تاثیر ایمپلنت بر سلامت استخوان فک

تاثیر ایمپلنت بر سلامت استخوان فک در مقاله زیر بررسی می شود. حفظ سلامت استخوان فک برای سلامت کلی دندان بسیار مهم است. استخوان فک پایه ای برای دندان ها فراهم می کند و نقشی حیاتی در حمایت از ساختارهای صورت ایفا می کند. متأسفانه، از دست دادن دندان به دلیل کشیدن، آسیب یا پوسیدگی دندان می تواند چیزی بیش از یک منظره ناراحت کننده باشد. ممکن است استخوان فک شما هم آسیب ببیند!

از دست دادن دندان ها باعث تحلیل رفتن استخوان فک می شود. این می تواند باعث ایجاد چندین مشکل شود، مانند تغییر در ظاهر صورت و مشکل در صحبت کردن و غذا خوردن. اینجاست که ایمپلنت های دندانی وارد می شوند.

ایمپلنت‌های دندانی ریشه‌های دندان مصنوعی هستند که با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرند تا از دندان‌ها یا بریج‌های جایگزین حمایت کنند. آنها یک راه محبوب و موثر برای بازیابی دندان های از دست رفته هستند، اما مزایای آنها فراتر از بهبود لبخند شماست.

در این راهنمای نهایی، نحوه کمک ایمپلنت های دندانی به سلامت استخوان فک و مزایایی که بیماران با انتخاب آنها برای نیازهای جایگزینی دندان خود دریافت می کنند، بررسی خواهیم کرد. ما جنبه‌های مختلف این روش پیشرفته را با جزئیات بررسی می‌کنیم—هر آنچه را که برای تصمیم‌گیری مناسب برای شما نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهیم.

بعد از کشیدن دندان چه اتفاقی برای استخوان فک می افتد؟

پس از کشیدن دندان، استخوان فک می تواند تحت فرآیندی به نام تحلیل استخوان قرار گیرد که از بین رفتن تدریجی بافت استخوانی است. این به این دلیل رخ می دهد که استخوان فک دیگر توسط ریشه دندان تحریک نمی شود، که به طور معمول نیروها را در حین جویدن یا گاز گرفتن به استخوان منتقل می کند.

وقتی هیچ دندانی وجود ندارد، بدن احساس می کند که استخوان دیگر برای حمایت از دندان لازم نیست، بنابراین شروع به جذب یا تجزیه بافت استخوانی می کند. با گذشت زمان، این امر می تواند باعث کوچک شدن استخوان فک و تغییر شکل آن شود که می تواند بر تناسب پروتزها یا سایر ترمیم های دندانی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، تحلیل استخوان می‌تواند روی دندان‌های مجاور تأثیر بگذارد و باعث جابه‌جایی یا شل شدن آن‌ها شود. همچنین می تواند ظاهر صورت را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ظاهری گود رفته یا پیر شود.

برای جلوگیری یا به حداقل رساندن تحلیل استخوان، مهم است که دندان های از دست رفته را در اسرع وقت با ایمپلنت های دندانی یا سایر ترمیم های دندان جایگزین کنید. ایمپلنت دندان در استخوان فک قرار می گیرند و مانند ریشه دندان عمل می کنند و تحریک لازم را برای جلوگیری از تحلیل استخوان فراهم می کنند.

چگونه ایمپلنت های دندانی می توانند سلامت استخوان را بهبود بخشند؟

ایمپلنت‌های دندانی عملکرد ریشه‌های طبیعی دندان را تقلید می‌کنند و تحریک لازم را برای حفظ سلامت و استحکام استخوان فک فراهم می‌کنند. اینگونه ایمپلنت های دندانی به سلامت استخوان فک کمک می کنند.

ایمپلنت دندان در فرآیندی به نام osseointegration با استخوان فک ترکیب می شود. این باعث بازسازی و رشد بافت استخوانی جدید می شود. این می تواند به جلوگیری از از دست دادن بیشتر استخوان و حتی تحریک رشد استخوان جدید کمک کند و منجر به استخوان فک سالم تر و قوی تر شود.

