کاشت ایمپلنت توسط دکتر روشن طلب

روکش ایمپلنت پیچی یا چسبی؟ بین ایمپلنت چسبی یا پیچی کدام یک را ترجیح می دهید! اگر از قبل هیچ پیش زمینه ای در مورد ایمپلنت دندان نداشته باشید، طبیعی است که اصلا متوجه نشوید دندانپزشک در مورد چه چیزی صحبت می کند. اولین مسئله ای که باید بدانید، آن است که ایمپلنت های دندانی اغلب با تاج یا بریج ترمیم می شوند. به منظور آگاهی شما مخاطبان عزیز در این مطلب درباره ی این نوع روکش به صورت مفصل توضیحاتی ارائه داده و مزیت ها و معایب استفاده از آن را عنوان خواهیم کرد. بنابراین توصیه می کنیم قبل از اقدام به انجام ایمپلنت و نصب روکش آن، این مقاله را با دقت مطالعه فرمایید. از توجه شما سپاسگزاریم.

ایمپلنت چسبی و پیچی چیست؟

هر نوع ایمپلنت دندانی دارای سه قسمت اصلی است: فیکسچر فلزی و ریشه مانندی که در لثه بیمار قرار می گیرد، تکیه گاه که از خط لثه بیرون می آید و پروتز قابل مشاهده. به غیر از این ویژگی ‌های مشترک، ایمپلنت‌ ها تفاوت هایی نیز دارند. یکی از روش ‌هایی که انواع ایمپلنت ‌ها با هم متفاوت هستند، نحوه اتصال پروتز به ایمپلنت است (این اتصال می تواند توسط چسب یا یک پیچ انجام شود.)

اتچمنت های سمانی دارای یک تاج سمان شده روی ایمپلنت هستند. از طرف دیگر، ایمپلنت ‌های دارای پیچ از طریق اباتمنت به پست پیچ می شوند. هیچ یک از آنها یک روش درست یا نادرست برای محکم کردن ایمپلنت نیست. بلکه هر دو روش دارای چندین مزایا و معایب هستند که در هنگام انتخاب یک گزینه مناسب برای خودتان باید مد نظر قرار دهید.

مهم ترین سوالات شما درباره ایمپلنت دندان

شما در مورد ایمپلنت چه سوالاتی دارید؟

انواع روکش ایمپلنت دندان کدام است؟

به قسمت تاج یا بالای ایمپلنت دندان، روکش دندان گفته می شود. روکش های دائمی ایمپلنت بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت جایگیری نمی شود بلکه در ابتدا از روکش موقت ایمپلنت کمک می گیرند. پس از اینکه ایمپلنت دندان به صورت کامل در فک تثبیت شد، روکش اصلی و دائمی را می سازند و طی مراحلی آن را نصب می کنند. ایمپلنت دندان یک فرایند طولانی مدت است اما در انتها بیمار صاحب دندان های طبیعی می شود.

انواع روکش های ایمپلنت دندان

روکش پی اف ام

فلزی که در این روکش مورد استفاده قرار می گیرد از نوع فلزهای گرانبها بوده که به لایه زیرین دندان تراش خورده متصل می شود. برای لایه سطحی از پرسلین یا نوعی سرامیک استفاده می شود که ظاهر فلزی را در دهان مخفی کند.

روکش از نوع سرامیکی

روکشی که در این مدل ساخته شده تماما از جنس سرامیک انتخاب می شود. با وجود سرامیک زیبایی و استحکام روکش تضمین می شود.

روکش پرسلین یا چینی

زمانی که بیمار نمی تواند هزینه ایمپلنت دندان آنچنان را متقبل شود از روکش پرسلین یا چینی ارزان قیمت استفاده می کند. با وجود اینکه این نوع روکش ها کمی شکننده و حساس هستند اما در مجموع در گذشته بیشترین کاربرد را داشته اند.

روکش زیرکونیوم

استحکام زیرکونیوم از فلزات بیشتر بوده و زمانی کاربرد دارد که بیمار به دندان قروچه عادت داشته باشد.

روش های اتصال روکش ایمپلنت دندان

پس از انتخاب روکش ایمپلنت نوبت به نوع اتصال آن خواهد رسید.

روکش ایمپلنت چسبی

همان گونه که از نام این روش پیداست برای اتصال روکش ایمپلنت دندان به پایه از روکش های چسبنده استفاده می شود. چسب یا همان سمان بایستی از کیفیت خوبی جهت اتصال برخوردار باشد.

البته تا یک هفته اول از روکش چسبی موقت استفاده می شود تا در صورت هر گونه مشکلات یا حساسیت بتوان آن را به راحتی جابجا کرد. افرادی که نسبت به زیبایی خود حساسیت بیشتری دارند در اکثر موارد از روش اتصال روکش ایمپلنت چسبنده استفاده می کنند.

