بهترین نوع روکش برای دندان جلو کدام است؟ چرا دندان جلو نیاز به روکش پیدا می‌ کند؟ هر زمان که ما دندانی را ترمیم یا عصب‌کشی می‌کنیم بهتر است از روکش دندان استفاده نماییم تا طول عمر مفید دندان ترمیم شده افزایش پیدا کند. به هر حال دندانی که دستکاری می‌شود همانند دندان سالم، از بنیه قوی برخوردار نبوده و بسیار شکننده است. در چنین شرایطی، روکش دندان به کمک ما می‌آید و همانند یک عایق قوی، دندان را در برابر فشار و حمله میکروب محافظت می‌کند. در صورتی که دندان‌های جلویی شما دچار مشکل شده باشند، می‌توانید از روکش دندان جلو استفاده کنید تا زیبایی دندان‌های خود را مجدداً به دست آورده و در نتیجه چهره زیبا‌تر و شاداب‌تر داشته باشید. با ما در این مطلب همراه باشید تا در مورد مراحل روکش دندان جلو، طول عمر مفید این روکش و چندین نکته مهم دیگر برای شما صحبت کنیم.

روکش دندان جلو چیست و موارد استفاده از آن کدام‌اند؟

روکش‌های دندان جلو در واقع نوعی پروتز دندانی هستند که دندان آسیب‌دیده را در برابر شکستگی و فرسودگی بیشتر حفظ می‌کنند. بسیاری از بیماران به دلایل درمانی و زیبایی از روکش دندان جلو استفاده می‌کنند. موارد زیر از مهم‌ترین دلایل احتیاج دندان‌های جلویی به روکش است:

  • برای ترمیم دندان پوسیده جلو هنگامی که دندان به شدت پوسیده شده باشد.
  • در صورت ترک خوردن دندان جلو.
  • هنگامی که دندان شکسته باشد.
  • زمانی که دندان تحت درمانی همچون درمان کانال ریشه یا عصب کشی دندان جلو قرار گرفته باشد.

روکش دندان به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

هرچقدر ساختار طبیعی دندان شما سالم‌تر باشد، کاشت روکش دندان نیز راحت‌تر خواهد بود؛ اما در اکثر اوقات وجود  ۳/۴ از ساختار طبیعی دندانتان برای جایگذاری روکش کافی‌ست. اگر بخش قابل توجهی از دندان شما از بین رفته باشد، دندانتان توانایی تحمل روکش را نخواهد داشت؛ بنابراین باید بر اساس تشخیص دندانپزشکتان از روش‌های جایگزین دندان استفاده کنید.

آیا برای روکش دندان جلو نیاز به عصب کشی داریم؟

اینکه آیا برای استفاده از روکش دندان جلو نیاز به عصب کشی دندان است یا خیر، به هدف شما از انجام این کار بستگی دارد. همان گونه که گفتیم گاهی اوقات ممکن است غیر همسطح بودن خفیفی در دندان‌ها رؤیت شده و یا اینکه رنگ دندان‌های شما تغییر کرده باشد. در چنین شرایطی روکش دندان به کمک شما می‌آید تا این مشکلات دندانی را برطرف کنید. 

متخصص ابتدا از شما می‌خواهد عکسبرداری از دندان هدف را انجام دهید. اگر متوجه شود هیچ‌گونه پوسیدگی و خرابی در دندان‌های شما وجود ندارد، به هیچ عنوان دست به عصب‌کشی نمی‌زند چون وقتی عصب‌های دندان فعال باشد، در واقع به شما کمک می‌کنند در زمان پوسیدگی دندان و ریشه، سریع از طریق درد، متوجه خرابی شده و برای درمان اقدام کنید. بنابراین تا جایی که امکان داشته باشد عصب‌کشی انجام نشده و روکش دندان برای شما نصب می‌شود.

اما اگر دندان‌های جلویی دچار عفونت دندان یا پوسیدگی شده باشند، باید ابتدا پوسیدگی برطرف شده و عصب‌کشی دندان انجام گیرد. سپس روکش دندان بر روی دندان شما نصب خواهد شد.

عمر روکش دندان چقدر است؟

افرادی که قصد روکش کردن دندان هایشان را دارند معمولا این سوال برایشان پیش می آید.

بهترین روکش برای دندان چیست؟

روکش‌های تمام فلزی، روکش‌های تمام سرامیکی، روکش‌های سرامیکی- فلزی و  استیل، ۴ نوع رایج از روکش‌هایی هستند که برای دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به نظر شما برای دندان‌های جلویی می‌توان از کدام یک از این روکش‌ها استفاده کرد؟

برای روکش دندان های جلویی علاوه بر اینکه باید به جنس روکش توجه داشته باشیم تا این روکش بتواند با قدرت بالایی از دندان‌ها محافظت کند، باید بحث زیبایی دندان‌ها را نیز در نظر گرفت. در زمان صحبت کردن و خندیدن دندان‌های جلویی ما نمایان می‌شوند. بنابراین اگر از روکش فلزی استفاده کنیم، زیبایی دندان‌ها به طور کامل از دست می‌رود چون رنگ فلز تیره و رنگ دندان‌ها، سفید است.  با توجه به آنچه که گفته شد، روکش‌های تمام سرامیکی گزینه بسیار مناسبی برای دندان‌های جلویی هستند چون:

– این روکش‌ها  مقاومت بالایی در برابر تغییر رنگ دارند بنابراین به مرور زمان، زیبایی خود را از دست نمی‌دهند.

