تاثیر سیگار و قلیان بر دندان کامپوزیت شده

تاثیر سیگار و قلیان بر دندان کامپوزیت شده یکی از سوالات مهم افراد سیگاری است که قصد دارند دندان های خود را ونیر کامپوزیت کنند.

استعمال تنباکو با کشیدن قلیان و سیگار بعد از انجام ونیر کامپوزیت اثرات منفی زیادی به دنبال دارد. دود قلیان و سیگار باعث تغییر رنگ و زردی دندان، کاهش طول عمر آن و آسیب به دندان ها خواهد شد.

با مصرف تنباکو شما مجبور می شوید در زمان کوتاه تری برای ترمیم و تعویض روکش های خود اقدام کنید.

برای آشنایی بیشتر با تاثیر قلیان و سیگار بر دندان های کامپوزیت شده تا پایان با ما همراه باشید.

عوارض قلیان و سیگار برای دندان های کامپوزیت شده

قلیان و سیگار همانطور که برای سلامت دهان و دندان مضر هستند به ونیر کامپوزیت دندان نیز آسیب می رسانند. برخی از مهمترین این آسیب ها را می توان اینگونه شرح داد:

  • تغییر رنگ و زردی ونیر دندان

مواد استفاده شده برای ساخت کامپوزیت دندان از جنس رزین است که خاصیت رنگ پذیری و تغییر رنگ دارد. دود قلیان و سیگار سرشار از رنگدانه های قهوه ای است، این رنگ دانه ها باعث لکه دار شدن ونیر دندان خواهد شد. با ادامه مصرف قلیان دود و رنگ دانه های آن در مواد کامپوزیت دندان نفوذ کرده و ماندگار می شوند.

این رنگ دانه ها با شستشو و مسواک نیز به راحتی از بین نمی روند. به این ترتیب ونیر کامپوزیت دندان به تدریج کدر، زرد و قهوه ای خواهد شد.

اگر طی ۴۸ ساعت اولیه بعد از انجام کامپوزیت دندان از مصرف قلیان و سیگار اجتناب نشود به میزان زیادی در تسریع تغییر رنگ کامپوزیت دندان موثر خواهد بود.

  • بیرون زدن و افتادن ونیر کامپوزیت

کشیدن سیگار و قلیان به تدریج موجب تحلیل لثه می شود. تحلیل لثه در اطراف کامپوزیت دندان باعث می شود ونیر از لثه بیرون بزند و ظاهر نامناسبی پیدا کند.

به علاوه، تحلیل لثه و بیرون زدگی ونیر شیارهایی را ایجاد می کند که محل تجمع میکروب و پلاک است. همین امر باعث تشدید تحلیل لثه و در نهایت افتادن کامپوزیت دندان می شود.

  • پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان در افرادی که سیگار و قلیان می کشند بیشتر اتفاق می افتد. مواد ونیر تنها سطح بیرونی دندان را پوشش می دهند. در افراد سیگاری بخش داخلی دندان به طور مداوم در معرض دود قرار دارد و احتمال پوسیدگی آن زیاد است.

با پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت ونیر بیمار ناچار به حذف ونیر و ترمیم دندان خواهد بود.

کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان میشود؟

با خواندن ادامه مقاله، نگرانی خود را در خصوص اینکه آیا کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان میشود؟ برطرف‌کنید

کاهش تاثیر قلیان و سیگار بر دندان های کامپوزیت شده

قطعا بهترین راه برای کاهش تاثیر تنباکو بر دندان های کامپوزیت شده و جلوگیری از بیماری هایی مانند عفونت و تحلیل لثه، سرطان دهان، پوسیدگی دندان ها و تغییر رنگ کامپوزیت ونیر، ترک کامل کشیدن سیگار و قلیان است.

اگر به هر دلیل قادر به ترک و قطع مصرف قلیان و سیگار نیستید می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • مراجعه منظم به دندانپزشک

به طور مداوم و هر سه ماه یکبار برای چکاپ و بررسی وضعیت دندان ها و ونیر کامپوزیت ها به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. تشخیص زود هنگام و به موقع بیماری های دهان و دندان درمان آن را راحت تر می کند. معمولا به افراد عادی توصیه می شود هر شش ماه یکبار مراجعه کنند اما این زمان برای افراد سیگاری کمتر است.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

مراقبت و توجه به بهداشت دهان و دندان یک توصیه عمومی برای همه افراد جامعه است. اما چون افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر بیماری های دهان و دندان قرار دارند، باید مراقبت خود را بیشتر کنند. استفاده منظم از مسواک و نخ دندان و دهانشویه در افرادی که سیگار و قلیان می کشند اهمیت بیشتری دارد.

  • جرمگیری دندان ها قبل از ونیر کامپوزیت

همه افرادی که قصد دارند دندان های خود را ونیر کامپوزیت کنند بهتر است قبل از آن پوسیدگی دندان های خود را ترمیم کرده و در صورت نیاز دندان هایشان را جرمگیری کنند. این موضوع در افراد سیگار اهمیت بیشتری دارد. در غیر اینصورت به مرور زمان دچار تورم و عفونت لثه می شوند و مجبورند روکش خود را حذف کنند.

