آیا روکش دندان همان لمینت است

آیا روکش دندان همان لمینت است؟ اکثر افراد تصور می‌کنند روکش دندان و لمینت دندان با یکدیگر تفاوتی ندارند. روکش‌های دندانی و لمینت دندان برای پوشش آسیب‌های ظاهری دندان‌ها و بهبود عملکرد آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ولی از نظر ساختاری، تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند. به عنوان مثال، لمینت یک روکش بسیار نازک است که با ضخامت کم روی سطح مینای دندان قرار می‌گیرد. ولی روکش دندان به طور کامل نیمه بالایی یک دندان طبیعی را پوشش می‌دهد. در واقع، روکش دندان عملکردی مشابه تاج دندان دارد.

انتخاب بهترین روش برای روکش کردن دندان‌ها، کار بسیار سختی است. زیرا معمولاً به جز دندانپزشکان، افراد دیگر نمی‌توانند تشخیص دهند کدام روش برای پوشش دهی آسیب‌های ظاهری دندان یک شخص، مناسب بوده و می‌تواند مقاومت دندان‌ها را افزایش دهد. در ادامه این مطلب درباره تفاوت روکش دندان با لمینت برای شما توضیح می‌دهیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان نوعی روکش بسیار نازک است که روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرد. به لمینت، ونیر نیز گفته می‌شود.

با استفاده از لمینت، تیرگی‌ها و آسیب‌های ظاهری دندان به طور کامل پوشش داده می‌شود. لمینت به دلیل داشتن ضخامت کم و رنگی کاملا مشابه رنگ دندان‌های طبیعی، محبوبیت بسیار زیادی دارد. از لمینت دندان برای زیبایی لبخند و ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شود.

به کمک لمینت دندان، می‌توان بسیاری از مشکلات ظاهری دندان‌ها مثل کوتاه بودن یا بلند بودن سایز دندان‌ها را پوشش داد. لمینت دندان با وجود داشتن ضخامت کم، استحکام و مقاومت بسیار زیادی دارد.

انواع لمینت دندانی

دو نوع از پرکاربردترین انواع لمینت دندان، لمینت‌های سرامیکی و کامپوزیتی هستند. لمینت‌های سرامیکی از پرسلن ساخته شده‌اند و مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به لمینت‌های کامپوزیتی دارند.

در عین حال، هزینه کامپوزیت ونیر و طول عمر آن‌ها کمتر از لمینت‌های سرامیکی است.

مراحل انجام لمینت دندان

در ابتدا برای لمینت دندان نیم میلیمتر از دندان ها توسط دندانپزشک زیبایی تراشیده می شود و لبه های دندان میزان می شود. از دندان های مورد نظر قالب گرفته می شود و به منظور آماده سازی به لابراتور فرستاده می شود بعد از آماده شدن لمینت با استفاده از چسب های مخصوص و با دقت و مهارت بالا لمینت بروی دندان ها چسبانده می شود. لمینت ها بسیار ظریف و نازک هستند به همین علت باید با ظرافت و دقت خاصی بروی دندان ها گذاشته شوند.

مزایای لمینت دندان

  • یکی از مهمترین مزایای لمینت دندان، این است که رنگی مشابه دندان طبیعی دارد. لمینت یکی از زیباترین روکش‌های دندانی است و به دلیل ظاهر طبیعی محبوبیت بسیار زیادی دارد.
  • زمانی که از روکش دندان یا تاج مصنوعی استفاده شود، خط لثه به مرور زمان با رشد دندان‌ها از زیر تاج مصنوعی خارج خواهد شد و باعث می‌شود ظاهر دندان غیر طبیعی به نظر برسد. اما در فرآیند لمینت، دندانپزشک به طور کامل شکاف بین خط لثه و دندان را پر می‌کند و چنین مسئله‌ای به ایجاد نخواهد شد.
  • در روش لمینت، حدوداً یک میلی متر از سطح جلویی دندان‌ها تراش داده می‌شود. بنابراین روش لمینت آسیب چندانی به مینای دندان وارد نمی‌کند.
  • لمینت‌ سرامیکی با یک چسب قوی روی سطح دندان چسبانده می‌شود. بنابراین جابجایی نخواهد داشت یا به راحتی از سطح دندان جدا نمی‌شود.

