علت و علائم تحلیل استخوان فک

علت و علائم تحلیل استخوان فک چیست؟ یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد به خصوص با افزایش سن به آن دچار می شوند، تحلیل استخوان فک می باشد که با افتادن دندان ها همراه است.علاوه بر این بروز این اتفاق سبب از بین رفتن زیبایی چهره افراد و ایجاد تغییر و مشکل در تکلم می شود. با توجه به این که این موضوع جز موارد شایع دهان و دندان می باشد ، راهکار هایی برای جلوگیری و حل این مشکل امروزه مورد استفاده قرار می گیرد که می توان پس از انجام آن فرد با انجام ایمپلنت دندان ، مشکل افتادن دندان را نیز حل نماید.

آنچه که ما در این مقاله قصد داریم درباره آن توضیح دهیم علت و علائم تحلیل استخوان فک و تحلیل لثه می باشد.

چرا تحلیل استخوان فک به وجود می آید؟

برای شناخت علت این موضوع می بایست به سراغ بروز تحلیل لثه ها برویم. عدم مراقبت های بهداشتی دهان و دندان ، افزایش سن ، ایجاد عفونت ، مصرف برخی داروها همچون داروهای استروئیدی و… همگی نقش مهمی در تحلیل لثه و استخوان فک دارند که بروز این اتفاق سبب آسیب و از بین رفتن استخوان فک می شود.این موضوع پس از آن که لثه قادر به پوشش استخوان فک نباشد به وجود آمده و به مرور سبب از بین رفتن دندان و افتادن آن هم می شود.

کشیدن دندان زیاد یا از دست دادن آن یکی از مهم ترین دلایل تحلیل استخوان فک می‌باشد و از آنجایی که استخوان به مرور زمان قابلیت حل شدن دارد اگر این فضا خالی دندان ها پر نشود استخوان فک از بین می­رود. برای رفع این مشکل می­توان از ایمپلنت استفاده کرد.

به جز موارد اشاره شده ، عوامل دیگری از جمله فقر کلسیم ، پرتو درمانی در نواحی سر و گردن ، بیماری هایی که سبب عدم ترمیم استخوان می شود همگی سبب بروز تحلیل استخوان فک می شوند.چنانچه با بروز چنین مشکلی مواجه هستید می بایست با دندانپزشک خود جهت درمان مشورت نمایید تا این موضوع سبب آسیب به کلیه استخوان فک و ریزش دندان ها نشود. پس از برطرف سازی تحلیل استخوان فک توسط دندانپزشک ، می توان اقدام به انجام ایمپلنت دندان نموده تا جای دندان افتاده توسط ایمپلنت پر شود.

چه افرادی دچار تحلیل استخوان فک می‌شوند؟

با اینکه این بیماری متداول نیست ولی مواردی هستند که در صورت رعایت نکردن آن احتمال مبتلا به استئونکروز را افزایش می‌دهند.

  • افراد مسن بالای 65 سال
  • بیمارانی که از داروهای خانواده بیس فسفونات استفاده میکنند. البته به میزان دوز این دارو و اینکه فرد برای چه نوع درمانی از آن استفاده میکند نیز بستگی دارد. مثلا در افراد مبتلا به سرطان که بیس فسفونات را به داخل رگ تزریق میکنند بیشتر از افرادی است که از دوز پایین آن و یا نوع خوراکی آن استفاده می­کنند.
  • افراد مبتلا به دیابت
  • افراد سیگاری
  • افراد مبتلا به عفونت لثه و پریودنتیت و استخوان دندان مانند استئومیلیت
  • افرادی که جراحی هایی مانند کشیدن دندان و ارتودنسی انجام می­دهند و همچنین افرادی که از پروتز های دندانی استفاده می­کنند و یا حتی افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می­کنند که برای حل این مشکل افراد می­توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند.
  • افرادی که به استخوان فک آن ها در تصادف یا ورزش و … ضربه وارد شده است.
  • افرادی که بیماری پوکی استخوان دارند
  • افراد مبتلا به سرطان
  • افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت نمی­دهند.
  • افراد مبتلا به برخی از عفونت های ویروسی مانند: زونا و هرپس زوستر و …..
  • کسانی که سابقه شیمی درمانی دارند و یا تحت دمان اشعه در قسمت سر و گردن هستند. و یا افرادی که در حال انجام استروئید درمانی هستند.