مزایای ایمپلنت های دندانی بر سلامت استخوان و سایر عملکردهای دهان بسیار زیاد است. آنها می توانند:

بهبود توانایی جویدن، گاز گرفتن و گفتار

راحتی کلی را ارتقا دهید

از کاهش بیشتر استخوان جلوگیری کنید

حفظ ساختار طبیعی صورت

انواع دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

با مطالعه مطلب امروز، پاسخ اکثر سوالات احتمالی خود مانند دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت چیست؟

تاثیر ایمپلنت بر سلامت استخوان فک

یکی از نکاتی که باید در خصوص ایمپلنت بدانیم این است که در مقایسه با روش‌های سنتی مانند پل، ایمپلنت به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک می‌کند. برای نصب ایمپلنت، یک پروسه جراحی لازم است که در آن پزشک یک پیچ و مهره فلزی را در استخوان فک بیمار قرار می‌دهد. پس از جایگذاری، این پیچ و مهره به صورت محکم در استخوان فک بیمار جا می‌گیرد و به عنوان یک پایه برای پروتز دندان عمل می‌کند.

با توجه به اینکه ایمپلنت به صورت مستقیم با استخوان فک بیمار ارتباط دارد، تاثیر آن بر سلامت استخوان فک نیز بسیار حائز اهمیت است. با نصب ایمپلنت، استخوان فک بیمار به چالش کشیده می‌شود و باید با تلاش برای تعادل در سطح استخوان، بهبود یابد. به همین دلیل، برخی از بیماران پس از نصب ایمپلنت، به مدت چند هفته نمی‌توانند غذا خورده و باید از غذاهای نرم و آبپز استفاده کنند.

اما به طور کلی، کاشت ایمپلنت به سلامت استخوان فک بسیار کمک می‌کند. به عنوان مثال، در روش سنتی پل، دندان‌های همسایه نیز بریده شده و پروسه جراحی پل روی استخوان فک انجام می‌شود. این باعث می‌شود که استخوان فک تحت تاثیر قرار گیرد و باعث تضعف و ضعف شود. با نصب ایمپلنت، استخوان فک بریده نمی‌شود و پروسه جراحی صورت می‌گیرد که تاثیر کمتری روی استخوان فک دارد.

با توجه به مزایای ایمپلنت نسبت به روش‌های سنتی، نصب ایمپلنت به سلامت استخوان فک بسیار کمک می‌کند.

ایمپلنت های دندانی مانع تحلیل استخوان و لثه

ایمپلنت های دندانی مانع تحلیل استخوان و لثه، چگونه ایمپلنت های دندانی مانع از دست رفتن استخوان لثه و سلامت دهان و دندان می شوند. تصویر دیجیتال ایمپلنت دندان در استخوان پیشرفت های زیادی کرده است. که  باعث تغییر جامع دندانپزشکی شده است. ایمپلنت های دندانی به عنوان اولین روش جایگزینی دندان برای بازگرداندن ریشه های دندان و تاج  دندان ها، ثبات، دوام آنها و همچنین پیش بینی بی نظیری را ارائه می دهند. در این مطلب به بررسی تاثیر ایمپلنت های دندانی و اینکه چگونه مانع از تحلیل استخوان و لثه می شوند پرداخته شده است.

درمان بی دندانی کامل فک ها چیست؟

درمان بی دندانی کامل فک ها چیست؟

انواع مختلف ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت های داخل استخوان : این دسته از معروف ترین نوع ایمپلنت ها هستند که به صورت یک پیچ می باشند که داخل استخوان قرار می گیرند.
  • ایمپلنت های ساب پریوستیال : در صورتی که تحلیل شدید استخوان فک پایین صورت گرفته باشد، از این ایمپلنت استفاده می شود و به صورت سازه ای است که روی فک پایین و زیر لثه قرار می گیرد، سپس ساختار پروتزی روی آن سوار می شود.
  • ایمپلنت های زایگوماتیک : در تحلیل شدید استخوان های فک بالا یک ساختار فلزی به استخوان گونه پیچ می شود.

