پلاک نامرئی (شفاف) ارتودنسی چیست؟

پلاک نامرئی (شفاف) ارتودنسی چیست؟ ارتودنسی نامرئی از روش های پرطرفدار ارتودنسی بوده و به شکل های مختلف انجام می گیرد. یکی از روش های ارتودنسی نامرئی، استفاده از پلاک های شفاف می باشد که در این مقاله می خواهیم به طور کامل شما را با این پلاک ها آشنا کنیم. پلاک ارتودنسی از ابزاری است که به دلیل جنس پلاستیکی و شفاف بودن خود، روی دندان ها جلب توجه نکرده و هم رنگ دندان ها جلوه می کنند. به همین دلیل اکثر بزرگسالان و جوانانی که نسبت به جلب توجه دستگاه ارتودنسی روی دندان ها از جمله بریس، سیم های ارتودنسی، براکت ها و … حساس هستند، برای درمان ناهنجاری های خفیف دهانی (کراس بایت، اورجت، اوربایت، اپن بایت و…) و اصلاح آن ها از پلاک های ارتودنسی شفاف و روش ارتودنسی نامرئی استفاده می کنند.شما عزیزان می توانید جهت اطلاع بیشتر از این پلاک ها تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

پلاک شفاف ارتودنسی چیست؟

یکی از ابزارها و دستگاه های ارتودنسی، پلاک های شفاف ارتودنسی می باشند. بسیاری از افراد پلاک های شفاف ارتودنسی را با براکت های شفاف ارتودنسی اشتباه گرفته و تصور می کنند، که براکت های ارتودنسی شفاف همان پلاک های شفاف ارتودنسی هستند.

ارتودنسی نامرئی نوعی از درمان است که‎ دستگاه ارتودنسی در دهان فرد ، قابل مشاهده نیست. در واقع زمانی که فرد دهان خود را باز می کند الاینر شفاف به دلیل ویژگی شفاف بودنش به سختی قابل مشاهده توسط سایرین می باشد. این ویژگی باعث شده است تا در سال های اخیر ، تقاضا برای این نوع درمان به ویژه در بزرگسالان افزایش چشمگیری داشته باشد.

در این روش اسکن سه بعدی دندان به کامپیوتر داده می شود و بر اساس طرح درمان متخصص ارتودنسی ، تمام مراحل به صورت پرینت سه بعدی به شکل قطعات پلاستیکی موسوم به پلاک های شفاف به دست بیمار می رسد و مزایای زیر را در بر خواهد داشت.

پلاک شفاف ارتودنسی مناسب چه کسانی است؟

در ابتدا باید گفت، پلاک های شفاف ارتودنسی در روش درمانی ارتودنسی نامرئی به کار رفته و بین بزرگسالان و همچنین افرادی که نمی خواهند درمان ارتودنسی آن ها قابل مشاهده باشد و دستگاه های ارتودنسی روی دندان هایشان جلب توجه کند. محبوب بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی باید گفت پلاک های شفاف ارتودنسی بیشتر مناسب آن دسته از افرادی است که دندان هایشان از میزان و شدت ناهنجاری های خفیف و کمی برخوردار بوده و فک و دندان هایشان تنها نیاز به مرتب شدن دارند. همچنین افرادی که دچار انحراف خفیف دندانی، کراس بایت، اپن بایت، و همچنین اورجت نیز بعد از معاینه و مشورت با ارتودنتیست خود می توانند، از پلاک های شفاف ارتودنسی و روش ارتودنسی نامرئی بهره مند شوند.

انواع ارتودنسی نامرئی

انواع ارتودنسی نامرئی به سه صورت ارايه میگردد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

هزینه پلاک شفاف ارتودنسی

یکی از موارد حائز اهمیت در درمان ارتودنسی، هزینه درمان و ابزارهای مورد نیاز بیمار می باشد. هر کدام از روش های ارتودنسی هزینه خاصی داشته و این هزینه ها با توجه به نوع ابزار استفاده شده و همچنین تعداد جلسات درمان و شدت ناهنجاری متفاوت می باشد. در رابطه با پلاک های ارتودنسی شفاف باید گفت هزینه این پلاک ها به دلیل تکنولوژی خاص و پیچیده و همچنین طراحی و ساخت در لابراتور گران بوده و طبق تعداد و جنس آن ها محاسبه می شود. جهت اطلاع بیشتر از قیمت پلاک های ارتودنسی می توانید کلیک کنید و یا به کلینیک تخصصی پاسارگاد مراجعه کنید.

