ایمپلنت بدون جراحی

ایمپلنت بدون جراحی زیر یک دقیقه در رشت توسط دکتر حسن روشن طلب انجام می شود. ایمپلنت بدون جراحی یک روش جدید برای کاشت دندان است که در آن پایه ایمپلنت بدون برش زدن لثه، خونریزی و بخیه زدن کاشته می شود. لابد می پرسید چگونه؟ مگر می شود بدون تیغ و برش لثه و درد و خونریزی و در زیر یک دقیقه ، پایه ایمپلنت در دهان کاشته شود؟ باید بگویم که بله. دنیای امروز ما آنقدر پیشرفت کرده که دیگر هیچ چیز دور از ذهن نیست. علم دندانپزشکی هم با چنان سرعتی در حال پیشرفت است که فرصت نمی کنیم از همه پیشرفت های جدید آن باخبر شویم.

اما خبر خوب اینکه تکنولوژی دیجیتال این امکان را فراهم کرده که بتوانیم کاشت ایمپلنت فوری یا ایمپلنت بدون برش زدن لثه را به راحتی و در کمترین زمان ممکن انجام دهیم. در این روش سرعت بهبودی نسبت به روش‌های قبلی خیلی بیشتر است. در این مقاله با من همراه باشید تا در مورد روش‌های ایمپلنت دندان بدون جراحی، شرایط لازم برای ایمپلنت بدون جراحی و مزایای آن آشنا شوید.

ایمپلنت بدون جراحی

روش ایمپلنت بدون جراحی، همان ایمپلنت پانچ است که اصطلاحا به آن فلپ لس گفته می شود . در این روش دکتر روشن طلب ابتدا از وضعیت اناتومیک استخوان زیرین اطلاع کافی کسب می کند. برای این منظور انجام سی بی سی تی ضروری است در صورتیکه وضع استخوان در نمای رادیوگرافی مناسب باشد و نیاز به پیوند استخوان و اعمال اضافی مانند اکسپنشن استخوان نباشد از روش فلپ لس می توان استفاده کرد.

در این روش محل قرار گیری ایمپلنت دندانی با یک وسیله مخصوص به اندازه قطر ایمپلنت پانچ می شود و از همان ناحیه ایمپلنت دندان قرار داده می شود. از مزایای این روش ورم کمتر و عدم برش در ناحیه و کاهش تحلیل استخوان است. باید توجه داشت در همه شرایط این روش توصیه نمی شود و در صورت کاربرد نامناسب می تواند عوارضی مانند سوراخ شدن و پرفوراسیون استخوان ایجاد کند. این جراحی با کمترین میزان درد و خونریزی همراه است.

روش انجام ایمپلنت بدون جراحی

ایمپلنت بدون جراحی یک نوع کاشت ایمپلنت دندان است، که در آن لثه برش زده نمی شود و در نتیجه بخیه کردن نیز ندارد. این عمل فقط در صورتی امکان پذیر است که استخوان به اندازه کافی موجود باشد تا دندانپزشک دید مستقیم داشته باشد و بتواند ایمپلنت دندان را جایگذاری کند. این عمل با استفاده از surgical guide و بدون خونریزی و درد انجام می شود و به دو صورت در بین عموم مطرح است :

  1. 1. کاشت دندان به روش پانچ

در روش ایمپلنت پانچی که به آن ایمپلنت فوری یا ایمپلنت فلپ لس (flapless) هم می گویند دکتر روشن طلب ابتدا به کمک بی حسی موضعی، دهان و لثه شما را بی حس می کند و بدون اینکه لثه را برش دهد، با دستگاه های مخصوص پانچ، که سرهایی با اندازه های متفاوت دارد، در محل مورد نظر، سوراخی با عمق لازم برای کاشت دندان ایجاد می کند سپس پایه ایمپلنت دندان درون آن قرار می‌گیرد.

ایجاد این سوراخ هیچ گونه درد و خونریزی ای ندارد و استفاده از این روش برای افرادی که می‌خواهند کاشت ایمپلنت بدون درد و جراحی داشته باشند و در مدت زمان کمتری بهبودی یابند بسیار مناسب است.

