انواع لمینت سرامیکی و مزایا و معایب آن

انواع لمینت سرامیکی و مزایا و معایب آن چیست؟ شکستگی، لب پریدگی، تغییر رنگ و فاصله های بین دندانی، همه از مشکلاتی هستند که میتوانند زیبایی دندانها و لبخند شما را تحت تاثیر قرار دهند. اگر شما هم از این مشکلات رنج میبرید، حتما به فکر راه درمان بوده اید. لمینت سرامیکی یکی از متدهای مدرن دندانپزشکی زیبایی است که اعتماد به نفس و لبخند زیبای شما را فورا بازمیگرداند. لمینت سرامیکی معروف ترین نوع لمینیت میباشد و در این مقاله ضمن صحبت درباره لمینت سرامیکی دندان به این سوالات پاسخ خواهیم داد:

لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت سرامیکی مشهورترین و بهترین نوع لمینت دندان میباشد تاجایی که اگر کمی با این روش اصلاح طرح لبخند آشنایی داشته باشید، ممکن است آن را تنها مدل لمینت دندان تصور کنید. لمینت سرامیکی یا پرسلین ونیر (porcelain veneer) یک‌ ماده سرامیکی‌ بسیار نازک می باشد که بر روی سطح دندان ها نصب می شود. برای اینکه ظاهر دندانها خیلی زمخت و نافرم نشود، دندانپزشک ناگزیر است که در این روش مقداری از مینای دندان بیمار را بتراشد. این مقدار چیزی حدود 0/3 تا 0/5 میلی متر است.

مراحل ساخت لمینت سرامیکی دندان به این صورت میباشد که دندانپزشک دندان های بیمار را قالب می‌گیرد و قالب را به لابراتوار ارسال می‌کند. در لابراتوار لمینت دندان طبق دندان های فرد ساخته می شود و جهت نصب به مطب دندانپزشک ارسال می گردد. دندانپزشک نیز لمینت های ساخته شده را بر روی دندان های فرد نصب می‌کند. ضخامت این لمینت های سرامیکی حدود ۵ و یا ۶ میلیمتر می باشد. سپس دندانپزشک این روکش ها را توسط باند رزینی به دندان ها نصب می‌ کند.

ترمیم دندان شکسته | روش ها و مراحل درمان

در این مقاله روش های ترمیم شکستگی دندان را بررسی می کنیم.

انواع لمینت سرامیکی دندان

لمینت دندان سرامیکی بر حسب تکنیکی که دندانپزشک پیاده سازی میکند و متریالی که در ساخت آن به کار میرود متفاوت است. متریال سازنده نیز یکی دیگر از وجه های تمایز انواع لمینت سرامیکی است. شاید تصور کنید که تمام لمینت های سرامیکی دندان از جنس سرامیک ساخته شده اند اما خوب است بدانید که مواد مختلفی از جنس سرامیک هستند که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار میگیرند. رایج ترین انواع لمینت سرامیکی عبارتند از:

لمینت سرامیکی IPS Empress:

این نوع لمینت را در کوره طبق قالب دندان های بیمار فرم‌ می دهند. لمینت دندان IPS را High pressed ceramic نیز نام گذاری می‌کنند. این نوع لمینت سرامیکی بسیار پرطرفدار می‌ باشد و افراد زیادی تمایل به استفاده از این روش را دارند، زیرا طول عمر و تنوع رنگ بسیار بالایی دارد.

لمینت ایمکس (E-MAX):

لمینت ایمکس یکی از بهترین و قوی ترین انواع پرسلین ونیر میباشد که به دلیل جنس بسیار محکم آن به حداقل تراش مینای دندان نیاز دارد. لمینت سرامیکی ایمکس با وجود استحکام بالا، بسیار ظریف است و شفافیت و زیبایی خارق العاده ای دارد.

سيستم لمینت برليانس:

این نوع از پرسلین ونیر نیز بسیار استقامت بالایی دارد و میتوان آن را به صورت پوسته های بسیار نازک درست کرد. مقاوم ترین نوع لمینت دندان تا کنون این مدل بوده است. لمینت سرامیکی برلیانس علاوه بر جنس محکم، نیازی به تراش دندان ندارد، مگر اینکه دندانپزشک قصد تغییر شکل فرم دندان و کوتاه کردن آن را داشته باشد. با تمام این مزایا، قیمت بالای این نوع لمینیت، دور از انتظار نیست.

