مراحل روکش دندان

مراحل روکش دندان چگونه است ؟ آیا این روش عوارضی دارد ؟ در این مطلب با مراحل انجام روکش دندان که یکی از ترمیم های دندانی برای درمان پس از عصب کشی، شکستگی دندان یا درمان زیبایی (اصلاح طرح لبخند) است آشنا می شویم. همچنین به این سوالات پاسخ می دهیم که روکش دندان در چند جلسه انجام می شود، چه مدت طول می کشد و در هر جلسه چه کارهایی انجام می شود.

انجام روکش معمولاً طی دو جلسه انجام می‌شود. در جلسه اول دندان آماده ‌سازی می‌شود، از دندان آماده شده قالبی گرفته می‌شود و سپس روکش موقتی بر روی دندان نصب می‌گردد. مدت زمان لازم برای انجام این کارها 30 دقیقه تا یک ساعت تخمین زده می‌شود. در فاصله زمانی بین دو جلسه، در لابراتوار دندانپزشکی ترمیم ساخته می‌شود. معمولاً برای این کار دو هفته زمان لازم است.

هنگامی که بیمار برای جلسه دوم مراجعه می‌کند، دندانپزشک روکش نهایی را بر روی دندان متصل می‌کند. معمولاً این کار حدود 20 دقیقه طول می‌کشد.

مراحل روکش دندان

مراحل انجام روکش دندان به این ترتیب صورت می گیرد:

1. تزریق بی حسی

پیش از هر کاری دندانپزشک، دندان و لثه اطراف آن را با مواد بی‌ حس کننده، بی‌حس می‌کند. در مواردی که دندان تحت عصب‌ کشی قرار گرفته است، نیازی به بی‌حس کردن آن نیست. با این حال ممکن است دندانپزشک لثه اطراف دندان‌ها را بی ‌حس کند.

2. آماده‌سازی دندان

دندانپزشک، به‌منظور ایجاد محل قرارگیری روکش، بخش بیرونی دندان را تراش می‌دهد. همه پوسیدگی‌ها نیز می‌بایست از میان برداشته شوند. گاهی به‌منظور حمایت و افزایش پایداری روکش، ساختارهای اضافی نیز مورد نیاز می‌باشند. در این موارد، دندان‌پزشک ممکن است هسته دندان را به‌تدریج بازسازی کند تا استحکام افزایش یابد.

درصد تاج دندان (بخشی از دندان که بالای لثه قرار دارد) که در فرآیند روکش کردن تراشیده می‌شود مشخص شد. این مقدار برای دندان‌های جلویی بین 63 تا 73 درصد و برای دندانهای عقبی بین 67 تا 75 درصد است. این مقادیر مربوط به روکش‌های تمام سرامیک و سرامیک با اسکلت فلزی می‌باشد. اما در روکشهای تمام فلزی مانند روکش طلا نیاز کمتری به تراشیدن دندان وجود دارد

در صورتی که دندان می‌شود پوسیده باشد، دندانپزشک باید بخش‌های پوسیده را نیز بتراشد. همچنین تمام بخش‌های پرشدگی دندان یا بخش‌هایی از دندان که نامناسب است باید تخلیه شود. به همین علت گاهی اوقات ممکن است بخش زیادی از دندان برای روکش کردن تراشیده شود.

شکل دندان در افزایش ثبات روکش اهمیت دارد. روکش تنها به کمک چسب دندانپزشکی در جای خود محکم نمی‌شود، بلکه شکل دندان نیز نقش مهمی در ثبات و نگه داشتن روکش در جای خود دارد.

3. قالب‌ گیری از دهان

پس از اینکه آماده ‌سازی دندان تمام شد، دندانپزشک با قالب ‌گیری نسخه ‌ای از دندان‌ها و لثه اطراف آن تهیه می‌کند. قالب ‌گیری دو روش مختلف دارد.

  • قالب ‌گیری سنتی و مرسوم
  • قالب‌گیری اپتیکال
قالب ‌گیری سنتی و مرسوم

دندانپزشک با استفاده از خمیر مخصوصی که به آن مواد قالب‌گیری گفته می‌شود، قالبی از دندان‌ها تهیه می‌کند. برای این کار ابتدا دندان‌ها شسته و کاملاً خشک می‌شوند. سپس رترکشن یا نخ زیر لثه ای با قطر کوچک دور دندان قرار میگیرد تا بافت ها و ساختارهای دیگر را کنار نگه دارد.

