لیفت لثه چیست و چگونه انجام می‌شود؟ لیفت لثه چه کاربردی دارد؟ عمل لیفت لثه چیست؟ چه کسانی نیاز به لیفت لثه برای کامپوزیت دارند؟ جراحی لیفت لثه چگونه است؟ لیفت لثه با لیزر بهتر است یا جراحی؟ انواع روش‌های کانتورینگ لثه‌ها کدامند؟ عوارض لیفت لثه چیست؟ آیا آیا لیفت لثه دائمی است ؟ و همه نکاتی که باید درباره لیفت لثه‌ها بدانید را در این مقاله بررسی کردیم.

در نهایت اگر سوالی دارید که به آن پاسخ داده نشده است، در قسمت نظرات کاربران درج کنید تا به جواب خود برسید.

اگر احساس می‌کنید که به این عمل جراحی نیاز دارید یا دکترتان تاکید کرده است که باید این عمل جراحی را انجام بدهید؛ بهتر است نکاتی درباره  این عمل بدانید تا بتوانید با آگاهی کامل به انجام آن اقدام کنید.

لیفت لثه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

خط لثه یا gum line محل تلاقی لثه با دندان‌ها است. محل قرار گیری خط لثه در افراد مختلف، متفاوت است اما به طور کلی یک خط صاف بوده که در وضعیت متعادلی قرار دارد. با این حال، گاهی ممکن است خط لثه در افراد، پایین‌تر یا بالاتر از حد نرمال و معمول آن باشد؛ یا دارای ناهمواری‌هایی باشد که باعث نارضایتی و کاهش اعتماد به نفس در فرد بشود.

لیفت لثه یا gingivectomy به عملی گفته می‌شود که افرادی که به دلایل پزشکی یا زیبایی قصد دارند لثه خود اصلاح کنند از آن استفاده می‌کنند تا به یک لثه صاف، هموار و متناسب دست پیدا کنند. یکی دیگر از نام‌های این عمل جراحی، کانتورینگ لثه است که توسط پریودنتیست‌ها به عنوان عمل زیبایی انجام می‌گردد.

چه کسانی کاندید مناسبی برای لیفت لثه هستند؟

افرادی که شرایط زیر را داشته باشند می‌توانند از لیفت لثه بهره ببرند؛

  • کسانی که لبخند لثه‌ای دارند.

لبخند لثه‌ای به لبخندی گفته می‌شود که در آن فرد با خندیدن بخش زیادی از لثه‌اش را نمایان می‌کند. نه‌تنها در خندیدن، بلکه صحبت‌کردن و خوردن و نوشیدن نیز ممکن است بخش زیادی از لثه‌ها را به نمایش بگذارد. لیفت لثه می‌تواند این اشکال ظاهری را در افراد برطرف کند و بر اعتمادبه‌نفس آن‌ها بیفزاید.

  • افرادی که خط لثه‌های آن‌ها نامتناسب است و منظم قرار نگرفته است. لبخند این افراد زیبا نیست و متأسفانه دندان‌ها را نامنظم و بالا و پایین نشان می‌دهد.
  • برخی از افراد تاج کوتاهی دارند.

بخشی از دندان که هنگام لبخند زدن دیده می‌شود ممکن است به‌واسطه‌ی حجیم بودن لثه‌ها، کوچک نشان داده شود. داشتن دندان‌های بلند زیباست و لیفت لثه می‌تواند به افزایش طول تاج دندان کمک کند و دندان‌های کوچک بالغین را بلندتر نشان دهد.

  • کسانی که بوتاکس لب انجام داده‌اند تا بخش کمتری از لثه‌هایشان دیده شود. برای این افراد، انجام لیفت لثه می‌تواند درمان بوتاکس را مؤثرتر کند.

لبخند لثه ای و درمان آن

لبخند لثه ای و درمان آن را چیست؟ برای پاسخ به ای سوال ابتدا باید بدانیم لبخند لثه ای چیست و علت بروز و روش های درمان آن چیست؟

چه زمانی انجام لیفت لثه ضروری است؟

در بیشتر مواقع لیفت لثه برای زیبایی انجام می‌شود. اما مواقعی وجود دارد که لیفت لثه از نظر درمانی ضرورت دارد. درصورتی‌که بیماری التهابی لثه مثل پریودنتیت داشته باشید، ممکن است که لیفت لثه یک روش درمانی باشد.