مزایای پلاک شفاف ارتودنسی

پلاک های ارتودنسی شفاف به دلیل نامرئی بودن از مزایای بسیاری برخوردار بوده و به همین دلیل مورد استفاده بسیاری از بیماران قرار می گیرد. در ادامه به بررسی مهم ترین مزایای آن می پردازیم:

  • حفظ زیبایی ظاهری یکی از مهم ترین مزیت های پلاک های ارتودنسی نامرئی و شفاف، شفافیت آن ها و غیر قابل مشاهده بودن آن می باشد. این پلاک ها این امکان را برای بیمار ایجاد می کنند، تا به هنگام صحبت و یا خندیدن روی دندان ها هیچ سیم ارتودنسی و بریس مشاهده نشود و زیبایی طرح لبخند و چهره فرد نیز حفظ گردد.
  • پوشش فاصله میان دندان ها پلاک های شفاف روی دندان ها قرار گرفته و دندان ها و همچنین فواصل میانی بین آن ها را به خوبی پوشش می دهند، به همین دلیل فاصله بین دندان ها مشخص نبوده و دندان ها زیباتر جلوه می کنند.
  • قابلیت جابه جایی از دیگر مزیت های این پلاک ها متحرک بودن آن ها و قابلیت جابه جایی و در آوردن آن ها است. بیماران می توانند به هنگام مسواک زدن و بهداشت دهان و دندان ها و همچنین غذا خوردن این پاک ها را از دهان خود بیرون آورند و با خیال راحت دندان های خود را مسواک کرده و غذای خود را نیز میل کنند. در نهایت باید گفت این قابلیت موجب از بین رفتن محدودیت غذایی و سهولت در نظافت دهان و دندان می شود.
  • قالب گیری با اسکن در این روش به دلیل گسترش و پیشرفت تکنولوژی می توان به جای استفاده از قالب گیری خمیری از قالب گیری با اسکن سه بعدی دیجیتال استفاده کرد. این نوع قابل گیری میزان ناراحتی و اذیت شدن بیمار را کاهش داده و تصویر کاملی از دندان ها و فک به صورت سه بعدی تهیه کرده و در اختیار متخصص ارتودنسی و لابراتور قرار می دهد.

کاربردهای پلاک شفاف ارتودنسی

پلاک های شفاف ارتودنسی مورد استفاده بسیاری از افراد بوده و می توانند به بهبود بسیاری از عوارض ایجاد شده در دهان کمک کنند که در ادامه به بررسی کاربردهای مهم این پلاک ها می پردازیم:

  • اصلاح کجی و انحراف دندان ها به دلیل کوچک بودن بیش از حد فک و ازدحام و شلوغی دندان ها و فشردگی آن ها
  • اصلاح و درمان ناهنجاری اپن بایت یا همان جلو زدگی بیش از حد دندان های فک بالا و پایین و چفت نشدن آن ها بر روی هم به هنگام بستن دهان
  • اصلاح ناهنجاری های اورجت شدید یا همان جلو زدگی بیش از حد دندان های فک بالا
  • اصلاح ناهنجاری کراس بایت
  • اصلاح ناهنجاری دیپ بایت یا همان پوشیدگی دندان های بالا توسط دندان های فک پایین
  • اصلاح فواصل بین دندان ها به دلیل رشد غیر طبیعی و مستمر استخوان های فکین

معایب پلاک شفاف ارتودنسی

اگر چه پلاک های ارتودنسی شفاف و نامرئی از مزایای بسیاری برخوردار می باشد، اما در کنار این مزایا، معایبی نیز وجود دارد که در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • این پلاک ها عمر کوتاهی داشته و باید هر 2 الی 3 هفته یک بار تعویض شوند.
  • هنگام خوردن غذاها و نوشیدنی های داغ به دلیل پلاستیکی بودن این پلاک ها باید آن ها را از دهان خارج کرد، چرا که ممکن است به دلیل تماس با مواد داغ دچار تغییر شکل شوند.
  • این پلاک ها به دلیل پیچیدگی در طراحی و ساخت و همچنین مواد تشکیل دهنده خود، هزینه نسبتا زیادی داشته و گران هستند.

