کاشت ایمپلنت توسط دکتر روشن طلب

اوردنچر چیست؟ مزایا و معایب آن چیست؟ به‌طور کلی اوردنچر همان دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت دندان است. از دست دادن دندان مخصوصا در سنین بالا بسیار رایج است. اگر به دنبال روش مناسبی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود هستید، چندین گزینه برای شما وجود دارد که اوردنچر یکی از این گزینه‌ها است. اوردنچر به عنوان نوع خاصی از ایمپلنت دندان مزایای منحصر به فردی را برای بیمارانی که می‌خواهند تعداد بیشتری دندان را جایگزین کنند فراهم می‌کند.

اگر نمی‌دانید اوردنچر چیست، جای درستی آمده‌اید. این مقاله اطلاعات خوبی را درباره اوردنچر، فرق آن با ایمپلنت، مزایا، معایب، مراحل انجام و عمر این روش درمانی ارائه می‌دهد.

اوردنچر چیست؟

اوردنچرها به سادگی دندان‌های جایگزینی هستند که توسط ایمپلنت‌های دندانی پشتیبانی می‌شوند. اگر بیمار فاقد دندان است و استخوان کافی در فک خود دارد تا بتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند، دندانپزشکان می‌توانند روش اوردنچر را انجام دهند. اوردنچرها قابل جابجایی هستند و اکثر افراد اگر یک یا چند دندان باقیمانده برای حمایت از دندان‌های مصنوعی داشته باشند، ایمپلنت‌های اوردنچر را انتخاب می‌کنند. اوردنچرها می‌توانند کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشند و اعتماد به نفس او را نسبت به زمان از دست دادن دندان‌های خود افزایش دهند.

فرق اوردنچر با ایمپلنت چیست؟

اگر بخواهیم به‌ صورت کوتاه به فرق اوردنچر با ایمپلنت اشاره کنیم به موارد زیر می‌رسیم:

  • ایمپلنت‌های دندانی برای افرادی است که نیاز به جایگزینی یک یا دو دندان دارند. اما اوردنچر زمانی استفاده می‌شود که تعداد زیادی از دندان‌ها نیاز به جایگزین داشته باشند.
  • تفاوت این است که ایمپلنت‌ها، داخل استخوان فک جایگزین می‌شوند. آنها پایه‌ای مانند ریشه دندان دارند که توسط جراحی در داخل فک قرار می‌گیرد. در مرحله بعد روی آن روکش و با بریج قرار می‌گیرد.
  • برای افرادی که تعداد زیادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند ایمپلنت کردن تک‌تک دندان‌ها هزینه بر وسخت است. برای همین از پروتز استفاده می‌شود و گاهی که این پروتز ها به وسیله چند ایمپلنت در داخل فک ثابت می‌شوند.

آیا تفاوتی بین استفاده از دندان مصنوعی و اوردنچر وجود دارد؟ 

بزرگترین تفاوت در پایداری دندان مصنوعی است. اوردنچرها به عنوان گزینه‌ای پایدارتر برای دندان‌های مصنوعی متحرک ایجاد شدند. این عمل با مکش بین برجستگی‌های استخوان و دندان‌های مصنوعی باعث می‌شود که آنها در جای خود قرار بگیرند.

مزایای اوردنچر متکی بر ایمپلنت

  • شما قادر خواهید بود با استفاده از اوردنچرهای جدید خود غذا را بسیار بهتر بجوید که هضم غذا را راحت کرده و سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد.
  • با اوردنچر، می‌توانید انواع غذاهایی را که می‌توانید مصرف کنید تغییر دهید و افزایش دهید، که منجر به یک رژیم غذایی بسیار بهتر و سیر کننده می‌شود.
  • گفتار بهبود یافته
  • افزایش اعتماد به نفس
  • درمان حداقل تهاجمی تا غیر تهاجمی
  • نگهداری کم
  • خطر نیاز به پیوند استخوان را کاهش می‌دهد.
  • می‌تواند به حفظ ساختار ویژگی‌های صورت شما- استخوان‌های گونه، خط فک کمک کند.

آیا اوردنچر معایبی هم دارد؟

اوردنچر‌ها نیازمند جراحی هستند و همچنین هزینه‌ی استفاده از آن‌ها نسبت به دندان مصنوعی سنتی بیشتر است. همچنین پروسه‌ی جایگذاری ایمپلنت‌ها و نصب اوردنچر بر روی آن‌ها نیازمند زمان است.