علت تحلیل لثه چیست؟

تحلیل لثه یا (Gum recession) به حالتی گفته می ‌شود که در آن لثه (gingiva) یعنی بافتی که اطراف دندان را احاطه کرده عقب‌ نشینی می‌ کند و بخش هایی از ریشه دندان در معرض دید قرار می‌ گیرد.

روش های جلوگیری از تحلیل استخوان فک

همانطور که گفته شد اولین و مهم ترین موضوع به منظور عدم بروز این اتفاق و نیاز به ایمپلنت دندان ، رعایت بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان و… همه و همه تاثیر بسزایی در عدم بروز این مشکل دارد. هر فرد در طول روز حداقل 2 بار می بایست به روش صحیح اقدام به مسواک زدن دندان نماید. یکی از نکاتی که هنگام مسواک زدن دندان می بایست رعایت کرد ، عدم آبکشی و استفاده زیاد از آب می باشد که این موضوع می تواند باعث از دست رفتن فلوراید سطح دندان خواهد شد.

برای استفاده از نخ دندان هم که یکی از تاثیر گذارترین نکات در سلامت دندان و لثه می باشد می بایست راه ها و روش های اصولی انجام آن را آموزش دید.

ترک سیگار و دخانیات

یکی از موارد مهم در بروز آسیب لثه و تحلیل آن که سبب تحلیل استخوان فک می شود مصرف سیگار و دخانیات می باشد. سیگار عامل اصلی بروز مشکلات بسیاری در دهان و دندان می باشد که می بایست جلوی این کار گرفته شود.بیشتر افراد سیگاری در دراز مدت دچار مشکلات زیادی دهان و دندان شده و به موجب افتادن دندان ها نیاز به انجام ایمپلنت دندان خواهند شد.

کمبود کلسیم و ویتامین ها

از دیگر مسائلی که به موجب آن شاهد تحلیل استخوان فک هستیم ، کمبود کلسیم و مواد مورد نیاز بدن از جمله ویتامین ها و پروتیئن ها می باشد. کمبود کلسیم به خصوص در بانوان پس از زایمان از دلایل اصلی تحلیل استخوان فک می باشد که می بایست جهت جلوگیری از بروز این مسئله و نیاز به ایمپلنت دندان ، استفاده از این ماده معدنی را در رژیم غذایی خود بگنجاند. مصرف ویتامین D نیز شامل این موضوع می شود.

استفاده از داروها تحت نظر پزشک متخصص

برخی از داروها سبب بروز مشکلاتی در بدن افراد می شود که از جمله داروهایی که احتمال تحلیل استخوان فک را افزایش می دهد ریزدرونات ، آندرونات ، زولدرونیک ، دونوزوناب و… برخی از داروهای مانع جذب مواد معدنی از جمله کلسیم می باشند که در صورت کمبود این مواد در بدن سبب بروز مشکل در افراد می شود.

معاینه دوره ای توسط دندانپزشک

پیش از آنکه مشکلات جدی در دهان و دندان شما رخ دهد که مجبور به انجام برخی کارها از جمله ایمپلنت دندان ، می توانید با معاینه های دوره ای از بروز این مشکل جلوگیری نمایید. همچنین پیش از آن که مجبور به کشیدن دندان های پوسیده و آسیب دیده خود شوید اقدام به معاینه لثه و استخوان فک خود توسط متخصصین نمایید.پس از انجام ایمپلنت ، مراقبت های پس از ایمپلنت دندان نیز می بایست به صورت اصولی انجام گیرد.