اصلاح فاصله بین دندان ها

چه زمانی بین دندان ها فاصله می افتد؟ آیا این فاصله‌ها می‌توانند باعث کاهش اعتماد به نفس شما شوند؟

مراحل درمان ارتودنسی متحرک نامرئی

درمان ارتودنسی با الاینر شفاف روند پیچیده ای ندارد. مانند هر درمان دندانپزشکی دیگر، بیمار باید به کلینیک دندانپزشکی تخصصی پاسارگاد مراجعه کنید تا تحت معاینه قرار گرفته و مراحل درمان برای او آغاز و پیگیری شود. به طور کلی مراحل درمان ارتودنسی متحرک نامرئی به شرح زیر است:

  • اسکن دندان ها و تهیه قالب

در اولین مرحله بعد از معاینه و بررسی شرایط دهان و دندان بیمار و انجام درمان های دیگر مانند پر کردن، کشیدن، گذاشتن روکش و درمان های لثه، برای ساخت مدل ارتودنسی از دهان بیمار یک قالب گرفته می شود. در برخی موارد با استفاده از اسکنرهای مخصوص، دندان ها اسکن می شود تا نمای کلی دندان ها با جزئیات به شکل سه بعدی بدست آید.

  • ساخت الاینرهای ارتودنسی نامرئی

برای ساخت الاینرهای شفاف، قالب تهیه شده همراه با عکس های رادیوگرافی به لابراتوار فرستاده شده یا مدل سه بعدی توسط دندانپزشک بررسی می شود. در این بررسی ها کارشناس لابراتوار یا دندانپزشک بر اساس داده های موجود تشخیص می دهد که دندان برای رسیدن به موقعیت صحیح و نهایی خود در دهان چه مقدار و در چه جهتی باید جابجا شود.

بر این اساس، تعداد الاینرهایی که باید ساخته شود تعیین شده و پلاک های شفاف مورد نیاز که باید به ترتیب استفاده شوند ساخته می شوند. مثلا اگر قرار است درمان بیمار طی 10 مرحله انجام شود 10 الاینر ساخته خواهد شد.

  • تحویل الاینرها و دستورالمعل استفاده به بیمار

دندانپزشک الاینرهای ساخته شده را به بیمار تحویل داده و نحوه استفاده و مدت زمان استفاده از هر الاینر را به او توضیح می دهد. هر پلاک باید به مدت دو تا سه هفته مورد استفاده قرار گیرد تا تغییرات مورد نظر اتفاق بیافتد. پس از آن دیگر کاربردی ندارد و باید الاینرهای بعدی به ترتیب استفاده می شوند تا دوره درمان تکمیل شده و دندان ها کاملا منظم شوند.

تعداد پلاک های شفاف که برای هر بیمار ساخته می شود و طول دوره درمان به میزان ناهنجاری و پیچیدگی دندان های هر شخص بستگی دارد.
در درمان با الاینرهای شفاف معمولا از آخرین پلاک به عنوان ریتینر استفاده می گردد.

مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی

مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی چقدر است؟ انواع ارتودنسی چیست؟

جنس پلاک های شفاف ارتودنسی

این پلاک های شفاف بر اساس تکنولوژی خاص و پیچیده ای طراحی شده و از پلاستیک های رزینی و یا آکریلیک شفاف و طبق قالب گیری دیجیتال و در لابراتور های مخصوص ساخته می شوند.

