عمر روکش دندان چقدر است؟ افرادی که قصد روکش کردن دندان هایشان را دارند معمولا این سوال برایشان پیش می آید.

روکش دندان یکی از خدمات درمانی دندانپزشکی و به صورت کلاهک یا پوششی است که به منظور رفع بسیاری از مشکلات دندانی و بهبود شکل، ظاهر و اندازه روی دندان قرار داده می شود.

طول عمر روکش دندان به میزان مراقبت فرد از روکش ها، توجه به دستورالعمل های دندانپزشک، مراقبت از دندان ها و رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد.

هر چه بیمار توجه و مراقبت بیشتری از دندان هایش داشته باشد طول عمر مفید روکش ها نیز بیشتر خواهد شد.

این روکش ها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به معرفی آنها پرداخته ایم.

موارد کاربرد روکش دندان

روکش دندان درمانی مناسب و بلند مدت است که کاربردهای متعددی دارد. از جمله موارد کاربرد روکش دندان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • محافظت و بازیابی دندان ضعیف، پوسیده یا شکسته شده
  • محافظت از دندان پس از درمان کانال ریشه یا عصب کشی
  • حمایت از دندان پر شده
  • بهبود ظاهر دندان با پوشاندن رنگ و شکل نامناسب آن
  • کاور کردن ایمپلنت دندانی
  • محافظت از دندان ها در برابر آسیب بیشتر
  • پشتیبانی از پل دندان

تفاوت لمینت و روکش دندان

آیا روکش دندان دائمی است؟

روکش دندان در واقع همان پروتز ثابت دندان است. این نوع پروتز اگرچه از مواد محکم با ماندگاری و طول عمر بالا ساخته می شود اما دائمی نیست.

با توجه به نوع روکش و میزان مراقبت فرد، روکش دندان حدود 5 تا 15 سال عمر مفید دارد. در طول این دوره ممکن است روکش نیاز به ترمیم یا جایگزینی داشته باشد.

انواع روکش های دندان

بیشتر بخوانید

ماندگاری و عمر مفید روکش دندان چقدر است؟

روکش دندان یکی از درمان های دندانپزشکی است که دوام و ماندگاری بالایی دارد. اگرچه در دندانپزشکی نمی توان عمر هیچ چیز را به طور دقیق تعیین کرد، اما روکش های دندان در صورت مراقبت درست حدود 5 تا 15 سال دوام خواهند داشت.

افرادی که از روکش دندان برای بازسازی و ترمیم دندان های خود استفاده می کنند، با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانند طول عمر روکش را تا 20 سال نیز افزایش دهند.

علاوه بر مراقبت و توجه به بهداشت دهان و دندان، شرایط خاص هر فرد بر طول عمر روکش تاثیر دارد. افرادی که محیط دهانشان پوسیدگی ایجاد نمی کند، روکش دندانشان طول عمری بیش از 20 سال دارد.

طول عمر روکش های با جنس های مختلف نیز متفاوت است. به طور کلی سه نوع روکش دندان در بازار موجود است:

  • روکش فلزی (زیرکونیا)
  • روکش سرامیکی
  • روکش PMF (ترکیب سرامیک و فلز)

طول عمر روکش های مختلف به ترتیب از کمترین به بیشترین از این قرار است: روکش فلزی، روکش PMF، روکش سرامیکی.

به عبارت دیگر عمر مفید روکش PMF از روکش فلزی کمتر و از روکش سرامیکی بیشتر است.

روکش های تمام سرامیک

عوامل موثر بر طول عمر مفید روکش دندان

عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی، ترکیب بزاق دهان، مستحکم بودن دندان‌ ها و فلوراید موجود در آب بر طول عمر مفید روکش دندان تاثیر دارند. از طرفی هر اتفاقی که موجب آسیب به دندان طبیعی شود، عمر روکش های دندانی را نیز کاهش می دهد.

مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، شیرینی و قند فراوان به شدت عمر روکش را کاهش می دهند. هرچه مصرف این مواد غذایی بیشتر باشد پوسیدگی دندان ها و روکش ها نیز سریع تر است.

روکش ها نیز مانند دندان ممکن است شکسته یا لب پر شوند. بنابراین دندان های روکش شده نیاز به مراقبت بیشتری دارند. لذا لازم است فرد علاوه بر مسواک زدن دو نوبت در روز، از نخ دندان نیز برای تمیز کردن لبه های روکش استفاده نماید.

همچنین فرد باید از گاز زدن خوراکی های سفت و چسبناک، نوشیدن بیش از حد چای، قهوه و مشروبات الکلی، کشیدن سیگار و قلیان، جویدن ناخن و خوردن یخ خودداری نماید.

اگر در مورد روکش دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره روکش دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

3 دیدگاه در ”عمر روکش دندان چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X