– دوام و استحکام روکش‌های تمام سرامیکی نیز بسیار عالی است. در نتیجه به خوبی می‌توانند از دندان‌های شما محافظت کنند.

– روکش‌های تمام سرامیکی، دقیقا شبیه به رنگ دندان‌های طبیعی طراحی می‌شوند پس طرح لبخند شما را بسیار زیبا کرده و کسی متوجه روکش در دندان‌های شما نخواهد شد.

روکش دندان چه اندازه دوام دارد؟

گفته می‌شود که روکش‌های دندانی بطور متوسط ۱۵ سال عمر می‌کنند؛ اما این عدد همیشگی نیست. طول عمر روکش دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی همچون:

  • جنس روکش دندان
  • جنس دندان شما
  • مراقبت‌های بعد از کاشت
  • مهارت دندانپزشک

براساس تحقیقات، روکش‌های فلزی بیشتر از ۲۰ سال عمر می‌کنند. روکش‌های PFM  و برخی از روکش‌های پرسلن بین ۵ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند. روکش‌های زیرکونیا و روکش‌هایی که کاملا از طلا ساخته شده‌اند نیز در صورت مراقبت درست ممکن است تا آخر عمر دوام بیاورند.

توجه داشته باشید که فقط جنس روکش دندان نیست که در افزایش عمر روکش دندان جلو تاثیر دارد؛ بلکه خود شما می‌توانید با انجام کارهایی به خوبی از روکش‌های دندانتان نگهداری کرده و طول عمر آن‌ها را افزایش دهید. در ادامه این مراقبت‌های ضروری را توضیح خواهیم داد.

تفاوت لمینت و روکش دندان

تفاوت لمینت و روکش دندان یکی از سوالات رایج بیماران است. بیشتر بخوانید

مراحل روکش دندان جلو

معمولاً فرایند قرار دادن روکش بر روی دندان‌های جلویی در طی دو جلسه انجام می‌شود.

  •  جلسه‌ی اول

دندانپزشک دندان شما را بی‌حس کرده و سپس درمان‌های لازم را انجام می‌دهد و دندان را تراش می‌دهد تا به شکل و فرم مورد نظر برسد.

در مرحله دوم که فرایند قالب‌گیری از دندان برای روکش است؛ دندانپزشک به روش دیجیتالی یا فیزیکی از دندان شما قالب میگیرد تا لابراتوار بتواند یک روکش منحصربفرد را برای شما بسازد.

مرحله‌ی سوم دندانپزشک به کمک خود شما رنگ مناسب روکش دندان را انتخاب کرده و این اطلاعات را به همراه قالب دندان به لابراتوار ارسال می‌کند.

پایان جلسه‌ی اول یک روکش موقتی را بر روی دندان شما قرار می‌دهند. ممکن است مجبور باشید تا دو یا سه هفته برای ساخت روکش دائمی صبر کنید؛ بنابراین در این زمان بهتر است از جویدن غذاهای سفت و گاز گرفتن اجسام خودداری کرده و در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مراقب باشید.

  • جلسه‌ی دوم

برای قرارگیری روکش دائم به مطب مراجعه می‌کنید. در ابتدای کار دندانپزشک دندانتان را بی‌حس می‌کند. سپس روکش موقتی را برداشته و روکش دائم را جایگزین آن می‌کند. ممکن است روکش مشکلاتی داشته باشد. پزشک این مشکلات را برطرف کرده و سپس با سمان قوی روکش را به دندانتان مهر و موم می‌کند.

مزایا و معایب روکش دندان جلو

روکش‌های دندان‌های جلویی نیز همانند هر درمان دیگری دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مزایا

  • روکش‌های دندان جلو از جنس تمام سرامیک هستند و رنگ آن‌ها به این دلیل بسیار شبیه به رنگ مینای دندان است.
  • این روکش‌ها با دندان‌های کناری تطبیق پیدا می‌کنند و از این دندان‌ها قابل تشخیص نیستند.
  • مواد بکار رفته در ساخت روکش‌های سرامیکی کاملاً زیست سازگار است و باعث واکنش‌های آلرژیک نمی‌شود.
  • از دندان‌های آسیب‌دیده و پوسیده محافظت می‌کنند.
  • دندان‌های ترک خورده را در کنار یکدیگر نگه می‌دارند.
  • ایمپلنت‌های دندانی را کاور می‌کنند.
  • از دندانی که عصب‌کشی شده حفاظت می‌کنند.
  • با درست کردن فرم و رنگ دندان‌ها، لبخند شما را زیباتر می‌کنند.
  • روکش‌ها بادوام هستند و بطور متوسط ۱۵ سال عمر می‌کنند.

