جرم گیری دندان لمینت شده

جرم گیری دندان لمینت شده چگونه انجام می شود؟ در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان جرم گیری بعد از لمینت کردن دندان ها نیاز است که توسط دندانپزشک انجام می شود. یک اشتباه رایج بین اکثر افراد این است که تصور می کنند بعد از لمینت دندان دیگر نیازی به جرم گیری دندان نخواهند داشت. اگرچه لمینت بهترین روش جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می باشد، اما در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی ممکن است مشکلات عدیده ای را برای فرد ایجاد کند. این نگرش نادرست باعث می‌شود که بسیاری از افراد در مراقبت از دندان های لمینت شده خود کوتاهی کنند.

آیا دندان لمینت شده را می توان جرم گیری کرد؟

بیشتر افراد این تصور را دارند که لمینت دندان مانند یک عایق یا حفاظ قوی عمل می کند که دندان ها را از پوسیدگی و خرابی محافظت می کند. اما این یک ذهنیت کاملا اشتباه است. برخی افراد بر مبنای همین باور غلط پس از انجام لمینت نسبت به بهداشت دهان و دندان خود بی تفاوت می شوند. در چنین موقعیتی مطمئنا دندان های لیمنت شده دچار جرم می شوند و برای جلوگیری از پوسیدگی وآسیب به دندان ها فرایند جرمگیری انجام می شود.

مطمئنا جرمگیری دندان های لمینت شده احتیاج به شرایط خاصی دارد که لازم است توسط متخصصان حرفه ای انجام بگیرد. با توجه به این موارد افراد پیش از اینکه دندان شان به این مرحله برسد که نیاز به جرمگیری پیدا کنند لازم است برای مراقبت های مربوط به دهان و دندان ارزش بیشتری قائل شوند، تا به این ترتیب بتوانند از این موضوع جلوگیری کنند. اما در برخی موارد انجام جرمگیری دندان های لمینت شده یک امر اجتناب ناپذیر است.

آیا لمینت به دندان ها آسیب می زند؟

روش های جرم گیری دندان لمینت شده

امروزه، روش های مختلفی جهت جرم گیری دندان لمینت شده وجود دارد. با جرم گیری دندان های لمینت شده، دیگر نگران پوسیدگی و آسیب دیدگی دندان های خود نخواهید بود. از جمله رایج ترین روش هایی که جهت جرم گیری دندان های لمینت شده وجود دارد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بلیچینگ سطح لمینت دندان

بلیچینگ، یکی از روش‌های موثر برای  سفید کردن دندان‌های لمینت شده به شمار می رود و باید قبل بلیچینگ جرم‌گیری انجام شود . در این روش، دندانپزشک یک سری مواد خاص سفید کننده را از پشت روکش بر روی دندان لمینت شده قرار می دهد.  با استفاده از بلیچینگ می توان به راحتی جرم و لکه های تشکیل شده بر روی دندان های لمینت شده را از بین برد. البته قبل از انجام بلیچینگ، بهتر است که با دندانپزشک خود مشورت کنید. بلیچینگ دندان ممکن است برای برخی از افراد مناسب نباشد، به خصوص اگر دندان‌های لمینت شده نیاز به ترمیم داشته باشند. در این صورت، دندانپزشک ممکن است روش‌های دیگری را برای جرم‌گیری و سفید کردن دندان‌های لمینت شده به شما توصیه کند.

  • استفاده از خمیر دندان مخصوص یا پولیش ملایم

یکی دیگر از روش ها جهت جرم گیری دندان های لمینت شده، استفاده از خمیر دندان پولیش ملایم است. این نوع خمیر دندان ممکن است برای سفید کردن  لمینت روی دندان‌ها مناسب باشد، اما برای جرم‌گیری عمیق و پاکسازی پلاک های سخت، کاربردی نخواهد بود. خمیر دندان‌های پولیش ملایم معمولا دارای ترکیبات خاصی هستند که جرم‌ها و لکه‌های سطحی را از روی دندان‌ها از بین می برند. با استفاده منظم از خمیر دندان های پولیش ملایم می‌توانید دندان های لمینت شده خود را درخشان و سفید کنید. به هر حال، قبل از استفاده از هر نوع محصول جهت جرم‌گیری و سفید کردن دندان‌هایی که روکش لمینت دارند ، توصیه می‌شود با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا لمینت دندان باعث بوی بد دهان می شود؟