انواع اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت 

درمان اوردنچر متکی بر ایمپلنت مجهز به نصب دو یا چند ایمپلنت با یک وسیله متحرک است. در حالی که توسط ایمپلنت‌هایی که در فک بالا و یا پایین شما قرار داده شده‌اند، روی لثه‌ها قرار می‌گیرد.

اوردنچر متکی بر ایمپلنت میله‌ای

دندان مصنوعی متحرک توسط گیره‌هایی روی یک میله سفارشی که ایمپلنت‌ها را به فک متصل می‌کند، محکم می‌شود.

اوردنچر متکی بر ایمپلنت توپی 

ایمپلنت‌های فک و دندان مصنوعی توسط یک پیوست توپی شکل به طور کامل در سوکت پروتز قرار می‌گیرند.

اوردنچر متکی بر ایمپلنت ثابت 

با استفاده از این روش، میله و اوردنچر در یک چارچوب ساخته می‌شوند و با استفاده از پیچ محکم می‌شوند. این گزینه دائمی‌تر است زیرا اوردنچر فقط توسط دندانپزشک قابل برداشت است. این روش درمانی طبیعی‌تر به نظر می‌رسد زیرا در آن اوردنچرها پیچ می‌شوند و روی لثه قرار نمی‌گیرند.

مراحل درمان اوردنچر

1. مشاوره

دندانپزشک یک معاینه جامع انجام می‌دهد و سابقه پزشکی فرد را بررسی می‌کند. او عکس‌های لازم و رادیوگرافی‌ 3 بعدی(عکس cbct) را برای شما تجویز می‌کند تا با استفاده از آنها تصمیم درستی برای نوع پروتز مناسب بگیرد.

2. کاشت ایمپلنت

برای افرادی که  نیاز به کاشت ایمپلنت دارند، دنداپزشک در طی یک جراحی سر پایی استخوان فک را باز کرده و یک میله فلزی(فیکسچر) از جنس تیتانیوم را مثل پیچ در داخل ان قرار می‌دهد. در مرحله بعد دندانپزشک لثه را باز می‌کند و روی ایمپلنت هیلینگ را می‌گذارد که سر آن از لثه بیرون می‌آید. پس از اینکه تمام ایمپلنت‌های لازم کاشته شدند (2 تا 4 عدد بسته به نوع اوردنچر) می‌توان به سراغ مرحله بعد رفت.

3. قالب‌گیری برای اوردنچر

دندان‌هایی که قرار است با پروتز جایگزین شوند، نیاز به قالب‌گیری دارند. گاهی لازم است از تمام فک قالب‌گیری شود. این قالب برای ساخت پروتز به لابراتوار فرستاده می‌شود.

4. قرار دادن اوردنچر

در این مرحله پروتز که بر اساس ساختار دهان شما ساخته شده است داخل دهان شما قرار می‌گیرد و تست می‌شود. اگر نیاز به تغییر و یا تراش داشته باشد، این تغییرات انجام می‌شود و در غیر این صورت به قسمتی از ایمپلنت‌ها که بیرون لثه قرار گرفته‌اند وصل می‌شود. این اتصال معمولا دائمی است و تنها دندان‌پزشک می‌تواند آن را جدا کند.

در مورد اوردنچرهایی که به ایمپلنت متصل نمی‌شوند، نگه‌داشتن آنها به وسیله گیره‌هایی است که به دندان‌های اطراف متصل می‌شود. گاهی هم پروتز تنها توسط لثه‌ها در جای خود نگه‌داری می‌شود.

رعایت بهداشت اوردنچر

اوردنچرها، دقیقاً مانند دندان‌های معمولی، باید روزانه تمیز شوند. برای تمیز کردن، تمام اجزای قابل جدا شدن را بردارید و اطراف اجزا، دندانهای مصنوعی و نواحی لثه را تمیز کنید. خوابیدن با دندان مصنوعی توصیه نمی‌شود. برداشتن دندان‌های مصنوعی شب هنگام به جلوگیری از عفونت و سایر عوارض کمک می‌کند. تمیز کردن اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت در صبح بعد از صبحانه و شب بعد از آخرین وعده غذایی بسیار مهم است.