علائم تحلیل استخوان فک شامل چه مواردی می باشد؟

1.لق شدن بی دلیل دندان ها

2. ایجاد بوی نامطبوع در دهان

3.بروز حساسیت در محل تحلیل با علائم قرمز شدگی یا تورم و عفونت لثه

4.ایجاد مشکل و بروز درد دهان در هنگام خوردن یا آشامیدن

5.تحلیل لثه ها و دیده شدن استخوان فک

6.پس از افتادن دندان روند ترمیم لثه ها برای پر شدن حفره دچار تاخیر زیادی می شود

7. ایجاد تغییراتی در ظاهر صورت و دهان

8. سختی در تکلم و جویدن

9. ممکن است دندان ها جا به جا شوند و به سمت جلو حرکت کنند

10. زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار می­دهد (چین و چروک ها در اطراف لب به مرور ظاهر می­شوند

تحلیل لثه پس از دندان مصنوعی
تحلیل لثه پس از دندان مصنوعی

تحلیل لثه پس از دندان مصنوعی

تحلیل لثه پس از دندان مصنوعی چگونه درمان می شود؟ چه عواملی باعث تحلیل لثه پس از دندان مصنوعی می شوند؟

روش درمان تحلیل استخوان فک به چه شکل می باشد؟

در صورتی که دچار افتادگی دندان بر اثر بروز این اتفاق شده باشید ، ابتدا می بایست اقدام به انجام پیوند استخوان به منظور انجام ایمپلنت دندان نمایید.در این روش با استفاده پودر استخوان محلی که دچار تحلیل شده است پر خواهد شد. این کار با ایجاد برش در لثه ، پیوند استخوان و آماده سازی پایه برای انجام ایمپلنت دندان و سپس بخیه کردن محل پیوند استخوان انجام می شود.البته در برخی مواقع بر اساس نظر دندانپزشک که تحلیل استخوان به علت عفونت به وجود می آید ابتدا می بایست داروهای آنتی بیوتیک مصرف گردد و سپس اقدام به انجام این روش نمود.

بنابراین انتخاب بهترین دندانپزشک متخصص در نتیجه درمان این بیماری بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

درمان تحلیل استخوان فک

راه درمان تحلیل استخوانی اگر به صورت کم باشد و قابل بازسازی باشد که امروزه تقریباً تمامی تحلیل های استخوانی با روشهای پیشرفته و جدید قابل درمان می باشد.

راه های درمان:

  • به صورت block استخوانی
  • قراردادن پودر استخوان
  • پیوند استخوان با کمک قطعات استخوانی از لگن، قفسه سینه (دنده ها)، راموس، فک و. . . می باشد
  • استفاده از گرفتها یکی از روشهای شایع جبران تحلیل و همچنین پیشگیری از تحلیل استخوان می باشد.

گرفت های مورد استفاده برای این منظور عبارتند از:

  • زنوگرفتها
  • الو گرفتها
  • اتوگرفتها 
  • مواد سنتتیک

گرفت های ذکر شده با استفاده از روشها و تکنیک های متفاوت جهت اصلاح نقایص استخوانی مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که در ابتدا اشاره شد این مواد جهت پیشگیری از تحلیل استخوان و هم چنین درمان تحلیل و تخریب اتفاق افتاده مورد استفاده قرار می گیرند. جایگزینی استخوان از دست رفته نیازمند به روش هاي پیچیده تر و هزینه بیشتر می باشد اما با روش هاي ساده تر و هزینه کمتر می توان از تحلیل جلوگیری کرد. یکی از ساده ترین روش های جلوگیری از تحلیل ساکت پر کردن ساکت یا یکی از گرفت های ذکر شده است

