ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال از روش های کاشت دندان بدون جراحی است که امروزه افراد زیادی به دنبال آن هستند . دندانپزشکی دیجیتال در حوزه های مختلف دندانپزشکی از جمله تشخیص، طرح درمان، زیبایی و ایمپلنت و بازسازی های فکی صورتی نیز وارد شده است.

مرکز تخصصی ایمپلنت و زیبایی دکتر حسن روشن طلب با استفاده از تکنولوژی های به روز دنیا بهترین خدمات با بالاترین کیفیت را به بیماران عزیز ارائه می دهد.

ایمپلنت

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که قابلیت ایجاد پیوند را با سلول های بدن دارد و در استخوان فک کاشته می شود. ایمپلنت های دندانی بهترین جایگزین دائمی و ثابت دندان از دست رفته می باشد.برای درک تفاوت روش دیجیتال با روش های سنتی مرسوم ،ابتدا به توضیح مختصری از فرآیند ایمپلنت گذاری به روش سنتی می پردازیم.

مراحال کاشت ایمپلنت

در این روش سنتی، پس از معینه توسط ایمپلنتولوژیست و دریافت عکس CBCT، در جلسه دوم یا روز عمل ،   لثه برش داده می شود و سپس با اندازه‌های نسبتا دقیق گرفته شده از تصاویر CBCT، قسمت اولیه‌ی ایمپلنت به نام فیکسچر که نقش ریشه دندان را برعهده دارد در استخوان فک قرار داده می شود.در جلسه ی دوم پس از بهبود بخیه و التهاب ناشی از کاشت که اصولاً ۳ الی ۴ ماه بعد خواهد بود، قسمت دوم ایمپلنت به نام هیلیلنگ اباتمنت قرار داده می شود سه هفته پس از آن اباتمنت نهایی قرار داده می شود و پس از انجام قالب گیری در یک یا دو جلسه دیگر روکش دائم که معادل تاج دندان است به بیمار تحویل داده می شود. اما در روش دیجیتال در روز کاشت،  فقط یک سوراخ کوچک روی لثه ایجاد می‌شود، از همانجا جایگذاری ایمپلنت در داخل استخوان صورت می‌پذیرد و دیگر نیازی به برش و بخیه زدن لثه نمی‌باشد.در همان جلسه کاشت، روکش موقت دندان  نصب می شود تا بیمار براحتی به فعالیت روزمره خود بازگردد.

در روش ایمپلنت بدون جراحی پس از گرفتن تصاویر CBCT ، دهان بیمار اسکن شده و از ادغام آن با تصاویر CBCT ، فرآیند شبیه سازی صورت می‌گیرد سپس، مناسب‌ترین موقعیت کاشت با استفاده از کیفیت استخوان فک بیمار و جای قرارگیری سینوس یا عصب با اسستفاده از پیشرفته ترین نرم افزار های طراحی معین می‌شود.

طرح نهایی به وسیله جراح تائید شده و سپس گاید جراحی توسط پرینتر سه بعدی آماده و بعد از آن روکش‌های موقت نیز تعبیه می‌شود.در هنگام جراحی به روش دیجیتال ، راهنما یا همان گاید ایمپلنت در دهان قرار می‌گیرد و بدون نیاز به برش لثه ، و همچین با کمترین میزان  خونریزی و درد و با به حداقل آسیب به بافت‌های لثه، جراحی صورت ‌می‌پذیرد و ایمپلنت مطابق اندازه‌گیری‌های انجام شده جایگذاری می‌شود و در همان جلسه اول روکش موقت روی ایمپلنت‌ها قرار داده خواهد شد. در این روش به دلیل کاهش درد و تروما پس از کاشت، بیمار میتواند بلافاصله بغد از جراحی به فعالیت روزانه خود بپردازد.

عکس cbct

مزایای ایمپلنت دیجیتال

همان طور که اشاره شد یکی از بهترین روش های کاشت دندان ، ایمپلنت دیجیتال است که مزایای زیادی دارد .مهم ترین مزیت این روش نداشتن درد و تورم است بنابراین دوران نقاهت آن خیلی طول نخواهد کشید . از دیگر مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش زمان کاشت دندان
  • کاهش درد و تورم بعد از کاشت دندان
  • دریافت روکش دندان در اولین جلسه و بلافاصله بعد از کاشت
  • بهترین روش برای بیماران سیگاری
  • بهترین روش برای بیماران دیابتی
  • مناسب بیمارانی که عرض استخوان بسیار کمی دارند و به آن‌ها جراحی‌های وسیع پیوند استخوان پیشنهاد شده است.
  • مناسب افرادی که ارتفاع استخوان کمی دارند و به آن‌ها جراحی‌های پیشرفته جابجایی عصب پیشنهاد شده است.
  • بهترین روش برای کسانی که ترس از جراحی کاشت دندان دارند.
  • جلوگیری از تحلیل استخوان بعد از کاشت دندان
  • کاهش خونریزی بعد از کاشت دندان
  • استفاده از غذای طبیعی بلافاصله بعد از کاشت دندان
  • انجام کارهای عادی روزمره بلافاصله بعد از کاشت دندان
  • حفظ لثه بین‌دندانی و درنتیجه ایجاد زیبایی در دندان‌های جلو و جلوگیری از گیر غذایی در دندان‌های عقب

جراحی ایمپلنت دیجیتالی به چه صورت است؟

دندانپزشک با استفاده از شبیه سازی سه بعدی رایانه ای برای بررسی وضعیت استخوان و عصب های بیمار، می تواند با حداقل برش بر روی لثه، درمان را آغاز کند از آنجا که عمل جراحی ایمپلنت دیجیتال با ایجاد کوچکترین برش ممکن همراه است، درد به طور قابل توجهی در مقایسه با جراحی معمولی کمتر است.