از جمله مزایای روکش ایمپلنت چسبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد ظاهری زیبا

نحوه اتصال با کمک چسب سبب شده که به متخصص را از وجود پیچ بی نیاز کند. زمانی که پیچ به کار می رود متخصص مجبور خواهد شد که ایمپلنت را سوراخ کند. در اکثر مواقع زمانی که کاشت ایمپلنت دندان جلویی یا قدامی انجام شده باشد برای روکش از نوع چسبنده آن استفاده می شود.

قیمت مناسب

هزینه ایمپلنت دندان به اندازه کافی برای بیمار بار سنگینی خواهد بود اما قیمت کم روکش ایمپلنت چسبی تا حدودی می توان از اضافه شدن هزینه های اضافی کم کند.

دوام بالا

چسب روکش ایمپلنت دندان را با چسب های معمولی اشتباه نگیرید. بدانید که قدرت و چسبندگی این مواد به حدی بوده که می تواند تا زمان های طولانی برای شما کارساز باشد.

مقاومت

ایمپلنت‌ های چسبی نسبت به انواع پیچی، مقاومت بالاتری در برابر شکستگی پرسلن دارند. بنابراین از نظر تئوری، ترمیم می ‌تواند زیبایی و ساختار خود را برای مدت طولانی‌ تری حفظ کند.

روکش ایمپلنت پیچی

یکی دیگر از روش های پرطرفدار اتصال روکش ایمپلنت دندان است. زمانی که روکش ایمپلنت پیچی کار گذاشته می شود از وجود چسب اصلا خبری نیست. اما متخصص مجبور خواهد شد که سوراخی را در پایه ایمپلنت ایجاد کرده و روکش را به راحتی به ایمپلنت متصل کند. برای جلوگیری از باز شدن پیچ ها نیاز است که متخصص از بیمار بخواهد که چند جلسه به کلینیک دندانپزشکی رجوع کند. از مزایای روکش ایمپلنت پیچی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دسترسی آسان

از برجسته ترین مزایای این روش به قابلیت دسترسی آسان آن را می توان نام برد. زمانی که هر مشکلی برای دندان و یا ایمپلنت رخ دهد، متخصص به راحتی می توان پیچ روکش را باز کرده و مشکل را برطرف سازد. تعداد تکرار این عمل برای متخصص محدودیتی ندارد و بدون آسیب رسانی به روکش ایمپلنت می توان آن را انجام داد.

عدم ایجاد عفونت

وجود چسب گاهی می تواند زمینه ساز عفونت و بیماری باشد اما در روکش ایمپلنت پیچی اثری از التهاب یا عفونت باکتری اصلا وجود ندارد.

از سوی دیگر، قبل از انتخاب ایمپلنت های پیچی، باید معایب زیر را نیز در نظر بگیرید:

ظاهر

بسیاری از بیماران نگران مشکلات زیبایی ناشی از سوراخ دسترسی پیچ هستند ، به ویژه در نواحی از دهان که زیبایی آنها اهمیت بیشتری دارد. از آنجایی که این ایمپلنت ها از طریق اباتمنت به پست متصل می شوند، یک سوراخ پیچ قابل مشاهده در پروتز باقی می ماند. سوراخ دسترسی پیچ حتی زمانی که با کامپوزیت پوشانده شود، اغلب می تواند به طور قابل توجهی ناهموار به نظر برسد. این یک نگرانی بزرگ برای بیماران است، به ویژه در ایمپلنت های قدامی که زیبایی آن بسیار مهم است. با این حال، زمانی که طراحی کیس اجازه دهد، سوراخ دسترسی پیچ را می توان در جایی قرار داد که بدون جستجوی مستقیم آن به راحتی قابل مشاهده نباشد.

عوارض

ترمیم های پیچ دار نسبت به ایمپلنت های سمانی مستعد عوارض بیشتری هستند. از آنجایی که مواد اطراف سوراخ دسترسی پیچ بدون تکیه گاه باقی می مانند، پرسلن اطراف احتمال شکستگی بیشتری دارد. همچنین ممکن است پیچ ها در اثر فشارهای مکرر روزانه به دلیل جویدن غذا باز شوند.