لمینت سرامیکی CAD-CAM:

در این مدل که طی یک جلسه ساخته می شود از یک بلوک سرامیکی استفاده می شود. از لمینت سرامیکی CAD-CAM به دلیل رنگ نامناسب آن زیاد استفاده نمی شود.

بیس آلومینا و زیرکونیا:

در این نوع از ونیر پرسلین از اکسید زیرکونیوم استفاده می شود. این ماده را بر روی یک قالب گچی تعبیه می‌کنند و سپس در کوره قرار میدهند. لمینت دندان زیرکونیا دارای استحکام بالایی می‌باشد، اما به علت نصب سخت آن بر روی دندان کمتر پزشکی از آن استفاده می‌کند.

لمینت سرامیکی لومينيرز:

لومینیرز یک روکش بسیار نازک و شفاف تر از لمینت دندان معمولی است در این مدل نیاز به تراش نیست و از استقامت بالایی نیز این نوع لمینت برخوردار است.

لمینت سرامیکی فلدسپاتیک:

این نوع لمینت از سرامیک فلدسپاتیک ساخته شده است و توسط پودر گذاری در لابراتوار و افراد متخصص آن را انجام‌ می دهند.

سيستم كاد كام:

در این روش با تراش یک بلوک سرامیکی، لمینت سرامیکی تولید می شود.

آیا روکش دندان همان لمینت است؟

اکثر افراد تصور می‌کنند روکش دندان و لمینت دندان با یکدیگر تفاوتی ندارند.

پرسلین ونیر چه مشکلاتی را برطرف میکند؟

از لمینت سرامیکی بیشتر برای افرادی که شکل ظاهری دندان هایشان مشکل دارد استفاده می‌شود. این شکل ظاهری نامناسب شامل شکستگی، کج بودن دندان، بد رنگی، ترک خوردگی، نامرتبی، وجود شکاف های بین دندانی و … می باشد که سبب ایجاد حس ناخوشایند در فرد می شود. افراد از این روش برای پوشاندن این عیب ها استفاده می‌کنند. با استفاده از انواع لمینت سرامیکی می توان شکل ظاهری زیبا و جذابی به دندان ها داد. با داشتن دندانهای زیبا لبخند شما نیز جذاب می شود و دیگر مجبور نیستید که لبخند خود را پنهان کنید. درواقع نصب لمینت سرامیکی پلی به سوی بازگرداندن لبخند زیبا و اعتماد به نفس از دست رفته شماست.

مزایای لمینت سرامیکی

  • در لمینت سرامیکی‌، رنگ دندان ها خیلی کم دچار تغییر میشود. اگر فرد به صورت روتین و مستمر از مسواک و نخ دندان استفاده کند، پرسلین ونیر کمتر دچار تغییر رنگ‌ می شود.
  • مقاومت و دوام لمینت دندان سرامیکی بسیار بالا می باشد. با وجود ضخامت کمی که دارد اما مقاومت بیشتری نسبت به نوع لمینت کامپوزیتی دارد.
  • نصب پرسلین ونیر بسیار راحت و آسان می باشد و برای نصب آن مشکلی به وجود نمی آید.
  • ظاهر طبیعی آن باعث می شود اکثر افراد طرفدار این مدل باشند.
  • از لمینت سرامیکی برای اصلاح دندان هایی که پوسیدگی دارند استفاده می شود و میتوان از آن برای ترمیم پوسیدگی‌ کرد.

