پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟

پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟ امروزه برای پر کردن و ترمیم دندان‌هایی که دچار پوسیدگی شده‌اند، دو ماده آمالگام یا کامپوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب از بین این دو ماده می‌تواند کمی گیج کننده باشد؛ بویژه برای آمالگام که نام آن کم‌تر به گوش خورده و کم‌تر کسی می‌داند که آمالگام چیست. در ادامه این مطلب قصد داریم تا با تکیه بر جدیدترین اطلاعات پزشکی به مقایسه پرکردن دندان با کامپوزیت و آمالگام پرداخته و به مزایا و معایب هر یک از این مواد پر کردن دندان اشاره کنیم؛ با ما همراه باشید.

چرا پر‌کردن دندان مهم است؟

قبل از پرداختن به مزایا و معایب پر‌کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام، بیایید در مورد اینکه پرکردن دندان چیست و چگونه پوسیدگی و حفره در دهان ایجاد می‌شود صحبت کنیم. پر‌کردن دندان برای جایگزینی پوسیدگی در مینای دندان و بازیابی ظاهر، استحکام و ساختار دندان طراحی شده است. اگرچه مینای دندان قوی ترین بافت بدن شماست، اما در برابر باکتری‌ها حساس است.

پلاک یک ماتریکس طبیعی از مواد معدنی و باکتری است که روی دندان‌ها تشکیل می‌شود. با ایجاد پلاک، باکتری‌ها تجمع می‌یابند. باکتری‌ها نشاسته و قند را می‌خورند، سپس یک محصول جانبی اسیدی ایجاد می‌کنند. اسید مینای دندان را نرم کرده و باعث فرسایش و حساسیت دندانی می‌شود. 

این شرایط باعث می‌شود تا باکتری‌ها بتوانند به آن حمله کرده و حفره ایجاد کنند. در صورت عدم درمان، باکتری‌های مضر، مینا و بافت زیرین را می‌خورند و باعث ایجاد حفره‌های بزرگتر می‌شوند. اگر درمان را سریع شروع نکنید، پوسیدگی می‌تواند به کانال دندان نفوذ کرده و مجبور به درمان ریشه یا کشیدن دندان شوید.

برای پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام، دندانپزشک باکتری‌ها و پوسیدگی‌ها را از بین می‌برد. دندان‌ها را کاملا تمیز می‌کند و برای تقویت یکپارچگی ساختاری دندان، ماده پرکننده دندان (کامپوزیت یا آمالگام) را در سوراخ آماده شده قرار می‌دهد. با پرکردن دندان، می‌توانید از سلامت دهان و دندان مطنئن شده و بیشتر لذت ببرید.

پست و کور دندان چیست؟

پر کننده با کامپوزیت چیست؟

پرکننده‌های کامپوزیتی که به آنها پرکننده‌های کامپوزیت رزینی نیز گفته می‌شود با استفاده از ترکیبات پلیمری مانند پلاستیک و سرامیکی ساخته می‌شوند. در ابتدا، دندانپزشکان قادر به استفاده از پرکننده‌های کامپوزیتی در دندان‌های انتهایی دهان نبودند، زیرا ترکیبات رزین به اندازه کافی قدرت برای کنترل جویدن و آسیاب کردن نداشتند. کامپوزیت به دلیل همرنگ بودن با دندان‌ها فقط برای دندان‌های جلو استفاده می‌شد. اما امروزه، به دلیل پیشرفت‌هایی که در ساخت کامپوزیت انجام شده، دندانپزشکان می‌توانند از کامپوزیت برای پر‌کردن دندان‌های عقبی نیز استفاده کنند. 

چرا برخی از پزشکان از کامپوزیت برای پر‌کردن دندان‌های عقبی استفاده نمی کنند؟

 برخی از پلان‌های دندانی پرکننده‌های کامپوزیت را پوشش نمی دهند، مگر اینکه در دندان‌های جلویی برای بازگرداندن لبخند افراد استفاده شوند. برخی از دندانپزشکان اعتقاد دارند با وجود پیشرفت مواد کامپوزیتی، باز هم دوام زیادی نمی آورند. این مواد به راحتی در اثر جویدن فرسوده می‌شوند. از این رو، دندانپزشکان گزینه قدمی تر و آزمایش شده تری را انتخاب می‌کنند. این پزشکان بین کامپوزیت یا آمالگام، پرکننده نقره ای آمالگام را انتخاب می‌نمایند. 

