ایمپلنت دندان چند جلسه طول می کشد؟

ایمپلنت دندان چند جلسه طول می کشد؟ این سوالی است که در بیشتر مواقع بیماران پرسیده و نسبت به این که چه مدت باید باید برای تکمیل فرآیند ایمپلنت کردن دندان های خود منتظر بمانند، پرسش هایی دارند. در ادامه با ما همراه باشید.

زمان انجام ایمپلنت دندان چند جلسه طول می کشد؟

در ابتدا باید گفت که در این خصوص همه چیز تا حدودی بستگی به وضعیت بیمار و مدت زمانی که از وقت از دست دادن دندان یا دندان های وی گذشته است، خواهد داشت. بیمارانی که به تازگی دندان خود را به هر دلیلی از دست داده و برای ایمپلنت کردن آن ها مراجعه می کنند، دوره انتظار کمتری را سپری خواهند کرد. اما بدیهی است که در صورت گذشت زمان طولانی از خالی بودن جای دندان، مدت زمان بیشتری برای ایمپلنت کامل و به اتمام رسیدن فرآیند آن، پیش بینی خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که درباره کاشت دندان وجود دارد، دوره انتظار ایمپلنت است. کاشت‌ به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. اما نکته مشترک در بین تمام آن‌ها این است که ابتدا پایه ایمپلنت در استخوان فک کاشته می‌شود. سپس باید مدتی برای جا افتادن آن صبر کرد و در نهایت پروتز را روی آن قرار داد. از آنجایی که بیمار در بازه زمانی بین جا افتادن پایه و قرار دادن پروتز، بدون دندان است، دوره انتظار ایمپلنت برای او اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله اطلاعات جامعی در مورد مدت زمانی که باید صبر کنید و روش‌هایی که می‌توانید دندان‌هایتان را جایگزین کنید، ارائه داده‌ایم.

به هر ترتیب لازم است که ابتدا وضعیت لثه و دندان های کناری توسط پزشک متخصص مورد ارزیابی و معاینه قرار بگیرد تا در مراحل بعدی بتوان تخمین بهتری از این که ایمپلنت دندان چند جلسه طول می کشد ارائه داد.

انواع روش های کاشت ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

برای قرار دادن ایمپلنت‌ دندان در استخوان فک، سه حالت کلی وجود دارد.

ایمپلنت دندان فوری

در این روش دندان‌های دائمی در فک وجود دارند. اما به دلایل مختلف مانند پوسیدگی شدید، شکستگی و… دیگر قابل استفاده نیستند. به همین دلیل باید این دندان‌ها را از دهان خارج کرد و به جای آن ایمپلنت‌های دندانی را قرار داد. در صورتی که سلامتی دهان و دندان بیمار و روند کشیدن دندان‌ها مطلوب باشد، پزشک می‌تواند بلافاصله بعد از خارج کردن دندان‌های پوسیده، ایمپلنت را بکارد. در این صورت ایمپلنت با نام فوری (immediate implants) شناخته می‌شود. در واقع در این متد پایه ایمپلنت در حفره دندانی که خارج شده است، قرار می‌گیرد.

این روش مزیت‌های بسیاری دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از خارج کردن دندان می‌تواند تا حد زیادی در پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فک تأثیر داشته باشد.

ایمپلنت بدون درد و جراحی

بیش تر بخوانید

ایمپلنت زودهنگام (early implantations)

در این روش دندان پوسیده و ناکارآمد و ریشه آن از لثه خارج می‌شود. اما به دلایل مختلف نمی‌توان در همان زمان ایمپلنت دندان را جایگزین کرد. التهاب یا وجود عفونت در قسمتی که دندان از آن خارج شده است، از علت‌هایی است که مانع از کاشت ایمپلنت فوری می‌شود.

در این حالت دوره انتظار ایمپلنت حداقل دو هفته است. این روش با نام ایمپلنت‌های زودهنگام (early implantations) شناخته می‌شود.

