ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال یکی از موثرترین روشهای درمانی برای جایگزین کردن دندانهای از دست رفته، کاشت ایمپلنت می باشد. روش کاشت ایمپلنت به شرایط جسمانی و سلامت دهان و دندان بیمار بستگی دارد، این روش یکی از طبیعی ترین خدمات دندانپزشکی می باشد و شما میتوانید مانند دندانهای طبیعی از آن استفاده کنید. به طور معمول ایمپلنت های دندانی انواع مختلفی دارند و به دلیل دوام و پذیرش توسط بدن ما از جنس تیتانیوم ساخته می شوند. ما در این مقاله در مورد ایمپلنت ساب پریوستئال توضیحاتی خواهیم داد.

ایمپلنت ساب پریوستئال یا همان ایمپلنت‌ روی استخوانی یا رو ساخت به ایمپلنتی گفته می شود که به جای درون استخوان، روی استخوان لثه قرار می‌گیرد. این نوع ایمپلنت شبیه به زین بوده و اغلب برای سطح وسیعی همانند فک پایین که هیچ دندانی وجود ندارد یا مقدار زیادی از استخوان تحلیل رفته باشد، استفاده می‌شود.

ایمپلنت ساب پریوستئال چیست؟

 این ایمپلنت ها با پایه فلزی روی سطح استخوان فک و نزدیک لثه قرار می گیرند و در صورتی که ارتفاع استخوان کمی باقی مانده باشد استفاده میشود، نام خود را از غشای نازکی که سطح را میپوشاند گرفته است، همچنین به عنوان ایمپلنت های روی استخوان نیز شناخته می شوند.

ایمپلنت های ساب پریوستئال، بالا یا روی استخوان فک و زیر لثه قرار می گیرند تا از لثه بیرون بزنند و دندان جایگزین را نگه دارند، از آنجایی که این ایمپلنت‌ها در استخوان قرار نمی گیرند، ساختار آنها با ایمپلنت های اندوستئال بسیار متفاوت است، برای تثبیت آنها به جای استفاده از پیچ ایمپلنت، از یک فریم فلزی استفاده می کنند که روی استخوان فک و زیر لثه قرار می‌گیرد، این فریم فلزی دارای پایه است که برای پشتیبانی از قرار دادن پروتز دندان مانند: تاج، بریج و پروتز به کار می‌رود و برای بیمارانی که نمی‌توانند از دندان های مصنوعی معمولی استفاده کنند و یا کسانی که ارتفاع استخوان کافی برای ایمپلنت اندوستئال ندارند استفاده می‌شود.

انواع ایمپلنت دندانی

 ایمپلنت های دندانی به دو نوع تقسیم می‌شوند؛

  • ایمپلنت اندوستئال ( در استخوان) : این نوع ایمپلنت یکی از رایج ترین و متداول‌ترین روشهای کاشت دندان می باشد و به شکل پیچ، استوانه ای یا تیغه ای با جراحی در داخل استخوان فک قرار میگیرد.
  • ایمپلنت ساب پریوستئال ( روی استخوان) : با چارچوب فلزی در بالای فک و روی استخوان قرار میگیرد و باید به صورت سفارشی ساخته شوند تا متناسب با شکل استخوان هر فرد باشد.

آیا ایمپلنت دندان دچار پوسیدگی می شود؟

ایمپلنت‌ های دندانی به خاطر ساختار خود مستعد پوسیدگی نیستند.

روش کاشت ایمپلنت ساب پریوستئال 

اگر دندان پزشک شما معتقد باشد که شما گزینه مناسبی برای دریافت ایمپلنت های اندوستئال نخواهید بود، برای جایگزین دندان کشیده شده راه هایی دیگری مثل: ایمپلنت ساب پریوستئال را به شما پیشنهاد می‌کند.هر نوعی از ایمپلنت با وجود ساختار متفاوت ، روش متفاوتی برای کاشت دارد. برای کاشت این نوع ایمپلنت، پس از معاینه و بررسی وضعیت دندانها و لثه، سی تی اسکن لازم گرفته می‌شود تاچگونگی وضعیت استخوان فک و لثه برای ساختن قاب فلزی و محل قرارگیری ایمپلنت مشخص شود. در اولین عمل جراحی، پزشک متخصص بافت لثه را برش می‌زند و از استخوان زیر بافت لثه قالب گیری ایمپلنت می‌کند تا محل دقیق قرارگیری ایمپلنت را مشخص کند، سپس بافت لثه را بخیه می‌زند و چارچوب فلزی را برای نصب ایمپلنت آماده می کند.

