آیا روکش دندان باعث بروز بوی بد دهان می شوند؟

آیا روکش دندان باعث بوی بد دهان می شوند؟ این احتمال وجود دارد که همه ما بتوانیم زمانی را به یاد بیاوریم که از بوی بد دهان خود نگران شده ایم. شاید هنوز هم بتوانید آن لحظه را به وضوح به یاد بیاورید. گاهی اوقات این یک بوی مشخصی است که ما می توانیم آن را مشخص کنیم و گاهی اوقات به نظر می رسد که بدون هیچ دلیل مشخصی از بین می رود. شاید عجیب به نظر برسد که روکش های پرسلن زیبای شما می توانند باعث بروز بوی بد دهان شوند، اما ممکن است. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا روکش شما ممکن است باعث بروز بوی بد می شود، و چند روش برای کمک به مبارزه با بوی بد دهان ناشی از روکش ها وجود دارد.

چگونه روکش دندان های شما می توانند باعث بروز بوی بد دهان شوند؟

یک بوی بد که از روکش دندان شما به مشام می رسد، اصلاً عادی نیست. اگر خودتان یا یکی از عزیزانتان را در این موقعیت یافتید، باید باعث بروز نگرانی شما شود. گرچه دلایل برای ایجاد بوی روکش دندان می تواند متفاوت باشند، اما هیچ یک از آنها دلیلی نیستند که بتوانید آنها را نادیده بگیرید.

بهداشت بد دهانی می توانند موجب بروز پلاک و رسوباتی شود که اطراف روکش ها شکل می گیرند. اگر این اتفاق رخ دهد، باکتری های موجود می توانند موجب بروز بوی بد دهان شوند. حاشیه های روکش اگر به خوبی پلمپ نشوند، ممکن است منجر به نشت باکتری ها به زیر روکش شوند و موجب بروز پوسیدگی شوند. پوسیدگی اطراف یا زیر یک روکش نیز می تواند باعث شود از روکش بوی بدی به مشام برسد. علاوه بر این، روکش هایی که به خوبی قرار می گیرند می تواند باعث گیر کردن ذرات غذا و باکتری شوند. به مرور زمان، روکشی که به خوبی قرار نگیرد حتی می تواند منجر به بروز مشکلاتی در بافت های لثه شود که روکش را احاطه می کنند. در موارد وخیم، این ممکن است شامل برخی از بیماری های لثه شود. بیماری لثه نیز می تواند موجب بروز بوی بد دهان شود.

مراقبت های بعد از روکش دندان

مراقبت های بعد از روکش دندان شامل چه نکات و مواردی می باشد؟

حس می کنم روکش من لق شده است، چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید که روکش شما لق شده است و ممکن است بکند، ایده خوبی است که هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. این امکان وجود دارد که چسب دندانپزشکی زیر روکش فرسوده شود و لازم باشد روکش شما پاکسازی و مجدداً با چسب چسبانده شود. با این حال، اکثر اوقات، یک روکش به این دلیل می افتد که زیر آن پوسیدگی وجود دارد. در این صورت، ممکن است حتی متوجه نشوید که یک مشکل بوجود آمده است.

آیا ممکن است زیر روکش عفونت بوجود آمده باشد؟

آری، این احتمال خیلی زیاد است که زیر روکش شما عفونت بوجود آمده باشد. اگر حاشیه های روکش به خوبی مهر و موم نشوند، این امکان وجود دارد که باکتری ها به زیر روکش نفوذ کنند و باعث بروز پوسیدگی شوند. اگر پوسیدگی در مراحل اولیه مورد رسیدگی قرار نگیرد، ادامه و گسترش پیدا خواهد کرد. اگر پوسیدگی به مرکز دندان و داخل حفره پالپ برسد، جایی که اعصاب و عروق خونی دندان وجود دارند، منجر به بروز عفونت خواهد شد.