ایمپلنت دیر رس (late implants)

در این حالت دندان خارج می‌شود. اما شرایط حفره اجازه کاشت ایمپلنت را نمی‌دهد. به همین دلیل باید منتظر ماند تا حفره ناشی از حذف دندان بهبود پیدا کند. بعد از آن باید برای کاشت ایمپلنت دندان اقدام کرد. در صورتی که لثه بیمار بعد از خارج کردن دندان آماده دریافت ایمپلنت نباشد، پزشک دو ماه برای ترمیم صبر می‌کند. به طور کلی اگر فاصله بین خارج کردن دندان‌های پیشین و کاشت ایمپلنت دو ماه و بیشتر باشد، این فرآیند با نام ایمپلنت دیر رس (late implants) شناخته می‌شود.

در صورتی که دندان‌های فرد از پیش کشیده شده باشد یا از دست رفته باشد و بعد از مدت طولانی برای کاشت ایمپلنت دندان اقدام کند نیز باید کاشت دیر رس انجام دهد.

فرآیند کاشت ایمپلنت دندان

فرایند کاشت ایمپلنت دندان می تواند چیزی بین 4 تا 6 ماه باشد. این مدت زمان بسته به وضعیت فرد و تعداد دندان هایی که باید کاشته شوندواینکه در کدام فک کاشته شود، متغیر خواهد بود. به طور مثال اگر قرار باشد تنها یک دندان بیمار کاشته شود، بدیهی است که در پایین ترین حد زمانی این بازه و حتی کمتر از آن قرار خواهیم داشت. اما در شرایطی که تعداد بیشتری دندان در فرآیند ایمپلنت قرار بگیرند، به سقف بازه حرکت کرده و حتی ممکن است مدت زمان بیشتری را نیاز داشته باشیم.

روال ایمپلنت دندان و فرآیند انجام آن را می توان در سه گام ارزیابی، قرار دادن پایه و قرار دادن تاج، تقسیم بندی کرد. در برخی موارد دندان از دست رفته و در برخی موارد دیگر باید دندان معیوب فعلی کشیده شود. گاهی اوقات پزشک متخصص تشخیص می دهد که پیش از انجام ایمپلنت، نیاز به پیوند استخوان است و گاهی تمامی شرایط لثه و استخوان فک برای انجام کاشت دندان، مهیا خواهد بود. همان طور که مشاهده می کنید عوامل گوناگونی در مدت زمان لازم برای کاشت دندان ها موثر هستند و نمی توان یک نسخه قطعی و از پیش تعیین شده برای بازه زمانی آن در نظر گرفت.

مهم ترین و طولانی ترین فاز ایمپلنت دندان، مرحله قرار دادن پایه ایمپلنت است. در این مرحله یک پایه که در واقع بدنه اصلی ایمپلنت خواهد بود، روی استخوان فک قرار گرفته و انجام آن نیز بسته به وضعیت بیمار و تبحر پزشک، بین 1 تا 2 ساعت زمان می برد. پس از آن لازم است که این پایه در جای خود به خوبی قرار گرفته و مدتی زمانی بین2 تا4 ماه را برای بهبودی کامل و اطمینان از عدم بروز مشکلات، سپری کنیم. بعد از این مرحله پزشک متخصص اقدام به قرار دادن تاج ایمپلنت که همان جلوه واقعی دندان است خواهد کرد. بنابراین بیشترین مدت زمانی که برای ایمپلنت دندان ها اختصاص داده می شود، همان بازه ای است که جهت بهبودی کاشت پایه ایمپلنت در نظر می گیرید و ضرورت دارد که بیمار نسبت به این مرحله واکنش مثبت نشان دهد.

آیا ایمپلنت ها نیاز به جرم گیری دارند؟

بیشتر بخوانید

دوره انتظار ایمپلنت چقدر است؟

بعد از اینکه ایمپلنت در جایگاه صحیح در استخوان فک و بین لثه قرار گرفت، باید مدت زمانی تحت عنوان دوره انتظار ایمپلنت دندان سپری شود. در این دوره فیکسچر یا پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش می‌خورد و برای قرار گرفتن تاج روی آن آماده می‌شود.

دوره انتظار برای افرادی که قصد کاشت در فک بالا را دارند، چهار تا شش ماه است. اما افرادی که به کاشت ایمپلنت در فک پایین نیاز دارند، باید سه ماه منتظر بمانند. در این مدت پایه به استخوان فک جوش می‌خورد و بدن آن را به عنوان بخشی از استخوان می‌شناسد. در این زمان فیکسچر قابلیت‌های لازم برای قرار گرفتن پروتز یا تاج ایمپلنت روی آن را به دست می‌آورد. پایه همچنین بعد از این مدت توان تحمل فشارهای ناشی از جویدن را خواهد داشت. بنابراین بعد از این مدت پروتز روی پایه قرار می‌گیرد.