روکش دندان بعد از عصب کشی الزامی است؟

در این مقاله میخواهیم درباره نیاز به روکش پس از عصب کشی برایتان بگوییم.

ویژگی‌های مثبت استفاده از کامپوزیت 

  • به دلیل همرنگ بودن با دندان‌های فرد در زمان خندیدن یا باز بودن دهان پر‌کردگی‌ها قابل دیدن نیستند. 
  • نیاز به تراشیدن و سوراخ کردن بیش از حد دندان بیمار نیست. به دندان طبیعی آسیب کمتری می‌رسد. 
  • معمولا بعد از پر‌کردن، حساسیت دندانی ایجاد نمی شود. 

معایب استفاده کردن از پر‌کننده کامپوزیت

  • استفاده از کامپوزیت زمان بیشتری برای آماده‌سازی و گذاشتن روی دندان می‌برد.
  • دوام پر‌کننده کامپوزیت زیاد نیست و طی ۵ تا ۸ سال کنده می‌شود. 
  • قیمت بیشتری نسبت به آمالگام دارد. 

حساسیت دندان بعد از روکش و درمان آن

حساسیت دندان بعد از روکش و درمان آن چیست؟

پرکننده آمالگام چیست؟

پرکننده‌های آمالگام با نام پرکننده‌های نقره نیز شناخته می‌شوند. معمولا آمالگام از ترکیب جیوه، مس، قلع و نقره ساخته می‌شود. 

در مقایسه با کامپوزیت، آمالگام دندانی نشان داده که در آزمون زمان پیروز شده است. زیرا می‌تواند مدت زمان زیادی در حدود ده سال و حتی بیشتر بر روی دندان دوام بیاورد. بهترین گزینه برای پر‌کردن حفره‌های واقع در دندان‌های عقبی بین کامپوزیت یا آمالگام می‌توانیم آمالگام را انتخاب کنیم. زیرا این ناحیه دائماً خیس شده و در معرض جویدن و ساییدن قرار می‌گیرد. عوامل دیگری نیز وجود دارند ک آمالگام دندانی را به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کند و آن مقرون به صرفه بوده و نگهداری آسان آن است. تنها عیبی که افراد حس می‌کنند رنگ تیره این ماده است.

رنگ آمالگام، نقره ای است و زمانی که فرد صحبت می‌کند یا دهان خود را باز می‌کند قابل مشاهده است. با این حال، اکثر مردم از آمالگام استفاده می‌کنند، زیرا هزینه کمتری دارد و دیگر نگرانی برای پر‌کردن مجدد طی یک چند سال آینده را ندارند.

ویژگی‌های استفاده از پر‌کننده دندان آمالگام 

  • بیش از ۱۰۰ سال است که از این ماده استفاده می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که روی آن انجام شده یکی از قدیمی ترین و محکمترین مواد برای پر‌کردن دندان است.
  • مقرون به صرفه بوده و ارزان ترین راه برای پر‌کردن حفره‌های دندانی است.
  • پر کردن با آمالگام طول عمر طولانی دارد.
  • قوی و محکم بوده و اگر در دندان‌های انتهایی یا آسیا استفاده شود تا سال‌ها مشکلی پیش نمی آید. 

معایب پر‌کننده آمالگام برای دندان

  • آمالگام به صورت لکه‌های نقره ای بزرگ و قابل توجه روی دندان ظاهر می‌شوند.
  • با گذشت زمان پر‌کننده آمالگام می‌تواند دندان طبیعی را ضعیف کند. به همین دلیل گاهی شاهد شکستن یا دو نیم شدن دندان‌ها هستیم.
  • افرادی که به فلزات حساس هستند ممکن است به این ماده آلرژی نشان دهند.
  • برخی از افراد پس از پر‌کردن با آمالگام دچار حساسیت دندانی می‌شوند.

درمان عفونت دندان روکش شده

درمان عفونت دندان روکش شده امکان پذیر بوده و از این رو مشکلی پیش نمی آید.