معمولاً پس از برداشتن نخ زیر لثه ای، مدتی طول میکشد تا بافت لثه به عقب باز گردد. در این مدت مواد قالب گیری اطراف دندان به اندازه کافی شکل گرفته اند. مقدار کمی مواد قالب گیری روان اطراف دندان مالیده میشود. یک تری با پوتی قالب گیری (مواد بطونه مانند) با غلظت زیاد پر میشود و بر روی دندانها قرار گرفته و همانجا چند دقیقه می ماند. مواد قالب گیری به صورت یک واحد پیوسته به هم در می آیند. هنگامی که قالب از دندانها برداشته میشود، حاوی نسخه ای از دندان آماده شده و دندانهای مجاور آن است. قالب دندانهای فک مقابل نیز باید گرفته شود.

قالب‌گیری اپتیکال

برخی از دندانپزشکان تجهیزاتی برای تهیه قالب اپتیکال دارند. در این فرآیند از دوربین کوچک دستی شبیه به عصا استفاده می شود (دوربین داخل دهانی) و تصویر به دست آمده با کمک نرم افزار به صورت دیجیتالی آنالیز شده و بر اساس آن ترمیم ساخته می‌شود.

قالب دیجیتالی به دو روش ممکن است ساخته شود:

ممکن است با فرمت الکترونیکی به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده شود. سپس در لابراتوار بر اساس آن ترمیم ساخته شده و از لابراتوار به مطب دندانپزشک فرستاده می‌شود. همچنین برخی دندانپزشک ها خودشان دستگاه تراش دندانپزشکی دارند و می‌توانند در مطب ترمیم را آماده نمایند. در این صورت تنها یک جلسه برای کل فرایند درمان کافی است.

4. اتصال روکش موقتی

در مواردی که ترمیم در لابراتوار ساخته می‌شود، باید دو هفته صبر کنید. در این مدت احتمالاً از روکش موقتی برایتان استفاده می‌شود.

دلایل استفاده از روکش موقتی به صورت زیر است:
  • محافظت از دندان‌
  • جلوگیری از جابجایی و انحراف دندان

معمولاً روکش موقتی از پلاستیک یا فلز ساخته می‌شود. روکش موقتی با استفاده از چسب موقتی به دندان چسبانده می‌شود. بنابراین در جلسه بعدی که قرار است روکش اصلی چسبانده شود، این ترمیم به راحتی برداشت می‌شود.

5. انتخاب رنگ روکش

اگر روکش نهایی سطح پورسلین یا چینی داشته باشد، دندانپزشک باید برای آن رنگی کاملاً مشابه رنگ دندان‌های طبیعی خودتان انتخاب کند. برای این منظور دندانپزشک مجموعه پوسته های کوچک شبیه به دندان در رنگهای مختلف از جنس پورسلین دارد که بر اساس رنگ کد گذاری شده اند. به این مجموعه راهنمای رنگ ترمیم دندان گفته می‌شود. هر نمونه بر روی دندان قرار می‌گیرد تا رنگ آن با رنگ دندان‌های مجاور مقایسه شده و بهترین رنگ انتخاب شود.

6. ساختن روکشهای دندانی

با استفاده از مدل ایجاد شده، روکش دندان توسط دندان‌پزشک و یا تکنیسین لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شود.

7. قرارگیری روکش دندان در محل

پس از آماده شدن روکشهای دندانی، دندان‌پزشک آن را روی دندان قرار داده و اگر لازم باشد اصلاحات و تغییرات نهایی انجام می‌پذیرند. سپس ظاهر روکش و نحوه احساس آن در دهان، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اگر شما و همچنین دندان‌پزشک، از ظاهر روکش دندان و نحوه احساس آن رضایت داشتید، با استفاده از سمان روکش در محل خود تثبیت خواهد شد.