آیا در دوره انتظار می‌توان جایگزینی برای دندان‌ها ایجاد کرد؟

دوره انتظار سه تا شش ماهه زمان کوتاهی نیست. زندگی بدون دندان در این زمان چالش برانگیز خواهد بود. در این مواقع پروتزهای موقت می‌توانند به عنوان دندان مورد استفاده قرار بگیرند. اما این پروتزها نباید تحت فشار جویدن قرار بگیرند. در واقع این پروتزها نباید با دندان‌های مقابل خود در فک دیگر تماس داشته باشند. در صورت ورود فشار به پروتزهای موقتی احتمال شکست ایمپلنت دندان نیز وجود دارد. این موضوع ممکن است باعث اختلال در روند جوش خوردن ایمپلنت در استخوان فک شود. بنابراین ایمپلنت لق خواهد شد.

دوره انتظار ایمپلنت‌های اور دنچر

برخی افراد از اور دنچرها استفاده می‌کنند. در این نوع ایمپلنت‌ها هر چند پروتز روی یک پایه قرار می‌گیرند و کل فک را پوشش می‌دهند. بنابراین برای کل فک بالا یا پایین تنها به ۳ یا ۴ ایمپلنت نیاز داریم. این افراد نیز باید مدت زمانی را برای جوش خوردن ریشه‌ها به استخوان منتظر بمانند. برای اینکه در این زمان بیمار بدون دندان باقی نماند، پزشک ابتدا دندان‌های مورد نیاز بیمار را می‌سازد و سپس روند درمان را آغاز می‌کند.

در بازه انتظار نیز از مینی ایمپلنت دندان استفاده می‌کند. آن‌ها به صورت یک تکه ساخته می‌شوند. یعنی بخش فوقانی نیز همراه با آن‌ها وجود دارد. پزشک آن‌ها را در استخوان فک و بین ایمپلنت‌های موجود می‌کارد. آن‌ها به صورت موقت نقش پایه‌های دوره انتقالی را ایفا می‌کنند. مینی ایمپلنت‌ها دارای بخشی هستند که در پروتزهای ساخته شده، وارد می‌شود. محل ورود ایمپلنت‌ها از قبل روی پروتزها مشخص شده است. در برخی موارد نیز پزشک این نواحی را در حین عمل مشخص می‌کند. بنابراین در نهایت بیمار با نوعی دندان مصنوعی از اتاق عمل خارج می‌شود. این دندان‌ها روی مینی ایمپلنت‌ها نصب شده‌اند. بنابراین پروتزهای موقت روی ایمپلنت‌های اصلی فشاری وارد نمی‌کنند. این متد هم ظاهر بیمار را بهبود می‌بخشد و هم تا حدودی می‌تواند کاربردی باشد.

هزینه ایمپلنت دندان موقت چقدر است؟

به طور کلی اگر افراد بخواهند در بازه زمانی که ایمپلنت به استخوان جوش می‌خورد، بی‌دندان نمانند، باید هزینه بیشتری صرف کنند. چرا که در این صورت باید دو نوع پروتز برای آن‌ها ساخته شود. در برخی موارد این پروتزها در آینده نیز کاربردی خواهند بود. اما گاهی نیز با تشخیص پزشک، پروتزهای جدید برای بیمار ساخته می‌شود. در این صورت هزینه کار بیشتر خواهد شد. به همین دلیل برخی از بیماران تمایل دارند دوره انتظار ایمپلنت را بدون دندان سپری کنند.

اگر دوره انتظار ایمپلنت با موفقیت طی نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

تاکنون اطلاعات جامعی در مورد دوره انتظاری که برای کاشت ایمپلنت و جوش خوردن آن باید سپری شود، صحبت کردیم. این دوره انتظار باید تحت مراقبت کامل انجام شود. در صورتی که در این بازه زمانی، فشار جویدن یا فشرده شدن دندان‌های بالا و پایین وجود داشته باشد، احتمال شکستن و لق شدن ایمپلنت‌های کاشته شده وجود خواهد داشت. در این صورت دوره انتظار ایمپلنت عملا فایده‌ای ندارد و احتمال شکست فرآیند کاشت به شدت افزایش پیدا می‌کند.

