه کنید. کلینیک تخصصی ایمپلنت دکتر روشن طلب با داشتن بهترین متخصص ها و بهترین ابزارها به شما لبخندی زیبا با دندان هایی زیبا تقدیم می کند.

ویزیت آنلاین و رایگان

امکان طرح سوال و مشکل دندانپزشکی در واتس اپ و دریافت پاسخ

سینوس لیفت به جراحی گفته می شود که برای بالا بردن سینوس و آماده سازی نواحی بدون دندان برای کاشت و ایمپلنت دندان باید انجام شود. می توان گفت که سینوس لیفت زمانی باید انجام شود که ارتفاع استخوان در قسمت عقبی فک بالا به میزان کافی نباشد و یا سینوس به میزان زیادی به فک نزدیک باشد.

کلینیک تخصصی پاسارگاد در راستای مسئولیت مدنی و پزشکی خود درباره ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان اقدام به راه‌اندازی امکان ویزیت و مکالمه با پزشکان خود را در پیام‌رسان واتس‌اپ مهیا کرده است.

کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد، به صورت آنلاین، اقدام به ویزیت رایگان مراجعانی می کند که نیازمند درمان ایمپلنت بوده ولی امکان مراجعه حضوری ندارند. این ویزیت آنلاین، از طریق تماس تصویری یا پیام متنی صورت می‌گیرد. تعدادی از متقاضیان به صورت تخصصی و در یک فضای کاملاً دوستانه توسط دکتر روشن طلب ویزیت و معاینه خواهند شد.

اگر در مورد جراحی سینوس سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره ایمپلنت دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X