عوارض نصب لمینت دندان سرامیکی

لمینت دندان سرامیکی با تمام مزایا و نکات مثبتی که دارد، عوارضی هم دارد که باید پیش از نصب این روکش، با آنها آشنا شوید. مهم ترین عوارض آن عبارتند از:

  • این روش برگشت پذیر نیست: یکی از عوارض لمینت سرامیکی تراشیده شدن دندان ها می باشد. برای نصب این نوع لمینت باید مینای دندان تراش بخورد و سپس نصب انجام گیرد. مینای تراش خورده دیگر باز نمی‌ گردد و جبران نمی شود پس در هنگام تراش آن دندانپزشک باید تمام دقت خود را به کار گیرد تا به دندان آسیب جدی وارد نکند.
  • حساسیت دندان ها: حساسیت بعد از نصب نیز یکی دیگر از عوارض این روش می باشد. به علت تراش خوردن دندان ممکن است تا حدودی دندان ها به گرما و سرما حساس شوند، بنابراین ممکن است در روز های ابتدایی، هنگام مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های گرم و سرد کمی اذیت شوید.
  • عدم تطابق رنگ لمینت سرامیکی با سایر دندان ها: ممکن است رنگ لمینیت دقیقا با رنگ سایر دندان ها یکسان نباشد. همچنین، رنگ روکش پس از قرار گرفتن در جای خود قابل تغییر نیست، پس بهتر است پیش از انتخاب رنگ لمینت دندان، با دندانپزشک خود مشورت کنید و بهترین رنگ را انتخاب کنید.
  • لق شدن و افتادن لمینت سرامیکی دندان: اگرچه این مورد بسیار نادر است، اما ممکن است لمینت دندان سرامیکی در اثر جویدن ناخن و اجسام سخت از جای خود کنده شده و جدا شود. البته درصورتی که از یک دندانپزشک زیبایی-ترمیمی خوب و از برندهای معتبر و باکیفیت استفاده کنید و از روکش های دندان خود برای باز کردن و جویدن اجسام استفاده نکنید، احتمال لق شدن و افتادن آن، به صفر میرسد.

بستن فاصله بین دندان ها

با ما در کلینیک دکتر روشن طلب همراه باشید تا نگاهی به این مشکل و راه‌های برطرف ساختن آن داشته باشیم.

چه افرادی برای درمان لمینت سرامیکی واجد شرایط هستند؟

با اینکه بیشتر افراد میتوانند از انواع لمینت ها برای ترمیم سطح دندان های خود استفاده کنند، اما تمام افراد کاندید مناسبی برای انجام این روش نیستند. حالا چطور بفهمیم که آیا ما کاندید مناسبی برای اجرای پرسلین ونیر هستیم یا خیر؟ اگر شما یکی از شرایط زیر را داشته باشید، لمینت سرامیکی دندان برای شما گزینه مناسبی خواهد بود:

  • دندان های شکسته یا ترک خورده دارید
  • شکاف در دندانهای شما دیده می شود
  • کجی دندان جزئی دارید
  • دندان های زرد یا تغییر رنگ داده شده دارید
  • دندان های نامرتب یا فرو رفته در هم دارید
  • دندان های شما هم تراز نیستند

توجه داشته باشید که یک کاندیدای پرسلین ونیر ایده‌آل باید مینای دندان سالمی داشته باشد، زیرا همان طور که گفتیم دندانپزشک معمولاً مقدار کمی از مینای دندان را برمی‌دارد، سلامت لثه و سلامت کلی دندان‌ها نیز یکی دیگر از شروط اصلی و ضروری برای انجالم لمینت دندان میباشد.

چه افرادی نمیتوانند از پرسلین ونیر استفاده کنند؟

اگر شما جزء افراد زیر هستید، لمینت سرامیکی گزینه مناسبی برای شما نیست:

  • این درمان برای افرادی که مینای دندان نازکی دارند روشی مناسب نمی باشد. زیرا در این روش مینای دندان تا حدودی تراش می‌خورد.
  • افرادی که دارای دندان هایی با پر شدگی بزرگ و زیاد هستند نیز کیس مناسبی برای انجام لمینت سرامیکی نمی باشند.
  • بیمارانی که دندان های ضعیف، دندان هایی که ترک های بزرگ و عمیق دارند نیز بهتر است پرسلین ونیر انجام ندهند.
  • اگر فردی دندان قروچه به صورت ناخودآگاه انجام‌ می دهد، کیس مناسبی برای انجام لمینت نمی باشد.
  • افرادی که دچار پوسیدگی دندان هستند، باید ابتدا با کمک روش های دیگری نظیر عصب کشی و پر کردن، این مشکل را حل کنند و سپس برای ترمیم ظاهر دندان، لمینت سرامیکی نصب کنند.