کامپوزیت یا آمالگام را برای پر‌کردن دندان انتخاب کنیم؟

انتخاب شما به محل حفره بستگی دارد. اگر حفره در عقب دهان قرار دارد، دندانپزشک شما در وهله اول به شما توصیه می‌کند که آمالگام را انتخاب کنید. اگر حفره در دندان‌های جلویی است، پرکننده‌های کامپوزیت را انتخاب کنید، زیرا هیچ کس دوست ندارند دندان‌های نقره ای داشته باشد.

تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام در چیست؟

برای اینکه بدانید کدام ماده پرکردگی را برای دندان پوسیده خود انتخاب کنید بهتر است که با تفاوت ترمیم با ماده کامپوزیت و آمالگام به صورت خلاصه اطلاعات لازم را کسب کنید.

میزان دوام و ماندگاری

مهمترین تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام در این است که آمالگام نسبت به کامپوزیت‌های دندانی دارای طول عمر بیشتری است. به طوری که طول عمر ماده آمالگام را بین ۱۰ تا ۱۲ سال تخمین زده‌اند، در حالی که کامپوزیت‌ها کمتر از نیمی از این مدت دوام داشته و مقاومت می‌کنند. پس پرکردگی با آمالگام دارای دوام بسیار بالاتری است.

تفاوت در رنگ ظاهری

یکی دیگر از تفاوت‌های ترمیم کامپوزیت و آمالگام در رنگ ظاهری آنها است.  به طوری که آمالگام به دلیل رنگ نقره‌ای یک ماده پرکردنی غیر همرنگ با دندان است. به طوری که رنگ آمالگام بعد از ترمیم و پر کردن دندان، به رنگ تیره و نقره‌ای تبدیل می‌شود. اما کامپوزیت یک ماده همرنگ با دندان است و در صورتی که توسط یک پزشک متخصص و با تجربه به شکل صحیح استفاده شود، تشخیص آن ناحیه پر شده با دندان طبیعی تقریبا غیر ممکن می‌شود.

نوع مواد تشکیل دهنده

مواد تشکیل دهنده آمالگام عمدتا ترکیبی از نقره، نیکل، قلع، روی و جیوه است، اما کامپوزیت از ترکیب نوعی رزین مصنوعی و سیلیکا تشکیل شده است.

مراقبت و نگهداری

از دیگر تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام، دو ماده پر کردنی دندان در این است که کامپوزیت نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارد.

به طوری که رعایت بهداشت دهان و دندان، سبب افزایش میزان دوام و طول عمر کامپوزیت می‌شود.

در غیر این صورت شاهد پوسیدگی و انقباض کامپوزیت در درون دندان خواهید شد. البته بعد از پر کردن دندان با آمالگام باید از خوردن برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها خودداری کنید. 

دوره درمان ترمیم با کامپوزیت و آمالگام

به طور کلی پر کردن دندان با ماده آمالگام نسبت به کامپوزیت سریعتر انجام می‌شود. به طوری که دندان‌پزشک برای کامپوزیت باید مراحل مربوط به آماده‌سازی دندان را جهت مخلوط کردن محلول رزین کامپوزیت با رنگ مناسب باید وقت بیشتری صرف کند. از طرفی دیگر باید این مخلوط را به شکل مناسب در دندان قرار دهد و سپس آن ماده را به دندان متصل کند.

هزینه درمان ترمیم کامپوزیت و آمالگام

به طور کلی هزینه کردن برای حفظ سلامت دندان‌ها یک امر ضروری است اما برخی از روش‌های درمانی پر هزینه‌تر است. در این بین اگر نگران هزینه پر کردن دندان هستید، بهتر است که بدانید هزینه ترمیم با آمالگام نسبت به کامپوزیت بسیار کمتر است. بنابراین استفاده از آمالگام برای پر کردن دندان ارزان‌ترین راه جهت درمان حفره و پوسیدگی دندان‌ها محسوب می‌شود.