من نیاز به روکش دندان دارم، آیا می توان از بوی بد آن اجتناب کرد؟

وقتی نوبت به روکش دندان و پرهیز از بوی بد آن می رسد، چند توصیه وجود دارند که با انجام آنها می توانید بدون هیچ دغدغه ای روکش دندان خود را دریافت کنید. یافتن یک دندانپزشک خوب مهم است زیرا کاربرد روکش در دندانپزشکی واقعاً یک هنر است. حاشیه های خیلی بلند، و هر گونه شکاف اطراف روکش مناطقی را بوجود می آورند که باکتری ها می توانند آنجا زندگی کنند و ذرات غذا می توانند آنجا گیر کنند. انواع مختلف روکش ها با مواد مختلف در دسترس هستند، و برخی از آنها می توانند برای موقعیت های مختلف بهتر باشند. این چیزی است که می توانید در مورد آن با دندانپزشک خود گفتگو کنید. وقتی یک دندانپزشک خوب پیدا می کنید تا روکش دندان شما را بسازد و روی دندان شما قرار دهد، باید سهم خود را در منزل به خوبی انجام دهید تا با تمیز نگهداشتن منطقه اطراف آن از بروز هر گونه مشکلی پیشگیری کنید.

حساسیت دندان بعد از روکش و درمان آن

حساسیت دندان بعد از روکش و درمان آن چیست؟

چه چیزی باعث ایجاد بوی دهان می شود؟

کامپوزیت دندان و روکش هم مانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت دارند و اهمیت ندادن به بهداشت دهان و دندان در اطراف روکش ها می تواند علت بوی بد دهان شود.

بهداشت نامناسب دهان می تواند باعث ایجاد بوی بد شود. دندانپزشکان توصیه می کنند حداقل دوبار در روز دندان های خود را مسواک بزنید.

مواد غذایی باقی مانده بین دندان های شما محل رشد باکتری است و همین باکتری از خود بوی بد ترشح میکند.

مسواک و نخ دندان بلافاصله بعد از خوردن غذا بسیار کمک کننده است و  این ذرات را از روی دندان شما پاک می کند و به دهان شما بوی تازگی دهد. هر چه این ذرات غذا و باکتری ها زودتر از بین بروند احتمال ایجاد بوی بد در دهان کمتر است.

اگر روکش روی دندان شما درست نصب نشده باشد باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود.

عدم تناسب روکش و کامپوزیت با دندان طبیعی و نصب نادرست آن باعث تجمع باکتری و مواد غذایی می شود. این مشکل تنها با معاینه دندان و لثه شما توسط پزشک قابل تشخیص است. اگر روکش دندان به درستی نصب نشده باشد برای از بین بردن بوی نامطبوع و سایر مشکلات احتمالی باید روکش شما تعویض شود.

عدم تناسب دندان طبیعی و روکش باعث ایجاد بوی بد دهان می شود.

مراحل قالب ‌گیری ایمپلنت دندان

قالب گیری ایمپلنت چیست؟

بیماری لثه در اطراف روکش باعث ایجاد بوی بد دهان می شود.

اگر مشکل از روکش و کامپوزیت نباشد، ممکن است لثه شما باعث ایجاد این بوی نامطبوع شود. صرف نظر از این که روکش دارید یا نه، عفونت لثه می تواند مشکل آفرین باشد. این می تواند ناشی از تجمع پلاک و اهمیت ندادن به بهداشت دهان و دندان باشد.

علائم بیماری لثه، خونریزی و درد در هنگام مسواک زدن است. بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا در صورت عدم درمان بیماری های لثه می تواند باعث پوسیدگی دندان و در نهایت از دست دادن دندان شود.

چگونه می توان بوی بد دهان را رفع کرد؟

خبر خوب این است که در بیشتر موارد بوی بد دهان قابل درمان است. رفع بوی نامطبوع دهان بستگی به روشی دارد که پزشک شما پیشنهاد می دهد. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم.

جرم گیری عمیق دندان

در موارد بیماری لثه، جرم گیری عمیق توسط دندانپزشک شما پیشنهاد می شود. در جرم گیری سطحی، پزشک جرم و پلاک دندان ایجاد شده در امتداد خط لثه را از بین می برد، اما جرم گیری عمیق در واقع از بین بردن جرمی است که زیر لثه انباشته شده است. این کار باعث کاهش تورم و بهبود لثه می شود. این روش معمولا بدون درد است و بسته به وضعیت دندان ها و لثه شما ممکن است در یک بار ویزیت انجام شود.