آیا لمینت دندان باعث بوی بد دهان می شود؟

نکته ی مهم قبل از جرم گیری سطح لمینت

درصورتی‌که دندان های لمینت شده شما در وضعیت نامناسبی باشند، احتمال تعویض کامل روکش دندان توسط دندانپزشک وجود دارد. در این شرایط، جرم گیری دندان لمینت شده برای شما مناسب نمی باشد. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم به ‌محض مشاهده اولین علائم تشکیل جرم یا پلاک های دندانی، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

دلایل تشکیل جرم  دندان های لمینت شده چیست؟

رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ سفیدی دندان‌های لمینت شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر چه روکش لمینت باعث می‌شود دندان‌ها به مراتب سفید‌تر به نظر برسد، اما مواردی هم وجود داشته که باعث کدر شدن آن خواهد شد. مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی های رنگی تاثیر بسیار منفی بر ماندگاری روکش لمینت دارد. در برخی موارد، وجود بقایای مواد غذایی در زیر دندان های روکش شده باعث تجمع جرم و پلاک های دندانی می شود. این امر می تواند در پوسیدگی زودهنگام دندان های لمینت شده نقش مهمی را ایفا نماید. به همین خاطر توصیه می شود که از مصرف طولانی مدت نوشیدنی های رنگی نظیر: چای، قهوه، شراب، نوشابه و… پرهیز نمایید.

افرادی که به صورت منظم قهوه، چای، غذاهای جویدنی سفت و نوشیدنی‌های تیره رنگ مصرف می‌کنند، خیلی زودتر از سایرین باید جهت تعویض روکش اقدام کنند. بنابراین بهتر است تا حد امکان از مصرف این نوع مواد غذایی اجتناب کرد.

تفاوت ارتودنسی با لمینت دندان

تفاوت ارتودنسی با لمینت دندان چیست؟

مراقبت‌ بعد از جرم گیری سطح لمینت دندان

یکی از مهم‌ترین مراحل پس از جرم گیری روی لمینت دندان ، مراقبت‌های بعد از آن است. با رعایت یک سری دستورالعمل ها می توانید به خوبی از دندان های لمینت شده خود مراقبت نمایید. رعایت نکات بهداشت دهان و دندان می تواند عمر استفاده از دندان های لمینت شده را افزایش دهد. پس از جرم‌گیری، دندان‌پزشک احتمالا استفاده از یک خمیردندان با غلظت ملایم را به بیمار توصیه می‌کند. استفاده از این نوع خمیر دندان باعث حذف بقایای مواد غذایی از زیر دندان و جلوگیری از تشکیل جرم و پلاک های دندانی می شود. استفاده از دهانشویه در طول روز بعد از هر وعده غذایی، توصیه می شود.

بعد از جرم گیری از مصرف غذا و نوشیدنی‌هایی که باعث کدر شدن روکش دندان می شوند باید جلوگیری نمود. در صورت مصرف نوشیدنی های رنگی، نیاز است دهان خود را بلافاصله بشویید. استفاده از دهانشویه در این شرایط به شدت توصیه می شود. با رعایت مواردی که در جملات بالا ذکر نمودیم می توانید به مدت طولانی تری از دندان های لمینت شده خود استفاده نمایید.

عوارض جرمگیری نکردن دندان های لمینتی چیست؟

در صورتی که دندان های لمینت شده ی شما دچار جرم شوند و به آن ها توجه ای نکنید و پوسیدگی را در زمان مناسب رفع نکنید مطمئنا دندان شما دچار عفونت خواهد شد. این موضوع ممکن است علاوه به از بین رفتن دندان پوسیده به دندان های مجاور نیز صدمه برساند.

یکی دیگر از عوارض عدم توجه به جرمگیری دندان های لمینت شده در زمان مناسب باعث زردی و تغییر رنگ دندان ها می شود. فراموش نکنید وقتی که به جرمگیری دندان های لمینت شده بی اعتنایی شود ممکن است دندان ها بوی نامطبوعی بگیرند که حتی با استفاده از مسواک هم این بوی بد از بین نرود. دقت داشته باشید لازم است پس از نصب لمینت به سلامت و بهداشت دهان و دندان بیش از گذشته توجه داشته باشید.