مراقبت های بعد از روکش دندان

مراقبت های بعد از روکش دندان شامل چه نکات و مواردی می باشد؟

مراحل رعایت بهداشت

  • دو طرف داخلی و خارجی تمام پایه‌های اباتمنت و لثه‌های اطراف را با حرکات افقی کوتاه تمیز کنید.
  • تمام فضاها را با شکاف در دو طرف پایه‌های اباتمنت و شکاف‌های بین نوک ریشه دندان مصنوعی یا بریج را با مسواک بین دندانی تمیز کنید.
  • در حالی که مسواک را در برابر لثه قرار می‌دهید، یک حرکت چرخشی با کشیدن تا سطح جونده دندان‌ها انجام دهید در سمت داخلی دندانهای جلو، مسواک را به صورت عمودی نگه دارید و به سمت لبه‌های دندان بکشید.
  • در نواحی که بریج، دندان مصنوعی یا میله به بافت لثه متصل است، چندین بار از عقب و جلو از نخ دندان استفاده کنید.

مهم است که این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید و روتین مناسب خود را پیدا کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان در مراقبت از اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت و اطمینان از دوام آنها بسیار مهم است.

طول عمر اوردنچر چقدر است؟

عمر اوردنچر معمولا کم نیست. بخش‌هایی که داخل فک ثابت شده‌اند (ایمپلنت‌ها) معمولا برای تمام عمر دوام دارند. اما قسمت خارجی پروتز معمولا بعد از چند سال (گاهی 15 سال) نیاز به جایگزینی دارد. اگر بیمار لاغر شود و یا تغییراتی در ساختار دهان او ایجاد گردد، ممکن است لازم باشد در فواصل کمتری پروتز تعویض گردد.

اوردنچر یک روش جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته است و تعداد زیادی از دندان‌ها را پوشش می‌دهد برخی از این نوع پروتز ها به وسیله ایمپلنت در داخل فک ثابت می‌شوند، اما انواع دیگر روی لثه قرار می‌گیرند. در این مطلب در مورد اوردنچر ثابت، فرق اوردنچر با ایمپلنت، عمر اوردنچر، مراحل و مشکلات اوردنچر به طور کامل صحبت شد.

کلینیک دندانپزشکی پاسارگاد با استفاده از بهترین جراحان فک و صورت بهترین خدمات را برای کاشت ایمپلنت و اوردنچر برای بیماران فراهم می‌کند. از طرفی با استفاده از طرح اقساطی دندانپزشکی پاسارگاد می‌توانید هزینه اوردنچر دندان خود را به طور اقساطی بپردازید.

سوالات متداول

آیا همه‌ی این کارها در یک روز انجام می‌شوند؟

خیر. ایمپلنت‌ها باید به خوبی در جای خود فیکس شوند و سپس اوردنچر بر روی آن‌ها قرار گیرد. در صورتی که در زمان کمی پس از جایگذاری ایمپلنت‌ها اوردنچر سوار شود، احتمال شکست روش بسیار بالا می‌رود

مراقبت‌های پس از کاشت ایمپلنت‌ها چه هستند؟

مراقبت‌های جراحی ایمپلنت برای اوردنچر مشابه کاشت ایمپلنت معمولی است. ۳ تا ۴ روز درد پس از جراحی معمولی است و ممکن است داروهای ضد میکروب یا شستشوی ضد میکروبی تجویز و یا توصیه شود.

کلام آخر

اوردنچر، دنچری است که بر روی ایمپلنت سوار می‌شود. پس اولین مرحله کاشت ایمپلنت‌های دندانی است. تعداد ایمپلنت‌هایی که باید کاشته شود به شرایط بیمار و فک بالا و پایین بستگی دارد. معمولاً تعداد ایمپلنت لازم برای فک پایین، حداقل دو عدد و حداکثر چهار عدد و برای فک بالا از حداقل چهار عدد آغاز می‌شود. تشخیص تعداد ایمپلنت‌ها توسط متخصص ایمپلنت دندان شما تعیین می‌شود. سپس به استخوان زمان داده می‌شود تا اطراف ایمپلنت را بگیرد و آن را محکم کند.

وقتی استخوان بهبود یافت، پروتزهای دندانی بر آن اساس ساخته می‌شود و پس از ساخته شدن به ایمپلنت متصل می‌شوند. این اوردنچرهای ساخته شده کاملاً شبیه دندان‌های طبیعی هستند.

مشاوره رایگان

اگر در مورد ایمپلنت دندان سوالی دارید و قصد گرفتن وقت برای مشاوره دارید، تیم دندانپزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر می خواهید برای مشاوره ایمپلنت دندان برنامه ریزی کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

01332123208-9

3 دیدگاه در ”اوردنچر چیست؟ مزایا و معایب آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X