کاربرد های ایمپلنت

  • به دلیل استحکام و ثبات ایمپلنت از آن به عنوان تکیه گاه دندان مصنوعی استفاده می شود.
  • برای افرادی که دندان های خود را به علت پوسیدگی یا بیماری های لثه از دست داده اند مناسب می باشد.
  • جایگزین مناسبی برای دندان طبیعی است.

 ایمپلنت های دندان تا چه مدت دوام دارند؟

در صورت مراقبت مناسب و انجام چکاب های منظم دندانپزشکی، مدت زمان ایمپلنت دندان افزایش پیدا می کند و احتمالا ایمپلنت تا آخر عمر دچار مشکلی نشود. معمولا نیازی به تعویض خود ایمپلنت ها وجود ندارد، اما طول عمر روکش دندان که بر پایه ایمپلنت نصب شده است 10 تا 15 سال برآورد می شود که بسته به بهداشت دهان و برنامه غذایی بیمار ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین- انواع و قیمت

در این مقاله به بررسی ایمپلنت کامل فک بالا و پایین به همراه بررسی انواع آن می پردازیم.

دلایل انجام ایمپلنت دندان

ایمپلنت در داخل استخوان فک قرار می گیرد، یعنی در ریشه دندان و از آن جایی که مواد تیتانیومی هستند هیچ گونه لغزشی را ایجاد نمی کنند. در کل، ایمپلنت در موارد زیر انجام می شود:

  • از دست دادن یک دندان و یا بیشتر
  • داشتن استخوان فک قوی جهت فیکس شدن ایمپلنت
  • داشتن بافت دهانی سالم
  • عدم ابتلا به شرایط پزشکی خاص
  • عدم تمایل به استفاده از دندان مصنوعی

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مزایای مختلفی برای بیماران دارد. این روش نسبت به شیوه های گذشته قابلیت هایی دارد که به واسطه آنها بسیار مرود استقبال قرار می گیرید. از جمله مزایای کاشت ایمپلنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود ظاهر دندان ها. از آن جایی که ایمپلنت به استخوان جوش داده می شود، نتایج دائمی را نیز به همراه خواهد داشت.
  • با درمان ایمپلنت، دندان های دیگر قربانی جایگزینی دندان های از دست رفته نمی شوند.
  • بهبود گفتار. در صورتی که دندان ها ساختار و آرایش منظمی نداشته باشند، احتمال لغزیدن دندان ها بر روی هم و اشتباه ادا کردن جملات بیشتر خواهد بود. با انجام ایمپلنت، دیگر نگران چنین موردی نخواهید بود.
  • تسهیل جویدن. استفاده از دندان مصنوعی معمولا مشکلاتی را برای جویدن به وجود می آورد. اما ایمپلنت، همان دندان طبیعی است و به همین خاطر هیچ مشکلی هنگام جویدن ایجاد نخواهند کرد.
  • معمولا طول عمر ایمپلنت دندان از سایر روش های درمانی مشابه طولانی تر است و در صورت از دست رفتن ایمپلنت، امکان جایگزینی مجدد وجود خواهد داشت.
  • بهبود سلامت دهان و دندان. با انجام ایمپلنت، نیازی به حذف و کشیدن سایر دندان ها نمی باشد و دندان های کناری نیز سالم باقی می مانند. به همین خاطر، با انجام ایمپلنت به سلامت دهان و دندان نیز کمک می شود.
  • پایه ایمپلنت مانند ریشه دندان داخل استخوان قرار گرفته و استخوان فک به علت ساپورت توسط ایمپلنت تحلیل نمی رود. بنابراین فرم صورت، کمتر دستخوش تغییرات ناشی از از دست دادن دندان می شود.

شرایط لازم برای ایمپلنت دندان

اگر به دنبال پیدا کردن جایگزین دندان از دست رفته خود هستید و یا میخواهید دندان پوسیده خودتان را کشیده و جای آن را پر کنید کاشت ایمپلنت احتمالاً بهترین گزینه درمانی برای شما و پیش روی ست.