عمر روکش دندان چقدر است؟

بیشتر بخوانید

در چه مواردی از روکش دندان استفاده میشود ؟

1- دندانهای تیره، بدرنگ و با شکل های غیر طبیعی .
2-دندان هایی که دیواره های جانبی آن ها از بین رفته باشد.
3-افرادی که عادت به دندان قروچه دارند بعد از عصب کشی باید دنانشان را روکش کنند.
4-دندان هایی که بیش تر حجم دندان را  مواد پرکردگی تشکیل داده.
5-دندان هایی که قرار است به عنوان پایه بریج استفاده شوند.
6-افراد با عضلات جونده بسیار قوی مثل ورزشکاران یا کسانی که عادت به غذاهای سخت دارند .
7- برای جلوگیری ازشکستگی در تخریبات وسیع دندان های عقبی که نقش اصلی در جویدن دارند.

لازم به ذکراست در صورتیکه نسج دندان خوب باشد دندان را روکش نمی‌کنند چرا که روکش های دندانی در کنار مزایاى خود معایبی نیز دارند .

روکش دندان بعد از عصب کشی الزامی است؟

اگر دندان هایتان را اندو کرده اید و به مرحله بعدی درمان فکر میکنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مشکلات روکش دندان

مشکلاتی که می‌تواند در رابطه با روکش دندان ایجاد شود، عبارتند از:

1- واکنش‌های آلرژیک

در موارد بسیار نادر ممکن است واکنش‌های آلرژیک نسبت به فلزات یا مواد مورد استفاده در روکش رخ دهد.

2- حساسیت و ناراحتی دندان

ناراحتی و یا حساسیت دندان هنگامی رخ می‌دهد که اثر مواد بی‌‌حسی دندان از بین می‌رود. اگر دندان روکش‌‌ شده دارای عصب باقی مانده در خود باشد، ممکن است مقداری حساسیت به سرما و گرما داشته باشد. درد یا حساسیت دندان در هنگام جویدن معمولاً بدان معنی است که ارتفاع روکش دندان بیش از حد است و دندانپزشک شما به راحتی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

3– شل شدن، خرد شدن یا افتادن روکش دندان

اگر سمان زیر روکش دندان شسته شود، روکش دندان شل شده و اجازه می‌دهد تا باکتری‌ها درون آن نفوذ کند. در نتیجه دندان روکش شده دچار پوسیدگی می‌شود. گاهی اوقات ممکن است روکش کاملاً پرسلینی خرد شود. اگر خردشدگی روکش اندک باشد، از یک کامپوزیت رزینی می‌توان برای ترمیم خرد شدگی روکش دندان استفاده کرد. در صورت خردشدگی عمده ممکن است روکش نیاز به تعویض داشته باشد.

شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد، احتمال بروز خطرات و عوارض مربوط به روکش دندان را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

چگونه عمر مفید دندان روکش شده را بیشتر کنیم

افزایش عمر مفید دندان روکش‌شده به عواملی چون نوع رژیم غذایی، ترکیب بزاق، میزان استحکام دندان هنگام تشکیل و غلظت فلوراید آب آشامیدنی بستگی دارد. مهم‌ترین نکته در مورد ارتباط رژیم غذایی با عمر مفید دندان روکش‌شده، تعداد دفعات استفاده از کربوهیدرات‌ها یعنی شیرینی‌جات و تنقلات شیرین طی روز است. البته برخی غذاها نیز لزوما شیرین نیست، اما قند پنهان دارد. بدیهی است هرچه تعداد وعده‌های مواد غذایی شیرین در روز بیشتر باشد، دندان بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد.

علائم پوسیدگی دندان زیر روکش

آیا روکش دندان باعث پوسیدگی میشود؟

سوالات شما

از کجا مطمئن شوم که روکش دندانم به خوبی در جای خود قرار گرفته است؟

اگر پس از گذشت یک هفته همچنان در هنگام جویدن غذا مشکل داشتید و یا اینکه درد دندان بعد از روکش پس از یک هفته پایان نیافت، احتمالاً در روند جای‌گذاری روکش دندانتان اشتباهی رخ داده است و برای رفع آن باید مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیراینصورت روکش دندان شما مناسب است.

اگر روکش دندانم بیفتد باید چکار کنم؟

روکش‌های دندان به خودی خود جدا نمی‌شوند اما در صورت بروز یک حادثه و تصادف ممکن است بشکنند و یا بیفتند. در صورت بروز این مشکل باید در اسرع وقت برای جایگزین کردن و تعویض روکش‌ دندان خود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

اگر در مورد روکش دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره روکش دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X