مزیت این روش نسبت به ایمپلنت معمولی این است که با این روش استخوان فک به پایه ایمپلنت زودتر جوش می خورد و روند بهبودی سریع تر است زیرا بافت های دهان کمتر آسیب می بینند.

اگر بیمار دندانی را کشیده و ریشه دندان سالم باشد وهم چنین شرایط استخوان و لثه به لحاظ استحکام و ضخامت کافی را داشته باشد، دکتر روشن طلب میتواند از این روش برای قراردادن ایمپلنت استفاده کند. ولی اگر لثه یا استخوان فک تحلیل رفته باشد بیمار نیاز به پیوند لثه یا استخوان دارد و کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان نیاز به بررسی های بیشتر دارد تا اگر امکان کاشت وجود داشته باشد در همان جلسه کاشت دندان انجام شود و اگر خیر، کاشت ایمپلنت سه ماه بعد از کشیدن دندان موکول شود.

2. کاشت دندان به روش لیزر

دراین روش از ایمپلنت، تصویری سه بعدی از ساختار دندان ها و استخوان فک و رشته های عصبی گرفته می شود و دندان پزشک باتوجه به آن محل کاشت دندان جدید را مشخص و برای ایجاد حفره از لیزر استفاده می کند. مهمترین مساله در استفاده از این روش مهارت دندانپزشک است. دندانپزشک باید آنقدر مهارت داشته باشد که محل مناسب برای استفاده از اشعه لیزر و قرار گرفتن پایه را پیدا کند.

در این روش که با استفاده از اشعه لیزر انجام می‌شود، میزان جراحت برای کاشت ایمپلنت دندان به حداقل می‌رسد به علاوه، بافت های دیگر هم کمتر آسیب می‌بینند. از لیزر در مراحل مختلف کاشت دندان استفاده می شود. در مرحله اولیه، می توان با لیزر، شکاف مورد نظر را ایجاد کرد و هم در مرحله بعدی می توان بافت ایجاد شده روی ایمپلنت را برداشته و عملیات کاشت را ادامه داد. در نتیجه، خونریزی و درد کمتر و امکان بهبودی سریع‌تر است.

ایمپلنت دندان برای استخوان کم عرض و ضخامت

شرایط لازم برای ایمپلنت دندان بدون جراحی زیر یک دقیقه

اگر قصد انجام ایمپلنت را داشته باشید ابتدا با دکتر روشن طلب ویزیت می شوید. دکتر روشن طلب با بررسی سی تی اسکن از فک و لثه تان تصمیم می گیرد که این کار برای شما مناسب است یا خیر. دو شرط زیر جهت انجام ایمپلنت دندان بدون جراحی زیر یک دقیقه لازم است:

1- داشتن بافت استخوان سخت و محکم

اگر می خواهید از روش پانچ برای کاشت ایمپلنت استفاده کنید مهمترین شرط این است که تراکم استخوان خوبی داشته باشید. با بررسی اسکن های دهان و دندان، دکتر حسن روشن طلب متوجه می شود که فک شما استخوان محکم و کافی برای انجام این عمل دارد یا نه. اگر به دلیل افزایش سن یا تحلیل استخوان، قطر و عرض استخوان فک کم باشد انجام این روش برای شما امکان ندارد و ابتدا باید عمل پیوند استخوان انجام دهید و کاشت ایمپلنت دندان شما با جراحی همراه خواهد بود.

2- کیفیت بافت لثه

دکتر حسن روشن طلب پس از بررسی استحکام استخوان فک به سراغ معاینه لثه می رود. او مطمئن می شود که لثه شما برای انجام ایمپلنت دندان بدون جراحی مناسب است یا خیر. در صورتی که بافت لثه شما مقاومت لازم را نداشته باشد نیازمند پیوند بافت لثه خواهید بود.

