پیوند استخوان

پیوند استخوان دندان روشی است که برای افزایش مقدار استخوان در قسمتی از فک که استخوان آن از بین رفته است یا به پشتیبانی بیشتر نیاز دارد انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد، اما روش اصلی یکسان است: دندانپزشک یا جراح دهان و دندان برشی در فک ایجاد می‌کند و مواد استخوانی دیگر را به فک پیوند می‌زند (وصل می‌کند). برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ی کار پیوند استخوان دندان، نحوه‌ی انجام عمل و انتظار شما از نتیجه‌ی کار، ادامه‌ی مطلب را مطالعه کنید.

استخوان ممکن است از جای دیگر بدن گرفته شده و با جراحی به استخوان موجود در فک متصل شود. گاهی اوقات، از مواد استخوان مصنوعی استفاده می‌شود.

اگر به مراحل بعدی مانند ایمپلنت دندان نیاز باشد، یا اگر از دست دادن استخوان بر سلامت لثه‌ها و دندان‌های اطراف تأثیر بگذارد، پیوند استخوان دندان ضروری است.

انواع پیوند‌های استخوان در کاشت ایمپلنت دندان

  • اتوگرافت‌ها: این پیوند شامل استخوان از بدن خود فرد، مانند مفصل ران یا فک است.
  • آلوگرافت‌ها: این پیوند از استخوان شخص دیگری، معمولاً جسد استفاده می‌کند.
  • زنوگرافت‌ها: این پیوند شامل استخوان گونه‌ی دیگر مانند گاو، خوک یا مرجان است.
  • آلوپلاست‌ها: این پیوند با مواد مصنوعی مانند فسفات کلسیم یا فسفوسیلیکات سدیم کلسیم (بیوگلاس) سروکار دارد.

یک تحلیل در سال 2019 اشاره کرد که ما هنوز مواد ایده‌آل بازسازی استخوان را تعیین نکرده‌ایم، اما مواد امیدوارکننده‌ی پیوند استخوان با استفاده از سلول‌ها، فاکتورهای رشد و داروهای اصلاح کننده‌ی ژن تحت بررسی قرار دارند.

پیوند استخوان اتوگرافت

پیوند استخوان تحت عنوان اتوگرافت را در پیوند استخوان در ایمپلنت دندان، حالتی را در نظر می‌گیرد که از بدن خود بیمار استخوان مورد نیاز عمل پیوند را بگیرند. پیوند استخوانی اتوگرافت یا اتوژن بیشتر مواقع اولین انتخاب متخصصان دندانپزشک است، به این دلیل که پیوند‌های گرفته‌ شده از بدن بیمار بهترین نتیجه را از بین دیگر گزینه‌ها برای انجام پیوند استخوان در ایمپلنت دندان، به دست می‌دهد.

از جمله مزایای این نوع عمل پیوند استخوان، سلول‌های زنده مغز استخوان گرفته شده از فرد بیمار است که به رشد و ترمیم مداوم آن پس از انجام عمل پیوند استخوان در ایمپلنت دندان، کمک می‌کند. اما عیبی که این روش دارد این است که برای گرفتن پیوند استخوانی از بدن افراد باید جراحی دیگری صورت گیرد.

پیوند استخوان آلوگرافت

در این نوع عمل پیوند استخوان که به آلوگرافت معروف است، استخوان مورد نیاز برای افراد از بدن فرد دیگری تامین می‌شود، که در بیشتر مواقع از بانک پیوند استخوان تامین می‌شود. این نوع عمل پیوند استخوان در ایمپلنت دندان برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که تمایلی به گرفتن پیوند استخوان از بدن خود ندارند یا به حجم زیادی از استخوان برای پیوند نیاز دارند.

از مزایای این عمل پیوند استخوان در ایمپلنت دندان می‌توان به عدم نیاز به جراحی دوم و موجود بودن پیوند‌های استخوانی به اندازه نامحدود است، در مقابل عملکرد ضعیف آلوگرافت یا آلوژن در بازسازی استخوان و نیاز به زمان بیشتری برای ترمیم استخوان قبل از ایمپلنت را می‌توان از معایب این پیوند روش دانست.