درمان پوسیدگی دندان

چندین روش برای درمان پوسیدگی دندان استفاده می شود. درمان با فلوراید در ابتدا می تواند به تقویت دندان و محافظت از مینای دندان کمک کند. پر کردن دندان و یا در موارد حاد تر عصب کشی و درمان ریشه می تواند گزینه بعدی باشد و گاهی اگر این روش ها کارساز نبودند، ممکن است دندانپزشک مجبور شود دندان شما را بکشد.

روکش جدید دندان

آیا کامپوزیت دندان عامل ایجاد کننده بوی بد دهان شماست؟اگر به تشخیص پزشک مشکل از کامپوزیت دندان باشد و به درستی نصب نشده باشند و با دندان طبیعی شما تناسب ندارد، ممکن است لازم باشد روکش جدیدی به درستی روی دندان طبیعی شما نصب شود و جایگزین روکش قبلی شود.

فرایند تعویض روکش ممکن است زمان بر باشد، اما در نهایت ارزش آن را دارد که روکش جدید به درستی نصب شود و جلوی تجمع باکتری را بگیرد. هنگامی که دندانپزشک شما روکش را برمیدارد، مرحله بعدی شامل حذف تمام مواد باندینگ باقی مانده است. سپس دندانپزشک تصویر جدید از دندان شما تهیه می کند و برای ساخت  ارسال می کند. تا زمانی که روکش شما آماده شود، کامپوزیت موقت بر روی دندان شما نصب می شود.

بهبود بهداشت دهان و دندان

اگر عدم توجه بهداشت دهان و دندان عامل ایجاد بوی دهان شماست، راه حل بسیار ساده است. با روزی حداقل دوبار مسواک در روز می توانید مشکل خود را حل کنید. اگر یادتان می رود که مسواک بزنید، می توانید ساعت موبایل خود را تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند. مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار حائز اهمیت است. مراجعه به دندانپزشک حداقل دو بار در سال می تواند به شناسایی مشکلات دندانی کمک کند. دندانپزشک با عکس برداری با اشعه ایکس و معاینه کامل می تواند مشکلات دندانی شما را تشخیص دهد.

درمان عفونت دندان روکش شده

درمان عفونت دندان روکش شده چیست؟

سوالات متداول

عوامل موثر بر بوی بد دهان بعد از روکش چیست؟

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
– پوسیده بودن دندان
– نصب بی کیفیت روکش کامپوزیتی
-بیماری و مشکلات لثه
– خشک بودن دهان
– استعمال دخانیات
– سایر بیماری ها

علائم عفونت دندان روکش شده

در صورت مشاهده این علائم هرچه سریعتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
تب
سفید شدن لثه
تورم غدد لنفاوی، لوزه و گردن
احساس درد هنگام غذا خوردن

چه کسانی نمی توانند روکش دندان داشته باشند؟

روکش دندان برای افراد زیر مناسب نیست:
افرادی که بیماری لثه دارند.
پوسیدگی دندان یا سایر مشکلات سلامتی دندان داشته باشند.
دندان قروچه داشته باشند.
به دنبال راه حلی سریع برای لبخند خود هستند.
نمی خواهید تحت یک روش دندانپزشکی تهاجمی قرار بگیرید.
تمایلی به رعایت عادات خوب بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشکی ندارند.

علت درد دندان پس از روکش

علت درد دندان پس از روکش چیست؟

کلام آخر

 در صورتی که متوجه بوی بد دهان خود شدید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت عفونت و بوی همراه با آن مورد بررسی قرار گیرد و گزینه های درمانی شما مشخص شوند. اغلب، تنها راه ممکن تعویض روکش دندان است. اگر این کار به موقع انجام شود می توانید ساختار دندان طبیعی خود  را تا جای ممکن حفظ کنید. اما اگر این عفونت نادیده گرفته شود، ممکن است منتشر شود و به درون ریشه ی دندان نفوذ کند، که در این صورت کشیدن دندان اجتناب ناپذیر خواهد شد. جایگزینی دندان از دست رفته با دیگر روش ها هزینه های بیشتری در بر خواهد داشت.

اگر در مورد روکش دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره روکش دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

دریافت نوبت مشاوره رایگان

4 دیدگاه در ”آیا روکش دندان باعث بوی بد دهان می شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X