ایمپلنت ثابت چیست و برای چه افرادی کاربرد دارد

این کاشت بهترین جایگزین‌ها برای دندان‌های از دست رفته هستند که تا حد زیادی مشکلات دندان‌های مصنوعی را برای افراد حل می‌کنند. این ایمپلنت‌ها دارای پایه‌ای هستند که به کمک جراحی در استخوان فک کاشته می‌شود. در واقع این بخش نقش ریشه دندان را ایفا می‌کند. این پایه در میان لثه قرار می‌گیرد. بعد از مدتی که پایه ایمپلنت به خوبی در استخوان فک و در میان لثه جای گرفت، تاج ایمپلنت ثابت که با نام پروتز شناخته می‌شود، روی آن قرار می‌گیرد.

گروه‌هایی که بهترین کاندیدها برای استفاده از ایمپلنت ثابت هستند.

  • افرادی که دندان‌های خود را به تازگی از دست داده‌اند و به دنبال راهکار مناسب برای جایگزینی آن‌ها هستند.
  • افرادی که تاکنون از دندان مصنوعی استفاده کرده‌اند و احساس ناراحتی دارند.
  • افرادی که به دنبال راهکاری بلندمدت برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود هستند.

اوردنچر یا پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت ؟

مراقبت از دندان ایمپلنت

اقداماتی که باید برای مراقبت از دندان ایمپلنت انجام دهید

  • حداقل دو بار در روز با مسواک با موی نرم تمیز کنید.
  • از خمیر دندان ساینده کم استفاده کنید.
  • قسمت پایین و اطراف تاج کاشت را مسواک بزنید.
  • برای تمیز کردن مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است، از برس بین دندانی با روکش نایلون استفاده کنید.
  • از نخ دندان مخصوص کاشت استفاده کنید.
  • استفاده از محلول‌های دهانشویه را فراموش نکنید.

پیشگیری از بیماری دور ایمپلنت در سلامت و عملکرد ایمپلنت از اهمیت بالاتری برخوردار است. نحوه مراقبت از کاشت خود قسمت مهمی‌ از موفقیت است. البته مراقبت از این وسیله تفاوت چندانی با مراقبت از یک دندان طبیعی ندارد. به طور کلی با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید تا سال‌ها از ایمپلنت بدون مشکل استفاده کنید.

مراقبت های بعد از تحویل پروتز ایمپلنت

بیش تر بخوانید

سخن پایانی

افرادی که کاندید ایمپلنت دندان شده و قصد کاشت دندان و ترمیم دارند، باید با آمادگی روحی کامل جهت سپری کردن این بازه زمانی حاضر شوند. همکاری بیمار و مراقبت های پیش و پس از انجام ایمپلنت، برای موفقیت این عمل ترمیمی، کاملا ضروری خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله توضیحات جامعی در مورد دوره انتظار ایمپلنت و روش‌های جایگزین‌ کردن دندان‌ها در این دوره  اینکه فرایند کاشت ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد صحبت کردیم. برخی از پروتزهای موقتی تنها ظاهر دندان‌های شما را بازسازی می‌کنند و کاربرد عملی ندارند. اما برخی از آن‌ها مانند مینی ایمپلنت‌ها تا حدودی برای جویدن غذاهای نرم می‌توانند کاربردی باشند. اما به یاد داشته باشید که هیچکدام از کاشت‌های موقت به اندازه دندان‌های طبیعی و کاشت‌ها وایمپلنت های دائمی کاربردی نیستند.

دکتر روشن طلب فلوشیپ ایمپلنت از امریکا هستند. ایشان به صورت تخصصی در حوزه کاشت انواع ایمپلنت دندان فعالیت دارند. ایشان بهترین پزشکی هستند که می‌توانند برای شما ایمپلنت‌های باکیفیت و دائمی بکارند. کاشت هر واحد ایمپلنت توسط دکتر روشن طلب زیر 3 دقیقه انجام می شود. ایمپلنت بدون درد و در کمترین زمان را تجربه خواهید کرد .

برای رزرو زمان مشاوره یا پرسیدن سوالات خود می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود با ما در تماس باشید.

ارتباط با ما

3 دیدگاه در ”ایمپلنت دندان چند جلسه طول می کشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X