معایب لمینت دندان

  • یکی از بزرگترین معایب لمینت دندان این است که به علت تراش دادن مینای دندان، شخص باید تا پایان عمر خود از روکش‌های دندانی استفاده کند. مینای دندان قابلیت رشد ندارد و در صورتی که تراش داده شود، شخص نمی‌تواند به راحتی غذا بخورد.
  • گاهی اوقات روکش‌های لمینتی باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شوند. بعد از انجام لمینت، رعایت بهداشت دهان و دندان کاملا الزامی است. در غیر اینصورت ممکن است مواد غذایی نامناسب باعث آسیب رسیدن به لمینت دندان شوند.
  • لمینت دندان ضخامت کمی دارد و نازک است. به همین دلیل کوچکترین آسیب یا فشار به لمینت، باعث ترک برداشتن یا جدا شدن لمینت از سطح دندان می‌شود.
  • لمینت‌های سرامیکی حدود ۷ تا ۱۰ سال عمر می‌کنند و شخص مجبور است به صورت مداوم برای انجام لمینت دندان هزینه پرداخت کند.

آیا لمینت دندان باعث بوی بد دهان می شود؟

اگر لمینت دندان دارید یا می‌خواهید آنها را تهیه کنید، ممکن است تعجب کنید که آیا آنها باعث بوی بد دهان می شوند

روکش دندان چیست؟

روکش دندان دقیقاً مانند تاج دندان عمل می‌کند. از روکش دندان زمانی استفاده می‌شود که بخش زیادی از دندان از بین رفته باشد یا دندان به دلیل ضربه و فشار آسیب دیده باشد.

رنگ روکش دندان دقیقا مانند دندان طبیعی سفید یا شیری رنگ است. زمانی که بخش زیادی از تاج دندان طبیعی از بین رفته باشد، نمی‌توان از روش‌های دیگر مثل کامپوزیت یا لمینت برای روکش کردن دندان استفاده کرد.

چرا که تاج دندان طبیعی، استحکام و حجم بیشتری نسبت به روکش‌های نازکی مثل لمینت دندان دارد. به همین دلیل باید از این نوع روکش استفاده کرد. روکش دندان بعد از قالب گیری ساخته شده و روی دندان اصلی متصل می‌شود.

کاربردهای روکش دندان

مهمترین کاربردهای روکش دندان کمک به استحکام و افزایش قدرت دندان طبیعی و بهبود ظاهر لبخند است.

مراحل روکش دندان

  • در ابتدا از سطح دندان به اندازه ضخامت روکش ( دور تا دور دندان) تراشیده می شود.
  • از دندان های تراشیده قالبگیری شده و با توجه به رنگ دندان های اطراف به لابراتور ارسال می شود .
  • در برخی موارد نیاز به تست در یک جلسه می باشد تا فریم فلزی در روی دندان قرار گیرد .
  • نصب روکش در دندان

مراقبت های بعد از روکش دندان

برای دانستن دقیق تر موارد و مراقبت های بعد از روکش دندان تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مزایای روکش دندان

• بهبود طرح لبخند
• مشکلات دندان شامل تیرگی و نامرتبی دندان را می پوشاند.
• در این روش تراشیدگی دندان کمتر می باشد
• استفاده از روکش برای انجام ایمپلنت دندان
• بهداشت راحتتر روکش نسبت به دندان های آسیب دیده

معایب روکش دندان

  • به منظور ایجاد فضای کافی برای قرار گرفتن روکش باید بخش زیادی از دندان طبیعی شما تراشیده شود. به همین دلیل مینای دندان شخص به طور کامل از بین خواهد رفت و این یکی از بزرگترین معایب روکش دندان است.
  • دندان روکش شده ممکن است در ابتدا نسبت به گرما و سرما حساس‌تر باشد و حتی ممکن است به درد لثه دچار شوید. اگر این حساسیت افزایش یافت، به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • پرسلن، شکننده است و می‌تواند به مرور زمان آسیب ببیند.
  • روکش‌های معمولی (PFM)، یک خط تیره نازک بین دندان طبیعی و روکش نشان می‌دهند.