در مراجعه بعدی هنگامی که چارچوب فلزی برای نصب آماده شد، محل نصب ایمپلنت تمیز میشود و از بی حسی موضعی برای بیمار استفاده می شود، سپس دندانپزشک متخصص برش کوچکی در لثه برای جای ایمپلنت ایجاد می کند و قاب فلزی را روی استخوان قرار می‌دهد و تنظیم می‌کند، و تنها بخشی از آن که نقش تکیه گاه روکش ایمپلنت را بر عهده دارد، از بافت لثه بیرون می ماند، لثه ها بخیه زده می شوند و پس از گذشت مدتی، هنگامی که لثه ها بهبود یافتند، قالب آماده از دندان و لثه ها که یک روکش کاملا شبیه به دندان طبیعی  است، روی پایه ها قرار می‌گیرند و به این صورت لبخند زیبا و اعتماد به نفس شما بازمی‌گردد.

ایمپلنت All On 4 چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا می دانید که روش های جراحی، پروتکل های قرار دادن پروتز ها، عوارض فنی و بیولوژیکی و سایر موارد این روش چیست؟

مراقبت های بعد از عمل کاشت ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال مانند انواع روش های کاشت، به صبوری بیمار و تخصص پزشک نیاز دارد، اگر پزشک متخصص و با تجربه باشد و روش کاشت را به درستی انجام دهد و بیمار مراقبت های بعد از عمل کاشت را با دقت انجام دهد، دوام و بهبودی ایمپلنت نیز بیشتر می‌شود. از جمله این مراقبت ها:

  • نوشیدنی‌های سرد بنوشید
  • در صورت نیاز، کمپرس یخ برای جلوگیری از کبودی و ورم بعد از ایمپلنت استفاده کنید
  • تا چند هفته بعد از عمل از غذاهای نرم استفاده کنید
  • فعالیت ها و ورزشهای سنگین انجام ندهید!
  • استراحت کافی داشته باشید
  • از دهانشویه و مسواک استفاده کنید
  • عدم مصرف سیگار و الکل

قیمت ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت ساب پریوستئال

  • زمان بهبودی سریعتر از سایر ایمپلنت ها
  • چند منظوره
    از این ایمپلنت‌ها می‌توان برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته یا حتی پشتیبانی از ترمیم کامل قوس دهان استفاده کرد.
  • عدم نیاز به پیوند استخوان:
    این ایمپلنت‌ها برای نصب نیازی به روش‌های پیوند استخوان قبل از جراحی ندارند، که این امر فرآیند را سریع‌تر و کمتر تهاجمی می‌کند.
  • بسیار کمتر تهاجمی 
  • مناسب برای بیماران با تراکم استخوان ناکافی
  • تسهیل و سرعت هنگام قرار دادن ایمپلنت
  • نتیجه نهایی دقیق تر 
  • دوره درمانی کوتاه تر نسبت به ایمپلنت اندوستال
  • ظاهر بسیار طبیعی و شبیه به دندان های طبیعی
  • افزایش زیبایی لبخند
  • سازگاری بالایی با بدن دارد.

معایب ایمپلنت ساب پریوستئال

  • هزینه ایمپلنت زیاد است
  • نیاز به جراحی دارد
  • در مقابل ضربه و آسیب های بیرونی آسیب پذیر است
  • پایداری و ثبات یکسانی ندارد. زیرا توسط بافت نرم در جای نگه داشته می شود
  • احتمال عفونت یا خونریزی دارد
  • عدم موفقیت کاشت دندان، پس زدن ایمپلنت دندان در صورتی که پزشک تجربه کافی و تخصص لازم در این زمینه را نداشته باشد
  • نیاز به پزشکان متعدد با تخصص های مختلفی دارد.