  • رژیم غذایی مناسب

کشیدن قلیان و سیگار تنها عامل تغییر رنگ کامپوزیت دندان نیستند. رژیم غذایی نامناسب و مصرف بیش از حد قهوه، چای، خوراکی های رنگی و اسیدی باعث تشدید و تسریع تغییر رنگ ونیر خواهد شد. افراد سیگاری برای کاهش تاثیر سیگار و قلیان بر دندان های کامپوزیت شده و افزایش طول عمر ونیر کامپوزیت بهتر است رژیم غذایی خود را اصلاح کنند.

  • استفاده از خمیر دندان و دهانشویه مناسب

امروزه خمیر دندان و دهانشویه های مخصوص برای افراد سیگاری در بازار وجود دارد که اثر قوی تری برای از بین بردن باکتری ها دارند. در مورد انتخاب خمیر دندان و دهانشویه مناسب بعد از ونیر کامپوزیت دندان می توانید با بخش فروشگاه و همچنین دندانپزشک های کلینیک پاسارگاد خود مشورت نمایید.

  • استفاده از نایت گارد

یکی دیگر از روش هایی که می تواند تاثیر قلیان را کاهش دهد استفاده از نایت گارد در هنگام استعمال قلیان و سیگار است. با استفاده از این محافظ ژله ای دندان های شما کمتر در معرض نیکوتین تنباکو قرار گرفته و عوارض قلیان و سیگار دیرتر بروز می کند.

بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت چیست؟

در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.

کدام نوع ونیر برای افراد سیگاری مناسب تر است؟

ونیر کامپوزیت و ونیر سرامیکی (لمینت) هر دو در برابر دود سیگار حساس بوده و تغییر رنگ می دهند.

ونیر کامپوزیت که از رزین ساخته شده است به اندازه دندان طبیعی در برابر دود سیگار و قلیان مقاومت ندارند و دود به تدریج باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ آن خواهد شد.

لکه های ایجاد شده روی ونیر هنگامی که در معرض رنگ دانه خوراکی هایی مانند قهوه، چای و نوشابه قرار بگیرد گسترش یافته و باعث تغییر رنگ ماندگار ونیر کامپوزیت می شود.

به عبارتی سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت ونیر دندان نه تنها موجب زرد و قهوه ای شدن لبه ونیر می شود بلکه به گسترش پوسیدگی و نقاط سیاه و قهوه ای روی دندان طبیعی نیز کمک می کند. اگرچه مواد جدیدی که برای ونیر دندان استفاده می شوند رنگ پذیری کمتری دارند.

لمینت دندان یا ونیر سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت در برابر رنگ پذیری از خوراکی ها و دود تنباکو سیگار و قلیان مقاوم تر است. در واقع دود تنباکو تاثیر زیادی بر رنگ و براق بودن لمینت دندان ندارد.

اما نیکوتین موجود در سیگار و قلیان پیوند بین لمینت و مینای دندان را به تدریج از بین می برد. در نتیجه ونیر سرامیکی بعد از مدتی از روی دندان ها می افتد.

در مجموع می توان گفت لمینت دندان مقاوت بیشتری در برابر رنگ پذیری دارد و برای افرادی که سیگار و قلیان می کشند مناسب تر است. اما در هر صورت دود تنباکو باعث پوسیدگی دندان و افتادن ونیر کامپوزیت و لمینت خواهد شد.

چه مدت بعد از نصب کامپوزیت دندان نباید قلیان و سیگار کشید؟

همانطور که گفته شد ونیر کامپوزیت خاصیت رنگ پذیری بالایی دارد و استعمال سیگار و قلیان به شدت باعث تغییر رنگ آن می شود. خاصیت رنگ پذیری رزین در روزهای اول بیشتر است.

بنابراین برای به تاخیر انداختن تغییر رنگ و زرد شدن دندان کامپوزیت شده و استفاده طولانی تر از ونیر دندان، حداقل 48 بعد از نصب و اجرای آن از کشیدن قلیان اجتناب کنید.

مراقبت از کامپوزیت دندان

برای محافظت از کامپوزیت کافی است نکات گفته شده در مطلب بالا را رعایت کنید

کلام آخر

اثرات مخرب سیگار و قلیان بر سلامتی بر کسی پوشیده نیست. تغییر رنگ و پوسیدگی دندان های طبیعی و زرد شدن و کاهش عمر مفید کامپوزیت دندان از جمله شایع ترین و قابل مشاهده ترین تاثیر قلیان بر سلامت دهان و دندان است. توصیه می شود برای دوام بیشتر لبخند زیبا و جلوگیری از بیماری های دهان و دندان هرچه سریعتر مصرف سیگار و قلیان را محدود و ترک نمایید.

اگر این امکان برای شما وجود ندارد به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر اهمیت دهید و به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر در مورد کامپوزیت ونیر دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره کامپوزیت دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

3 دیدگاه در ”تاثیر سیگار و قلیان بر دندان کامپوزیت شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X