پیوند استخوان در کاشت ایمپلنت

بیشتر بخوانید

چه افرادی می توانند ایمپلنت دندان بدون جراحی را انجام دهند؟

برای درمان ایمپلنت بدون جراحی، لازم است تا بیمار دارای لثه سلامتی باشد و حجم و مقدار کافی از استخوان فک را نیز داشته باشد. این نکته مهم به این دلیل است که جراح برشی در لثه ایجاد نمی کند و بدین ترتیب دید کافی به استخوان وجود ندارد. با تمام این حرف ها، دکتر حسن روشن طلب بهترین و مناسب ترین روش را برای بیمار انتخاب می کند. این روش درمانی می تواند گزینه بسیار مناسبی برای افراد سیگاری، بیماران دیابتی، افرادی که منع عمل جراحی دارند و حتی کسانی که ترس از جراحی دارند، باشد.
بنابراین برای استفاده از این روش شرایط زیر باید وجود داشته باشند:

  1. مهارت ایمپلنتولوژیست
  2. وجود سلامت کافی لثه و دندان های مجاور در بیمار
  3. وجود تراکم استخوان کافی و عدم نیاز به انجام پیوند استخوان

توجه

اگر نسبت به جراحی و خونریزی حس خوبی ندارید و آستانه تحمل پایینی دارید یا برای انجام جراحی زمان محدودی دارید، به علت بیماری قلب یا فشار خون از جراحی ایمپلنت اجتناب می کنید و در عین حال ضخامت و قطر استخوان خوبی دارید، شما کاندید خوبی برای انجام ایمپلنت به روش پانچ هستید

ایمپلنت در افراد سیگاری

آیا عمل کاشت ایمپلنت برای سیگاری ها امکان پذیر و موفقیت آمیز است؟

در چه مواردی نمی توان ایمپلنت بدون جراحی را استفاده کرد؟

اگر شرایط زیر وجود داشته باشند، نمی توان درمان را به کمک این روش انجام داد و باید از جراحی باز ایمپلنت کمک گرفت. این شرایط عبارتند از:

  1. بیمار بافت لثه سلامتی ندارد و به ترمیم بافت لثه و پیوند نیاز دارد.
  2. بیمار تراکم استخوان کافی نداشته باشد و نیاز به پیوند استخوان فک داشته باشد.
  3. بیمار با مشکلات سینوسی رو به رو است و لازم است تا کف سینوس بالا برده شود.

مراحل ایمپلنت بدون جراحی زیر یک دقیقه توسط دکتر روشن طلب

مراحل این روش درمانی به صورت زیر می باشد:

  1. مشاوره با دکتر حسن روشن طلب
    در ابتدا باید بادکتر روشن طلب مشورت داشته باشید. در این جلسه ایشان به طور کامل معاینات بالینی و بررسی عکس ها و اسکن های مربوطه را انجام خواهند داد. در کلینیک دندانپزشکی دکتر روشن طلب، با استفاده از پروتکل های خاص، بهترین روش درمانی برای بیمار در نظر گرفته می شود.
  2. تهیه مدل از بافت سخت و نرم بیمار
    در این مرحله با کمک CBCT یا اسکن سه بعدی، اطلاعاتی از بافت سخت بیمار به دست می آید. در ادامه با بررسی تمامی فایل ها از بافت سخت و نرم بیمار یک مدل سه بعدی تهیه شده تا موقعیت و زاویه دقیق ایمپلنت مشخص گردد. در صورت فراهم بودن تمامی شرایط، ایمپلنت بدون جراحی شروع می شود.
  3. ایجاد سوراخ در بافت لثه
    در این مرحله بدون اینکه نیازی به برش لثه وجود داشته باشد، به کمک عمل دریلینگ یک سوراخ بسیار کوچک روی بافت لثه ایجاد می گردد و ایمپلنت درون آن قرار می گیرد. در ادامه باید مدت زمانی برای جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک سپری شود.
  4. قرار دادن تاج دائمی
    پس از اینکه استخوان فک با پایه ایمپلنت جوش خورد، متخصص پروتز در کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد تاج دندان دائمی را روی آن قرار می دهد.