پیوند استخوان زنو گرافت

این نوع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان با استفاده از استخوان دیگر موجودات زنده مثل گاو صورت می‌گیرد و شباهت بافت‌های استخوانی تمامی موجودات باعث شده امکان استفاده از پیوند‌های استخوانی آنها برای انسان وجود داشته باشد.

این نوع پیوند‌های استخوانی مانند که از ترکیبات غیر استریل شده از مواد آلی استخوان دیگر موجودات بوده مانند یک تکیه گاه روی استخوان اصلی زده شده و پس از بازسازی استخوان طبیعی، این ترکیبات تخریب می‌شوند.

پیوند استخوان آلو پلاست

در این نوع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان برای تشکیل بافت استخوانی از مواد سنتزی استفاده می‌شود. این مواد منجر بدن را نسبت به تشکیل استخوان طبیعی در محل ایمپلنت دندان تحریک می‌کند. اگر چه کارآمدی روش پیوند استخوانی آلو پلاست نسبت به آلوژن (پیوند استخوانی اتوگرافت) کمتر است، اما امکان ایجاد عفونت‌های مختلف در محل کاشت ایمپلنت در این عمل کمتر می‌باشد.

پیوند استخوان در کاشت ایمپلنت برای بازسازی استخوان فک و لثه (لیفت سینوس)

یکی از دلایل مهم نیاز به پیوند استخوان در ایمپلنت دندان را می‌توان تحلیل استخوان که در اصطلاح پزشکی به آن آکا استئوپروسیس (Osteopetrosis aka)  گفته می‌شود اشاره داشت. تحلیل استخوانی که منجر به شکننده گی و احتمال آسیب دیدگی استخوان ناحیه فک یا لثه می‌شود که روی عملکرد دندان‌ها تاثیر منفی دارد.

اگر با مشکلات این چنینی برای انجام کاشت ایمپلنت مواجه باشید اصولا از روش‌های پیوند سینوس یا لیفت سینوس برای بازسازی محل کاشت دندان و پیوند استخوان در ایمپلنت دندان استفاده می‌شود.

چه کسی داوطلب مناسبی برای پیوند استخوان دندان است؟

در اینجا برخی از رایج‌ترین دلایلِ نیاز به پیوند استخوان دندان وجود دارد.

ایمپلنت برای دندان‌های از دست رفته (کشیده شده یا افتاده)

افرادی که قرار است به جای دندان‌های از دست رفته‌ی خود ایمپلنت دریافت کنند، داوطلب رایج پیوند استخوان دندان هستند.

ایمپلنت‌های دندانی در واقع ریشه‌های مصنوعی مانند پیچ هستند که در استخوان فک قرار می‌گیرند. یک تاج که با دندان‌های اطراف مطابقت داشته باشد، در قسمت بالای کاشت قرار می‌گیرد.

غالباً پیوند استخوان برای ایجاد پایه‌ی کافی برای ایمپلنت ضروری است. در مطالعه‌ای در سال 2016 بر روی حدود 800 نفری که ایمپلنت دریافت کرده بودند، مشخص شد که بیش از نیمی از محل‌های کاشت ابتدا به پیوند استخوان نیاز داشتند.

از دست دادن دندان یا بیماری لثه

حتی اگر ایمپلنت دریافت نمی‌کنید، پیوند استخوان دندان می‌تواند برای پشتیبانی از بخشی از فک که استخوان خود را به دلیل افتادن دندان یا بیماری لثه از دست داده لازم باشد.

از دست دادن استخوان می‌تواند روی دندان‌های اطراف و بافت لثه تأثیر بگذارد. تثبیت فک با پیوند استخوان می‌تواند به جلوگیری از کاهش بیشتر استخوان و عوارض طولانی مدت برای سلامتی کمک کند.

اگر بیماری لثه به طور موثر کنترل نشود، می‌تواند منجر به از دست دادن تعداد بیشتری دندان و حتی بیماری قلبی شود.