معایب

  • جنس روکش‌های سرامیکی در برابر شکستن مقاوم نیست و در صورت حادثه و یا عادات بد غذایی و… می‌تواند بشکند و آسیب ببیند.
  • برای قرارگیری درست روکش، دندانپزشک مجبور است مقداری از دندان طبیعی شما را بتراشد.
  • به دلیل تراشیده شدن دندان طبیعی، ممکن است دندانتان به گرما یا سرما حساسیت پیدا کند. این حساسیت ممکن است به شکل تیر کشیدن دندان بعد از روکش رخ دهد.

مراقبت های بعد از روکش دندان چگونه است؟

مانند سایر کارهای ترمیمی دیگر، روکش دندان هم بعد از تمام شدن کار نیاز به مراقبت و رعایت اصولی دارد از مهمترین مواردی که باید در نظر بگیرید، می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • هنگام مسواک زدن، از مسواک هایی با برس نرم استفاده کنید تا به مرور زمان مشکلی برای روکش پیش نیاید.
  • از خوردن آجیل و غذاهای سفتی که ممکن است باعث شکستگی روکش شود، خودداری کنید.
  • برای حفظ رنگ روکش دندان، همیشه بعد از خوردن غذا یا نوشیدنیهای رنگی مثل چای و قهوه، مسواک بزنید.
  • سالی یکبار برای چکاپ به متخصص خود مراجعه کنید.
  • استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.

علائم پوسیدگی دندان زیر روکش

علائم پوسیدگی دندان زیر روکش چیست؟ آیا روکش دندان باعث پوسیدگی میشود؟

درد و حساسیت بعد از روکش دندان طبیعی است؟

اینکه شما بعد از روکش کردن دندانهایتان به صورت موقتی کمی درد داشته باشید و یا دندانهایتان حساس شده باشد طبیعی است. گاهی اوقات هم ممکن است روکش بلند باشد و به دندان جلو فشار بیاورد، که در چنین شرایطی با مراجعه به دندانپزشک و کوتاه کردن آن مشکل حل می‌شود.

اما زمانی این مشکل غیر عادی می‌شود که درد تمام نشود و پای مشکلات جدی‌تری مثل عفونت و یا آسیب دیدگی ریشه های دندان در میان باشد. ( گاهی اوقات ممکن است دندان دچار عفونت و آسیب بوده و در همین شرایط پزشک اقدام به تراشیدن آن کرده است) در چنین مواقعی لازم است که روکش برداشته شود و دندان ترمیم شود.

سوالات متداول

دندانم را مدتی عصب کشی کرده ام، آیا حتما باید روکش شود؟

بستگی دارد که دیواره های دندان شما چقدر نازک شده باشد، تشخیص این مورد با دندانپزشک معالج می باشد.

دندانم را عصب کشی کردم و چون روکش نکردم دیواره اش شکست، آیا الان می توانم روکش کنم؟

در صورتی که دندان عمیقا از زیر لثه شکسته باشد، دیگر نمی توان روکش کرد و باید کشیده شود. با معاینه جراح دندانپزشک اگر قابل افزایش طول تاج باشد، شاید بتوان دندان را روکش کرد.

آیا رنگ روکش به مرور تیره می شود؟

خیر هرگز تغییر رنگ نمی دهد.

چرا لثه کنار روکش من سیاه شده؟

با افزایش سن لثه ها تحلیل می روند و لبه روکش ها بیرون می آیند، روکش هایی که فلز دارند می توانند لثه را تیره کنند. این مشکل را با تعویض روکش قبلی با روکش سرامیکی برطرف کنید.

اگر روکش دندانم بیفتد باید چکار کنم؟

روکش‌های دندان به خودی خود جدا نمی‌شوند اما در صورت بروز یک حادثه و تصادف ممکن است بشکنند و یا بیفتند. در صورت بروز این مشکل باید در اسرع وقت برای جایگزین کردن و تعویض روکش‌ دندان خود به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

از کجا مطمئن شوم که روکش دندانم به خوبی در جای خود قرار گرفته است؟

اگر پس از گذشت یک هفته همچنان در هنگام جویدن غذا مشکل داشتید و یا اینکه درد دندان بعد از روکش پس از یک هفته پایان نیافت، احتمالاً در روند جای‌گذاری روکش دندانتان اشتباهی رخ داده است و برای رفع آن باید مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیراینصورت روکش دندان شما مناسب است.

روکش دندان بعد از عصب کشی الزامی است؟

اگر دندان هایتان را اندو کرده اید و به مرحله بعدی درمان فکر میکنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید

کلام آخر

مثلاً برای دندان های جلویی که کاملاً در معرض دید قرار دادند و از طرفی فشار کمتری بر آنها وارد می‌شود، روکش تمام سرامیکی از نظر زیبایی شایسته است و برای دندان‌های عقبی که در معرض دید نیستند و از طرفی تحمل فشار در آنها مهم است، روکش سرامیکی فلزی بهتر است. همین حالا می‌توانید با کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد نوبت بگیرید، مراحل این درمان را استارت برنید و شانس دوباره‌ای به دندان‌های آسیب‌دیده‌تان بدهید!

اگر در مورد روکش دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره روکش دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X