نکاتی که باید قبل از لمینت سرامیکی دندان بدانید

همه افراد نمیتوانند از این درمان استفاده نمایند زیرا برای انجام آن باید شرایط جسمی خاصی داشته باشید. در این بخش میخواهیم شرایط مورد نیاز برای اجرای این درمان و اتفاقات محتمل بعد از آن را به شما بگوییم:

  • سالم بودن لثه: پیش از انجام این روش اصلاح طرح لبخند باید تمام پوسیدگی ها و بیماری های مربوط به لثه درمان شوند.
  • دندان قروچه نکردن: لمینت سرامیکی برای افرادی که عادت به دندان قروچه یا فشردن دندان های خود دارند، انتخاب ایده آلی نیستند زیرا امکان شکستن این روکش نازک در اثر این فشار وجود دارد. معمولا برای درمان این مشکل، دندانپزشک توصیه میکند که از محافظن های دندان در هنگام خواب استفاده شود.
  • عدم امکان ترمیم دندان: با اینکه در این روش، مقدار بسیار کمی از مینای دندان تراشیده میشود، اما همین مقدار نیز قابل برگشت نیست.
  • شل شدن لمینت دندان: این امکان وجود دارد که به مرور زمان روکش های لمینتی شل شوند، البته این اتفاق بسیار نادر است.
  • مراجعه منظم به دندانپزشک: این روش اصلاح خط لبخند نیز مانند سایر روش های دندانپزشکی نیامند مراقبت و نگهداری است و باید برای حفظ سلامت روکش ها حداقل سالی دوبار به متخصص مراجعه نمایید.

مراحل درمان

نصب لمینت دندان، معمولاً به سه بار مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد. یک جلسه برای مشاوره و دو جلسه برای ساخت و اعمال روکش. مراحل لمینت دندان سرامیکی به طور همزمان برای یک یا چند دندان میتواند اجرا شود. مراحل درمان به صورت زیر میباشد:

  • نصب و اجرای لمینت سرامیکی چندین جلسه زمان نیاز دارد. دندانپزشک مربوطه ابتدا به بررسی و معاینه دندان ها می‌ پردازد و اگر دندانی مشکل و یا پوسیدگی داشت، ابتدا باید مشکل آن رفع شود.
  • سپس دندانپزشک به اندازه 0/3 تا 0/5 میلی ممتر از مینای دندان را برمیدارد تا فضایی برای چسبیدن روکش به دندان طبیعی ایجاد کند.
  • در سومین مرحله لمینت دندان سرامیکی، دندانپزشک از دندان ها قالب می‌ گیرد و قالب را به لابراتوار ارسال می کند. همچنین در این مرحله رنگ لمینت متناسب با خواسته بیمار و فاکتورهایی مانند رنگ چشم، رنگ پوست ودندان های مجاور انتخاب می شود.
  • در لابراتوار طبق قالب ارسالی لمینت های دندان ساخته می شود و به مطب دندانپزشک ارسال می‌ گردد. این مرحله ممکن است چند هفته طول بکشد. در طی این مدت، ممکن است که دندانپزشک زیبایی یک روکش موقت به شما بدهد.
  • هنگامی که لمینت سرامیکی وارد دهان می شود، دندانپزشک از ژل اسیدی استفاده می کند که مواد معدنی را روی سطح هر دندان حل می کند تا سطح ناهمواری برای چسباندن روکش به صورت جامد وجود داشته باشد.

طول عمر لمینت سرامیکی دندان چقدر است؟

لمینت سرامیکی طول عمر بالایی دارد به شرطی که توصیه های دندانپزشک را دقیقا انجام دهید. بعد از انجام لمینت حتما باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. روزانه ۲ بار مسواک زدن و یکبار استفاده از نخ دندان برای افزایش طول عمر لمینت ها بسیار موثر می‌ باشد. حداقل سالانه دو بار چک شدن توسط دندانپزشک نیز سبب می شود که دوام و ماندگاری لمینت سرامیکی دندان افزایش یابد. همچنین مواد اولیه ای که در ساخت لمینت استفاده شده است تاثیر زیادی بر روی طول عمر آنها دارد. اگر‌ مواد اولیه با کیفیتی باشد، این روکش قطعا طول عمری بالا خواهد داشت.