کاشت دندان به روش All On 4

یک روش نوین دندانپزشکی برای جایگزین کردن دائمی تمام دندان های از دست رفته یا آسیب دیده در فک بالا یا پایین با استفاده از فقط چهار ایمپلنت است

ایمپلنت دندان روشی برای بازسازی استخوان تحلیل رفته فک

ایمپلنت نقش مهمی در جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان فک و بازسازی آن دارد. ایمپلنت همچنین به عنوان ریشه دندان نیز عمل می‌کند. هنگام کاشت ایمپلنت به مقدار استحکام استخوان، مقدار استخوان در دسترس و زمان گذاشتن ایمپلنت توجه می‌کنند. در مواردی که استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت در دسترس نباشد، استخوان را از سایر نقاط پیوند می‌زنند.

 زیرا برای کاشت ایمپلنت موفق و با عمر طولانی وجود استخوان کافی بسیار حائز اهمیت است و عدم وجود استخوان موجب کاهش عمر ایمپلنت خواهد شد. این اتفاق می‌تواند به دلیل ضایعات مادرزادی، تروماتیک و تحلیل استخوان پس از کشیدن دندان رخ دهد، بنابراین بهتر است که پس از کشیدن دندان بازسازی‌‌های چند مرحله‌ای و نصب ایمپلنت را به صورت همزمان و یا هر چه سریع‌تر انجام دهید.

قیمت کاشت ایمپلنت دندان

استخوان مورد نیاز در عمل پیوند استخوان برای بازسازی استخوان لثه و فک چگونه تامین می‌شود؟

درصورتی‌که حجم استخوان از دست رفته فک خیلی زیاد باشد و به پیوند استخوان برای جایگزینی بافت سالم نیاز باشد معمولا از مواد استخوانی خود فرد و یا مواد استخوانی اهدا شده استفاده می‌شود. اما در برخی مواقع که شرایط این روند وجود ندارد دندانپزشک مجبور به استفاده از مواد مصنوعی استخوانی برای پیوند خواهد شد.

سوالات متداول

چگونه از دست دادن استخوان فک را درمان می‌کنند؟

زمانی که از دست دادن استخوان در فک رخ داده باشد، پیوند استخوان دندان ضروری است. این روش معمولاً قبل از کاشت ایمپلنت دندانی یا زمانی که از دست دادن استخوان بر دندان‌های مجاور تأثیر منفی می‌گذارد انجام می‌شود.

آیا استخوان فک تحلیل رفته دوباره رشد می‌کند؟

بله با پیوند استخوان امکان پذیر است. برای اکثر بیماران، استخوان فک در ۴ تا ۶ ماه بازسازی می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است بیشتر طول بکشد

عفونت استخوان فک چیست؟

استئونکروز فک (ONJ) یک بیماری نادر اما جدی است که باعث می‌شود سلول‌های استخوانی در استخوان فک از بین بروند. از آنجایی که خون نمی تواند به ناحیه در معرض دید برسد، بیشتر استخوان می‌میرد.

چه چیزی باعث از بین رفتن استخوان در فک می‌شود؟

کشیدن دندان
بیماری پریودنتال
پروتز سنتی و بریج‌ها
ترومای صورت
ناهماهنگی بایت‌ها
استئومیلیت
تومورها و سرطان
ناهنجاری‌های رشدی

آیا استخوان فک به طور طبیعی بازسازی می‌شود؟

استخوان فک خراب به خودی خود دوباره رشد نمی کند. در برخی موارد، می‌توانید تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید که ممکن است باعث کاهش روند بازسازی استخوان فک شود. اینها ممکن است شامل پایبندی به یک رژیم غذایی سالم و مغذی و پرهیز از الکل و محصولات حاوی تنباکو باشد. اما به طور کلی درمان نمی شوند.