کاندیدای مناسب برای ایمپلنت ساب پریوستئال

این نوع ایمپلنت برای کسانی که به ایمپلنت دندان نیاز دارند اما استخوان فک آنها ضعیف و دچار فرسایش شده است و استخوان کافی برای قرار گرفتن ایمپلنت اندوستال و امکان قرارگیری تحت جراحی پیوند استخوان را ندارند، همچنین برای افرادی که یکی یا اکثریت دندان های عقب خود را از دست داده اند، مناسب می باشد. برخی از بیماران به دلیل از دست دادن استخوان فک، ناشی از بیماری تیروئید، کمبود کلسیم‌ یا افزایش سن، ایمپلنت های پریوستئال دریافت می‌کنند.

کودکان خردسال یا کسانی که هنوز دندان هایشان به طور کامل رشد نکرده است، مناسب دریافت این نوع ایمپلنت نیستند، زیرا ایجاد چارچوبی که با رشد دندان تنظیم شود بسیار سخت است.

نحوه مراقبت و تمیز کردن ایمپلنت دندان

نحوه مراقبت و تمیز کردن ایمپلنت دندان بسیار مهم و حیاتی است.

تفاوت ایمپلنت های اندوستئال و ساب پریوستئال

تفاوت های ظریف بین این دو روش، ریشه در طراحی، اجرا و پیش نیازهای خاص بیمار دارد. مهمترین تفاوت‌ها بین ایمپلنت اندو استئال و ساب پریوستئال عبارتند از:

  • محل قرارگیری و ساختار

ایمپلنت‌های اندوستئال سنتی مستقیماً در استخوان فک قرار می‌گیرند، در حالی که ایمپلنت‌های ساب پریوستئال در بالای استخوان و زیر بافت لثه قرار می‌گیرند. این تفاوت در مکان قرارگیری نشان می‌دهد که طراحی و ساختار آن‌ها نیز متفاوت است.

ایمپلنت‌های اندو استئال شبیه به پیچ‌ها هستند؛ در حالی که ایمپلنت‌های ساب پریوستئال دارای یک قاب فلزی برای قرارگیری سطحی آن‌ها هستند.

  • سلامت و تناسب استخوان

ایمپلنت ساب پریوستئال برای بیمارانی که تراکم استخوان کافی ندارند، به عنوان راه‌حلی مناسب معرفی می‌شود. ایمپلنت‌های اندوستئال نیاز به یک استخوان فک سالم و متراکم برای استقرار دارند و برای تضمین پایداری و عملکرد بهتر، این مورد حیاتی است.

  • مداخله جراحی

در روش اندوستئال، ایمپلنت مستقیماً در استخوان قرار می‌گیرد و مراحل بیشتری برای بهبودی بعد از عمل لازم است. در حالی که ایمپلنت‌های ساب پریوستئال نیاز به ساخت یک فریم سفارشی دارند که بر روی استخوان فک قرار می‌گیرد.

  • کاندیداتوری بیمار

ایمپلنت‌های اندوستئال به دلیل کاربرد گسترده‌تر، برای طیف وسیعی از بیماران مناسب هستند؛ در حالی که ایمپلنت‌های ساب پریو استئال برای موارد خاصی مانند بیمارانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از روش‌های پیوند استخوان استفاده کنند، گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آیند.

  • پیوند استخوان و روش‌های اضافی

نصب ایمپلنت اندوستئال ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشد، در حالی که ایمپلنت ساب پریوستئال این نیاز را ندارد و  با قرار گرفتن در بالای استخوان فرآیند درمان را ساده‌تر می‌کند.

کاشت ایمپلنت پانچ در رشت

کاشت ایمپلنت پانچ در رشت توسط دکتر حسن روشن طلب انجام می شود.

سوالات متداول

ایمپلنت ساب پریوستئال چقدر ماندگاری دارد؟

به طور متوسط، این نوع ایمپلنت می تواند حدود 10 تا 15 سال دوام بیاورد. با این حال، طول عمر ایمپلنت بسته به عوامل متعددی از جمله سلامت دهان و دندان بیمار، کیفیت ایمپلنت و تخصص دندانپزشک ایمپلنت که این روش را انجام می دهد، متفاوت خواهد بود.