مراقبت های بعد از روکش دندان

مراقبت های بعد از روکش دندان شامل چه نکات و مواردی می باشد؟

آمالگام بهتر است یا کامپوزیت؟

یکی از رایج‌ترین سوالات بیماران زمان مراجعه به دندانپزشکی این است که برای ترمیم و پر کردن دندان، کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟ و یا اینکه طول عمر و میزان ماندگاری کدام یک بیشتر است؟ یا اینکه از نظر هزینه کدام یک اقتصادی‌تر و ارزان‌تر است. در این مقاله سعی کردیم به بررسی تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام دو ماده مهم و موثر در دندانپزشکی بپردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای درمان دندان‌های خود داشته باشید.

اما پاسخ مشترک پزشکان نسبت به این سوال که کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟ این است که اگر دندان ترمیمی در معرض دید دیگران قرار دارد، آمالگام شاید گزینه و انتخاب مناسبی برای شما نباشد. اما انتخاب آمالگام به جای کامپوزیت، می‌تواند از نظر هزینه درمانی برای شما گزینه مطلوب باشد. اما هزینه استفاده از کامپوزیت به دلیل اینکه دندانپزشک زمان بیشتری برای آن صرف می‌کند، گرانتر است. پس انتخاب یک روش ترمیم بستگی به شرایط و بودجه شما دارد.

سوالات متداول

مزایای آمالگام در مقابل کامپوزیت چیست؟

این روش در مقایسه با کامپوزیت سخت‌تر آسیب می‌بیند و بسیار مقاوم‌تر است. همچنین خطر پوسیدگی دندان را به‌شدت میان افراد مستعد پوسیدگی کاهش می‌دهد.

طول عمر آمالگام بیشتر است یا کامپوزیت؟

طول عمر آمالگام حدود ۱۰ سال تخمین زده شده است اما طول عمر کامپوزیت چیزی حدود ۵ تا ۸ سال است و در صورت مراقبت مناسب تا ۱۰ سال نیز افزایش می‌یابد.

آمالگام با کامپوزیت چه فرقی دارد؟

ازنظر رنگ کامپوزیت ظاهر طبیعی‌تری دارد و رنگ درخشانی روی دندان به وجود می‌آورد اما آمالگام با دندان همرنگ نیست و ظاهری غیرطبیعی دارد.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم مزایا و معایب هر دو پرکننده‌های دندان و تفاوت ترمیم کامپوزیت و آمالگام را برای شما شرح دهیم. بنابراین با مطالعه آنها می‌توانید به خوبی تصمیم بگیرید که کدام روش درمانی برای حفظ دندان‌های شما مناسب است.

در این بهتر است از مشاوره یک دندانپزشک با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. در صورت مراجعه به کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند خواهید شد و به شما بهترین نوع پرکردگی را معرفی می‌کند. اگر شما می‌خواهید همواره دندان‌های زیبا و مناسب داشته باشید، حداقل شش ماه یکبار باید جهت معاینه توسط این دندانپزشک مراجعه کرده و از پوسیدگی دندان خود جلوگیری کنید.

ویزیت آنلاین و رایگان

امکان طرح سوال و مشکل دندانپزشکی در واتس اپ و دریافت پاسخ

هر دوی این مواد ایمن بوده و در درمان پوسیدگی دندان‌ها شما تاثیرگذارند. دندانپزشک‌تان با در نظر گرفتن شرایط شما و با توجه به عواملی چون محل پوسیدگی و میزان آسیب‌دیدگی دندان و بودجه و ترجیحات شخصی‎تان، مناسب‌ترین ماده پرکننده دندان را به شما پیشنهاد می‌کند. کلینیک تخصصی پاسارگاد در راستای مسئولیت مدنی و پزشکی خود درباره ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان اقدام به راه‌اندازی امکان ویزیت و مکالمه با پزشکان خود را در پیام‌رسان واتس‌اپ مهیا کرده است.

کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد، به صورت آنلاین، اقدام به ویزیت رایگان مراجعانی می کند که نیازمند درمان بوده ولی امکان مراجعه حضوری ندارند. این ویزیت آنلاین، از طریق تماس تصویری یا پیام متنی صورت می‌گیرد. تعدادی از متقاضیان به صورت تخصصی و در یک فضای کاملاً دوستانه توسط دکتر روشن طلب ویزیت و معاینه خواهند شد.

اگر در مورد ترمیم دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره ترمیم برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

5 دیدگاه در ”پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X