چگونه به طور طبیعی از دست دادن استخوان در دندان را متوقف کنیم؟

مصرف کلسیم را افزایش دهید.
مصرف ویتامین D را افزایش دهید.
از سیگار کشیدن خودداری کنید.
مصرف قند خود را کنترل کنید.
مراقب سلامت دندان‌های خود باشید.
به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چه چیزی باعث رشد استخوان می‌شود؟

فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن و بالا رفتن از کوه می‌توانند به شما در ساختن استخوان‌های قوی و کاهش سرعت تحلیل استخوان کمک کنند. از مصرف مواد مخدر و سیگار خودداری کنید.

بهترین ویتامین‌ها برای رشد استخوان چیست؟

ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم را جذب کند. غذاهایی بخورید که مقادیر مناسبی از کلسیم، ویتامین D و پروتئین را تامین می‌کنند. این نوع رژیم به بدن شما بلوک‌های ساختمانی لازم برای ساخت و حفظ استخوان‌های قوی را می‌دهد.

کدام پروتئین برای رشد استخوان مفید است؟

یک رژیم غذایی متعادل با مصرف پروتئین کافی، صرف نظر از اینکه منبع حیوانی یا گیاهی باشد، زمانی که با مصرف کافی کلسیم همراه باشد، برای سلامت استخوان مفید است. غذاهای سرشار از پروتئین عبارتند از: لبنیات، گوشت، مرغ، ماهی و همچنین تخم مرغ.

سخن پایانی

تحلیل استخوان فک در اثر از دست دادن دندان و تروما به فک ایجاد می‌شود. راه درمان این بیماری نیز پیوند استخوان و جراحی لیفت لثه همراه با پیوند استخوان است. راه پیشگیری از این مشکل نیز صرفا درمان بیماری زمینه ایجاد کننده تحلیل استخوان و همچنین انجام سریع ایمپلنت دندان است. اما می‌توانید با رعایت برخی مسائل سرعت پیشرفت آن را کمتر کنید. 

اگر دندان از دست رفته دارید بهتر است هر چه سریعتر به کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد مراجعه نمایید. متخصصین با تجربه ما می‌توانند بهترین درمان را به شما پیشنهاد دهند. 

در این کلینیک تمامی کار‌های مربوط به زیبایی و سلامت دهان و دندان مانند لمینت، کامپوزیت، ترمیم، جراحی دندان عقل، بلیچینگ، عصب کشی و دندانپزشکی کودکان انجام می‌پذیرد. منتظر شما هستیم. 

ویزیت آنلاین و رایگان

امکان طرح سوال و مشکل دندانپزشکی در واتس اپ و دریافت پاسخ

ایمپلنت های دندانی راه حل موثری برای درمان و جایگزین کردن دندان از دست رفته هستند که با پر کردن جای ریشه دندان طبیعی در استخوان فک از تحلیل استخوان فک پیشگیری می کنند. پیش از ابداع روش ایمپلنت دندان از روش های بریج یا دندان مصنوعی برای پر کردن جای خالی دندان تنها با هدف پوشش زیبایی ظاهری استفاده می شود.

کلینیک تخصصی پاسارگاد در راستای مسئولیت مدنی و پزشکی خود درباره ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان اقدام به راه‌اندازی امکان ویزیت و مکالمه با پزشکان خود را در پیام‌رسان واتس‌اپ مهیا کرده است.

کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد، به صورت آنلاین، اقدام به ویزیت رایگان مراجعانی می کند که نیازمند درمان ایمپلنت بوده ولی امکان مراجعه حضوری ندارند. این ویزیت آنلاین، از طریق تماس تصویری یا پیام متنی صورت می‌گیرد. تعدادی از متقاضیان به صورت تخصصی و در یک فضای کاملاً دوستانه توسط دکتر روشن طلب ویزیت و معاینه خواهند شد.

اگر در مورد علت و علائم تحلیل استخوان فک سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332134831-6

2 دیدگاه در ”علت و علائم تحلیل استخوان فک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X