اما در درجه‌ی اول دندان‌پزشک سعی می‌کند لثه‌های شما را با روش‌های غیردرمانی درمان کند. مثلاً یکی از روش‌هایی که ممکن است قبل از لیفت لثه و روش جراحی انجام پذیرد، دارو درمانی است. دندان‌پزشک برای این که بیماری عفونی لثه‌های شما را درمان کند، می‌تواند از آنتی‌بیوتیک تراپی استفاده کند.

اگر این روش پاسخگو نباشد، بافت آسیب‌دیده‌ی لثه برداشته می‌شود و به‌نوعی لیفت لثه انجام می‌شود؛ بنابراین در این مورد، هم از نظر زیبایی به دندان‌ها و لثه کمک می‌شود و هم این که بیماری التهاب لثه برطرف می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نوبت، با کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکترروشن طلب تماس حاصل فرمایید.
01332123208-9

انواع لیفت لثه

حال که با تعریف لیفت لثه آشنا شدید؛ بهتر است به بررسی انواع لیفت و کانتورینگ لثه بپردازیم. این عمل به دو صورت انجام می‌شود که در ادامه‌ی این بند به شرح هر کدام از روش‌های آن خواهیم پرداخت.

  • جراحی لثه (gingivectomy)

روش جراحی لثه یا همان gingivectomy به منظور عمل جراحی زیبایی لحاظ می‌شود. از این روش برای تغییر و اصلاح خط لثه، پایین یا بالا بردن و یا تغییر شکل آن انجام می‌شود. در نتیجه این جراحی دندان‌ها با طولی متقارن خواهند بود از طرفی هیچ گونه ناهمواری در سطح لثه دیده نمی‌شود و در نتیجه این موراد لبخند زیباتری خواهید داشت.

  • افزایش طول تاج دندان (crown lengthening)

اگر فردی دندان‌های کوتاه و لثه بلندی داشته باشد، برای اصلاح این موضوع از عمل افزایش تاج دندان استفاده می‌شود. در این عمل به منظور افزایش طول تاج دندان، مقداری از لثه اضافی و در صورت لزوم مقداری از بافت استخوانی برداشته می‌شود. در نهایت، بافت اضافی لثه دندان‌ها را طوری می‌پوشاند که سایز دندان و لثه متناسب با صورت باشد. از طرفی از این روش می‌توان برای هموار کردن لثه‌های ناهموار استفاده کرد.

 لیفت لثه با لیزر

لیزر در دندانپزشکی مدرن یکی از ابزار‌هایی است که به منظور انجام لیفت لثه از آن استفاده می‌شود. برای انجام عمل کانتورینگ لثه با لیزر ابتدا، قسمت مربوطه را با بی‌حسی موضعی، بی‌حس می‌کنند. در مرحله بعد با اعمال پرتو لیزر روی قسمت مربوطه، برش‌های لازم برای بالا بردن یا پایین آوردن بافت لثه انجام می‌شود. با استفاده از لیزر، می‌توان عمل جراحی را با کمترین میزان خونریزی انجام داد چرا که پرتو‌های دستگاه لیزر به طور خود‌کار رگ‌های خونی را می‌بندند و مانع خونریزی آن‌ها خواهند شد.

توجه داشته باشید که لیزر باعث می‌شود تا خونریزی نسبت به سایر روش‌ها کاهش پیدا کند و یا اصلا خونریزی وجود نداشته باشد. از طرفی کار در عمل کانتورینگ لثه با لیزر بسیار سریع انجام می‌شود و خطر ابتلا به عفونت‌های ناشی از زخم کاهش پیدا می‌کند. کل فرایند انجام عمل لیفت یا کانتورینگ لثه با لیزر در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ؟

کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ؟ تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت با یکدیگر چیست؟ کدام روش برای از بین بردن لکه‌ها و سفید کردن دندان‌هایتان مناسب‌تر است؟

آیا جراحی لیفت لثه درد دارد؟

یکی از مهم‌ترین سؤال‌هایی که ذهن مراجعه‌کنندگان جراحی لیفت لثه را مشغول می‌کند، درد این فرایند است. بهتر است بدانید که در زمان انجام فرایند به شما بی‌حسی موضعی داده می‌شود که این مسئله باعث می‌شود دردی احساس نکنید. اما باید انتظار درد اندک و حساس بودن لثه‌ها را بعد از انجام فرایند داشته باشید.