آیا کاشت ایمپلنت ساب پریوستئال دردناک است؟

جراحی کاشت ایمپلنت می تواند کمی ناراحت کننده باشد، اما با استفاده از بی حسی موضعی، این عمل دردناک نخواهد بود. پس از عمل، بیماران ممکن است کمی ناراحتی و تورم را تجربه کنند که این علائم با داروهای مسکن و کمپرس یخ قابل کنترل هستند.

آیا ایمپلنت های ساب پریوستئال قابلیت جابه‌جایی دارند؟

ایمپلنت های دندانی ساب پریوستال قابل جابجایی نیستند. چرا که ایمپلنت با گذشت زمان با استخوان فک ترکیب می شود.

آیا ایمپلنت ساب پریوستئال به مراقبت خاصی نیاز دارد؟

ایمپلنت های ساب پریو استیل به مراقبت و نگهداری دندان‌های طبیعی نیاز دارند. مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک دو بار در سال برای معاینه و تمیز کردن از جمله نکات ضروری مراقبت از آنهاست. برای جلوگیری از بروز هرگونه عفونت و اطمینان از طول عمر ایمپلنت، رعایت بهداشت دهان و دندان اکیدا توصیه می‌شود.

دوره بهبودی ایمپلنت ساب پریوستئال چقدر است؟

به طور معمول، تا شش ماه طول می کشد تا محل ایمپلنت ساب پریو استیل به طور کامل بهبود یابد، اما هر بیمار متفاوت است. بهبودی شما ممکن است تا حدودی طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد.

کلام پایانی

ایمپلنت ساب پریوستئال نوعی روش برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است که به جای کاشت در استخوان، در بالای استخوان فک و زیر لثه قرار می‌گیرد. این روش برای بیمارانی که تراکم یا کیفیت استخوان مناسبی برای ایمپلنت‌های سنتی ندارند، مناسب است.

ایمپلنت‌های ساب پریوستئال یک فریم سفارشی از تیتانیوم دارد که بر روی استخوان قرار می‌گیرد. این ایمپلنت‌ها از طریق اکستنشن‌هایی که از طریق لثه بیرون می‌آیند، به دندان‌های جایگزین متصل می‌شوند. برای انجام این نوع ایمپلنت است به یک یا دو عمل جراحی نیاز باشد.

مزایای ایمپلنت‌های ساب پریوستئال شامل کاهش اندازه برش، زمان بهبودی کوتاه‌تر و کاهش استرس بر روی استخوان نسبت به ایمپلنت‌های اندوستئال است. با انجام مراجعات منظم و رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی پس از عمل، بیماران می‌توانند از دندان‌های جدید خود به مدت طولانی لذت برده و از یک لبخند طبیعی و کامل بهره‌مند شوند.

ویزیت آنلاین و رایگان

امکان طرح سوال و مشکل دندانپزشکی در واتس اپ و دریافت پاسخ

هنگام در نظر گرفتن نوع ایمپلنت، مهم است که به یک متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کنید تا تعیین کند، چه نوع ایمپلنتی برای نیازهای دندانی شما مناسب است؛ به همین جهت، برای رفع ابهامات و سوالات خود در مورد ایمپلنت دندان با کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد در ارتباط باشید تا مشاوره لازم را دریافت کنید.

کلینیک تخصصی پاسارگاد در راستای مسئولیت مدنی و پزشکی خود درباره ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان اقدام به راه‌اندازی امکان ویزیت و مکالمه با پزشکان خود را در پیام‌رسان واتس‌اپ مهیا کرده است.

کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد، به صورت آنلاین، اقدام به ویزیت رایگان مراجعانی می کند که نیازمند درمان بوده ولی امکان مراجعه حضوری ندارند. این ویزیت آنلاین، از طریق تماس تصویری یا پیام متنی صورت می‌گیرد. تعدادی از متقاضیان به صورت تخصصی و در یک فضای کاملاً دوستانه توسط دکتر روشن طلب ویزیت و معاینه خواهند شد.

اگر در مورد درمان ایمپلنت دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332134831-6

4 دیدگاه در ”ایمپلنت ساب پریوستئال

  1. ایمپلنت سابپریوستئال تکنیک جدیدتر و با کوموربیدیتی کمتر نسبت به ایمپلنت های رایج است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X