تفاوت روکش زیرکونیا با روکش PFM

در صورت نیاز به این درمان متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد شما را راهنمایی خواهند کرد

روکش ایمپلنت پیچی یا روکش ایمپلنت چسبی؟

اگر می خواهید برای روکش ایمپلنت خود تصمیم بگیرید که کدام روش اتصال را انتخاب کنید، بهتر است در ابتدا شرایط جسمی و بدنی خود را با متخصص پروتز کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد در میان بگذارید. علاوه براین محل قرار گیری ایمپلنت حائز اهمیت است. برای نمونه دندان های جلویی یا دندان های قدامی نیاز به دقت بیشتری از نظر ظاهری و زیبایی دارند. دندان های عقبی که بیشترین حالت جویدگی و سائیدگی را دارند نیز باید از روکش ایمپلنت محکمی استفاده کنند که در بیشتر مواقع از روکش پیچی استفاده می شود. اما در نهایت تصمیم آخر با خود بیمار خواهد بود.

علت لق شدن ایمپلنت دندان و درمان آن

به شما خواهیم گفت که ایمپلنت های دندان شما به چه دلایلی ممکن است لق شوند و شما برای پیشگیری از این وضعیت یا درمان آن می توانید چه کارهایی انجام دهید.

دندانپزشکی دکتر روشن طلب

در رشت دندانپزشکی های بسیار زیادی وجود دارند که بسیاری از آنها امور مربوط به ایمپلنت را برای متقاضیان انجام می دهند. اما به این منظور باید حتما از دندانپزشکی های مناسب کمک بگیرید که کیفیت ارائه خدمات آنها مناسب باشد و شرایط ایده آلی داشته باشند.

با این وجود دندانپزشکی دکتر روشن طلب در رشت یکی از بهترین دندانپزشکی ها برای شما عزیزان به این منظور است و می توانید با مراجعه به آن از شرایط بسیار خوبی در ترمیم دندان بهره مند شوید.

روکش ایمپلنت دندان رشت

روکش ایمپلنت دندان رشت در کلینیک تخصصی ایمپلنت و پروتز دندانی پاسارگاد توسط متخصصین پروتز انجام می شود.

سخن آخر

در نهایت، انتخاب استفاده از روکش های پیچ دار یا سمانی باید تحت نظر دندانپزشک و با موافقت شما صورت بگیرد. دندانپزشک بر اساس عواملی مانند محل کاشت، واکنش بدن به سمان و حتی اولویت شخصی بیمار، گزینه مناسب را توصیه خواهد کرد. نکته اصلی این است که متخصص ایملنت باید هر مورد و نشانه های او را به صورت جداگانه ارزیابی کند و بر اساس آن تصمیم گیری نماید. برای مواردی که زیبایی در اولویت قرار دارد، ایمپلنت های چسبی انتخاب بهتری هستند. هنگامی که زیبایی از اولویت پایین تری برخوردار است، ترمیم های پیچ دار انعطاف پذیری بیشتری را برای دندانپزشکان فراهم می کنند و خطر عفونت یا شکست ایمپلنت را به دلیل سمان اضافی از بین می برند.

صرف نظر از روش انتخابی برای نصب روکش، دندانپزشکان با برنامه ریزی و اجرای دقیق ایمپلنت می توانند ترمیم طولانی مدتی ایجاد کنند که نیازهای بیمار را برآورده می سازد.

اگر در مورد روکش دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره روکش دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

9 دیدگاه در ”روکش ایمپلنت پیچی یا چسبی

    1. سلام وقت بخیر هر روش مزایا و معایب خودش رو داره. بهتره هر کدوم که مزایای بیشتری داره همون روش رو انتخاب کنید. در کلینیک پاسارگاد اکثرا از روش روکش چسبی استفاده میشه.

  1. سلام
    ممنون اگر پاسخ دهید که آیا میتوان برای ایمپلنت های جلویی از روش اتصال چسبی استفاده کرد و برای دندانهای کرسی از پیچ کردن استفاده کرد؟
    سپاس

    1. سلام وقت بخیر معمولا در کلینیک از روش اتصال چسبی برای روکش ایمپلنت استفاده می شود.

  2. در صمن شما در یک جا فرمودین اتصال روکش با پیچ میتواند ایجاد نفوذ الودگی و عفونت را بیشتر کند اما در انتهای مطلبتان اشاره فرمودین که اگر پیچی باشد اتصال خطر عفونت کمتر هست به همین دلیل من متوجه کامل نشدم برای تصمیم گیری

    1. در روش اتصال چسبی اگر سمان اضافه باشد باعث ایجاد عفونت در ناحیه لثه می شود. اگر روش اتصال پیچی باشد به دلیل ایجاد سوراخ پیچ عوارض عفونت و الودگی را دارد اگر با کامپوزیت پوشانده شود نفوذ الودگی کمتر خواهد بود. در درمان ایمپلنت و هر درمان دیگری چکاپ های دوره ای هر 6 ماه یک بار باعث طولانی شدن عمر ایمپلنت ها می شود و اگر عفونتی مشاهده شود سریع جلوگیری مشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X