جرم گیری دندان لمینت شده

جرم گیری دندان لمینت شده چگونه انجام می شود؟

نحوه مراقبت از پرسلین ونیر

با اینکه پرسلین ونیر یکی از بهترین انواع لمینت دندان میباشد اما از آنجایی که بسیار نازک است، ممکن است در اثر نگهداری نادرست و عدم رعایت نکات بهداشتی به مرور زمان آسیب ببیند و نیاز به تعویض داشته باشد. حفظ بهداشت دهان و دندان یکی از مراقبت های بعد از لمینت دندان می باشد. پرهیز از خوردن غذاهای اسیدی نیز یکی دیگر از این نکات نگهداری از لمینت سرامیکی است. پرهیز از دندان قروچه کردن و یا ضربه های شدید به دندان نیز از موارد دیگر مراقبت های بعد از لمینت سرامیکی می باشد. همواره توصیه می شود بعد از لمینت کردن به طور مرتب توسط دندانپزشک معاینه شوید تا بتوانید در صورت وجود مشکل و یا پوسیدگی آن را سریعا درمان نمایید.

سوالات متداول

لمینت سرامیکی چقدر محکم است؟

لمینیت سرامیکی دقیقا مانند یک لیوان است و در صورت ورود نیروی بسیار قوی ممکن است ترک بخورد یا اینکه بشکند اما در حالت عادی بسیار محکم است.

آیا لمینت سرامیکی دندان برگشت پذیر است؟

خیر. از آنجایی که در این روش، مقداری از مینای دندان برداشته می شود، در صورت ترک برداشتن یا اسیب دیگری، نمیتوان آن را ترمیم کرد. روکش تعویض می شود.

روکش بهتر است یا لمینت؟

روکش کل دندان را پوشش میدهد اما لمینت دندان فقط سطح جلویی آن را می پوشاند.

لمینت دندان بهتر است یا روکش؟

. این دو روش‌های متفاوت از یکدیگر هستند که هردو باعث درست شدن دندان‌هایتان می‌شود؛ اما به نظر شما لمینت دندان بهتر است یا روکش؟

سخن پایانی

لمینت‌های سرامیکی می‌تواند مشکلاتی نظیر ساییدگی،بدرنگی، پریدگی، کج شدن، تغییر زاویه و… دندان‌ها بر طرف نماید و با کمک طرح زیبای خود، لبخندی جذاب را به شما هدیه بدهد.

این لمینت‌ها عموماً از ماده‌ای به نام پرسلن ساخته می‌شوند و مشابه دندان‌های طبیعی است. به طور کلی برای لمینت‌های سرامیکی می‌بایست بخشی از مینای دندان را تراش داد و بر اساس قالب به دست آمده از آن، ونیر لمینت را ساخت.

این تراش سبب می‌شود تا مشکلاتی همانند حساس شدن و غیر قابل بازگشت بودن برای لمینت ایجاد شود. اما این اقدام درمانی مزایای بسیاری هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اصلاح دقیق مشکلات دندان، مقاومت در برابر تغییری رنگ و مواد شیمیایی، نتایج سریع، ساختار طبیعی و… اشاره نمود که موجب شده‌اند تا استفاده از لمینت سرامیکی تقاضای زیادی داشته باشد.

اگر شما از مشکلات دندانی مانند نافرمی، تراز نبودن و تغییر رنگ دندان های خود رنج میبرید، در کلینیک دکتر روشن طلب با رعایت نکات بهداشتی، خدمات درمانی و زیبایی طرح لبخند دندان ارائه می‌گردد. این کلینیک تخصصی با شعبات زنجیره ای، در راستای کسب رضایت مشتریان و بیماران، کاملترین خدمات را ارئه می‌دهد.

اگر در مورد لمینت سرامیکی دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید

دریافت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X