ایمپلنت بیماران دیابتی

مزایای ایمپلنت بدون جراحی

کاشت ایمپلنت بدون جراحی نسبت به روش معمولی می تواند مزیت ها و فوایدی به همراه داشته باشد که عبارتند از:

  1. دوره درمانی کوتاه تری با استفاده از این روش پشت سر گذاشته می شود.
  2. زمان کاشت در این روش زیر یک دقیقه است.
  3. به جهت اینکه به برش و بخیه نیازی نمی باشد، دوران بهبودی و نقاهت سریع تر است.
  4. التهاب و تورم بعد از جراحی بسیار محدود خواهد بود.
  5. درد و خونریزی به میزان قابل توجهی کمتر از روش دیگر کاشت ایمپلنت هستند.
  6. در این روش این امکان وجود دارد که بلافاصله بعد از قرار دادن پایه ایمپلنت، روکش روی آن قرار داده شود. افرادی که حساسیت بسیار زیادی روی زیبایی خود دارند، بیشتر تمایل به استفاده از ایمپلنت بدون جراحی دارند.
  7. این روش به جراحی مجددی نیاز ندارد.
  8. احتمال تحلیل استخوان در این روش بسیار کاهش پیدا می کند.
  9. برای تثبیت و محکم کردن دندان لق شده جلو انتخاب مناسبی است.

معایب ایمپلنت بدون جراحی

با وجود اینکه این روش درمانی، مزیت های زیادی به دنبال دارد، اما موارد زیر را می توانیم بخشی از معایب این روش درمانی در نظر بگیریم:

  1. استفاده از این روش در موارد زیاد ممکن نیست.
  2. حتما باید دندان های کناری سلامت کافی داشته باشند تا بتوان از این روش درمانی استفاده کرد.
  3. در صورت عدم تخصص کافی دندانپزشک در کاشت دندان امکان آسیب رسیدن به دیواره استخوان فک وجود دارد.
  4. امکان پیوند استخوان و بافت لثه در این روش وجود ندارد.

هزینه ایمپلنت بدون جراحی زیر یک دقیقه

موارد متعددی سبب تعیین هزینه کاشت ایمپلنت بدون جراحی می شوند. مواردی از جمله، نوع ایمپلنت، تعداد دندان های تحت درمان و .. بر قیمت نهایی این روش درمانی تاثیر گذار هستند. با این حال، با توجه به اینکه این جراحی سریع تر و راحت تر صورت می گیرد، می توان گفت که شاید هزینه کمتری نسبت به کاشت ایمپلنت معمولی داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر بهتر است تا برای مشاوره با دکتر روشن طلب، با کلینیک دیجیتال پاسارگاد تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان بدون جراحی

اگر می خواهید که کاشت ایمپلنت دندان شما با مشکلی رو به رو نشود، لازم است تا مراقبت ها و نکاتی را رعایت کنید که عبارتند از:

  1. تمام نکات بیان شده توسط دکتر حسن روشن طلب را به طور کامل انجام دهید.
  2. با وجود اینکه احتمال بروز التهاب در این روش بسیار کم است، اما بهتر است تا در روز اول بعد از جراحی، حدود 15 دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید.
  3. 48 ساعت پس از جراحی برای کاهش درد و تورم از کمپرس گرم استفاده کنید.
  4. توجه زیادی به بهداشت دهان و دندان خود داشته باشید. اطراف پایه ایمپلنت خود را کاملا تمیز نگه دارید. برای اینکار می توانید از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده کنید، اما تا 5 روز مسواک زدن توصیه نمی شود.
  5. تا بهبودی خود غذاهای نرم مصرف کنید.
  6. برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید.
  7. حداقل تا 5 روز از سیگار کشیدن و استعمال دخانیات بپرهیزید.
  8. در صورت احساس هرگونه مشکل حتما با کلینیک پاسارگاد تماس بگیرید.

مراقبت های لازم بعد از ایمپلنت دندان

کلام آخر

با وجود تمام مزیت ها و فوایدی که ایمپلنت بدون جراحی دارد و در مقاله مطالعه نمودید، اما باید بدانید که این کار به مهارت و دقت بسیار زیادی نیاز دارد. بنابراین باید توسط یک ایمپلنتولوژیستی که تجربه و مهارت کافی در درمان را دارد، انجام شود. با این کار شما می توانید با اطمینان خاطر درمان خود را بدون عوارض و مشکلات بعد از درمان انجام دهید.

چنانچه سوال یا نظری داشتید می توانید در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید یا برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

شماره تماس : 01332123208 – 01332123209

اینستاگرام دکتر روشن طلب

5 دیدگاه در ”ایمپلنت بدون جراحی زیر یک دقیقه در رشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X