مدت درمان ارتودنسی نامرئی

برای این که بتوان تاثیرات مثبتی از ارتودنسی نامرئی دید، باید حداقل 18 ماه به طور مداوم و 22 ساعت در روز از ارتودنسی نامرئی استفاده کرد، تا شاهد مرتب شدن دندان ها باشیم، البته فراموش نکنید که طول درمان دندان های مختلف بایکدیگر متفاوت است و ممکن است برخی افراد دندان های بسیار نا منظمی داشته باشند، بنابراین طول درمان آن ها طولانی تر خواهد بود. البته برای این افراد از ارتودنسی ثابت استفاده می شود تا قدرت حرکت دادن دندان ها بیشتر شود. فراموش نکنید که قیمت ارتودنسی نامرئی کمی بالاتر از ارتودنسی معمولی است، بنابراین اگر توانایی مالی استفاده از آن را دارید، این نوع ارتودنسی را انتخاب کنید، در غیر این صورت ارتودنسی ثابت و مرئی انتخاب مناسب تری می تواند باشد. اگر میخواهد پاسخ خوبی از ارتودنسی دریافت کنید، باید حواستان به بهداشت دندان هایتان نیز باشد، چرا که ممکن است در لابلای دندان هایتان غذایی بماند و موجب پوسیدگی آن ها بشود و در نهایت حتی با وجود این که دندان هایتان منظم شده اند، اما دیگر سالم نیستند، که خیلی دردآور است.

مراقبت از پلاک نامرئی (شفاف) ارتودنسی

اگر چه پلاک های شفاف ارتودنسی هر 2 الی 3 هفته یکبار تعویض شده و عمر کوتاهی دارند، اما در همان دوره ای که داخل دهان قرار دارند نیاز به مراقبت داشته و باید به این موضوع توجه کرد. از جمله نکات مراقبتی در رابطه با پلاک های شفاف ارتودنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگام خوردن غذا پلاک ها را از دهان خود خارج کنید.
  • هنگام خودن مواد خوراکی و نوشیدنی های داغ حتما پلاک ها را از دهان خود خارج کنید.
  • هنگام مسواک زدن دندان ها، پلاک ها را از دهان خود خارج کنید و بعد تمیز کردن دندان ها پلاک ها را به خوبی تمیز کرده و داخل دهان قرار دهید.
  • هنگام خارج کرد پلاک ها از دهان، آن ها را داخل جعبه مخصوص و مکانی خشک و عاری از آلودگی قرار دهید تا سلامت دندان هایتان به خطر نیفتد.
چرا از ارتودنسی نامرئی استفاده کنیم؟
ممکن است شما نیز هر دفعه که به مقابل آینه می روید از نامنظم بودن دندان هایتان احساس نارضایتی کنید و دوست داشته باشید که دندان هایی سالم و زیبا داشته باشید، چرا که دندان یکی از مواردی است که در زیبایی چهره و هم چنین نحوه ادای کلمات تاثیر بسیار زیادی دارد، از این رو اغلب افراد تمایل دارند که دندان های خود را با روش های نوین دندانپزشکی مرتب کنند.
ارتودنسی یکی از راه هایی است که به وسیله آن می توان دندان ها را منظم کرد، اما متاسفانه بسیاری از بزرگسالان دوست ندارند که تغییری در چهره شان ایجاد شود، چرا که سیم های ارتودنسی و کش های آن برای برخی ناخوشایند است، به همین علت این افراد می توانند از ارتودنسی نامرئی استفاده کنند.
علاوه بر بزرگسالان برخی از کودکان نیز تمایلی به استفاده از ارتودنسی ندارند و فکر می کنند ممکن است دوستانشان آن هارا مسخره کنند، از این رو بهتر است برای این افراد نیز از ارتودنسی نامرئی استفاده شود.

سوالات متداول

آیا درمان ارتودنسی با الاینرهای شفاف دردناک است؟

مکانیسم عملکرد پلاک های ارتودنسی نامرئی مانند ارتودنسی معمولی از طریق اعمال فشار به دندان ها است. بنابراین نیرویی که به دندان ها وارد می شود در روز های اول کمی دردناک و آزاردهنده است اما خیلی زود به این فشار عادت می کنید و درد و ناراحتی رفع می شود. در روزهای اول گذاشتن هر الاینر برای کاهش درد می توانید از داروهای مسکن استفاده کنید.