راهنمای انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان

چگونه از لمینت دندان در برابر جرم و لکه محافظت کنیم؟

نگهداری از لمینت دندان بسیار ساده است و باید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمولی، آنها را مانند دندان های اصلی خود در نظر بگیرید. معمولاً دندانپزشک استفاده از خمیر دندان فلوراید غیر ساینده را به شما پیشنهاد می کند. برای بررسی عملکرد لمینت و واکنش دهان شما به لمینت باید یک هفته پس از نصب آن به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است با لمینت ها مشکلی نداشته باشید، اما باید پس از یک هفته برای بررسی سلامت دهان و دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر عادت به قروچه یا فشردن دندان های خود دارید، دندانپزشک به شما توصیه می کند که از محافظ دندان استفاده کنید تا از دندان هایتان در برابر گاز گرفتن در هنگام خواب محافظت کنید.

لمینت سرامیکی بدون تراش دندان در رشت

روکش لمینت به عنوان درمان بسیاری از مشکلات دندان در کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد استفاده می شود.

سوالات متداول

چه مدت بعد از لمینت کردن باید جرم گیری کنم؟

انجام این کار مدت زمان مشخصی ندارد. در صورتی که پس از لمینت کردن دندان‌های خود متوجه تغییر رنگ آنها شدید، ممکن است یکی از علل این اتفاق، تشکیل جرم بر روی آنها باشد. در چنین شرایطی بهتر است به مطب مراجعه کنید تا اگر علت این تغییر رنگ وجود جرم باید، جرم گیری در صورت امکان انجام شود. همچنین با انجام چکاپ‌های 6 ماهه نیز دندانپزشک به شما زمان‌های لازم برای انجام این درمان را اعلام خواهد کرد.

آیا لمینت دندان را می‌توان پولیش کرد؟

بله. امکان پالیش کردن لمینت وجود دارد، اما این کار باید با احتیاط و دقت انجام شود تا سطح آن خراش داده نشود و آسیبی نبیند. پالیش کردن به تمیز، صاف و براق شدن آن کمک می‌کند، اما در صورتی که این کار با بی‌دقتی انجام شود و سطح آن خراش داده شود، شرایط مناسبی برای تجمع جرم بر روی آن فراهم خواهد شد.

آیا می‌توانم از خمیر دندان پولیش برای جرم گیری لمینت استفاده کنم؟

خیر. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم توصیه می‌شود که از هیچ‌گونه مواد حاوی ذرات ساینده برای انجام این کار استفاده نکنید. انجام درمان‌های لازم و اصولی را به دندانپزشک خود بسپارید.

آیا جرم گیری دندان لمینت شده سبب سفید شدن دندان‌ها می‌شود؟

بله. به این دلیل که خود جرم رنگ دارد، با از بین بردن آن، رنگ اصلی لمینت‌ها نمایان می‌شود و باعث سفیدتر دیده شدن آنها می‌شود. البته نباید همیشه انتظار داشت رنگ آن همانند رنگ روز اول شود.

کلام پایانی

در این مقاله سعی نمودیم تا اطلاعات مفید و جامعی را در رابطه با موضوع جرم گیری دندان لمینت شده در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. جرم گیری دندان های لمینت شده، فرایند مخصوص به خود را دارد. دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان های شما تصمیم خواهد گرفت که از کدام شیوه درمانی جهت رفع مشکل استفاده نماید. بلیچینگ دندان، یکی از کم هزینه ترین و ساده ترین روش هایی است که در این زمینه توصیه می شود. در صورت بروز شرایط حاد، نیاز است که جهت تعویض کامل روکش لمینت اقدام نمود. به هر حال، تصمیم گیری در رابطه با انتخاب بهترین شیوه درمان به نظر و صلاحدید دندانپزشک بستگی دارد. برخی افراد تنها با انجام یک جرم گیری ساده، مشکلشان حل می شود، اما در برخی شرایط نیاز است که از روش های دیگر درمانی استفاده نمود.

اگر در مورد لمینت دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره لمینت دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

دریافت نوبت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X