میزان درد و ناراحتی بعد از جراحی بستگی به گستردگی برداشت لثه‌های شما دارد. اگر میزان برداشت لثه‌ها زیاد باشد، درد نیز بیشتر خواهد بود و به همان اندازه جراحی سبک و کوچک، درد کمتری خواهد داشت و بهبودی آن سریع‌تر خواهد بود.

بعد از جراحی ممکن است که دندان‌پزشک برای شما مسکن‌هایی که نیاز به نسخه دارند تجویز کند. اما معمولاً درد بعد از جراحی با مسکن‌های بدون نیاز به نسخه مثل استامینوفن و بروفن کنترل می‌شود.

مراقبت‌های لازم بعد از لیفت

بعد از انجام جراحی باید نکات مراقبتی را به‌خوبی رعایت کنید تا دوره‌ی بهبودی لثه‌ها تاحدامکان کاهش پیدا کند. بهبودی لثه‌ها بعد از انجام لیفت لثه و یا کانتورینگ، از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد.

مدت زمان بهبودی مستقیماً به گستردگی جراحی بستگی دارد. ممکن است نیاز باشد برخی از فعالیت‌ها را برای چند روز محدود کنید و از انجام آن‌ها بپرهیزید تا بهبودی تسریع شود. نکاتی که باید رعایت کنید شامل موارد زیر هستند؛

  • از آن جایی که لثه‌های شما در چند روز اول بسیار حساس هستند، باید غذاهای نرم و ساده میل کنید.

برخی از غذاها که در روزهای اول دوره‌ی نقاهت می‌توانند اثر خوبی بر بهبودی داشته باشند عبارت‌اند از؛ سوپ، ماست و سس سیب. سایر مواد غذایی که باید محدود شوند، توسط مشاور و یا خود دندان‌پزشک به شما آموزش داده خواهند شد.

  • چند روز بعد از انجام جراحی برای معاینه باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا روند بهبودی مورد بررسی قرار گیرد.
  • آنتی‌بیوتیک به شکل خوراکی و یا دهان‌شویه ممکن است برای شما تجویز شود. این کار برای پیشگیری از ابتلا به عفونت بعد از جراحی است.
  • علائم خطر را به‌خوبی بشناسید و در صورت مشاهده‌ی هرکدام، بلافاصله به دندان‌پزشکی مراجعه کنید. دیدن ترشح از لثه‌ها و درد می‌تواند از این موارد باشد.

کامپوزیت دندان در رشت

آیا شما هم جزء افرادی می‌باشید که کامپوزیت را برای اصلاح طرح لبخند و سفیدتر شدن دندان‌های خود انتخاب کرده‌اید؟

چه مدت بعد از لیفت لثه می‌توان کامپوزیت یا لمینت کرد؟

انجام کامپوزیت یا لمینت دندان‌ها تا یک‌ماه پس از انواع جراحی‌های لثه، امکان‌پذیر نخواهد بود. جهت انجام هرگونه عمل ترمیمی یا زیبایی دندان، باید منتظر بافت لثه‌های جراحی‌شده، ماند. این کار باعث بهبودی زخم و گرفتن نتیجه بهتر در هر دو کار می‌گردد.

در این مطلب سعی شد تا به بررسی موارد مهمی که قبل از اقدام به عمل جراحی کانتورینگ لثه یا لیفت لثه لازم است بدانید؛ بپردازیم. فراموش نکنید که  قبل از هر گونه اقدام، بهتر است با یک دندان پزشک مختصص مشورت کنید و آزمایش‌های لازم را نیز انجام دهید.

اگر در مورد لیفت لثه سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

2 دیدگاه در ”لیفت لثه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X