از دست دادن استخوان

از دیگر داوطلبان پیوند استخوان دندان می‌توان به کسانی اشاره کرد که ظاهر آنها تحت تأثیر ریزش استخوان قرار گرفته است. از دست دادن توده‌ی استخوان در فک باعث می‌شود صورت کوتاهتر از گذشته به نظر برسد.

اگر استخوان فک پایین توده‌ی استخوانی خود را از دست بدهد، به نظر می‌رسد که به سمت جلو بیرون زده است. بدون ساختار استخوان سالم در زیر آنها، لب‌ها و عضلات اطراف آنها ممکن است از نظر ظاهری تغییر کنند. پوست ناحیه‌ی فک می‌تواند چروکیده‌تر به نظر برسد.

از دست دادن استخوان فک در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود، همانطور که با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان و نازک شدن استخوان افزایش می‌یابد.

اما فرد در هر سنی که از ناحیه‌ی فک آسیب دیده یا مشکلات مربوط به بهداشت نادرست دندان یا سایر مشکلات بهداشتی مانند عفونت‌های اساسی را تجربه کرده باشد، ممکن است به پیوند استخوان دندان نیز نیاز داشته باشد.

آیا پیوند استخوان ایمپلنت درد دارد؟

پیوند استخوان دندان که شامل برداشت مواد استخوانی از بدن خود بیمار نیست، روشی نسبتاً جزئی است.

در حین انجام عمل آرامبخش دریافت خواهید کرد، بنابراین تا قبل از اینکه اثر بیهوشی از بین برود دردی احساس نخواهید کرد. سپس، درد معمولاً در چند روز آینده با مسکن‌های بدون نسخه قابل‌تحمل است.

داروهای ضد درد با نسخه نیز ممکن است مناسب باشند. بسته به اینکه چه مقدار کار انجام شده است، ممکن است در طول دوره نقاهت چند هفته احساس ناراحتی کنید.

اما اگر مواد استخوانی از بدن خود شما به دست بیاید، روند بهبودی می‌تواند دردناک تر باشد، زیرا جراحی در دو مکان انجام می‌شود – به عنوان مثال مفصل ران و فک شما.

مقدار استخوانی که برداشته و سپس پیوند می‌شود معمولاً بسیار کم است، بنابراین دوره‌ی ناراحتی باید کوتاه باشد.

مراقبت‌های بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

از نکات مراقبتی مهم پس از انجام پیوند استخوان در ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • از لمس محل زخم پس از انجام عمل پیوند استخوان در ایمپلنت خودداری کنید.
  • از شستن مداوم و بیش از حد دهان در این هنگام خودداری کنید.
  • از بیرون ریختن آب دهان به مدت یک شبانه روز و خونریزی مجدد در محل زخم بپرهیزید.
  • از کشیدن سیگار و استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • در هنگام خوردن نوشیدنی از نی استفاده نکنید زیرا به محل حراجی فشار وارد می‌کند.
  • حتما دارو‌های تجویز شده توسط دندانپزشک را مصرف کنید.

ایمپلنت بدون استخوان

بیشتر بخوانید

7 دیدگاه در ”پیوند استخوان در کاشت ایمپلنت

  1. سلام وخسته نباشد من دندان شماره ۴ از فک بالا رو کشیدم و الان ۵ساله که جاش یک دندان مصنوعی تکی به صورت متحرک گذاشتم
    به نظر میرسه که لثه بالا رفته وتو عکس opgکه گرفتم دکتر من نگاه کرد گفت که باید جراحی بشه بعد پور استخوان بزنن را اینجوری میشه من از خراسان شمالی شهر شیروان هستم

    1. سلام وقتتون بخیر بعد از کشیدن دندان تحلیل استخوان اتفاق می افته. برای مشاوره دقیق لازمه عکس opg و عکس از دندان رو به واتساپ کلینیک ارسال کنید تا اقای دکتر بررسی کنند. مشاوره رایگان هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X