طول عمر روکش دندان چقدر است؟

روکش دندان بعنوان نهایی ترین انتخاب دندان پزشک جهت حفظ دندان، برای فرد تجویز می گردد

آیا روکش دندان همان لمینت است؟

دندان هایی که در اثر پوسیدگی یا شکستگی دچار آسیب می شوند، از روکش دندان برای روی آنها استفاده می شود. جنس این روکش ها از فلز یا سرامیک یا هر دوی آنها می باشد . این روش علاوه بر درمان موجب زیبایی دندان ها می شود. لمینت دندان روشی برای یکدست و یکرنگ کردن دندان ها می باشد که برای بهبود طرح لبخند استفاده می شود . دندان هایی که دچار تیرگی شده و نامنظم می باشد با استفاده از این روش زیبا می شوند.

تفاوت لمینت و روکش دندان

  • لمینت دندان زیباتر و درخشنده تر از روکش می باشد .
  • لمینت علاوه بر از بین بردن تیرگی های دندان ها ، آنها را یکدست و منظم می کند . در صورتی که در روکش دندان تنها به تغییر رنگ دندان می پردازد .
  • ماندگاری و طول عمر لمینت بیشتر از روکش می باشد و بندرت دچار آسیب یا شکستگی می شود.
  • برای تهیه روکش دندان نیاز به تراشیدن کمی می باشد ولی در لمینت ( بخصوص سرامیکی ) دندان ها بیشتر تراشیده می شود.
  • هزینه روکش نسبت به لمینت دندان کمتر می باشد .

علت افتادن روکش دندان

یکی از معایب روکش دندان، افتادن روکش دندان است.

چه زمانی روکش مناسبترین انتخاب است؟

  • آسیب‌های شدید به تاج دندان باعث می‌شود شما به روکش دندان نیاز داشته باشید. زمانی که تاج دندان تا حد زیادی به علت پوسیدگی یا سایش، ضعیف شود، عملکرد آن مختل خواهد شد. به‌ عنوان‌ مثال پوسیدگی بیش از حد تاج دندان، باعث می‌شود دندان نسبت به غذاهای سرد و داغ، واکنش بسیار زیادی نشان دهد. این واکنش‌ها ممکن است به شکل‌های مختلفی مثل ترک خوردن تاج دندان یا تیره شدن رنگ دندان‌ها مشاهده شوند.
  • یکی از مهمترین دلایلی که باعث می‌شود به روکش دندان نیاز داشته باشید، شکستگی تاج دندان است. شکسته شدن تاج دندان، باعث می‌شود دندان به مرور زمان پوسیده شده و این پوسیدگی به ریشه یا پالپ دندان برسد. با استفاده از روکش دندان می‌توان از نفوذ پوسیدگی به بخش‌های عمیق کانال دندان جلوگیری کرد و ظاهر دندان را بهبود بخشید.

به طور کلی زمانی که تاج دندان شکسته شده و از درون پوسیده شده باشد، بهترین زمان برای انتخاب روکش دندان است.

لمینیت سرامیکی بدون تراش دندان

لمینت های بدون تراش، طی یک فرایند غیر تهاجمی روی دندان ها نصب شده و به مینای دندان پیوند می خورند.

چه زمانی لمینت بهترین انتخاب است؟

زمانی که شما بخواهید از یک روکش با ظاهری طبیعی و ضخامت کم، برای بهبود آسیب‌های ظاهری دندان استفاده کنید، لمینت بهترین انتخاب خواهد بود.

این آسیب‌های ظاهری دندان ممکن است به شکل‌های مختلفی مثل تیره شدن سطح دندان‌ها یا شکستگی جزئی تاج دندان بروز کند.

به طور کلی لمینت به دلیل ظاهر زیبا و طبیعی خود برای بهبود طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لمینت می‌تواند بر پوسیدگی داخلی تاج دندان موثر باشد و آن را بهبود ببخشد. به همین دلیل تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سطح جلویی دندان آسیب دیده باشد.

راهنمای انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان

آیا شما برای انتخاب رنگ مناسب لمینت دندان مشکل دارید؟

میزان آسیب به مینای دندان در کدام روش بیشتر است؟

در روش لمینت دندانپزشک حداقل باید یک میلی متر از سطح مینای دندان را تراش دهد تا روکش لمینت به خوبی روی دندان قرار بگیرد و به آن چسبانده شود.