آیا امکان انجام ایمپلنت برای تمامی افراد وجود دارد؟

در بیشتر موارد، تمامی افرادی که از سلامت کاملی برخوردار هستند می توانند جراحی ایمپلنت را انجام دهند. بیماران بایستی لثه سالم و استخوان های فک قوی داشته باشند تا قادر به تحمل وزن ایمپلنت باشند.

بیماران نیز باید بهداشت دهان و دندان را رعایت و جهت چکاپ به دندانپزشکی مراجعه کنند.

افراد دیابتی، افراد مبتلا به بیماری های قلبی، و یا افرادی که رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن انجام می دهند، بایستی پیش از انجام ایمپلنت بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند.

سوالات متداول

آیا ایمپلنت دندان می تواند به استخوان فک آسیب برساند؟

ایمپلنت های دندانی می توانند استخوان فک شما را تقویت کنند، اما استخوان فک شما باید برای کاشت قبل از جراحی به اندازه کافی سالم باشد . اگر بیماری لثه را تجربه کرده اید، ممکن است استخوان فک شما ضعیف شده باشد. بیماری پیشرفته لثه، معروف به پریودنتیت، می تواند توده استخوانی را از بین ببرد و استخوان فک شما را آسیب پذیر کند.

آیا ایمپلنت دندان می تواند باعث مشکلات استخوانی شود؟

پری ایمپلنتیت می تواند منجر به از بین رفتن استخوان اطراف ایمپلنت و در نهایت از بین رفتن ایمپلنت شود. پری ایمپلنتیت یک بیماری عفونی موضعی است که باعث ایجاد یک فرآیند التهابی در بافت‌های نرم و از دست دادن استخوان در اطراف یک ایمپلنت استخوانی یکپارچه در عملکرد می‌شود .

آیا ایمپلنت استخوان فک را حفظ می کند؟

همانطور که می بینید، ایمپلنت های دندانی به دلیل توانایی آنها در حفظ توده استخوانی با تحریک استخوان فک به منظور جلوگیری از تحلیل استخوان، گزینه بسیار موثری برای جایگزینی دندان های از دست رفته ارائه می دهند .

کلام آخر

 پایه های ایمپلنت پس از کاشته شدن در استخوان فک با جایگزین شدن با ریشه دندان طبیعی دقیقا عملکردی شبیه دندان طبیعی دارند؛ بنابراین از جذب استخوان فک و تحلیل رفتن آن که به طور معمول پس از نصب بریج یا دندان مصنوعی به جای دندان از دست رفته مشاهده می شود؛ جلوگیری می کنند. پایه های ایمپلنت حین جوش خوردن با استخوان فک؛ رشد سلول های استخوانی  فک را تحریک کرده و موجب  متراکم تر شدن و مستحکم تر شدن آن می شوند.

ویزیت آنلاین و رایگان

امکان طرح سوال و مشکل دندانپزشکی در واتس اپ و دریافت پاسخ

ایمپلنت های دندانی راه حل موثری برای درمان و جایگزین کردن دندان از دست رفته هستند که با پر کردن جای ریشه دندان طبیعی در استخوان فک از تحلیل استخوان فک پیشگیری می کنند. پیش از ابداع روش ایمپلنت دندان از روش های بریج یا دندان مصنوعی برای پر کردن جای خالی دندان تنها با هدف پوشش زیبایی ظاهری استفاده می شود.

کلینیک تخصصی پاسارگاد در راستای مسئولیت مدنی و پزشکی خود درباره ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان اقدام به راه‌اندازی امکان ویزیت و مکالمه با پزشکان خود را در پیام‌رسان واتس‌اپ مهیا کرده است.

کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد، به صورت آنلاین، اقدام به ویزیت رایگان مراجعانی می کند که نیازمند درمان ایمپلنت بوده ولی امکان مراجعه حضوری ندارند. این ویزیت آنلاین، از طریق تماس تصویری یا پیام متنی صورت می‌گیرد. تعدادی از متقاضیان به صورت تخصصی و در یک فضای کاملاً دوستانه توسط دکتر روشن طلب ویزیت و معاینه خواهند شد.

اگر در مورد ایمپلنت دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره ایمپلنت دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

5 دیدگاه در ”تاثیر ایمپلنت بر سلامت استخوان فک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X