بهترین سن برای انجام درمان ارتودنسی متحرک نامرئی

درمان ارتودنسی با پلاک های شفاف متحرک در هر سنی قابل انجام است. با این حال اغلب متقاضیان این نوع درمان افراد بزرگسال هستند که دیده نشدن دستگاه ارتودنسی برای آن ها مهم است.
همچنین این روش برای ارتودنسی دندان های کودکان توصیه نمی شود. زیرا کودکان دغدغه دیدن نشدن دستگاه ارتودنسی را ندارد و نیز درمان ناهنجاری های دندانی با ارتودنسی متحرک شفاف به همکاری بالای بیمار بستگی دارد و معمولا کودکان این همکاری را انجام نمی دهند.

طول درمان ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف چقدر است؟

برای این که بتوان تاثیرات مثبتی از ارتودنسی نامرئی دید، باید حداقل 18 ماه به طور مداوم و 22 ساعت در روز از ارتودنسی نامرئی استفاده کرد، تا شاهد مرتب شدن دندان ها باشیم، البته فراموش نکنید که طول درمان دندان های مختلف بایکدیگر متفاوت است و ممکن است برخی افراد دندان های بسیار نا منظمی داشته باشند، بنابراین طول درمان آن ها طولانی تر خواهد بود

آیا ارتودنسی متحرک نامرئی باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

در هنگام استفاده از ارتودنسی نامرئی به دلیل اینکه این دستگاه ارتودنسی به راحتی از روی دندان ها جدا می شوند، بیمار بهتر می تواند دندان ها را تمیز کند و احتمال ایجاد پلاک های دندانی و جرم دندان و در نتیجه بروز پوسیدگی کمتر است.

اگر پلاک ارتودنسی خراب یا گم شد چه کار کنیم؟

در صورت گم شدن یا خراب شدن هر یک از الاینرهای، هر چه سریعتر با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا نوبت ویزیت برای ساخت الاینر جدید به شما داده شود. با این حال اگر نوبت استفاده از الاینر بعدی نزدیک باشد ممکن است نیازی به ساخت مجدد الاینر کنونی نباشد.

آیا درمان با ارتودنسی نامرئی بدون بازگشت است؟

در درمان ناهنجاری دندان با استفاده از ارتودنسی بدون سیم، اگر طرح درمان درست باشد بعد تکمیل دوره درمان، استخوان های اطراف دندان ها وضعیت ثابتی پیدا می کنند. بدین ترتیب این درمان بازگشت نخواهد داشت و بیمار نیازی به استفاده دائم و مادام العمر از الاینرها ندارد.

ارتودنسی نامرئی موثرتر است و یا ارتودنسی های مریی؟

قطعا میزان بی نظمی های دندانی و مشکلات فکی می تواند عامل اصلی در درمان ارتودنسی باشد. اما در شرایط یکسان با توجه به قدمت و قابلیت روش های معمول ارتودنسی ثابت نسبت به درمان های نوین ارتودنسی مانند نامرئی ، روش های قدیمی تر موثرترند.

سخن آخر

با توجه به اینکه ارتودنسی نامرئی یک روش جدید و نوینی است هنوز به بررسی بیشتری نیاز دارد و شاید در بسیاری از موارد به تنهایی نتواند نتیجه ایده آل را بدست بیاورد. بنابراین برای افرادی که مشکلات خفیف یا متوسط فکی دندانی دارند این روش توصیه می شود تا نتیجه خوبی به همراه داشته باشد. تمام افرادی که نمی خواهند دستگاه ارتودنسی بر روی دندان ها یشان دیده شود کاندید این روش هستند.
این دستگاه ارتودنسی با توجه به متحرک بودن آن می توان از روی دندان ها به مدت کوتاهی برداشت و سپس بر روی دندان ها قرار داد.به طور مثال اگر فرد به جلسه مهمی باید برود یا به میهمانی که نتواند پلاک ها را با خودش ببرد، می تواند برای چند ساعت پلاک ها را استفاده ننماید.
علاوه بر آن، هنگام مسواک زدن و غذاخوردن پلاک ها برداشته می شود و در نتیجه تمیز کردن پلاک ها راحت تر خواهد بود.
این پلاک ها بسیار شفاف هستند و در هنگام ارتباط با دیگران حتی اگر این پلاک ها برداشته نشوند به سختی کسی متوجه وجود این دستگاه بر روی دندان های فرد خواهد شد.

اگر در مورد پلاک نامرئی (شفاف) ارتودنسی سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

دریافت نوبت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X