در روش دیجیتالی از یک شبیه سازی سه بعدی رایانه ای برای بررسی وضعیت استخوان و لثه ها در طول عمل استفاده می شود. با استفاده از این اطلاعات ، یک دندانپزشک معتبر زیبایی قادر به برنامه ریزی جراحی با حداقل برش خواهد بود. هنگامی که دندنپزشک حداقل برش را برای کاشت ایجاد می کند، دیگر نیازی به بخیه زدن دندان و لثه بیمار نمی باشد. جراحی حداقل برش نیز برای کاهش میزان خونریزی و تورم بعد از جراحی دندان گزینه بسیار مناسبی است. اما برای کاشت ایمپلنت به روش سنتی دندانپزشک نیاز دارد تا لثه را تا انتهای استخوان بریده تا بتواند موقعیت عصب های شما و استخوان ها را را بررسی کند.

چرا ایمپلنت دیجیتال؟

یکی از بهترین مزایای این روش کوتاه شدن مدت زمان جراحی می باشد چرا که بسیاری از افراد به دلیل ترس از جراحی از کاشت ایمپلنت گریزان بودند همین طور کوتاه شدن طول درمان که برای بسیاری انتظار برای بهبودی و قرار دادن روکش بسیار طاقت فرسا بود اما با روش دیجیتال شما در یک جلسه با قرار دادن روکش صاحب دندان خواهید شد البته که با این روش آسیب کمتری به لثه وارد می شود.

لازم است بدانید با روش ایمپلنت دیجیتال به دلیل شکافته نشدن لثه شما درد و تورم کمتری بعد از کاشت دندان خواهید داشت که این موضوع می تواند بسیار خوشایند باشد همین طور خونریزی بعد و در حین کاشت دندان نخواهید داشت. شما بعد از کاشت دندان به روش دیجیتال می توانید کارهای روزانه خود را انجام دهید حتی بلافاصله غذا بخورید بنابراین یکی از دلایل استقبال بیماران از کاشت دندان به روش دیجیتال کمتر شدن دردسر های بعد از کاشت می باشد.البته که در روش سنتی برخی افراد واجد شرایط برای کاشت دندان نبودند و به ناچار باید از روش های دیگر برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته استفاده می کردند اما با پیشرفت علم و تکنولوژی این مشکلات برطرف شد و این روزها کاشت ایمپلنت حتی برای بیماران دیابتی هم امکان پذیر است.

ایمپلنت دیجیتال چقدر زمان می برد؟

دکتر حسن روشن طلب کاشت هر واحد ایمپلنت را زیر سه دقیقه انجام می دهند. بنابراین کاشت ایمپلنت خیلی زودتر از آنچه فکرش را می کنید تمام می شود.

قالب گیری دیجیتالی

در فرایند قالب گیری ایمپلنت دیجیتال دندانپزشک ابتدا با کمک اسکنر تصاویری از محل کاشت می گیرد . در برخی از دستگاه های قالب گیری دیجیتالی کمی پودر دی ‌اکسید تیتانیوم به دندان‌ها پاشیده می‌شود تا اسکن هر دو قوس دندانی انجام شود.در برخی از سیستم‌های قالب گیری نیازی به این کار نیست. معمولاً برای این کار یک دوربین دیجیتالی داخل دهانی وارد دهان بیمار شده و در پیرامون ایمپلنت چرخانده می‌شود. بیشتر قالب گیری های دیجیتالی یک نمایشگر دارند که تصویر را می‌توان روی آن مشاهده کرد.

به علاوه بیشتر سیستم‌های قالب گیری دیجیتالی با کلیک عکس می‌گیرند و تصاویر بدست آمده باید کنار هم قرار بگیرند تا یک تصویر نهایی ایجاد شود .در برخی از سیستم‌ها مانند Lava C.O.S system تنها یک تصویر به دست می‌آید که حاصل استفاده از ویدئوی سه ‌بعدی با پخش هم زمان است که تصاویر زنده را بر روی نمایشگر لمسی می اندازد با تصاویر به دست آمده از این ویدئوی زنده، قالب دیجیتال نهایی به دست می‌آید به گونه ‌ای که لازم نیست داده ‌ها در کنار یکدیگر قرار داده شوند.تقریباً یک و نیم دقیقه طول می‌کشد تا قالب گیری دیجیتالی انجام شود. قالب گیری از دندان مقابل تنها ۴۵ ثانیه زمان می‌برد.

دندانپزشک هنگامی که تصاویر را بر روی نمایشگر مشاهده می‌کند می‌تواند تصویر را بزرگ کرده یا تغییر دهد تا جزییات بهتری از آن مشاهده نماید و خطاهای احتمالی را متوجه شود و اصلاح نماید . پیش ‌از این که تصویر به آزمایشگاه ارسال شود.

نتیجه گیری

ایمپلنت های دیجیتالی تحولی عظیم در صنعت دندانپزشکی بوده و طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. این روش درمان محدودیت سنی خاصی نداشته و همه افراد می توانند برای بهبود سلامت دهان و دندان خود برای انجام کاشت دندان دیجیتالی به گروه دندانپزشکی دکتر روشن طلب مراجعه نمایند.

برای دیدن عکس ها و ویدیوهای بیشتر اینستاگرام ما را دنبال کنید

2 دیدگاه در ”ایمپلنت دیجیتال ومزایای آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X