معمولاً نیازی نیست که دور تا دور دندان تراش داده شود. دندانپزشک فقط سطح جلویی دندان را تراش می‌دهد.

ولی در روکش دندان لازم است که دندانپزشک دورتا دور دندان را تراش دهد تا تاج دندان یا دندان مصنوعی به خوبی روی پایه دندان طبیعی قرار بگیرد. میزان آسیب به مینای دندان در روکش دندانی بیشتر از لمینت می‌باشد.

دندانپزشکان تنها زمانی از روکش دندان استفاده می‌کنند که بخش زیادی از تاج دندان آسیب دیده باشد و امکان استفاده از روکش‌های نازکی مثل لمینت وجود نداشته باشد.

سوالات متداول

آیا همه افراد می‌توانند لمینت دندان انجام دهند؟

خیر. برای آنکه یک بیمار برای دریافت لمینت دندان تأیید شود، باید دندان‌هایی محکم داشته باشد و مینای دندان او به اندازه کافی باشد. لمینت‌ها برای بیمارانی که دندان‌های بسیار کج دارند یا دندان‌های خود را بهم فشار می‌دهند یا می‌سایند، گزینه مناسبی نیستند.

آیا مراقبت از لمینت دندان آسان است؟

بله. مراقبت از لمینت‌های دندانی به هیچ وجه دشوار نیست. پوسته‌های پرسلن به اندازه کافی محکم هستند بنابراین تنها کاری که لازم است شما انجام دهید، رعایت بهداشت دهان و دندان‌‌تان است. مراقبت خوب شامل استفاده از مسواک و خمیر دندان حاوی فلوراید (حداقل دو بار در روز) و کشیدن نخ دندان (حداقل یک بار در روز) است.

در صورت افتادن روکش دندان باید چکار کنید؟

اولین کاری که باید انجام دهید، آن است که روکش افتاده را نگه دارید. شما می‌توانید از داروخانه‌های معتبر، چسپ موقت دندان تهیه کنید و از این چسپ برای قرار دادن مجدد روکش بطور موقت استفاده نمایید. سپس در اسرع وقت برای نصب دائمی آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا روکش کردن دندان، دردناک است؟

معمولا نه. قبل از انجام هر گونه پروسه دندانپزشکی تهاجمی، شما بی حسی موضعی دریافت خواهید کرد. برای به حداقل رساندن درد تزریق بی حسی می‌توانید از پزشک‌تان بخواهید قبل از تزریق به ناحیه مورد نظر، ژل بیحس کننده موضعی بمالد.

کلام پایانی

آیا روکش دندان همان لمینت است؟ لمینت و روکش، هر دو می‌توانند لبخند و عملکرد دندان‌های شما را بهبود ببخشند. اما هر دوی آنها روش‌های پرهزینه‌ای هستند بخصوص زمانی که برای بیش از یک دندان بکار روند. تفاوت لمینت و روکش دندان به عملکرد اصلی آنها بر می‌گردد. لمینت‌ها زمانی استفاده می‌شوند که فقط به دنبال بهبود زیبایی دندان‌هایتان باشید مانند پوشاندن دندان‌های نامرتب یا شکسته بخصوص دندان‌های جلویی. روکش‌ها زمانی بکار می‌روند که دندان پوسیدگی زیادی داشته باشد، شکسته باشد یا نیاز به عصب کشی داشته باشد. همچنین زمانی که نیاز به ارتودنسی دندان‌های مجاور دارید، ممکن است روکش‌ برای شما مناسب‌تر باشد. انجام معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ لیمنت یا روکش شما حیاتی است.

در کلینیک دکتر روشن طلب با رعایت نکات بهداشتی، خدمات درمانی و زیبایی طرح لبخند دندان ارائه می‌گردد. این کلینیک تخصصی با شعبات زنجیره ای، در راستای کسب رضایت مشتریان و بیماران، کاملترین خدمات را ارئه می‌دهد.

اگر در مورد روکش دندان و لمینت دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

دریافت نوبت مشاوره رایگان

2 دیدگاه در ”آیا روکش دندان همان لمینت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X